Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 145 / Bezoekers Vandaag: 5228
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Trein stopt soms op binnenkomstmelder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

KdeB

Netherlands
152 berichten

Geplaatst - 12 apr 2013 :  16:14:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Blokken 307 t/m 312 zijn blokken met dynamische lengte, deze hebben een gezamelijke binnekomstmelder H9.01 en een gezamelijke stopmelder H16.15
Nu wil het geval dat er soms een trein in dit geval van blok 303 rijdt naar blok 309 daar stopt op de binnekomst melder, de wisselstraat vrijgeeft maar niet het vorig blok deze is nog blauw dat klopt want daar staat de trein nog, met als gevolg dat de trein in blok 304 de rijweg claimt naar blok 311 gaat rijden met een botsing tot gevolg.
Ik ben al een paar dagen bezig om dit probleem te tackelen maar krijg mijn vinger er niet achter, wat zie ik over het hoofd en heeft de gouden tip?

Noot: op mijn baan werk ik met 3 andere gedeeltes met dynamische blokken en heb daar geen problemen!


Download Attachment: ScreenShot009.bmp
677,79 KB
trein staat in blok 303 en blok 309 trein in blok 304 claimt rijweg naar blok 311

Download Attachment: MLelybaan.bck
594,27 KB
mijn database

Mvg
Koos


Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  20:07:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou bij de bijzondere eigenschappen van het inrijblok nog aangeven dat bij een te lange trein de wisselstraat bezet moet blijven...

Ik heb dat gedaan bij alle inrijblokken van mijn dynamische schaduwstations. Alhoewel ik gebruik de bezetmelder op de wisselstraat als inrijmelder, dus eigenlijk heb ik het niet nodig...
Maar in uw situatie lijkt mij dat de oplossing.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  20:50:07  Toon profiel  Reageer met citaat

Hoi Theo
Dank voor je reactie
Dit heb ik ook geprobeerd, maar loste niets op.
Heb je nog andere suggesties?
Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  23:11:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja..je kan daar ook een stopverbod geven dan rijdt de trein er alleen in als hij erin past, niet als hij te lang is.

Maar er zit mij wat anders dwars. Jij geeft de wisselstraat vrij op "stopsectie bezetmelder" van het eerste blok, dat is het vrijrijden van de inrijmelder.

Die inrijmelder is dat een lichtsluis ? En heb jij ook detectie op de treinen ? Laatste wagen of overal ?

Zou het misschien kunnen dat de lichtsluis "eventjes" doorheen of tussen de wagens kijkt, de trein laat stoppen en de wisselstraat vrijgeeft ook al is het achterste deel van de trein nog niet "binnen" ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  11:55:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo

Nee ik werk niet met lichtsluizen.
de vrijgave wordt gegegeven op de binnenkomst melder na vrijkomen.
zoals in het onderwerp aangegeven gebeurt het soms, dat is het rare.
Voorlopig heb heb ik het opgelost door de 'Tool wissel/waar in bezet bij..' op de melder H9.01 de wisselstraat te selecteren. Nu wordt de wisselstraat inderdaad pas vrijgegeven wanneer de trein in zijn geheel het blok is binnengereden, zodat er geen trein uit bv. blok 302 t/m blok 306 deze kan claimen om te vertrekken.
Wanneer het voorkomt en trein staat stil op de bezetmelder H9.01 schuift hij pas op wanneer de trein in het volgend blok bv 310 vertrekt.
Nogmaals vaak gaat het goed en rijden de treinen allemaal keurig door en soms gaat het fout.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, wie o wie heeft de oplossing.
Bij voorbaat dank.

Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  12:59:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Als het soms gebeurt, zou ik het toch denken aan vuiligheid van rails en/of wielen, zeker bij vrijkomen van een melder.
Je kunt de communcatielogging eens mee laten lopen om de bezetmelding wijzigingen te laten zien. Dan zie je snel genoeg wat er gebeurt.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  14:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub

Dank voor het meedenken, maar nee slecht contact is het probleem niet, verlichting blijft branden en/of geluid ook.

Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  15:11:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja, toch zou ik echt even kijken wat de communicatielogging meldt in zo'n geval. Zou zo maar kunnen dat je dan tot een andere conclusie komt.

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  17:59:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Koos, ik weet het wel zeker dat Hubertus het bij het rechte eind heeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  18:42:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, Wim

in Logging zie ik dat bezetmelder H9.01 bezet wordt en dat de snelheid van de loc op 0 wordt gezet?, verder kan ik niets bijzonders zien in de logging.
Ik ga een nieuwe database maken met alleen dit stukje baanplan en alle zelfde instellingen, kijken wat er gebeurt.

Mvg
Koos


Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 apr 2013 :  23:46:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KdeB



in Logging zie ik dat bezetmelder H9.01 bezet wordt en dat de snelheid van de loc op 0 wordt gezet?, verder kan ik niets bijzonders zien in de logging.




Maar dat is toch eigenlijk NIET de bedoeling, bij vrijkomen moet snelheid op 0... of wordt het vrijkomen misschien niet gelogd ?
Op datzelfde vrijkomen wordt de wisselstraat vrijgegeven, ook al staat er nog een meter trein op.
Hoe "lang" is die bezetmelder, korter dan de wagens ? Ik heb het gevoel dat hij "flakkert".

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  15:41:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Binnenkomstmelder is 1 raillengte 18 cm. gebruik ik overal nooit geen problemen mee.
Wat mij is opgevallen dat er 2 treinstellen zijn die het probleem geven en alleen bij blok 309, vreemd?

Voorlopige oplossing

Wat ik nu gedaan heb is 2 variabele routes aangemaakt 'alleen blok 309' dus uitgesloten blok 307 en blok 311, en 'niet naar blok 309' dus uitgesloten blok 309, deze dus gevinkt aan de 2 probleem treinstellen en alles rijdt nu zoals het hoort.

De 2 teinstellen welke wel naar blok 309 mogen rijden hebben hier geen problemen rijden gewoon binnen pas nadat vrijkomen van H9.01 wordt de snelheid op 0 gezet zoals het hoort. Ik snap er geen bal meer van.
Het is een truckje om het probleem te omzeilen maar opgelost is het niet!

Ik ga het probleem ook is op het 3railforum voorleggen, misschien heeft iemand daar een helder idee!
In iedergeval allemaal bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  15:57:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Kun je de resultaten van de communciatielogging (als het misgaat) hier eens neerzetten?
Communicatie locomotieven en bezetmelding wijzigingen en dan liefst de rest van de baan even stilzetten (of filteren op de probleemtreinen en de melders in het Amerika-gedeelte).

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  16:25:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub

vanaf regel 105 melder wordt vrijgeven na vrijkomen dus trein staat in het blok
Download Attachment: melding_vrij.bmp
1247,32 KB


vanaf regel 159 trein komt binnen op op 9.01 en stopt?
Download Attachment: melding_bezet.bmp
1237,95 KB

Als de trein die in het volgend blok 310 staat en vetrekt dan schuift de trein van blok 309 op naar blok 310?

Ik hoop dat het duidelijk is



Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  16:50:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Gaat het om adres 7?
Daar zie ik wat ik verwacht te zien, melder 9.01 komt vrij (regel 162) waarna de snelheid naar 0 gaat.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  16:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub

ja het gaat om 7
hij zegt dat hij vrij komt maar in het baanplan geeft hij gewoon bezet aan?

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  17:02:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Koos, zou er dan niet een andere trein of de trein die net binnen gekomen is 9.01 weer opnieuw bezet geven, dus gewoon het gevolg van vuile wielen of baan, of een te korte sectie tenopzichte van de trein die er overheen rijdt. En als het stroomdetectie is is er misschien voor of na de sectie een deel zonder stroomdetectie, en is dat deel of delen wel aangesloten via een diodeschakeling?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  17:05:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hij is ook maar heel even vrij, waarschijnlijk te kort om op je scherm zichtbaar te krijgen, maar genoeg om te doen wat er gedaan moet worden bij het vrijkomen van een melder.
Ik vermoed toch wat vuiligheid bij de betreffende treinen of een langere wagon die aan die 18 cm niet genoeg heeft.

Op zo'n kritisch punt zou ik trouwens nooit op vrijkomen vertrouwen, tenzij je met lichtsluizen of zo werkt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  17:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim

ik rijdt met massa detectie en aan elke melder pas ik de zgn diodetruck toe.
Nu ik het truckje heb toegepast dat de 2 treinen niet in blok 309 mogen komen alleen blok 307 en blok 311 rijdt het goed, maar daar is het probleem niet opgelost.

@ Huub

De loc's komen stil te staan op de bezetmelder, wielen en rails schoon en gepoetst.

Voordat deze treinen naar dit gedeelte verhuisden, hebben ze rondgereden op de rest van de baan waar in de schaduwstation en de rangeertafel ook dynamische blokken gedefinieerd zijn en daar nooit dit probleem gemerkt heb.



Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  17:32:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Het probleem zit echt in je baan en/of materieel.
Vuiligheid is meestal de boosdoener, ook al zie je daar weinig tot niets van. Maar misschien een wiel die op dat stuk net geen contact maakt met de rails, wie zal het zeggen.
De bezetmelder wordt heel even vrijgegeven en daar reageert koploper op.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  17:47:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Koos,

Een diodetuc bij 3 -rails is iets anders dan een diodeschakeling bij 2 rails, maar ik maak uit je antwoord op dat dit helemaal niet relevant is op jouw baan en met het gebruikte rail materiaal.
Blijft dus een baan, contact, contact dender probleem. Werken met een lichtsluis zal het geheel oplossen. Vertrouwen op bezetmelding via massa contact is in deze situaties niet aan te raden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  18:02:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren

Nogmaals bedankt voor al jullie suggesties, ik weet nu zeker dat het niet aan 'Koploper' ligt of instellingen.
Na mijn aanpassing van de variabele treinroutes heeft het nu een paar uur probleemloos gereden.



Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 apr 2013 :  20:32:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos,

Persoonlijk vind ik 18 cm aan de korte kant voor een bezetmelder. Je hebt dan, zoals Theo en de anderen ook aangaven, kans op een flakkergedrag van de bezetmelder, zeker bij lange rijtuigen of rails die wat slecht contact maakt. Ik zie dat verschijnsel ook wel op de bezetmelders in mijn wissels. Die zijn bij mij 20 cm. Je kunt kijken of het verhogen van de "Minimale vrije tijd bezetmelder/spooktrein" onder [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>[Remmen/Spooktrein/Massa] helpt om het flakkeren van de bezetmelder te dempen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 15 apr 2013 :  11:35:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk

Hier heb ook al mee lopen spelen, maar gaf geen resultaat, bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 apr 2013 :  13:27:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Jullie hebben het toch niet over spookmeldingen? Waarom dan in hemelsnaam dit er bij gehaald? Dit werkt alleen op spookmeldingen.

Ik hoop dat Koos begreep: algemeen-2 / "vertraging bezetmelding vrijgeven".

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 15 apr 2013 :  14:24:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul

Dank voor je reactie.
Ja dat had ik begrepen, hiermee ook gespeeld, gaf geen soelaas, het rijdt nu, wanneer ik toch weer problemen krijg ga ik de rails met bezetmelders vervangen.




Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina