Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 94 / Bezoekers Vandaag: 3279
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 361
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 maximaal aantal rijdende treinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

prehorst

Netherlands
600 berichten

Geplaatst - 18 jul 2013 :  19:16:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders

Ik weet dat er al een aantal topic's geweest zijn over dit onderwerp, en heb ze allemaal nog een keer doorgelezen om te kijken of het antwoord op mijn vraag er instond maar helaas.

Ik heb in de algemene instellingen, om het een en ander uit te testen, staan dat er maximaal 5 treinen mogen rijden.

Als ik ga rijden vertekken er 5 treinen van de opstelsporen maar stopt een trein bij het station of voor een bezet blok dan vertrekt er weer een trein uit het schaduwstation, en zo kan het het voor komen dat er geen 5 treinen buiten de schaduwstations rijden maar soms tussen de 10 en de 15 treinen waarvan het merendeel stilstaat met de melding teveel rijdende treinen waardoor het station bijvoorbeeld helemaal volloop en er wachtende treinen staan om het station in te rijden waardoor er een deadlock ontstaat.

Ik heb al van alles geprobeerd maar is het mogelijk om in te stellen dat een trein die niet in een schaduwstation staat en dus ergens op de baan rijd of stilstaat toch mee te laten tellen als rijdende trein.

Ik weet dat er geen wensen meer vervuld worden maar het lijkt mij handig als je per blok aan kunt geven of de inhet betreffende blok aanwezige trein megenomen moet worden in de telling voor het maximaal aantal rijdende treinen.



Download Attachment: pre.bck
786,45 KB



Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 jul 2013 :  19:54:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij is er hier sprake van een soortgelijke situtie, en daarvoor is er een simpele oplossing met een teller en een logische actie en een variabele route.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4436

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 jul 2013 :  20:06:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Stap 1 zou kunnen zijn om te werken met blokgroepen, en deze ook werkelijk actief te laten deelnemen, en niet zoals nu in je blokgroep goederen dat daar minimaal 0 treinen in mogen wachten.
Verder dan de oplossing uit mijn vorige antwoord toepassen en je hebt wat je wil.

Mvg
Wim.

PS.: Eigenlijk voel ik mij verder niet geroepen om je verder met daad verder te helpen, gezien een recente opmerking van je.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 jul 2013 20:26:53
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jul 2013 :  20:54:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Als het prive weer wat rustiger wordt, zal ik mijn huidige database eens uploaden (die werkt natuurlijk alleen met nieuwe versie).
Hierin wordt het rijdende aantal treinen beperkt door automatische telfuncties. Er zijn in principe nooit meer dan 5 treinen uit de schaduwstations.
Misschien is dat ook wel een leuke optie.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 19 jul 2013 :  19:27:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Sorry voor de indertijd geplaatste opmerking, maar zo nu en dan heb ik de gedachte ''moet dat nou zo'' we zijn zijn toch allemaal mensen die met veel liefde met een hobby bezich zijn en we zijn allemaal beginners geweest of zijn het noch.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
989 Posts

Geplaatst - 19 jul 2013 :  20:53:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ik heb dit opgelost door logische acties en een telfunctie.

Elke keer dat een trein het schaduwstation verlaat wordt de teller verhoogd en als een trein het schaduwstation ingaat wordt de teller verlaagd.

Aan de teller hangt vervolgens een logische actie die zorgt dat de treinen niet mogen vertrekken uit het schaduwstation.
Ik ben zelfs zover gegaan dat ik enkele schakelaars op het scherm heb staan die tevens de teller verhogen of verlagen. Hierdoor kan ik tijdens het rijden bepalen hoeveel treinen er mogen rijden door simpel de schakelaars aan of uit te zetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 20 jul 2013 :  10:44:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik dacht zelf ook al in deze richting, maar ik wil eigenlijk met de telfunctie in een aantal te definiëren blokken tellen of deze bezet zijn en dan aan de hand van de uitkomst een trein laten vertrekken van een schaduwspoor.
Ik weet niet of dit gaat lukken.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 20 jul 2013 :  11:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Dan ben je niet meer automatish aan het rijden.
Wanneer je 1 schaduwstation of blokgroep hebt is dit nog wel te automatiseren, maar als je meerdere blokgroepen hebt is dit lastiger, je mist namelijk de random functie.

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 20 jul 2013 :  11:50:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet

Dat zou een mogelijke oplossing zijn van mijn probleem, met een keuze vanuit welke blokgroep een trein mag vertrekken op basis van kans of volgorde.

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 20 jul 2013 :  13:49:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos

Er hoeft niet bepaald uit een bepaald schaduwstation gekozen te worden, alle schaduwstations bij elkooar mogen 1 blokgroep vormen.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 21 jul 2013 :  14:30:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoorders

Ik heb voor alle blokken die door de telfunctie gecontroleerd moeten worden twee logische-actie's gemaakt namelijk Blok is vrij en Blok is bezet, om de teller te verhogen of te verlagen.

Ik rij met volledige detectie dus ook de sleep houdt een blok bezet wat volgens mij van invloed is op de teller.
Als ik ik de optie Blok is bezet door locomotief gebruik wordt dan de detectie van de sleep genegeerd?


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 jul 2013 :  15:06:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst


Ik heb voor alle blokken die door de telfunctie gecontroleerd moeten worden twee logische-actie's gemaakt namelijk Blok is vrij en Blok is bezet, om de teller te verhogen of te verlagen.



Kun je van al die blokken ook geen blokkengroep maken ? Dan kun je min en max opgeven moet je geen logische acties en tellers te programmeren ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 21 jul 2013 :  15:49:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Ik weet niet of een blokgroep werkt, de blokken die gecontroleerd moeten worden zijn de gehele baan met uitzondering van de schaduwstations en een museumlijn.

Alle logische-acties en de teller, het is er maar 1, heb ik al geprogrammeerd


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )

Bewerkt door prehorst op 21 jul 2013 16:25:52
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 22 jul 2013 :  06:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst

Ik rij met volledige detectie dus ook de sleep houdt een blok bezet wat volgens mij van invloed is op de teller.
Als ik ik de optie Blok is bezet door locomotief gebruik wordt dan de detectie van de sleep genegeerd?


Ja, de sleep houd het blok niet bezet, het blok is dan alleen bezet als er een decodernummer in zit.

Als je in de logische actie niet "Bezet door locomotief" gebruikt maar een geinverteerde "Blok is vrij" zal ook een sleep wagons de logische actie "waar" houden en zal dit pas "Niet Waar" worden als het blok vrij is.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 22 jul 2013 :  09:33:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack

Bedankt voor de uitleg, de logische-actie's en de teller werkt nu goed.
Alleen ben ik er nog niet achter hoe ik het moet instellen dat vanuit de teller een trein vertrekt.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 jul 2013 :  10:15:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst



Ik weet niet of een blokgroep werkt, de blokken die gecontroleerd moeten worden zijn de gehele baan met uitzondering van de schaduwstations en een museumlijn.




Een "groep" is een willekeurige verzameling van blokken, hoeven volgens mij ook niet aan elkaar te hangen via wissels ofzo.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
989 Posts

Geplaatst - 22 jul 2013 :  11:54:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ik gebruik daarvoor een variabele route waar alleen staat niet vertrekken uit blok, en dat zijn de voorste blokken in mijn schaduwstation(s).
Als de teller onder het aantal zit mag er uit een willekeurig blok worden vertrokken (Koos hoezo mis ik dan de random functie).
Als de teller boven het aantal komt wordt alles tegengehouden.

In de variabele route staat dit op tabblad "Divers" en kan je alleen gebruiken bij een logische actie.

Het enige nadeel zou kunnen zijn als je meerdere schaduwstations heb dat er 2 vertrekken terwijl je er maar 1 zou willen laten vertrekken, omdat te willen realiseren moet je wel wat meer doen, bijvoorbeeld onthouden (met een logische actie) welk schaduwstation er aan de beurt is maar je kan ook voor lief nemen dat er soms een trein teveel rijdt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 22 jul 2013 :  17:06:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim.

Bedankt voor je reactie, ik heb het e.e.a. in koploper ingevoerd maar er blijven teveel treinen rijden.

Ik heb het volgende in koploper ingesteld

- Ik heb voor ieder te controleren blok een logische-actie gemaakt t.w
als blok bezet is met Wanneer waar; Blok is bezet door locomotief
als blok vrij is met Wanneer waar; Blok is vrij

Ik heb een telfunctie aangemaakt Rijdende treinen met daarin aangevinkt in welke blokken de teller verhoogd c.q. verlaagd moet worden

Ik heb ook een logische-actie gemaakt Treinen vertrekken uit schaduwstation met daar in aangegeven bij Wanneer waar; Voorrang; willekeurig

Vervolgens heb ik een variabele treinroute gemaakt vertrekken uit schaduwstation ivm teller en hier op het tabblad stamgegevens bij Geldt wanneer ingevuld Logische actie met als logischeactie treinen vertrekken uit schaduwstation en op het tabblad Divers heb ik aangevinkt uit welke blokkken er niet vertrokken mag worden.

Voor de duidelijk doe ik ook mijn database er maar bij.


Download Attachment: pre.bck
795,19 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
989 Posts

Geplaatst - 23 jul 2013 :  10:04:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Het beste kan je tijdens het rijden kijken of je teller goed werkt door deze op het scherm te zetten. (via menu > Rijden > uitkomst telfunctie)

Als je begint met rijden kan je dan ook zorgen dat de teller op het gewenste aantal staat. Een logische actie werkt allen op verandering, als je namelijk stopt met rijden en later weer opstart dan veranderd de logische actie niet maar er staat wel een trein in een blok, gevolg teller op nul terwijl dat één of meer moet zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 23 jul 2013 :  15:01:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik heb de teller op het scherm gezet en ben gaan rijden (in de test modus) de teller verspringt inderdaad maar het komt ook voor dat er wel treinen rijden maar de teller op 0 staat.

Ik rij met versie 8.2

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )

Bewerkt door prehorst op 23 jul 2013 15:02:24
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 jul 2013 :  17:23:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet,

Kon het niet laten om er even naar te kijken, maar je gedachte is niet juist en ook diverse instellingen, de logische actie die het treinverkeer moet tegen houden wordt nooit gezet of gereset.
Ook de manier van tellen is niet de juiste manier. Zoals al eerder aangegeven in het draadje van Koos staat een database waarin een werkend geheel zit wat jij zo kan toepassen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
989 Posts

Geplaatst - 24 jul 2013 :  10:59:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Om de teller goed te kunnen controleren kan je het beste 1 trein laten rijden, dan zie je elke keer dat een blok bezet worden de teller omhoog gaan en zodra het blok vrijkomt weer omlaag gaan.
Hierna kan je dit eventueel testen met 2 treinen en daarna met 3 etc.

Als je teller dan goed werkt dan kan je kijken of de variabele route goed werkt die de treinen in het schaduwstation tegenhoudt.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 25 jul 2013 :  15:52:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim (Ros)

Ik heb de database van Koos bestudeerd en het e.e.a. bij mij aangepast.
Ik had in mijn teller teveel logischeacties aangevinkt waardoor het nooit zou gaan werken zoals je al zij.
Alle overige instellingen moet ik nog wijzigen na bestudering van boven genoemde database, maar ik ga er van uit dat het gaat lukken.

Wim (Romijn)

Op advies van bovengenoemde Wim heb ik het e.e.a. aangepast en heb de teller op 1 gezet, bij het testen werkt het nu zoals ik het voor ogen had.

Bedankt voor alle reactie's, als ik er nog niet uit kom meld ik me weer.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 31 jul 2013 :  17:57:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik heb dit draadje met grote interesse gevolgd, omdat ik ook bezig was om hetzelfde te bereiken., n.l. uit schaduwstation blokken 6-13 mag niet gereden worden als er boven(CALW) meer dan 4 treinen rijden.

Echter ik krijg het toch niet werkende ondanks jullie advies!
Het zou toch nu simpel moeten zijn?
Zou iemand eens willen zien wat er dan fout staat bij mij?

Alvast dank,
Cees



Download Attachment: TestBROTALBAHN.bck
958,5 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 jul 2013 :  23:36:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cees, ik zie nergens een variabele route welke op basis van de teller en de logische actie, een verbod op legt.

Bijvoorbeeld als de teller de logische actie waar maakt, blok 14 uitsluiten. Zodat er geen enkele trein kan vertrekken uit de genoemde blokken.
En je moet ook de teller verlagen, als er minder dan je gewenste aantal treinen rijden.
Echt het staat allemaal in de eerder genoemde database.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 01 aug 2013 :  00:47:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

De variabele route "niet vertrekken uit blok" is er wel degelijk!
Die verwijst naar de logische actie "Aantal rijdende treinen CALWE"

En de telfunctie "Aantal Calwe" verhogen en verlagen het
rijden naar CALWE.

Dus ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina