Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 4344
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 361
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem met Fred-handregelaar + IB-COM + Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jeroen39

Netherlands
1 bericht

Geplaatst - 09 mrt 2012 :  17:20:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

De algelopen maanden ben ik begonnen aan een digitale baan en heb daarvoor een IB-COM van Uhlenbrock aangeschaft. Omdat ik op het rangeerterrein handmatig wil rijden, heb ik ook een FRED-handregelaar gekocht. Het lukt mij niet om deze handregelaar in Koploper te koppelen aan een lok, terwijl ik volgens mij precies de stappen uit de Koploperhandleiding gevolgd heb. Andere draadjes over handregelaars op dit forum leveren mij helaas geen nieuwe aanknopingspunten op. Als er mensen zijn die me hierbij kunnen adviseren, heel graag.

Wat ik gedaan heb:
Ik heb een heel eenvoudig testbaantje gebouwd, waarmee Koploper treintjes kan laten rijden van blok 1 naar blok 2 en terug. Dat werkt goed. Ik heb twee loks aangemaakt met decodernummer 10 en 11 (waarvan er telkens maar één op de rails staat). Ik heb een FRED-handregelaar (in de dispatch-modus) aangesloten op de IB-COM. Als ik nu met het IB Utility-programma op mijn computer de handregelaar toewijs aan lok 10, kan ik die lok prima besturen buiten koploper om. Om de handregelaar te gebruiken in Koploper, heb ik hem met het UB Utility-programma toegewezen aan lokadres 20, een nog niet gebruikt adres. Vervolgens heb ik in Koploper een handregelaar aangemaakt op adres 20. Als ik vervolgens in het rijschermpje van lok 10 of 11 de handregelaar “reg20” kies, blijven de loks stilstaan, zowel bij handmatig als volautomatisch rijden. Koploper ontvangt de signalen van de handregelaar wel, want als ik ter controle een lok aanmaak op adres 20 en dat rijscherm open, dan zie ik de regelaars in koploper reageren op de handregelaar. Ik heb ter controle ook nog een derde lok met decoderadres 20 op de baan gezet, en die regeert inderdaad op de handregelaar. Het lijkt erop alsof de handregelaar goed werkt en koploper die informatie ook ontvangt. Maar Koploper lijkt het virtuele lokadres 20 niet te koppelen aan het lokadres 10. Zie bijgaand screenshot met de verschillende schermpjes van rijregelaars en handregelaar. Maak ik een fout, of werken Koploper en IB-COM hier gewoon niet goed samen? Ik hoop dat iemand een goed advies heeft, want ik kom er niet uit. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jeroen

HO , IB-COM, Koploper

Download Attachment: screenshot.JPG
360,79 KB

Jeroen (Ede)

IB-COM, HO
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina