Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 166 / Bezoekers Vandaag: 4721
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 484
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 overweg i.c.m. wisselstraat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cher claessen

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 17 nov 2012 :  19:11:33  Toon profiel  Reageer met citaat


Hallo,

Ik probeer al een tijd lang mijn overweg goed werkend te krijgen maar het wil niet zo lukken. Ik heb mijn database toegevoegd. Het sluiten van de bomen gaat correct maar het openen van de bomen verloopt niet optimaal. Tussen blok 7 en 8 of 9 zit een wisselstraat. Op het moment dat een loc blok 7 (op weg naar blok 8 of blok 9)verlaat, openen de bomen en gaat het licht uit. Ik heb bij de speciale actie aangegeven dat er rekening gehouden moet worden met een vertraging van 15,1 seconde maar dit werkt niet. Waarschijnlijk zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd. Kan iemand me verder helpen? Als er meer info nodig is, stuur ik deze graag.

Alvast van harte bedankt

Cher

Download Attachment: cher1.bck
495,03 KB

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 19 nov 2012 :  17:15:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik zal in de loop van deze week eens in je database duiken, maar even een schot voor de boeg. Kun je de overweg niet vrijgeven op het bezet raken van een bezetmelder, die wat verder weg ligt. Dat werkt meestal heel betrouwbaar.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 20 nov 2012 :  20:02:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Heb ik zojuist gedaan, maar op het moment dat alle bezetmelders die voorwaarde zijn voor het sluiten van de overweg, vrij zijn, gaan de bomen open. Ik zoek naar een methode om de bomen met vertraging te (laten) openen als de bedoelde bezetmelders vrij zijn.

Vriendelijke groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 20 nov 2012 :  20:42:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik heb nog geen tijd gehad om in je database te duiken. Ik stuur een overweg aan met de speciale overwegfunctie in Koploper. Als het complexer is, laat ik de overweg dichtgaan door een bezetmelder vlak voor de overweg en weer openen door een bezetmelder op ongeveer een treinafstand na de overweg. Dat werkt over het algemeen goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 20 nov 2012 :  21:53:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik heb je database bekeken, maar het wordt mij niet helemaal duidelijk waar de overweg zit en welke bezetmelders waar zitten om hem aan te sturen.
Met dank aan Koploperist René stuur ik je hierbij een database met min of meer dezelfde vraagstelling. Het gaat om de overweg bij Waldbrunn. Bij de speciale acties kun je zien hoe het hier geregeld is.
Mocht je nog weer vragen hebben dan hoor ik dat natuurlijk weer graag.



Download Attachment: ReneGoedWerkenddm3.bck
83,89 KB




Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 21 nov 2012 :  20:13:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Bedankt voor het opsturen van de database. Ik heb wat wijzigingen aangebracht maar vooralsnog zonder resultaat. Ik zie, volgens mij, iets simpels helemaal over het hoofd. De overweg zit op de plek waar de lampsymbolen staan in blok 7 en blok 17. De bezetmelders zitten in blok 7 en in blok 17. Vanuit 7 kan gekozen worden voor 8 of 9. Op het momment dat een lok blok 7 verlaat openen de bomen en gaat het licht uit. De trein bevindt zich dan feitelijk nog op de overweg omdat de (niet gedetecteerde) wisselstraat hier maar een halve meter vandaan ligt. Op de terugweg, dus van 78 of 79 naar 17 heb ik geen enkel probleem, maar daar zit dan ook geen wissel (of een ander niet gedetecteerd stuk).

Met vriendelijke groet,

Cher Claessen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 22 nov 2012 :  19:23:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik zal er weer eens induiken. Dat zal wel dit weekend worden denk ik. Ik kom er dan op terug.
Wat wat lastig is in je database is dat je je bezetmelders niet hebt ingetekend in het sporenplan. Dat maakt het wat lastig om te zien wat er precies gebeurt. Ik zal kijken of ik voor de betreffende blokken wat kan inbrengen, maar dat is dan natuurlijk een beetje op het gevoel, omdat ik niet weet waar ze in het echt precies zitten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 23 nov 2012 19:34:58
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 25 nov 2012 :  16:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik heb geprobeerd een aansturing van de overweg in de blokken 7 en 17 in je database te zetten. Ik heb daarover nog wel een paar vragen. Uit je tekst meen ik op te maken dat jouw treinen geen volledige detectie hebben, dat wil zeggen dat de wagons en rijtuigen ook worden gedetecteerd. Als je wel met volledige detectie rijdt, kun je namelijk de speciale overwegfunctie gebruiken.
Ten tweede heb ik gezien dat je drie adressen gebruikt, te weten 171, 172 en 173. Ik ben ervan uitgegaan dat overweg 171 in blok 7 staat en 172 in blok 17. Als het voor beide blokken dezelfde overweg is, wordt het verhaal wat ingewikkelder. De lichten heb ik nu even gekoppeld aan overweg 171.
Ik heb een aantal speciale acties gemaakt om de overweg te sluiten en te openen. Het kan overigens zijn dat het nu precies verkeerd om werkt en de overweg dicht is, als hij open moet zijn en omgekeerd. Dat is een kwestie van de acties "afbuigend" en "recht" verwisselen.
Voor overweg 171 heb ik de volgende acties gemaakt:
De overweg sluit als bezetmelder 1.07 actief wordt en gaat weer open als 1.08 actief wordt, eventueel met een vertraging (die heb ik nu op 10 sec staan.) Voor de andere overweg en de lichten heb ik hetzelfde gedaan.
Ik heb in de database even nieuwe overwegen aangemaakt, want als ik aan jou schakelaars de nummers 171 en 172 toekende, bleven ze tegelijk werken.
Tenslotte zag ik dat je ook logische acties had gemaakt, maar voor zover ik het kan nagaan werken die niet met uitzondering van de laatste (van 42 naar 43), omdat er bij "wanneer waar" niets is ingevuld.
Ik hoop dat zo een en ander wat duidelijker is geworden en als het toch anders is dan ik had afgeleid, en daardoor meer moet gebeuren, dan hoor ik het graag.



Download Attachment: cher1dm.bck
500,03 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 26 nov 2012 :  15:55:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Van harte bedankt voor de wijzingen. Ik ga zo snel mogelijk kijken of het allemaal werkt en reageer dan

met vriendelijke groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 26 nov 2012 :  17:15:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Dat is prima. Ik heb de speciale acties, die jij al in je database had staan , gewoon laten staan, alleen heb ik ze op niet-actief gezet. Je kunt ze eventueel weer actief maken door het vinkje bij [actief] weer aan te zetten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  12:33:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Het probleem met het te vroeg openen is opgelost waarvoor mijn dank. Maar zoals het vaker gaat, leidt de oplossing van het ene probleem tot een ander. Als een trein onderweg is van blok 7 naar 8 of 9 werkt het sluiten en openen perfect. Als gelijktijdig echter een trein van 78 of 79 naar blok 17 rijdt, reageert koploper alleen op de trein die het eerst de bezetmelder activeert en dus niet meer op de trein die net iets later rijdt. Het gevolg is de bomen nog steeds openen als de (tweede) trein net over de overweg rijdt. De kans dat twee treinen bijna gelijktijdig over de overweg rijden is niet zo groot waardoor dit probleem minder opvalt.
Nogmaals mijn dank voor het meedenken en de oplossing.

Groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  17:22:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik was er in mijn oplossing vanuit gegaan dat het om twee aparte overwegen ging, gezien de verschillende adressen voor de overweg in blok 7 en blok 17. Als het wel dezelfde overweg is, kun je de uitgebreide overwegfunctie kiezen, maar dan moet je wel alle wagens detecteren. Anders moeten er met aanvullende logische acties nog worden nagegaan of er in blok 17 een trein is ingeval de overweg in blok 7 opengaat en omgekeerd nagaan of er een trein is in blok 7 als de overweg in blok 17 opengaat.
Als je wilt ga ik daar nog even induiken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  17:44:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Als je dat zou willen doen, heel graag.

Met vriendelijke groet,

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 06 dec 2012 :  17:12:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik heb de database aangepast en nu zo gemaakt dat de bomen opengaan als zowel blok 7 als 17 vrij zijn, dat wil zeggen, dat er geen trein in aanwezig is. Het werkt in de demomode nu zoals het zou moeten volgens mij. Ik hoor graag van je of het in het echt ook werkt.



Download Attachment: cher1dm2.bck
500,18 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 11 dec 2012 :  19:52:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Mijn overweg werkt momenteel naar behoren. Nogmaals mijn dank voor jouw activiteiten.

Met vriendelijke groet

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 11 dec 2012 :  22:17:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Met alle plezier gedaan. Veel plezier met het rijden. Als je bij het verder ontwikkelen weer tegen vragen aanloopt, dan hoor ik dat graag weer om je weer verder te helpen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina