Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 141 / Bezoekers Vandaag: 9132
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 972
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper en NCE (Powercab)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Michel van den Hof

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 10 nov 2012 :  22:52:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Dit is mijn eerste bericht op het Koploper forum.

Ik bezit een NCE Powercab DCC systeem (command station zit in de handset). Dit systeem wil ik uitbreiden met een NCE Smartbooster SB3a, (welke dan als command station zal gaan functioneren, met meer standaard vermogen, en waardoor de Powercab een normale handset in het systeem wordt), met DB3a boosters voor extra baan secties, en mogeljk meerdere (Pro Cab) handsets.

Ik ga de Stubaitalbahn bij Innsbruck gecomprimeerd uitbeelden (het deel wat buiten Innsbruck ligt) op een 27m lange baan (grote C vorm) langs de verticale wanden van de bovenste verdieping van mijn drive-in woning. Innsbruck (route en depot) zullen net buiten beeld als (klein) schaduwstation gebouwd worden. De route is voornamelijk slingerend berg op, door een paar dorpjes, tot het eindpunt Fulpmes. Het is een enkelsporige interlokale tramlijn, met kopeindpunt en passeerpunten, uitgevoerd in meterspoor. Trams zijn 8 moderne Bombardier Flexity lage vloer 2-richting trams en nog 2 oude Düwag 2-richting trams. Modellen van Halling en Lima, spoor H0m van Peco. Decoders ben ik nog niet helemaal uit, maar de trams krijgen stadslicht, dimlicht, grootlicht, achterlichten die ook feller als remlichten fungeren, richtingaanwijzers en interieur/bestemmingsverlichting. Dus best wel wat functie uitgangen gewenst.

Nu kom ik bij de hamvraag.

Om een automatische dienstregeling te kunnen rijden, met de mogelijkheid op handbediening van een of meer trams, gebruikmakend van het NCE systeem, kan Koploper samen werken met NCE, en zo ja, hoe koppel je dan e.e.a. ?

Sorry als dit een erge leken vraag is, die misschien erg voor de hand ligt, of te vinden had moeten zijn. Ik ben het antwoord niet tegen gekomen.


Met vriendelijke groet,
Michel van den Hof, Lelystad.

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 nov 2012 :  00:20:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dit heb je daarvoor nodig http://ncedcc.com/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=73&category_id=1
Wordt niet door koploper ondersteund.
Kan het ook niet vinden in de lijst van ondersteunde systemen bij iTrain.

JMRI (DecoderPro) en PanelPro kunnen het systeem aansturen.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Michel van den Hof

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 nov 2012 :  06:37:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je antwoord Wim.

Dat NCE een USB adapter heeft voor aansluiting op PC's, dat wist ik. Had ik beter zelf al kunnen vermelden, met de zelfde link erbij.
De vraag is letterlijk, kan Koploper met een DCC systeem samenwerken, omdat dat systeem aan een PC is aangesloten, of hangt dat van (veel) meer zaken af ?

Indien Koploper niet met NCE kan samenwerken, dan moet ik mij bezinnen op welk element blijft, en welke vervangen moet worden. M.a.w. of NCE met andere software, of Koploper met een ander DCC systeem. Het NCE systeem is heel fijn, ligt lekker in de hand, met veel bedien opties op de handset, en doet nauwelijks voor de dure systemen onder, qua DCC mogelijkheden.

Met welke systemen kan Koploper wel samenwerken, en vooral belangrijk, waar zit het 'm in dat Koploper met een systeem samen kan werken ?
Wat is de overeenkomst van de diverse systemen waarmee Koploper kan samenwerken ? Zijn die systemen in de basis gelijk, of is Koploper aangepast, individueel, aan de diverse verschillende systemen ?
Wat is er binnen de software, of vanuit het systeem, voor nodig om Koploper met een willekeurig systeem te laten samenwerken ?

Is een NMRA compatibel DCC systeem, hangend aan de PC, dan niet altijd (redelijk) gelijk in communiceren met software ?


Mvg, Michel

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 nov 2012 :  13:24:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Michel,

De communicatie tussen de PC en de Interface heeft niets met DCC of NMRA DCC te maken. Dat heeft te maken met het Interface protocol en de gebruikte BUS aansluiting, zover ik het gelezen heb is de aansluiting tussen de PC en de Interface een CAN-Bus.
En dit bepaald hoe en met welke commando's de PC met de Interface communiseert, Wat ik in mijn vorige bericht al schreef koploper ondersteund deze interface niet en kan er dus ook niet mee communiseren.
Ook bij iTrain kom ik het NCE systeem niet tegen, alleen JMRI (DecoderPro en PanelPro) ondersteund het staat ook bij de specificaties bij de Interface. Gewoon aannemen wat er gezegd wordt en niet zelf een wiel proberen uit te vinden door te denken dat het een DCC systeem is.
DCC is alleen het protocol wat op de rails staat, niet het protocol waar kastjes binnen het systeem met elkaar spreken via de 6 polige kabel.
Wil je via de PC en koploper werken keis dan een systeem wat deze wel ondersteund. En als je via de PC werkt maakt het niet zoveel meer uit of het wel of niet lekker in de hand ligt, je gebruikt het dan toch niet meer, de PC doet namelijk het werk.

Mvg
Wim.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Michel van den Hof

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 nov 2012 :  13:40:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ik had al zo'n idee, dat het protocol de ene kant op gelijkzijnd, de andere kant op dat dan (als haast natuurlijk) weer niet gelijk is.

Ik ben in DCC begonnen met een Roco Lokmaus2, toen een Lenz SET100, gevolgd door een ESU ECoS-1, en nu terug naar een handheld NCE Powercab (waar mee je on the fly accel. en decel. kan beïnvloeden, om b.v. licht, halfzwaar of zwaar me kan simuleren).

Ik verdiep me nu pas in PC besturing, omdat ik een dienstregeling op een lijn (met meerdere voertuigen tegelijk) wil uitvoeren. Daarbij wil ik willekeurig welk voertuig van de PC overkunnen nemen op hand besturing. Hopelijk verstoor ik dan de rest van de dienstregeling niet te zeer. Ook wil ik graag onverwacht met een calamiteit te maken kunnen krijgen, die de dienstregeling verstoort. Of door een defect voertuig (al dan niet kort, lang, of dat het moet worden weggesleept), of door (eventueel bovenop een defect voertuig) met een extra (onderhouds)voertuig de lijn op te gaan. Het zal vast een hele klus zijn dit in hardware en software veilig te stellen.

De NCE ligt veel lekkerder in de hand dan een Lenz, en heeft snelheidsknoppen voor 1+ of 1-, maar ook snelheidsknoppen voor X+ en X- (waarbij X zelf is in te stellen), plus nog een scrolwiel om de snelheid met de duim te sturen.

Ik heb na jouw advies eens naar de JMRI dingen gekeken, maar denk dat ik toch liever met Koploper in zee ga, en dus dan mijn NCE zal moeten verkopen, plus een ander, goed met Koploper werkend systeem, aan te schaffen.

Qua handheld, komt in mijn ogen dan (2 stuks) Roco/Fleischmann Multimaus als betaalbaar in aanmerking, maar ze hebben beperkingen, en ik ben niet zo kapot van het te plasticachtige uiterlijk. Hoe ze in de hand liggen weet ik niet, want dat heb ik nog nooit geprobeerd. Gevoelsmatig zou ik liever (2 stuks) Fleischmann Profi-Boss gebruiken.

Qua Loconet of Xpressnet, welke is (per punt) handiger/beter/makkelijker/goedkoper aan de baan en PC te hangen ?

Ik weet dat de Profi-Boss geen lang leven beschoren is geweest, en vele malen moeilijker nog te vinden dan een Multimaus. Maar toen beiden op de markt waren, werd de Profi-Boss als beter met hogere specs. ervaren van de 2.

Kan iemand voor mij een foto maken, met een MM en PB plus een lineaal erbij, en uploaden ? Nergens op internet kan ik een 1 op 1 vergelijking vinden. Ik ben erg benieuwd hoe ze zich qua maten verhouden.

Hoe vinden jullie de Profi-Boss in de hand liggen vergeleken met de Multimaus, en hoe vinden jullie het verschil qua bediening tussen die 2 ?


Mvg, Michel

Bewerkt door Michel van den Hof op 12 nov 2012 13:45:52
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina