Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 362 / Bezoekers Vandaag: 1542
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Update's
 Versie 8.0
 Problemen met wachttijd in blokken.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 02 dec 2012 :  22:59:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe begrijpen jullie de Koploper Help in dit verband ?


Betreft:
vaste route.
tabblad gegevens blok
rij- en stopgedrag : stoppen; vertrek treintype in blok(ken)

Dan krijg je bij stoptijden beschikbaar :
-stoptijden: Minimaal en maximaal
-verhoog voorrang
-Extra vertrekvertraging

Probleempje zit bij stoptijd

Hoe moet ik minimaal en maximaal "begrijpen" ?
Waarschijnlijk tijden "vooraleer" het treintype in blok komt en aan vertrek-eis voldaan is ?.

Indien aan de vertrekvoorwaarde treintype in blok voldaan is, gaat bij mij trein de trein altijd weg ook als de stoptijd nog niet verlopen is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 02 dec 2012 23:00:55

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 dec 2012 :  23:30:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Maar de minimale is dan al wel verstreken.
Denk dat je dit hetzelfde moet lezen als de minimale en maximale wachttijd in blokken/treintype in stationblokken e.d. niet niet de vrije baan blokken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 dec 2012 :  23:38:37  Toon profiel  Reageer met citaat
OK zal ze allebei eens ven hoog zetten, dan is het beter te controleren.

Ik vraag me ook al af wat gaat er gebeuren als de maximum tijd verstreken is..start hij dan misschien zonder dat de voorwaarde voldaan is ?
Anders heeft het maximum geen zin...kon het net zo goed grijs zijn .

Morgen terug op zolder...

Bedankt,

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 dec 2012 :  00:00:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Wat ik zou verwachten bij deze optie en misschien doe jij dat ook wel dat de wachttijd pas gaat werken als de andere trein in het blok is aangekomen, nu start het aftellen gelijk en als de tijd verstreken is gaat hij weg zodra aan de voorwaarde is voldaan, dus als de trigger trein in het blok is.
Dat is wat ik zie gebeuren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 dec 2012 :  00:16:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

De teller van de "Extra stoptijd", onderste, gaat lopen als het "treintype in blok" is. Vul deze ook in dan zie je het zelf.

Ik heb het idee dat Koploper een waarde kiest tussen de minimale en maximale wachttijd, zodat dit niet altijd hetzelfde is.

Groeten Jan.

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  21:10:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploper kiest bij het binnenrijden van het blok een tijd , tussen min en max. Maar aansluitend doet koploper NIETS mee doet.

Indien het treintype in het betreffende blok komt, dan vertrekt hij tijd afgelopen of niet....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  21:40:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Dat is niet wat ik hier zie dat er gebeurd met met proefdatabase-je voor dit doel/testje. Als ik hier de extra tijd invul blijft de trein die extra tijd staan. De bovenste tijd heeft wel invloed maar niet zoals ik zou verwachten, maar zo werken er wel meer van dit soort zaken binnen koploper, is mijn mening. Het werkt heel vaak wel, maar net even iets anders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  22:06:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

De eerste wachttijd loopt normaal af als binnen die tijd de andere trein niet aankomt in het blok, blijft hij staan en wacht op aankomst trein in blok. Komt binnen die tijd de trein wel aan, dan vertrekt de trein na het verstrijken van de wachtijd. Deze wachttijd wordt opgeteld bij de normale random wachttijd die is vastgelegd bij treintype/bloktype.

Vul je een extra wachtijdtijd in en de andere trein is nog niet aangekomen in het aankomst blok, en de normale wachttijd is verstreken dan gaat de extra wachtijdtijd inwerking. Wat ik hier zie gebeuren zegt mij dat het werkt, waarschijnlijk iets anders dan je in eerste instantie denkt of verwacht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  22:22:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Wat er misschien niet werkt, en dat zal waarschijnlijk de situatie zijn, als de trein waarop gewacht wordt eerder in het blok is dan de trein die daarop moet wachten, en dan ook nog eens eerder vertrekt dan de eerste tijd is afgelopen, dan zal de trein die zou moeten wachten vertrekken. Er is denk ik dan voldaan aan de trigger trein in aankomst blok, ook al is deze weer vertrokken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  23:49:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik geef de stoptrein stoptijd van 360 seconden(min en max=). En een extra van 60 seconden (min en max=), dan is het beter te volgen.

De IC verlaat het station rond 120 seconde, triggert "treintype in blok" na het station en prompt sprint teller van stoptrein van +-110 naar 60 en telt door tot vertrek.

De 360 hebben geen invloed, ook bij 100 seconden werkt het zo.

Komt IC niet, dan rijdt stoptrein bij mij niet door, maar wacht...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  23:58:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Dat schrijf ik toch ook, lees het nog eens goed.

De situatie zoals je die beschrijft is gelijk wat ik hier ook zie. De IC dat is de trein waarop gewacht moet worden en is eerder in het blok dan dat de tijd verstreken is uit de eerste wachttijd, dan heeft de tweede extra wachttijd geen invloed meer en zal de trein zoals je ook schrijft vertrekken na het verstrijken van de eerste tijd. Pas als de eerste tijd is verstreken en in het lok window de boodschap staat (Wacht op treintype in (blokken)).Dan zal als er nu geen extra wachtijd is opgegeven de wachtende trein onmiddellijk vertrekken als de IC aankomt.
Is er een extra wachttijd opgegeven dan zal die aftellen als de IC aankomt. Lijkt mij geen bug of wat dan ook, is alleen een andere werking dan je denk ik verwacht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 dec 2012 00:02:35
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  10:02:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros


De situatie zoals je die beschrijft is gelijk wat ik hier ook zie. De IC dat is de trein waarop gewacht moet worden en is eerder in het blok dan dat de tijd verstreken is uit de eerste wachttijd, dan heeft de tweede extra wachttijd geen invloed meer en zal de trein zoals je ook schrijft vertrekken na het verstrijken van de eerste tijd.



Niet helemaal Wim, de tijdteller van de eerste tijd "springt" dan naar de tweede tijd. Maar de tweede tijd doet wat ik verwacht.

Maar het doel van de eerste tijd ontgaat mij volledig, of ik daar nu 20 seconden zet of 2000 het resultaat is net hetzelfde.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  11:58:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Ik zie wat je bedoeld. De wachttijd uit het bovenste veld wordt zodra de trein waarop gewacht moet worden aankomt, vervangen door de extra tijd. Is er geen extra tijd opgegeven dan loopt de eerste tijd gewoon af.

Of dit zo is bedoeld door de maker weet ik niet we gaan het hem eens vragen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  21:56:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij is het ooit anders geweest.
Ik had in de periode februari 201 hierover een mailuitwisseling met Paul. Dit na een demo in Bilthoven...

Hij schreef mij:

quote:
Inmiddels is het gevonden. Ik heb het in mijn testversie werkend. Moet nog even kijken of dit te patchen is (ik denk het wel). Dan zal waarschijnlijk komend weekend de fout ook voor jou opgelost zijn.



Ik heb het gevoel dat het nu weer anders is.

Deze benadering heeft ook invloed op het claimen, zie mijn ander draadje. Want dat zou dan moeten gebeuren op de tweede tijd, niet op de eerste.

Volgens mij speelt dit ook bij andere vertrekvoorwaarden maar mijn wisselstraat is nu in ombouw dus ik kan het niet zo snel proberen. De help geeft hierbij weinig hulp. Alvast bedankt

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 05 dec 2012 21:58:14
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  22:56:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Theo,

Paul, gaat er een nachtje over slapen en even overleggen met zijn koplopervrienden, en gaat aan een oplossing werken, aan in zijn ogen ook onlogische werking.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 dec 2012 :  23:12:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,
8.0 met buildnummer 4.
Probleem zou opgelost moeten zijn.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 dec 2012 :  09:55:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtig, ik denk dat ik straks terug kan rijden...dan gaan we het proberen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 dec 2012 :  23:19:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtig , het werkt.

Het nut van de eerste tijd blijft een beetje ??? Want 20 seconden of 600 maakt in praktijk geen verschil. Misschien wel nuttig bij andere startvoorwaarde, ik heb ze allemaal nog niet geprobeerd.


Het claimen bij vertrekken op minuten van uur werkt nu ook terug.

Ik zal mijn ander draadje over claimen dan ook sluiten.

Bedankt

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 dec 2012 :  23:24:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

[u]Het nut van de eerste tijd blijft een beetje ??? Want 20 seconden of 600 maakt in praktijk geen verschil. Bedankt



Misschien dan toch even de vernieuwde handleidng lezen, Paul heeft het mij uitgelegd en ik snap het nu jij nog.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 dec 2012 :  19:19:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ondertussen gebeurt, nu snap ik het.
Ik mag de eerste tijd dus niet enorm lang maken, want dan krijgt die de voorrang.

Ik heb ondertussen al wel ondervonden dat mijn stoptrein uiterlijk 99 seconden na de IC weg moet. Misschien was dat vroeger ook wel...
Is geen ramp, neem ik het vertrekvoorwaarde blok eentje verder.


Nog bedankt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina