Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 86 / Bezoekers Vandaag: 4316
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 361
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Rondom een noodstop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rbeek

Spain
161 berichten

Geplaatst - 01 mrt 2012 :  19:29:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Diverse draadjes hebben al aandacht besteedt aan het fenomeen Noodstop. De noodstop die optreedt bij spookmeldingen of door het trekken aan de noodrem. Rustig optrekken daarna kun je instellen. Alleen wanneer een noodstop wordt veroorzaakt door een stroomstoring, een oorzaak dus buiten KL om, schieten alle treinen na het herstel er op de daarvoor gereden snelheid weer door.
Ondanks zoeken hier op het forum heb ik geen echt antwoord op kunnen vinden op de vraag of dit op te lossen is, en hoe.
Ik maak gebruik van de control unit 6021, het Marklin interface en uiteraard KL.
Is dit 'wegschieten' te voorkomen?

René

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2012 :  21:45:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Blijft bij een stroomstoring, zoals je die beschrijft, je PC wel aan of gaat die ook uit. Als de PC uitgaat, draait Koploper niet meer en zou alles getopt moeten zijn.
Als de PC aanblijft, zou ik de mogelijkheid "Stop alle locs" bij het opheffen van de Noodstop gebruiken. Ook dan worden alle treinen netjes stilgezet en kun je ze één voor één weer aan het rijden zetten en dat gaat dan heel rustig.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  08:29:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het is geen stroomstoring van de PC, er ontspoort een trein en deze veroorzaakt een kortsluiting waardoor het Marklin Digital systeem (6120) er mee stopt. Een reset kan alleen door het groene toetsje in te drukken na opheffing van de sluiting.
In het Koploperscherm verschijnt dan uiteraard wel het window met noodstop; opheffen of alle locomotieven stoppen, maar dat verdwijnt bij het indrukken van het groene toetsje op de 6120.
Alle treinen stoppen kan natuurlijk, maar met enige regelmaat 7, 8 of meer treinen handmatig weer laten starten wordt op enig moment toch wel vervelend. Vandaar.

groeten René
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  08:46:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rene,

je hoeft de groene knop van je 6020/21 niet te gebruiken, dit kan vanuit Koploper met het menutje wat je op de voorgrond hebt. Bij instellingen per database kan je een vinkje zetten dat de treinen na noodstop langzaam moeten optrekken,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  09:23:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

De optie langzaam optrekken staat al in mijn database, maar dat je ook vanuit het venster in Koploper de zaak kon herstellen wist ik niet.
Ik ga het uitproberen. Dank voor je tip!

René
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  11:35:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, Dirk,

Het probleem blijft mij toch bezighouden. Vanochtend twee ongevallen gehad als gevolg van een verkeerde wisselstand (wisselprobleem). Op zich was dat te voorkomen geweest door spookmeldingen in te schakelen, maar dat had ik nu even niet gedaan.

De eerste:
Alle treinen staan ineens stil zonder aanwijsbare oorzaak. Het groene of rode spiegelei branden niet. Onderzoek leert dat loc 80 in het schaduwstation, blok 9, is ontspoord. De spanning is van de baan zonder verdere vermelding. Dan komen wel de meldingen dat er locs ten onrechte stilstaan (3, 17, 52, 80 -maar niet 54 en 71-).
Inschakelen van de spanning lukt alleen met de groene toets van de 6021. Alle stilstaande locs vervolgen hun weg terwijl noch het groene noch het rode spiegelei branden. Ik geef de opdracht stoppen in volgende blok (S). Alles staat nu stil en het groene spiegelei gaat nu branden. Alles ziet er weer normaal uit.

De tweede;
Locs 3 en 52 botsen (blok 35 en 46) als gevolg van een storing in wissel 10. De spanning schakelt af en alle treinen staan stil, er brandt geen spiegelei. Nu verschijnen weer de vensters van stilstaande locs 3, 17, 52, 54, 71, 80 -maar niet van 18 in blok 2-.
De enige optie is spanning inschakelen via de 6021. Alles snelt vooruit. Ik geef de locs 3 en 52 een aparte noodstopopdracht via het rijwindow en daarna weer de algemene opdracht S om alles te laten stoppen. Alles staat nu stil en ik plaats de locs 3 en 52 opnieuw in een blok.

Kortom, ik krijg de indruk dat mijn afhandeling van dit soort problemen niet correct is. Ook de (niet)meldingen van Koploper (althans die ik wellicht ten onrechte verwacht) begrijp ik niet helemaal.

Resteert de vraag; is dit alles normaal of doe ik iets verkeerd?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

NB voor alle zekerheid bijgaand nog mijn backup.

René

Download Attachment: echte2012.bck
134,56 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  15:15:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Krijg je dan geen melding dat de Noodstop geactiveerd is?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  15:33:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dat klopt, in de twee genoemde gevallen (maar ook vaker) komt dit venster inderdaad niet te voorschijn.

René
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  20:54:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Als geen van beide spiegeleieren branden, denkt Koploper dat er nog loks rijden. Dat klopt ook wel als je een lok stopt in het rijwindow, ook met een noodstop. De andere treinen rijden dan volgens Koploper gewoon door, al doen ze dat niet in de praktijk. Daarom krijg je ook geen Noodstopvenster. Dat krijg je alleen als Koploper een harde noodstop genereert, bv na een spookmelding, of wanneer je dat zelf doet, bv door op de Noodstopknop naast de spiegeleieren te drukken. Bij werkt het ook als ik op mijn TwinCenter op de stopknop druk. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je zelf een harde Noodstop geeft.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  21:10:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Noodstop op een TC is totaal iets anders voor Koploper dan een noodstop op een 6021 van Marklin. Niet te vergelijken dus...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2012 :  22:39:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, Paul,

Ter aanvulling; wanneer ik op de noodknop van KL druk komt wel het bekende venster met de vraag opheffen/stop alle locomotieven. Genereert het Marklin systeem n.a.v. een sluiting met het beëindigen van de spanning, dan verschijnt het bekende venster soms wel, soms niet.
In de hiervoor beschreven voorvallen dus niet.

René
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2012 :  00:59:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Ik denk dat er voor wat mij betreft wat puzzelstukjes op zijn plaats vallen, en dat het gedrag wat jij ziet wel te verklaren is.
Ga er echter openbaar op het forum niet verder op in, geen zin in de bekende discussie.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2012 :  07:25:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Mocht je mij van deze mij niet bekende 'bekende discussie' op de hoogte willen brengen dan kun je dit doen op ditlatenvervallenrrvdbeek@chello.nl.

bij voorbaat dank,

René
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2012 :  07:30:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Jammer dat niemand mij iets verder kan helpen. Uiteraard is er wel mee te leven, een of twee keer per dag, het zorgt ervoor dat je wat te doen hebt, maar toch hoort het niet zo te zijn.
Gisteren de extra ervaring dat ondanks een in Koploper gegeven noodstap; noodrem, drukken op de Escape-toets, niets hielp meer. Alleen de rode knop op de 6021 had effect. Even later verschijnt wel het venster Noodstop opheffen op het scherm.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het te maken heeft met een eerder draadje van mij rondom het vertraagd doorkomen van de informatie. Zo komt het ook wel eens voor dat na het herstellen van een noodstop de treinen even snel vooruitschieten, dan die snelheid houden en een of twee seconden later weer op vol vermogen rijden.
Kortom, je leert ermee te leven en ik blijf uiteraard zoeken naar een oplossing/verklaring, maar ik zou het graag anders zien!

René
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2012 :  16:35:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Ik ben het met je eens dat het wel lijkt op een of ander communicatieprobleem. Dat is echter lastig vanaf het forum te zien, laat staan op te lossen. Ik wil je met alle plezier verder probereb te helpen, al heb ik ook niet meteen een oplossing voor je probleem voorhanden. Ik woon redelijk in de buurt (Dordrecht). Stuur me maar een pb via mijn profiel. Dan kunnen we kijken of we eens een stap verder kunnen komen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  13:39:28  Toon profiel  Reageer met citaat
goede middag

geen idee of het iets bijdraagt, maar een noodstop maken in KL werkt ook heel goed als je op F9 drukt.

heel direct zonder eerst een muis te moeten pakken, richten en klikken.

noodstop opheffen? weer een keer op F9 drukken.

vrgr

adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  17:41:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Adriaan,

Bedankt voor je bijdrage. Ik neem het mee in de oplossingen!

René
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina