Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 103 / Bezoekers Vandaag: 4354
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 trein laten rijden door externe puls.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

reinier

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 02 okt 2011 :  11:10:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb twee kolentreintjes rijden op een ovaal met inhaalspoor. De ene is leeg, de nader is vol. Nu mag de volle pas vertrekken als de lege aangekomen is. Dat doe ik middels groepen en dat werkt wel. De lege vertrekt na 10 minuten opnieuw en de volle volgt dan ook weer keurig. Nu wil ik echter de lege ook middels een externe drukknop laten rijden Hoe doe ik dat??
Ik heb al wat geprobeerd met speciale en logische acties, maar daar kom ik niet mee uit. Ik kan wel een trein uit de blokgroep hiermee laten rijden, maar dan gaat eigenlijk steeds de volle trein rijden, want die heeft de kortste wachttijd, nl. geen.

Groetjes,

Reinier.

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  12:42:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Reinier,

Is op te lossen met een logische en speciale actie en een vaste route.

De vaste route laat je via de speciale actie starten op basis van de logische actie die kijkt of de volle trein in zijn blok staat.
De lege trein staat in een blok die alleen mag vertrekken met bestemming.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

reinier

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  17:03:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zal het morgenochtend proberen, maar je mag je antwoord wel even verduidelijken; welke trein krijgt een vaste route ? en waar breng ik de externe puls binnen (dat is een bezetmelder zeg maar nr. 128) ??
NB, nav die bezetmelder start de lege trein, als deze terug is mag de volle trein 1 rondje rijden.

Groetjes,

Reinier.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  17:23:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Reinier, wil je het werkelijk oplossen met een externe opdracht en dus met een daadwerkelijke druk op een knop dan los je het op met een extern tableau. Hoe dat moet lees je in de beschrijving behorende bij de uitleg omtrent de werking daarvan.
Je hebt dan twee drukknoppen en twee melders nodig eentje voor waar de trein staat en eentje voor waar de trein naar toe mag.
Dit werkt niet beide het is of automatisch vertrekken, of vertrekken via de drukknoppen.

In het andere geval maak je een logische actie die kijkt of melder 128 bezet is, en daarmee laat je via een speciale actie en een vaste route de trein vertrekken die je wil laten vertrekken.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 02 okt 2011 17:34:41
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  19:03:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Zou een schakelaar op het baanontwerp niet eenvoudiger zijn ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 02 okt 2011 19:04:41
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  19:15:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kan ook, daar zet je dan de logische actie mee bijvoorbeeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

reinier

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 03 okt 2011 :  11:28:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Kennelijk is de vraag makkelijker dan het antwoord.
Even waarom een drukknop? Welnu Binnenkort is mijn kleinzoon zo oud dat hij naar mijn treinen mag kijken. Het lijkt mij leuk om een drukknop voor hem te maken waarmee een trein gaat rijden.
De vraag nog even simpeler stellen (proberen): Een kolentrein rijdt zijn rondjes. Hierin zit een wachttijd van 10 minuten, dus elke 10 minuten vertrekt hij voor zijn rondje.
Nu wil ik middels die drukknop die wachttijd om zeep helpen.
Ik begrijp van Wim dat dit niet kan ??

Reinier.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 03 okt 2011 :  11:48:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Reinier,

Met een externe drukknop kan je ook een logische actie opstarten.

Je kan dan niet meer werken met groepen maar via vaste routes of met een variabele route waarin richtingsverboden zitten welke reageren op logische acties.

Je kan dan een logische actie zetten op basis dat een bepaalde trein rijdt en deze houdt de andere tegen, opheffen van het richtingsverbod kan dan of de trein moet gaan rijden omdat de andere zijn bestemming heeft bereikt (logische actie veranderd) of de drukknop wordt ingedrukt.
Ik heb dit al eens voor elkaar gekregen en beschreven in enkele onderwerpen. Ook mijn kleinzoon vond dit leuk en is wat anders dan een extern bedieningstableau want kleinzoon mag nu ook weer niet alles.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 okt 2011 :  13:46:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rienier,

Ik geef je nu juist een heleboel mogelijkheden, waarbij het nu juist wel kan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

reinier

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 03 okt 2011 :  15:45:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik denk dat ik iets niet goed doe, dat is eigenlijk wel zeker.
Ik heb nu nog maar 1 trein, welke in blok 30 staat. (wachttijd is 10 min). Ik maak een logische aktie knop01; bi bezetmeldpunt is waar, deze werkt ook want bij Rijden --> uitkomst logische akties is deze aktief als het bezetmeldpunt waar is.
Nu dacht ik bij speciale akties de trein eerder te kunnen laten rijden dan die 10 minuten. Omschrijving = start, Conditie = 1 of meer bezetmelders bezet/logiache akties waar; en dan knop01 aanvinken.
Wat moet er dan bij wat te doen ingevuld worden ? Start automatisch rijden in blok dacht ik en dan blok 30.
Als ik dat doe gebeurt er niks als ik knop01 bedien.
Wat doe ik u fout ??

Reinier.
Ga naar bovenaan de pagina

reinier

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 04 okt 2011 :  16:51:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb vanmiddag en tijdje zitten testen en proberen en zoals wel voorspelbaar was hebben jullie het bij het rechte eind en doe ik inderdaad een aantal dingen verkeerd. Goed lezen , ook van de help in koploper is wel heel belangrijk. Ik had nog wat staan betreffende automatisch rijden, maar dat gaat idd niet samen.
Nu ik weet hoe het moet is het niet zo moeilijk meer.
Met een drukknop de wachttijd op nul zetten is denk ik idd niet mogelijk.

Bedankt voor de hulp.

Reinier.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina