Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 1120
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 675
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ontkoppelen met krois koppeling.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tijgher

Netherlands
88 berichten

Geplaatst - 14 mrt 2011 :  08:31:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste formers,

Een tijdje geleden heeft Wim een omloop spoortje mij toegestuurd.
Zelf een zijlijntje bijgeplaatst om te kijken of dat ook mooi functioneerde en jah dat wertke ook netjes
(helaas nog even in demo mode).

onkoppelen met de onkoppelaar van fleischmann was geen succes, dus wil ik gaan overstappen op de krois digitale (ont)koppeling op KKR basis.

maar nu rest mij de vraag:
hoe en waar stel ik deze in?

Br01 is de trein die rijdt als ontkoppelende trein




Download Attachment: OmlopenOntkoppellll.bck
12,54 KB


mc

Bewerkt door tijgher op 14 mrt 2011 08:33:00

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2011 :  17:59:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo MC,

maak een extra functie als ontkoppelfunctie, met eigenschappen knop en een tijdsduur voor ontkoppelen instellen.

Verwijder de ontkoppelrails in de vaste route.

In de vaste route bij blok 3 ontkoppelen werkelijk, met Kadee van een zeer korte tijd, de spanning waarmee de loc aan de wagons trekt wordt hiermee te niet gedaan, en de koppeling kan vrij schakelen,

Voorbeeld bijgevoegd,

met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: 201131483248.bck
13,36 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2011 :  19:12:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marc,

Sommige decoders, zoals de Zimo en de ESU Locpilot 4.0 kennen ook nog aparte ontkoppelfuncties. Je kunt dan de geschikte tijdsduur voor de Kroiskoppeling opgeven en ook dat de loc eerst even tegen de trein moet aandrukken en na het ontkoppelen even van de trein af moet rijden. Ook de vorm van de spanning op de koppeling is volgens de gegeven in te stellen. In de diverse handleidingen van de decoders staat aangegeven hoe dat moet worden ingesteld in de CV's

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  09:02:35  Toon profiel  Reageer met citaat
@ walter:
Misschien heb ik een verkeerd idee van een Kadee,
een kadee is toch een spoel onder de baan die zorgt voor een magnetisch veld die de ontkoppeling regelt?

Ik wil namelijk gebruik gaan maken van een functie gestuurde koppeling. op de knop F1.

Naar mijn idee als ik Kadee instel, gaat de functiekop F1 niet werken in de loc.
Hoe kan ik die gegevens koppelen zodat de funtcie knop op die plaats ontkoppelt wordt?

de baan mag verbouwd worden, als de funtie maar blijft zoals het nu draait.

@PHdirk:
Ik beschik nu over een Lokpilot3 die moet als goed is toch ook over deze funtctie beschikken (onder cv 119) of heeft nr4 daarvoor apparte softweare voor ingebouwd zitten?



mc

Bewerkt door tijgher op 15 mrt 2011 09:06:28
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  09:20:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Mark,

Heb je die database en dat voorbeeld van Walter dan al uitgeprobeert???

Want dat voorbeeld werkt namelijk perfect en zet de L1 of F1 functie een halve seconde aan. Precies wat je wil.

Alleen als jij de koppeling op F4 hebt aangesloten zul je de functie aan F4 moeten toewijzen i.p.v. aan F1

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  09:32:39  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim,

Nee ik had het nog niet geprobeerd,

Omdat bij Kadee het boven genoemde idee bij mij naar boven riep.
en dus nog even demo draaien buiten beschouwing liet tot ik zekerheid had.

Want waar de koppeling in is gebouwd is mijn mooiste loc + wagons, deze wil ik graag zo onbeschadigd mogelijk laten.

Ik ga na het weekeind uitgebreid testen met de omloop van Walter.
''Helaas'' zit er net een vakantie tussen, naja ''helaas'' zijn we ook wel aan toe

mvg Mark

mc
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  13:25:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Mark,

allereerst fijne vakantie.

Nee dit werkt volgens het telex koppeling principe, kade staat in principe voor het ontlasten van de koppeling, zodat de krois makkelijker zijn werk kan doen. In simulatie zie je nauwelijks wat er gebeurd, dit komt echter in de praktijktest wel tot uiting.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  13:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dus Kade wilt zeggen dat als de betreffende trein daarin komt dat F1 wordt ingeschakeld om te ontkoppelen.

Het vreemde is dat je dat eigenlijk niet echt terug ziet.

tenminste in de oude situatie kon ik nergens vinden dat schakelaar 8 ergens in de vaste route is opgenomen.

wel dat er gestopt werd om weer door te kunnen gaan.

Alle funcities zijn zo duidelijk in koploper beschreven alleen zoek ik hier dat ene boompje in dat hele grote bos.

in ieder geval super bedankt voor de reactie en de aanpassing!
ik ga verder uitzoeken hoe nu verder en demo draaien.

jullie horen nog!

mvg Mark



mc
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  19:28:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Ik zou het even na moeten zoeken, maar volgens mij had de Lopi 3.0 de functies ook. Deze functies zijn dan gewoon aan te sturen met F1 of F2, of desgewenst, via functiemapping, een andere F-knop.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  23:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ten eerste wil ik opmerken dat als je de koppelingen met KL gaat bedienen je ook altijd de AUX uitgang van de decoder goed moet instellen voor koppelingsgebruik.

Paul heeft mij een keer gewaarschuwd dat als er een keer iets mis zou gaan en een ontkoppeling opdracht blijft hangen of er bij het initialiseren iets mis gaat en de functie hoog blijft de koppeling anders niet beveiligd is en verbrand.

De settings voor de Krois koppelingen met afdrukken zit ook in de laatste types ESU LoPi 3 en in de LoPi 4.

Bij de Zimo's zit er echter een addertje onder het gras.

Als je de afdrukfunctie hier aanzet (CV 116) werkt de koppeling niet meer onder Koploper.

De oorzaak ligt in de decoder die voor het starten van het afdrukken een snelheid 0 (Nul) wil zien en die geeft KL niet tijdens het afkoppelen die gaat meteen ook rijden.

De settings voor de Zimo koppelingsfunctie bij de decoder AUX 1 of 2 uitgang op 48 zetten (CV 127 of 128)
CV 115 op 90 (5 sec aansturen, geen restspanning)
CV 116 op 0 Geen automatisch afdrukken

Met deze settings werkt de Zimo prima.

Voor de Lok Pilots moet ik dit nog uitzoeken.

Met vriendelijke groet,

Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2011 :  13:45:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack,

bedankt voor de tips,
Ik was al vanplan om de aux uitgangen hiervoor te gebruiken.
Dat leek mij eigenlijk wel heel logisch.

ik maak geen gebruik van Zimo, dus dat probleem zou ik niet tegen komen.
Ik hou het Bij ESU decoders, zijn betaalbaar, leuk in gebruik, goed geisoleerd, hebben veel (voor mij genoeg) instelmogelijkheden.

Ik zit even te kijken of ik voor deze lok een lokpilot 4 ga kopen.
Ik maak nu bij vele loc's gebruik van LPT 3, deze bevallen opzich gewoon goed, ik moet er zowiezo nog 1 hebben voor een andere loc.

bedankt voor de nuttige tips!

mvg Mark

mc
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina