Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 415 / Bezoekers Vandaag: 7563
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Snelheid ijken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

peterha

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 29 jan 2011 :  15:57:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,
Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is, ik heb 'm zo gauw niet kunnen vinden, maar waar ik al een tijdje mee zit is: hoe kun je 't beste de snelheid ijken in Koploper?
Ik neem aan dat de schaalsnelheid wordt berekend door de lengte en de tijd die de loc er over doet met elkaar te delen. Maar dan: een loc die alleen rijdt zal sneller een bepaalde afstand afleggen dan wanneer achter die loc een stam van 5 personenrijtuigen hangt, waarbij in ieder rijtuig ook nog eens stroomafnemers zitten die met z'n allen toch voor de nodige weerstand zorgen en dus de loc langzamer laten rijden.
Als ik dus de loc alleen laat rijden of ik laat de loc met de stam van 5 rijtuigen rijden, dan zal de uitkomst verschillend zijn.
Wat is nu de beste manier om de snelheid te ijken?

Met vriendelijke groet,
Peter

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  16:29:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Betret Lok ijken zie deze topic, daar zul je in lezen hoe het in z'n werk gaat

http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3186&SearchTerms=ijken.

Betreft dat andere met rijeigenschapen, je kunt treintype's aanmaken welke je z'n eigen karakterestiek meegeeft denk aan optrekken 0 tot 50 km/h in x sec of vertragen van 50 naar 0 km/h in x sec.
HIer kun je de max snelheid invoeren enz enz, met andere woorden je kunt dan voor elkaar krijgen dat een losse lok sneller optrekt dan eentje met bv 15 kolenwagens erachter.

ps. voor een losse lok moet je ook een treintype meegeven, bv losse lok met de eigenschappen die daar dan bij horen, dat is voor een ieder anders, wat jij mooi vind.

Op het moment dat je er bv die 15 kolenwagons erachter hangt, en je kiest voor de treintype die hiervoor gemaakt hebt, neemt de lok deze instellingen over.

Treintype's voor lok met zijn betreffende sleep kun je dan kiezen bij onderhouden locomotieven.




Grt Ferdi

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 29 jan 2011 17:17:51
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  16:59:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdi bedankt.
Dat je in Koploper allerlei treintypes, optrek- en reminstellingen kan meegeven, doe ik al en dat lukt aardig. Ondanks dat het een gepuzzel is voordat je een mooi karakteristiek voor die loc/trein te pakken hebt.
Maar waar ik mee "zit", is dat de totale snelheid van een losse loc hoger zal liggen dan een met een flinke sleep. Het andere topic heb ik ook gelezen, maar dat geeft daarop ook geen antwoord. En of 't in praktijk ook veel verschil maakt, weet ik eigenlijk ook niet. Iemand daar ervaring mee?
Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  17:16:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Als jij voor een losse lok een treintype meegeeft met de benaming bv Br-151 los, en je voert in welke snelheid hij max vooruit en achteruit mag rijden, dan zorgt koploper ervoor dat hij niet harder zal rijden dan het maximum wat opgeven is in deze treintype,dan moet het toch gewoon lukken ???

Grt Ferdi

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 29 jan 2011 17:17:33
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  17:28:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de goede uitleg gevonden van Koos Jabaaij, ik kan het niet duidelijker verwoorden, en ik volg nl. ook zijn voorbeeld met ijken, waardoor je een hele mooie loop krijgt.

Als je een lok goed wil laten rijden zorg dan voor dat je gaat ijken dat CV 3 en 4 zodanig ingesteld staan dat bij het verhogen of verlagen van de snelheid er geen rare schokken ontstaan. Dus deze twee CV's niet op 0, maar op een relatief lage waarde. Dit is per lok afhankelijk welke waarde, mijn ervaring is tussen de 2 en 6. Er kan geen vaste waarde aan gekoppeld worden maar proef ondervindelijk,afhankelijk van het gedrag van de motor. Ook moet je naar de PID-regeling kijken, deze instellingen zijn ook weer afhankelijk van het type motor, wel of geen vliegwiel of een clockankermotor, en de aandrijving. Bij een moderne Roco lok hoeft de PID-regeling vrijwel nooit aangepast te worden, maar bij een "oudere" Fleischmann rondmotor b.v. is dit zeker nodig om in te stellen. Soms na de PID-regeling instellen nog een keer CV 3 CV 4 instellen. De instelling van CV 3 en CV 4 mogen ook weer niet te hoog zijn omdat de massasimulatie van Koploper anders niet goed meer werkt.
Pas als de lok dan goed rijdt via de regelaar van je centrale ga je ijken in Koploper en begin op stap 28 om te kijken wat de max. snelheid opleverd. Als deze te hoog is dan CV 5 en eventueel CV 6 aanpassen totdat de gewenste max. snelheid gereden wordt op stap 28. Daarna ga je door met ijken van stap 28 terug tot b.v. 10 km/uur. De stappen die daaronder nog over blijven laat je op 0 staan en Koploper kan dan zelf uitrekenen welke snelheid hierbij hoort.

Koos Jabaaij.


Mvg Ferdi

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 29 jan 2011 17:28:42
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  17:35:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat klopt, dat doe ik ook bij verschillende locs/treintypes. Maar ik was eigenlijk benieuwd naar situaties waarbij bv 125 km de maximaal haalbare snelheid is.
Wanneer zo'n loc dan z'n maximale snelheid van 125 km haalt in z'n uppie, zal die met een sleep misschien 115 km halen. Als dan op een baanvak met dubbele sporen twee locs naast elkaar rijden zal een loc die geijkt is zonder stam bij eenzelfde snelheid als de andere loc n.m.m. toch langzamer rijden. Zal misschien weinig voorkomen, maar ik was eigenlijk wel nieuwsgierig. Misschien meer een "theoretisch" probleem, maar ik vroeg me gewoon af of je het beste mét of zónder rijtuigen kunt ijken. In ieder geval bedankt zover.

Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  17:41:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik was nog met mijn reactie bezig en zag na het plaatsen jouw antwoord reactie met de tekst van Koos. Ik ga die even goed doorlezen en uitproberen.
Bedankt voor de uitleg en de hulp.
Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  18:36:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Als je een decoder hebt met lastregeling, dan zorgt deze lastregeling er juist voor dat het probleem wat jij schetst gecompenseerd wordt. En ijken van loks heeft ook alleen maar zin bij lastgeregelde decoders. Dus er zal geen snelheidsverschil zijn in een loc los laten rijden en met wagens.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 29 jan 2011 18:36:51
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  19:24:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,
Alle decoders die ik heb zijn met lastregeling, dus als daarbij e.e.a. gecompenseerd wordt zoals je aangeeft, "sal alles wel reg kom".
Ik was alleen benieuwd of het ijken met of zonder wagons uiteindelijk invloed had op het ijken.
Hetgeen in jouw citaat staat, ga ik eens rustig uitproberen.
Bedankt en met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina