Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 9074
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Marklin kraan 7051
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

adriaan

Netherlands
43 berichten

Geplaatst - 19 sep 2010 :  21:37:13  Toon profiel  Reageer met citaat
een vraag over de koppeling met Koploper.
ik gebruik versie 7.1

in menu algemeen kun je kiezen voor extra functies.
daarin kun je een kraan zoals de 7051 bedienen
ik vul netjes in dat deze zich op adres 9 bevindt
ik heb voldoende wisseldecoders ingevoerd
werkt dus wel hadmatig via de Uhlenbrock Intellibox Basic (IBB).
maar via deze extra functies is er geen beweging in te krijgen

ik heb in het baanontwerp een schakelaar getekend en adres 9 gegeven
met een puls lengte van een paar seconden
als ik die aanklik dan gaat de kraan een paar seconden hijsen
als ik dan weer op die schakelaar druk gaat de kraan weer naar beneden
om zich logisch want dat doet een schakelaar nu eenmaal

maar wat ik vreemd vind is dat er dus kennelijk via de PC wel een puls aan de kraan kan worden gegeven, maar dat de extra functie op hetzelfde adres niet werkt.

wat vergeet ik??

dank voor julie reacties

mvrgr

adriaan

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 sep 2010 :  22:09:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Ik vind je verhaal nog al warrig.

Met name, de extra functies, doen die het nu wel of niet via de Intellibox? Als ze het niet doen staat het motorola format voor het decoder adres wel op Motorola Old?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 19 sep 2010 :  22:15:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wim

formaat staat op motorola oud

kraan werkt wel als ik de knoppen van de IBB gebruik (adres 9 hijsen adres 10 draaien) maar niet als ik datzelfde wil doen via de extra functies

gr

ad

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 sep 2010 :  22:21:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan, zit er dan wel een eigen digitale decoder in de kraan, op het 3-railforum vertel je een geheel ander verhaal namelijk. Niet zo handig overigens op 2 forums dezelfde vraag, maar goed dat is als eens meer aan de orde geweest.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 26 sep 2010 :  16:47:37  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo wim (en anderen......)

het spijt me, maar het verhaal op 3railforum is precies hetzelfde.
althans voor zover het de koppeling met koploper betreft.
kwestie van kopieren en plakken.

en waarom is er bezwaar tegen als ik dezelfde vraag op 2 fora stel?
als je goede argumenten hebt, laat ik me graag overtuigen van het gegeven dat dat niet mag of niet handig zou zijn.

dan de decoder: er zit in de kraan geen aparate decoder.

ik begrijp dat dat wel nodig is dus.

als ik die aanschaf (waar??) kan ik dan 100% zeker de koppeling met koploper / extra functies maken?

wat is er in dat geval dan verschillend met een wisseldecoder onder een c-raiwissel stoppen of die laten vervangen door een viessmannwisseldecoder? die werkt toch ook zonder problemen met koploper?

ik zie uit naar je deskundige reactie.



mvrgr

adriaan

Bewerkt door adriaan op 27 sep 2010 11:59:38
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2010 :  12:34:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Het plaatsen van dezelfde vraag op 2 forums is niet handig, omdat je dan 2 verhaal lijnen krijgt, en daardoor meestal door de bomen het bos niet meer ziet, daarbij komt dat je meestal door dezelfde personen wordt beantwoord.

Nu de digitale kraan van Marklin.
Daar heeft marklin een speciale digitale decoder voor gemaakt die werkt op een lokadres en op de F1..F4 toetsen van de Control 80F.

Dat zijn andere digitale opdrachten dan die via een Keyboard worden verzonden.

Wat Koploper verstuurd om de kraan te kunnen bedienen zijn dus Lok opdrachten en opdrachten om de extra functies F1..F4 te bedienen.
Met deze opdrachten vanuit koploper kun je geen wisseldecoder bedienen, dus zal de digitale kraan besturing van uit koploper niet werken via een wisseldecoder.

Je kunt dus zelf een digitale kraandecoder maken met een lokdecoder met extra functies, zoals de 60902.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 27 sep 2010 :  13:59:26  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,

OK wim, bedankt
ik kan dus niet via extra functies de kraan in beweging krijgen mbv een viessmannwisseldecoder.

het lukt wel via de IBB wisseladresknoppen, dus daar behelp ik me dan voorlopig maar mee.
of ik de magneet ook op die manier kan gaan bedienen ga ik nog eens uitproberen. (misschien aansluiten op nog weer ander adres op de decoder?)

ik heb fff gekeken op internet. zo'n decoder kost ergens tussen de 70 en 80 euro. dat is me wat te gortig. wellicht kan dat later nog eens.

tenzij iemand een goedkopere oplossing heeft zie ik momenteel dus maar af van pogingen om de kraan via koploper te bedienen.

ik kan eventueel ook gewoon het bij de kraan geleverde schakelconsooltje gebruiken.

wat betreft 2 fora: als het dezelfde mensen zijn die antwoord geven dan heeft het idd geen zin.

bedankt zover

gr

ad

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2010 :  20:22:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Een goedkopere oplossing is een Lokpilot decoder van ESU. Daar kun je de motoren mee aansturen en de extra functies mee bedienen, kost je ongeveer 28,-- euries. Een Kuehn T125 of T145 decoder kan ook.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 sep 2010 20:23:19
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2010 :  20:24:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door adriaan

hallo,

OK wim, bedankt
ik kan dus niet via extra functies de kraan in beweging krijgen mbv een viessmannwisseldecoder.




Nee, dat leg ik je nu net uit.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  18:03:04  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo wim

ik heb deze week een T125 decoder aangeschaft.
maar daarbij zit geen schema om deze kraan aan te sluiten.
kun je me op weg helpen met een link naar een duidelijk schema of vertellen welke draadjes van de kraan met welke draadjes van de decoder verbonden moeten worden?

ik hoor graag van je

mvrgr

ad

Bewerkt door adriaan op 15 mrt 2011 18:03:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  18:47:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

In die beschrijving staat toch hoe je een motor aansluit, hoe je functies aansluit en hoe je de railspanning aansluit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  19:12:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Adriaan,

de digitale Marklin kraan 7651 heeft een soort locdecoder die luistert naar Motorola oud formaat, hierbij moet eerst de F1 toets bediend worden om de kraan te laten draaien, en de F2 toets om de kraan de laten hijsen. De kraanfunctie in Koploper is hierop gebaseerd. Hij is dus zoals Wim aangeeft niet bedienbaan via een wisseldecoder of via een enkele locdecoder, immers de kraan heeft 2 aparte motoren,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  21:38:53  Toon profiel  Reageer met citaat
voor wim,

daar heb ik dus niks aan.
ik heb gelezen wat er bij die decoder aan beschrijving en informatie is bijgesloten door de fa. keuhn. (lekker in het duits dus....)
als ik daar mee uit de voeten voor het aanlsuiten van kraan 7051 zou kunnen dan zou ik mijn vraag dus niet stellen in dit forum.

wat ik een voudigweg zoek is een schema waarin staat hoe ik de 7 gekleurde draadjes die uit die decoder komen aan moet sluiten op de draadjes die aan de kraan vastzitten. liefst nog met een foto erbij van iemand die dat al eens heeft gedaan.

that's all.

mvrgr

ad
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  21:40:56  Toon profiel  Reageer met citaat
voor walter

is het kraannummer wat jij noemt een vergissing?
ik bedoel kraan 7051.
of werken ze allebei hetzelfde??

mvrgr

adriaan

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2011 :  22:45:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan, het nummer wat Walter noemt is de digitale versie van jouw analoge kraan.

Digital heeft hij nummer 7651
Analoog heeft hij nummer 7051

Verder ga ik je niet verder helpen op basis van de kennis van zaken die je blijkbaar niet bezit.

Alles wat je moet weten staat in de beschrijving.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2011 :  07:41:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Adriaan,

zo kan de kraan alsnog digitaal gemaakt worden, zie Wiki op het 3rail forum.

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:maerklin_7051_kraan_digitaliseren

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2011 :  09:59:29  Toon profiel  Reageer met citaat
voor wim

aha, nu begrijp ik waarom dit een forum voor beginners is.....

gr

adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2011 :  11:17:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, Adriaan, ik ga niet de verantwoordelijkheid nemen als jij op basis van mij aanwijzigen de handel kapot maakt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2011 :  11:52:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hooi wim

die verantwoording ligt helemaal bij mij.

ik ga op zoek bij de link die walter en anderen hebben aangegeven, waarvoor dank. dat is precies het schema wat ik bedoel.
samen met de beschrijving van de T125 ga ik zitten puzzelen.

voordat ik definitief ga solderen leg ik het eerst uitgebreid aan het forum voor. met foto's.

als een aantal mensen dan OK zeggen ga ik het uitvoeren. zelfs als het dan nog verkeerd gaat is de verantwoording voor mij. had ik maar een vak moeten leren........

hgr

adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 20 apr 2011 :  17:39:23  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

ik ben bezig geweest met een advies / schema dat ik kreeg via 3railforum. werkte toch niet helemaal zoals ik had verwacht.

is de decoder T125 100% geschikt om (uiteindelijk) de kraam 7051 te digitaliseren en vervolgens te gebruiken in de extra functies van koploper?

hgr

adriaan

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 apr 2011 :  15:16:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan, en wat is daar dan mis mee, zo werkt de echte digitale kraan ook.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 22 apr 2011 :  13:52:12  Toon profiel  Reageer met citaat
hooi wim

niks mis mee, maar ik begrijp ondertussen dat decoder T125 toch wat mist om de kraan helemaal goed te laten functioneren.

met een T145 zou dat wel mogelijk zijn. die ga ik bestellen en ik heb goede vooruitzichten op een goede werking.

En weet je wat het is Wim?

ik bewonder je deskundigheid en je vlotte reacties op veel soorten vragen over koploper.

Als iemand ergens veel van weet dan is het echt een kunst en vaak niet gemakkelijk voor die persoon om zich te kunnen verplaatsen in de gedachtengang van iemand die op datzelfde terrein weinig tot niets weet.

in het hoofd van de deskundige zou dan bijvoorbeeld de gedachte op kunnen komen: het zou kunnen dat de vragensteller er geen idee van heeft dat dat in het schema getekende relais NIET al op die kraan aanwezig is. Dus, zal ik dat er nog even speciaal bijzetten in voor leken goed te begrijpen en vriendelijk klinkende woorden.

ik weet ondertussen van dat relais en ga weer een stapje verder. ik geef de moed beslist niet op.

wordt vervolgd............

goed weekend

hgr

adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 apr 2011 :  15:37:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Weet je ook dat het schema wat staat op het 3Railforum, niet onder mijn verantwoordelijkheid valt, en ik zeker niet verplicht ben te antwoorden, of te helpen tot in elk detail.

Mvg
WIm.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina