Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 2386
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 598
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Decoder63
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Fleur

Barbados
67 berichten

Geplaatst - 30 jun 2013 :  00:50:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,


Ik wil mijn wissels aansturen met Parallel63 en Decoder63. Deze worden voorzien van een gelijkspanning van +/- 15 V. Tot zover ben ik mee (+ en - ). Echter als ik naar de onderkant van de tekening ga kijken vind ik daar een + gelijkspanning van 20 V, zonder – (min).
Daar kan ik niet aan uit. Hoe werkt dat dan?
En… moet dat juist 20 V zijn of mag dat bvb. ook 15 V zijn?

Als ik hierover een beetje uitleg kan krijgen, dan ben ik Jullie zeer dankbaar.

Met vriendelijke groeten,

Fleur

Ps: ik had ondervloer wisselaandrijvingen gekocht van Conrad, maar ik ben tot de constatatie gekomen dat die alleen op wisselstroom werken (zonder kunstgrepen toe te passen). Dus niet geschikt voor Decoder63. Ze staan te koop voor 2,5 € / stuk op ebay. Als iemand weet wat ermee aan te vangen... Ik zit hier met 20 van deze dingen.

20 x 2,5 = 50€ + 6,40 € verzending en ze zijn van jou.

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 30 jun 2013 :  11:08:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hai Fleur,

Wat de Conrad-aandrijving betreft: als je de gelijkspanning aansluit achter de diodes, kun je ze gewoon gebruiken.
De diodes worden gebruikt om wisselspanning naar gelijkspanning te krijgen.
Had hetzelfde probleem naar aanleiding van het gebruik van 2 verschillende wisseldecoders.
Dus niet weg doen, gewoon gebruiken, zonder de diodes.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living

Bewerkt door Barry op 30 jun 2013 11:09:12
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 30 jun 2013 :  11:43:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Fleur

Ik neem aan dat je in combinatie met de dec.63 de wm.63 gebruikt.
Dit is de aansturing voor wisselmotoren van Kees Moerman.
Hieruit komt een gelijkspanning die omgepoold wordt als je in koploper een wissel omzet.

De wisselmotoren van conrad kan je gewoon gebruiken, je moet alleen de 2 bruine draden koppelen, dus niet de diode er uit halen, en dan de bruine en de rode draad aansluiten aan de wm.63 en het werkt perfect.



Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Fleur

Barbados
67 Posts

Geplaatst - 30 jun 2013 :  12:13:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Bedankt voor de uitleg. Ik heb Wim zijn raad opgevolgd en een mailtje gestuurd naar Ks Moerman. Die vertelde me dat hij zelf juist 30 stuks van die aandrijvingen had weg gedaan omdat ze hem niet bevielen.
Ook vertelde hij me dat Decoder63 enkel werkt met DC spanning of men zou er een bistabiel moeten tussen plaatsen om de aandrijvingen van Conrad te laten werken.
Maar nu ben ik er nog niet uit of de aangelegde spanning een lagere spanning mag zijn dan die 20V. Tenslotte werken mijn Fleischmann wissels op 18 V ( geloof ik )

mvg,

Emmanuel
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 01 jul 2013 :  09:29:19  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim,

Uit nieuwsgierigheid: waarom gaat het niet werken zonder diodes?
Ik ken de schakeling Parallel63 en Decoder63 niet, maar reageerde op het verhaal van de wisselspanning.
Als je de Conrad achter de diodes aansluit op gelijkspanning (steeds om en om) verder ze prima. Heb dat bij mij gedaan met wisseldecoders, die gelijkspanning afgeven.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

Fleur

Barbados
67 Posts

Geplaatst - 01 jul 2013 :  17:26:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Ros,

Denk je, voor ik een vraag stel op dit forum, niet geprobeerd heb
om mijn spullen te laten werken? Ik heb inderdaad contact opgenomen met Kees moerman, die me steeds een kort en duidelijk antwoord geeft.
Dit kan van u niet gezegd worden. Ik koop toch spullen die ik wil en als ik ze dan niet snap (volgens jou), dan is dat mijn zaak. Om iets te leren moet je vragen kunnen stelen aan mensen die behulpzaam zijn en niet aan bemoeizieke mensen. Op elke vraag die ik reeds stelde op dit forum (en andere), ben jij de man die alles afschiet.
U kan beter niet meer antwoorden op mijn vragen, er zijn nog mensen die er iets van kennen.

Fleur

ps: nu ga je mij weer schorsen zeker?

Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 01 jul 2013 :  21:35:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Fleur

Ik hoop dat je niet door alle negatieve reacties alles maar in het ronde archief gedumpt heb.

Ik stuur zelf mijn wissels (123 stuks) al ruim 10 jaar aan met de decoder-63

Ik weet niet hoever jij bent en wat je allemaal in je bezit heb, maar daarover ben je door Kees Moerman ongetwijfeld goed over geinformeerd,
gezien mijn ervaring met Kees toen ik aan de decoder-63 begon.

Je begint met een conversieprint die je aansluit op de functiedecoder van Selectrix, mijn ervaring is dat het met het oude type beter werkt dan met het nieuwe type.

Vervolgens sluit je op de conversieprint de decoder-63 printplaten aan.

Vervolgens sluit je de wisselmotorprinten aan op de decoder-63 printen.
Deze wm-printen geven aan de wisseluitgang een gelijkspanning die omgepoold wordt zodra er een comando vanuit Koploper komt.

Je kan dus de conrad aandrijving gewoon gebruiken als je ze maar aansluit zoals eerder is aangegeven, dus de diode laten zitten de 2 bruine draden koppelen en vervolgens de gekoppelde bruine en de rode aansluiten op de wm-print.

Ik heb alle printplaten gevoed met 18 volt gelijksroom, op de printplaten staat namelijk een spanningsdeler welke de printplaten van de juiste spanning voorziet.

Ik kan me je ongenoegen over een bepaald persoon heel goed voorstellen zoals de meeste forumleden denk ik.

Wat betreft de aankoop van standaard wissel decoders is een vreemde opmerking voor iemand die ze zelf verkoop en zo (nagatieve)reclame denkt te maken

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jul 2013 :  22:12:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kom ik ga maar alvast de sjips en de cola klaarzetten.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 02 jul 2013 :  20:02:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door prehorst


Ik kan me je ongenoegen over een bepaald persoon heel goed voorstellen zoals de meeste forumleden denk ik.

Wat betreft de aankoop van standaard wissel decoders is een vreemde opmerking voor iemand die ze zelf verkoop en zo (nagatieve)reclame denkt te maken


Die opmerking is niet vreemd, maar ik denk de meest verstandige in dit geval.
De decoder63 is een prima ding en de ondersteuning van Kees Moerman is fantastisch, maar als je geen electronische schema's kunt lezen, moet je er niet aan beginnen.
Dan komt het advies van Wim misschien hard over, maar beter dan in het wilde weg een verhaal te gaan vertellen dat voor Fleur deels niet van toepassing is. Nog afgezien dat je niet weet welke kaartversie Fleur heeft, vermoedelijk een andere dan jij, waardoor de kans dat de rest van je verhaal ook niet klopt, ook nog aanwezig is.

Je oordeel over die bepaalde persoon deel ik niet.
En ik mag hopen dat dat voor iedereen geldt die niet vanuit de onderbuik reageert.

Groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 07 jul 2013 08:50:22
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina