Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 166 / Bezoekers Vandaag: 6521
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 blokgroep specifiek
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bellejt

Belgium
454 berichten

Geplaatst - 07 jan 2012 :  18:51:00  Toon profiel  Reageer met citaat
mijn schaduwstation bestaat uit 5 sporen welke in 2 blokken zijn verdeeld.Nu blijven meestal de treinen die laatst binnenkomen voorrang opeisen.De sukkelaars die er dan het langst instaan krijgen gewoon geen kans om te vertrekken.Zou ik dit kunnen oplossen door een blokgroep te maken met enkel FIFO in te stellen zodat first in first out wodt toegepast ?

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  18:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Je krijgt dan een heel star geheel.
Ik zou het zoeken in voorrang verhogen.
In de aanvulling blokgegevens kun je dat instellen voor de blokken waar het van toepassing is, dus de blokken van je schaduwstation.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  19:02:42  Toon profiel  Reageer met citaat
dan moet ik voor elke blok de voorrang verhogen.Was niet wat ik zocht.Zoek gewoon dat er een vaste en simpele mogelijkheed is voor FIFO.Nu moet ik dat manueel doen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  19:13:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor het probleem dat treinen die laag in de voorrangsrangorde staan nooit vertrekken is wat ik aangaf dus wel de oplossing. Die verhoging van de voorrang gaat pas gelden na een bepaalde tijd (die je zelf kunt opgeven).
Fifo kan ook wel maar dan zullen je treinen altijd in dezelfde volgorde vertrekken als ze binnenkomen. Met het risico op stagnatie van je treinenloop.
Dat kun je wel wat oplossen met vrijer interpreteren, maar echt ideaal vind ik fifo dan nog niet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  19:22:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Als het gaat met fifo dan is dat in mijn situatie de ideale oplossing.Mijn treinen komen nagenoeg nooit in dezelfde volgorde het schaduwstation binnen.Voor het schaduwstation ligt nl een kans mogelijkheid die ze de ene keer naar beneden sturen en de andere keer gewoon terug naar boven.Zal eens de proef op de som nemen dan en een blokgroep aanmaken voor het schaduwstation.Laat dan de uitkomst wel weten.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  19:33:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Johnny,

kijk ook is of de algehele voorrangsregeling van koploper is ingeschakeld, bepaalde treinen krijgen dan voorrang.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  19:47:12  Toon profiel  Reageer met citaat
die staat normaal op geheel willekeurig.Nu moet ik die regelmatig aanpassen met verhoogde voorrang.Dat is juist wat ik wil vermijden.Als het door de fifo wat trager gaat rijden is dat geen probleem.Ik heb nl 20 treinen op de baan staan waarvan er enkelen een specifieke route moeten volgen die de anderen ophoud doordat zij een gehele wisselstraat kruisen(in het station) .Ik heb graag een natuurlijk,dus langzaam treinverkeer, op de baan.Kan ik nog zoveel genieten van de treinen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  19:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je de oplossing waar ik op wees niet helemaal begrijpt.
Daar hoef je niks aan te doen, alleen eenmalig in de blokken van je schaduwstation aangeven dat na x seconden de voorrang verhoogd moet worden. Dit is speciaal ingebouwd voor situaties zoals je beschrijft.
Een trein die te lang in een van die blokken staat krijgt tijdelijk een verhoogde voorrang zodat die toch de kans krijgt om te vertrekken.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dit niet wilt.

Je kunt natuurlijk ook een blokgroep met fifo maken, het effect daarvan is vergelijkbaar dat je die 10 schaduwblokken allemaal achter elkaar legt. De trein die binnenkomt schuift steeds een plekje op tot de 9 treinen die eerder zijn binnengekomen weer allemaal zijn vertrokken.

Huub

Bewerkt door hubertus op 07 jan 2012 19:57:40
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  20:05:11  Toon profiel  Reageer met citaat
zal beide eens proberen zodra ik de kans krijg.In het schaduwstation heb ik 5 sporen welke bestaan uit 1 X 3 blokken en 4 X 2 blokken na elkaar.programmeren van blokgroep is makkelijker vind ik.Anders meot ik 13 blokken aanpassen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  20:13:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hoeft maar vijf blokken aan te passen, steeds het laatste (gerekend vanaf de binnenkomst, dus waarvan je weer de baan op gaat). Dat zijn de enige blokken waar het probleem speelt. Als je heel veel tijd nodig hebt, is het aanpassen denk ik 2 minuten werk, in ieder geval minder dan een blokgroep aanmaken.
Die blokgroep maak je trouwens voor diezelfde 5 blokken aan, heeft geen zin dat voor alle 11 te doen.

Huub

Bewerkt door hubertus op 07 jan 2012 20:14:24
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  20:40:20  Toon profiel  Reageer met citaat
oke dank je Huub.Dacht dat het voor alle blokken nodig was.5 blokken is snel gedaan.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2012 :  22:46:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn verschillende treintypes hebben op het laatste blok van het schaduwstation een "verschillende" wachttijd.
Bepaalde iets of wat "exotische" treinen hebben een langere wachttijd. Een gewone stoptrein een minimale... . Dat laatste komt omdat die stoptrein juist voor het eindstation een vaste route krijgt zodat hij daar terug klokvast vertrekt, hij moet daarvoor wel op tijd aankomen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 08 jan 2012 :  11:28:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,zou niet weten waar ik dit kan instellen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 jan 2012 :  12:54:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk even onder "onderhouden" en dan gegevens treintype/bloktype.

Maak het tweede blok van je schaduwstationsporen van het bloktype "schaduw".
Daarna kun je via bovenstaande gegevens combinatie, alle treintypes op die plaats anders laten reageren.

bv. het treintype "museumtrein" kan 15 minuten wachten ,dit om niet elke 5 minuten door je station te rijden.
Dit alles zonder gebruik van vaste routes met wachttijden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina