Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 56 / Bezoekers Vandaag: 389
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 657
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Rijden volgens een spoorboekje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

adriaan

Netherlands
43 berichten

Geplaatst - 20 apr 2011 :  18:43:05  Toon profiel  Reageer met citaat
goede middag

er kan heel veel met KL ingesteld worden met betrekking tot wachttijd en vertrekvertraging

ik heb gezocht op trefwoorden zoals: spoorboekje, "op tijd rijden", vetrektijd en dat soort termen.

ik ben namelijk benieuwd of je in koploper ook aan kan geven hoe laat een bepaalde trein vanaf een bepaalde positie zou moeten vertrekken. dat zou dan het meest op zijn plek zijn in het onderdeel vaste treinroute.

Nog mooier zou zijn als je zou kunnen aangeven hoe laat een trein op een bepaalde bestemming moet aankomen en de betr. trein dan zelf op het juiste moment vertrekt van de huidige positie.

ik heb zitten zoeken in KOPLOPER 7.1 maar kan geloof ik niks vinden waar ik dergelijke opdrachten in kan zetten.

Of is de gedachte bij de ontwerper misschien geweest: bij de NS zien ze ook nooit kans op tijd aan te komen of te vertrekken die moeite ga ik mezelf in KOPLOPER besparen ??

ik ben benieuwd.

mvrgr

adriaan

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 apr 2011 :  19:16:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door adriaan



ik ben namelijk benieuwd of je in koploper ook aan kan geven hoe laat een bepaalde trein vanaf een bepaalde positie zou moeten vertrekken. dat zou dan het meest op zijn plek zijn in het onderdeel vaste treinroute.



Inderdaad dat kan prachtig, zie onder vertrek op minuten van uur ofzoiets....
Zelfs met minimum stoptijd, zodat hij niet één seconde stopt als hij iets te laat zou aankomen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 apr 2011 :  19:19:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan, het is bijna allemaal mogelijk. Alleen niet het laten aankomen op een bepaald tijdstip.

Treinen laten vertrekken op basis van tijd en op basis van een bepaalde trein ergens aanwezig (logische acties) zit er allemaal in.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  08:32:11  Toon profiel  Reageer met citaat
goede morgen,

bedankt voor de aanwijzingen. ik heb het gevonden.

Ik stuur een kopie van mijn db mee.

want iets werkt niet goed

aan blok 8 en aan blok 3 staan stations waartussen de blauwe loc volgens een tijdschema heen en weer moet rijden. vertrek van blok 8 op minuut 0,10,20,30,40 en 50 en vanaf blok 3 op minuut 5,15,25,35,45 en 55.

ik heb dus een vast treinenroute gemaakt en die op "herhaal route" gezet.

de route geldt alleen voor blauwe loc en passagierstreinen. die combi rijdt heen en weer.

ik kan de trein wel via de "GO" knop in beweging zetten en dan rijdt hij keurig van 8 naar 3 of vv. in de rijwindow zie ik ook dat hij op een bepaald tijdstip gaat vertrekken. (Vertrekt op x min.)

maar dat tijdstip (minuut....) loopt steeds achter op de werkelijke tijd

ik heb de db afgesloten en opnieuw opgestart, maar dat hielp niet.

ook als ik de systeemklok van de computer "terugzet" gaat de trein ook niet automatisch rijden.

welke instelling zie ik over het hoofd?

mvrgr

adriaan

Download Attachment: ovaal3blok.bck
15,2 KB

Bewerkt door adriaan op 21 apr 2011 09:14:40
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  10:08:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Stukje uit de uitleg.

· Stoppen: vertrek op tijdstip van uur: de locomotief zal altijd stoppen in dit blok. Pas als de modeltijd van de klok een van de ingevulde minuten heeft bereikt, zal de locomotief weer vertrekken. Als extra kun je een minimale stoptijd opgeven. Dit om te voorkomen dat de locomotief na het stoppen meteen weer vertrekt.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  11:25:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wanneer de trein bv. op 28 binnenkomt en een minimale stoptijd heeft van 3 minuten, dan zal koploper toch in het rijvenster blijven volhouden vertrek op minuut 30, de vertrektijd uit de vaste route....

Hij toont dan NIET de echte vertrektijd. Is minuut 30 eenmaal voorbij, dan gaat hij aftellen naar de werkelijke vertrektijd.

Vooral lichtjes vervelend als je bv. 20sec voor werkelijke vertrektijd een blok of wissel laat claimen. Dan dreigt het ganse station op die trein te staan wachten.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  12:52:59  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo wim,

Heb je mijn database geopend en gezien wat er (niet) gebeurt?

ik had de helpfunctie gelezen. want meestal kom je er dan wel uit. maar nu ffff niet dus.

Stoppen: vertrek op tijdstip van uur: de locomotief zal altijd stoppen in dit blok.

dat is prima en ook precies de bedoeling.

Pas als de modeltijd van de klok een van de ingevulde minuten heeft bereikt, zal de locomotief weer vertrekken.

hierover heb ik 2 opmerkingen:

1.
als voorbeeld: de klok wijst aan 10:10.
ik geef de loc opdracht naar blok 8 te vertrekken en is daar 15 seconden later aangekomen.
in de vaste route heb ik gezegd dat hij op minuut 20 (dat is dus 10:20 uur) weer moet vertrekken.

MAAR: in het rijvenster staat dat hij op minuut 40 (of 50 of iets dergelijks maar in elke geval NIET minuut 20) weer gaat vertrekken. dat betekent dus dat ik een half uur zou moeten wachten voordat de loc weer vertrekt.

en dan punt 2

zelfs als ik dat half uur wacht en de klok wijst 10:40 uur aan blijft de loc stokstijf staan. geen enkele neiging om te vertrekken


Als extra kun je een minimale stoptijd opgeven.

de minimale stoptijd staat op 10 seconden. dat is dus volgens mij ook niet de reden dat de loc blijft stilstaan.

dus bedankt voor je reactie maar ik lees er niet iets in wat ik al niet heb gedaan.....

dus graag een stapje verder.

als jij de DB opent vertrekt de loc dan netjes op tijd, of ook niet??

mhgr

adriaan

Bewerkt door adriaan op 21 apr 2011 13:02:34
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  13:01:54  Toon profiel  Reageer met citaat
hooi theo,

bedankt voor je reactie.
hoe gedraagt de loc zich bij jou als je de DB opent?

zie ook mijn reactie op de suggesties van wim.

Wanneer de trein bv. op 28 binnenkomt en een minimale stoptijd heeft van 3 minuten, dan zal koploper toch in het rijvenster blijven volhouden vertrek op minuut 30, de vertrektijd uit de vaste route....
Hij toont dan NIET de echte vertrektijd. Is minuut 30 eenmaal voorbij, dan gaat hij aftellen naar de werkelijke vertrektijd.


dit begrijp ik. maar de instellingen bij mij zijn zodanig dat deze situatie zich niet voor zal doen.
na vertrek is de loc met zo'n 15 seconden op de bestemming, moet daar minimaal 10 seconden wachten en moet pas ongeveer 4,5 minuut later weer vertrekken. (zie schema in eerder mailtje)

Vooral lichtjes vervelend als je bv. 20sec voor werkelijke vertrektijd een blok of wissel laat claimen. Dan dreigt het ganse station op die trein te staan wachten.

is inderdaad vervelend maar deze situatie zal zich hier niet voordoen want ik rijd met 1 loc. als ik dit "op tijd rijden" onder de knie heb, dan ga ik eens experimenteren met andere instellingen, maar eerst maar eens langzaam opbouwen zodat het werkt zonder complicerende omstandigheden en ik ook begrijp HOE........

rijdt de loc bij jou wel zoals ik het bedoel als je de DB hebt geopend?

met hartelijke groet

adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  13:45:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

De klok die je in beeld hebt is de NORMALE tijd PC Tijd.
Deze moet je veranderen in MODELTIJD dan zal het werken en vertrekken ok de tijd aangegeven onder aan in het rijwindow. Dat is wat ik je eerder schreef, je kijkt naar de verkeerde tijd.

Met de rechtermuisknop op het klok window klikken en kiezen voor MODELTIJD.

Mvg
Wim.
PS.: en ja ik heb je database geopend en gezien wat er gebeurd, van daar de gegeven oplossing.

PS2: En de modeltijd kun je versnellen of vertragen tijd 4x langzamer of 4x sneller dan de werkelijke tijd.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 apr 2011 13:50:55
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  14:06:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hooi wim,

en het is weer net als anders, hoe eenvoudig kan het zijn.

je moet alleen fff weten dat koploper een verschil maakt tussen PC tijd (de echte tijd) en modeltijd.

je had in je 1e antwoord de term "modeltijd" wel gebruikt maar helaas voor mij, niet aangegeven hoe die dan in de stellen. en dat is in je 2e reactie helemaal rechtgetrokken.

het loopt nu als een trein.

hartelijk bedankt.

op naar het volgende probleem en de bijbehorende oplossing (ik heb nog een vraag over decoder T125 i.c.m.7051 kraan open staan.........)

hartelijke groet

adriaan

Bewerkt door adriaan op 21 apr 2011 14:07:24
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina