Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 119 / Bezoekers Vandaag: 5195
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 volgorde vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 20 feb 2011 :  14:05:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Als voor een bepaalde trein/locomotief 3 vaste routes zijn gedefinieerd met alle hetzelfde richtingsblok is het dan mogelijk dat de "mogelijkheid" dat één van de vaste route wordt gekozen altijd volgens een vaste volgorde wordt getest.
De mogelijkheden van Koploper kennende lijkt me het antwoord JA, de vraag is dan natuurlijk hoe?
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  15:01:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Denk dat dit met een teller wel op te lossen is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  15:08:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Een teller?
In welke richting moet ik in Koploper zoeken om iets met een teller te doen of te weten wat tellers kunnen?
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  16:23:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Misschien is er ook een andere oplossing.
Het betreft een station met 3 mogelijke passeer routes.
Gewenst is dat een bepaalde goederentrein doorrijdt op het "middelste" spoor wat niet langs een perron loopt.
Als dat spoor bezet is dan via het spoor "langs het perron".
Als dat spoor ook bezet is dan via een "rangeerspoor" buiten het station om.
Voor "langs het perron" en "rangeerspoor" heb ik voor iedere mogelijkheid een vaste treinroutes gemaakt.
Dus als er niets aan de hand is altijd de route via het "middelste" spoor volgen. Anders de vaste treinroutes kiezen met volgorde "langs het perron" cq. "rangeerspoor".
Nu wordt uit de drie mogelijkheden er één gekozen zonder enige regelmaat / logica (althans zo lijkt het).
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  16:50:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco,

Dan zal 1 enkele vaste route volstaan, met alternatieve richtingen.
Verder hoef je dan niet moeilijk te doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  16:55:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim,
Dan moet ik (morgen) eens in
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros


Dan zal 1 enkele vaste route volstaan, met alternatieve richtingen.
Verder hoef je dan niet moeilijk te doen.


duiken. 1 vaste route met alternatieve richtingen is nieuw voor mij.
je hoort las het gelukt is (natuurlijk ook als het niet lukt).
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  22:14:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim,
Nu bezig met implementatie dmv één vaste route met "alternatieve blokken". Dat werkt, maar nu loop ik alleen tegen het probleem? op dat de alternatieve routes (net als de hoofdroute) maar 1 blok mogen hebben.
hoofdroute 27 => 25 => 30
1ste alternatieve route 27 => 22 => 23 => 30
2de alternatieve route 27 => 22 => 30
Nu kan ik er wel voor zorgen dat bij de 1ste alt.route direct van 27 => 23 wordt gereden (onder de voorwaarde dat blok 22 vrij is) maar dat vind ik niet zo fraai. Of moet ik me hier niets van aantrekken.
Als je hier een oplossing cq hint voor hebt dan hoor ik dat graag.
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  10:41:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Volgens mij is hier in een vaste route niets tegen te doen.

Ik had ook dat probleem maar heb dat opgelost met variabele routes en logische acties.

Via logische acties kijk ik welke route vrij is en dan worden variabele routes ingeschakeld.
Bijvoorbeeld:
Als de route 27 > 25 > 30 vrij is dan worden de var.route 27 > 22 > 23 > 30 en 27 > 22 > 30 verboden.
Als de route 27 > 25 > 30 bezet is en 27 > 22 > 23 > 30 vrij dan zijn de var.routes 27 > 25 > 30 en 27 > 22 > 30 verboden.
etc.

Ik gebruik dit bijvoorbeeld ook om naar een kopspoor te gaan als een wisselstraat over moet worden gestoken, Kopspoor vrij dan is de rest van de blokken verboden anders kom je meestal niet op het kopspoor omdat er altijd wel een trein op de wisselstraat rijdt of net wil vertrekken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  11:16:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Marco,
Volgens mij is hier in een vaste route niets tegen te doen.


Hallo Wim (Romijn en Ros),
Het is me toch gelukt. Alleen met een vaste route zonder gebruik te maken van variabele routes. Ik heb wel wat met variabele routes geëxperimenteerd, maar nu toch uit gezet. zie meegestuurde bck file.
Hierin een vaste route om door te rijden (en niet ongecontroleerd het rangeerterrein op te rijden) en een vaste route om te "rangeren".
Maar de oplossing en resultaat zijn (nog) niet bevredigend.
Zo moet vanwege de alternatieve richtingen de vaste route al in blok 30 starten (het richtingsblok dus twee blokken voor de "keuze wissel").
Ook kan ik nog niet bepalen dat bv het rangeren pas na enkele rondjes gebeurd. Op m'n echte baan zit er tussen 30 en 27 nog wel iets waardoor dat niet echt op hoeft te vallen.
m.vr.gr. Marco

Download Attachment: test.bck
16,73 KB

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  11:34:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco,

is het nu niet veel verstandiger om de juiste blokken met elkaar te verbinden, zo is de rechtstreekse rijweg van 27 naar 13 gewoon onmogelijk, daar zit blok 22 tussen.

Eerst de basis goed invullen en daarna beginnen met de toeters en de bellen.
Dit is nie goe.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  11:51:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als je nu bij instellingen per database op het eerste tabblad een vinkje zet bij uitgebreide mogelijkheden, en de daarop volgende vraag met nee beantwoord, wat eigenlijk ja is
Dan krijg je een telfunctie tussen je logische en speciale acties.
Dan kun je rondjes gaan tellen bijvoorbeeld.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  12:56:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros


is het nu niet veel verstandiger om de juiste blokken met elkaar te verbinden, zo is de rechtstreekse rijweg van 27 naar 13 gewoon onmogelijk, daar zit blok 22 tussen.


Hallo Wim,
Ik ben het met je eens dat dat niet mooi is maar ook niet logisch (en dat laatste vind ik het belangrijkste).
Dit is zo (voor de vaste rangeerroute) gedaan omdat blok 22 te kort is voor een lange goederentrein, op deze manier stopt de goederentrein daar nooit. Maar dat is (nu ik daar de afgelopen dagen naar gekeken heb) waarschijnlijk ook te doen mbv een stopverbod in variabele routes.

Is het (voor de route 29 > 22 > 13 of 30) mogelijk om in het stuk tussen 21 en 15 een kort blok 99 te maken (met 1 terugmelder) met voor die route dan de volgende eigenschappen.
27 en de wisselstraat worden niet vrijgegeven bij 2de melder van 22 want de te lange trein rijdt daar nog in. Stopverbod in 22.
Op de melder van 99 27 en de wisselstraat 27>22 vrijgeven en eventueel pas stoppen.
Ben benieuwd naar je antwoord!

Ik zal m'n layout aanpassen en kijken wat ik met een teller kan bereiken.

Eigenlijk zit in de vaste route ook zo'n onlogische stap, van 27 naar 23. Maar dat heeft te maken met onderstaande (aantal alternatieve blokken). Ook niet mooi.

Begrijp ik het wel goed dat bij een vaste route een alternatieve richting / blok pas in het tweede blok van de route kan worden gekozen en dat de alternatieve route hetzelfde aantal blokken als de hoofdroute moet hebben (en dat dat wellicht maar beperkt is tot 1 blok).

m.vr.gr. Marco


http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  13:30:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zo heb ik het opgelost.

Vaste actie die geldig is als de logische actie waar is
Met als start blok 22

Variabele route met een verbod voor getrokkentreinen om naar de kopsporen te rijden.

Variable route op basis van een logische actie die waar is als de lok 3 x in 27 is geweest, dan krijgt hij een richtings verbod om vanuit 27 naar 25 te rijden als hij uit blok 30 gekomen is.


Logische actie 3x in 27 geweest
Logische actie Rangeer lang is in blok 27
Logische actie Rangeer langis in blok 16

Speciale actie op basis van de logische actie Rangeer is 3x in blok 27 geweest
Dan wordt er via het tabblad Actie
een vaste route actief (rangeren)

De telfunctie wordt opgehoogd als de trein in blok 27 is
Deze stuurt een logische actie aan als wanneer waar 3 is
De uitkomst wordt gereset als de rangeerlok in blok 16 is.

Mvg
Wim.




Download Attachment: MRDirecttest.bck
17,82 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  13:34:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim,
Hier zitten voor mij een aantal nieuwe / onbekende dingen in.
Dus eerts maar eens rustig analyseren.
Vast bedankt, ik denk (weet wel zeker) dat ik hiervan veel zal leren.
m.vr.gr. Marco

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Zo heb ik het opgelost.

Vaste actie die geldig is als de logische actie waar is
Met als start blok 22

Variabele route met een verbod voor getrokkentreinen om naar de kopsporen te rijden.

Variable route op basis van een logische actie die waar is als de lok 3 x in 27 is geweest, dan krijgt hij een richtings verbod om vanuit 27 naar 25 te rijden als hij uit blok 30 gekomen is.


Logische actie 3x in 27 geweest
Logische actie Rangeer lang is in blok 27
Logische actie Rangeer langis in blok 16

Speciale actie op basis van de logische actie Rangeer is 3x in blok 27 geweest
Dan wordt er via het tabblad Actie
een vaste route actief (rangeren)

De telfunctie wordt opgehoogd als de trein in blok 27 is
Deze stuurt een logische actie aan als wanneer waar 3 is
De uitkomst wordt gereset als de rangeerlok in blok 16 is.

Mvg
Wim.




Download Attachment: MRDirecttest.bck
17,82 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  14:32:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco, overigens is er wel een rechtstreekse rij mogelijkheid van blok 22 naar blok 30 mogelijk namelijk via het derde spoor het verbindingsspoor dus tussen blok 21 en blok 15.

Als je die verbinding legt, is de alternatieve route geen enkel probleem meer.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  16:36:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Marco, overigens is er wel een rechtstreekse rij mogelijkheid van blok 22 naar blok 30 mogelijk namelijk via het derde spoor het verbindingsspoor dus tussen blok 21 en blok 15.

Als je die verbinding legt, is de alternatieve route geen enkel


Wim,
Dat had ik al gezien en uitgevoerd. Om te zorgen dat bij bezet van 25 en 23 het derde spoor wordt gebruikt heb ik wel de beperking bij blok 27 veranderd in dat bij rijden naar 22 tenminste één van de blokken 23 of 30 vrij moet zijn.
Voor het specifieke geval dat 30 niet vrij is wordt dus al aan het einde van blok 27 gewacht /gestopt.
Voor dit soort problemen dacht ik aan de vraag uit één van mijn eerdere mails:
quote:

Is het (voor de route 29 > 22 > 13 of 30) mogelijk om in het stuk tussen 21 en 15 een kort blok 99 te maken (met 1 terugmelder) met voor die route dan de volgende eigenschappen.
27 en de wisselstraat worden niet vrijgegeven bij 2de melder van 22 want de te lange trein rijdt daar nog in. Stopverbod in 22.
Op de melder van 99 27 en de wisselstraat 27>22 vrijgeven en eventueel pas stoppen.


Maar het resultaat tot nu toe mag er zijn!!
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  22:04:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim,
Ik heb (met vallen en opstaan) jouw oplossing geïmplementeerd in mijn grotere baan layout.
Het zijn veel stappen die je moet maken met onderlinge afhankelijkheden, de volgorde van implementatie is dan ook van belang. Doe je dit voor de eerste keer dan zie je gemakkelijk iets over het hoofd dus zal ik morgen eens kijken of ik de aanwijzingen van Wim cq. de te nemen stappen met wat screenshots van koploper schermen op papier kan zetten zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.
m.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina