Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 71 / Bezoekers Vandaag: 3262
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelder Uhlenbrock 63320
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marbut

Belgium
23 berichten

Geplaatst - 19 mei 2010 :  14:30:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn testspoor werkt volgens het loconet protocol. De sporen zijn via de Profi-Boss van Fleischmann, een Loconet-USB-adapter en een loconet supply aangesloten aan de PC.
Ik kan de trein laten rijden, geen probleem.
Ik krijg alleen de bezetmelder uhlenbrock 63320 niet aan de praat. De bezetmeldingen worden niet gemeld in Koploper.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  15:00:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heb je de 63320 verteld, welke terugmeldadressen hij moet terugmelden.
Oftewel heb je de 63320 ingesteld?

En waar in heb je de 63320 op het loconet aangesloten voor de LocoNet supply of op het gedeelte van de loconet-supply?

Er bestaan overigens alternatieven voor de relatief dure 63320


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Marbut

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  19:27:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Ik heb de 63320 aangesloten op de loconet-supply en de profi-boss aangesloten op de 2e loconet-uitgang van de 63320.
Ik heb de indruk dat het niet functioneren iets moet te maken hebben met de adressering. Ik heb de 63320 geadresseerd volgens de beschrijving die bij de 63320 meegeleverd werd, m.a.w. het drukknopje indrukken op de 63320. Er gaat dan een ledje knipperen. Via de profi-boss heb ik een schakelcommando geven. Volgens de manual moet dan het pinkende ledje uitgaan en dat gebeurt ook.
In koploper kan ik echter geen 63320 selecteren en ook geen adres ingeven.
Maar ik ben een leek in het gebruik van koploper.
Welke alternatieven zijn er voor de 63320.
Zijn Viessmann 5233 en 5217 en Lenz LB101 bruikbare opties (via loconet)?

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

Marc B
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  20:32:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marbut

Welke alternatieven zijn er voor de 63320.
Zijn Viessmann 5233 en 5217 en Lenz LB101 bruikbare opties (via loconet)?
Zie de s88-LocoNet-Adapter van Uhlenbrock. Nog geen 30 Euro.
http://www.uhlenbrock.de/


Robby

Bewerkt door Spoor1 op 19 mei 2010 20:40:16
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  21:12:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

De juiste manier van aansluiten is, vanuit de Profi-Boss als eerste naar de Supply, vanaf de supply ga je naar de 63320 en de Interface sluit je aan op de andere aansluiting van de 63320, zo worden alle modules gevoed door de Supply, de profiboss is niet in staat om LocoNet modules te voeden. Op de Profi-Boss kun je alleen boosters aansluiten zoals de Power 2, Power 3 en Power 7.

In koploper geef je bij bezetmelders een aantal van 128 in. En daarmee zijn de bezetmelders in koploper aangemaakt. Digitale Onderdelen.
Bij wisseldecoders geef je als aantal NUL, daarmee is de volledige range van wisseladressen beschikbaar.

In koploper geef je dus niets op aan de hand van de benaming van de aangesloten module in dit geval een 63320, maar je geeft een algemene omschrijving op, namelijk bezetmelders, of wisseldecoders.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Marbut

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  22:43:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Nogmaals dank.
De aansluitingen had ik uitgevoerd zoals jij zegt. Een beetje logica is mij niet vreemd.
De andere instellingen in koploper heb ik ook zoals gezegd gewijzigd (bezetmelders-aantal = 128, wisseldecoders-aantal=0).
Maar spijtig genoeg geeft dit niet het gewenste resultaat.
Heb jij nog witte konijnen in je toverhoed?

Vriendelijke groeten,

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  23:47:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, hoor nog een hele berg. Alleen kan ik geen koffiedik kijken, en de glazenbol is ook beslagen. Ik weet alleen zeker als je alles goed aansluit dat het werkt. De baan werkt hier al weer een tijdje met de Profi-Boss, een s88LN met s88Sd16-n en een LocoNet-interface en een LocoNet-Supply, met als booster voor de baanspanning een Power 7.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  09:42:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

En dan nu de hamvraag hoe is de 63320 verder aangesloten, en hoe constateer je dat er geen terugmelding in koploper?
Op welke manier stel je dat vast?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Marbut

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  13:43:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Hier ben ik weer.
De loconet kabels zijn correct aangesloten.
Eerst misschien de baan beschrijven: het is een gewoon ovaal met een inhaalspoor. ze is opgedeeld in 4 blokken en elk blok opgesplitst in 2 secties. De onderbrekingen zijn aangebracht aan de binnenste rail.
Op de buitenste rail is één draad van de digitale spanning (profi-boss) aangesloten. De tweede draad is aangesloten op een centrale lus van waaruit ik de spanning aftak naar de verschillende secties.
De digitalspannung-ingang is verbonden met deze centrale lus.
Elke gleis-ingang is dan weer verbonden met een sectie.

Ik zie dat de bezetmeldingen niet binnenkomen aan de grafische weergave van het baanspoor in koploper. Als ik de trein in een blok plaats kleurt dat deel rood. Als ik de trein laat rijden dan wordt, volgens de geplande route, het volgende blok geel, maar als de trein dan in dat blok komt kleurt dat tracé niet rood. Verder gebeurt er op het scherm niets. En hoewel ik in "geplande vaste route" heb aangeklikt dat de trein maar één ronde moet rijden blijft hij rondjes draaien tot ik hem via een stopcommando laat stoppen.

Ik wacht in spanning op je verdict,

Groetjes, Marc B.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  15:16:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marbut

Hallo Wim,


Op de buitenste rail is één draad van de digitale spanning (profi-boss) aangesloten. De tweede draad is aangesloten op een centrale lus van waaruit ik de spanning aftak naar de verschillende secties.
De digitalspannung-ingang is verbonden met deze centrale lus.
Elke gleis-ingang is dan weer verbonden met een sectie.




Hier lijkt het er op dat je de meet secties dubbel hebt aangesloten. Dat kan nooit goed zijn, en dan zal het ook werkelijk niet werken.

Hoe dan wel.

Sluit 1 draad aan op een rail staaf zonder onderbrekingen.

Sluit de andere draad aan op de digital ingang van de 63320.
Ga met de aansluitingen van de meetsecties naar een geisoleerd deel van je baan. De zogenaamde terugmeldsectie. Op iedere terugmeld/meetsectie zit dus maar 1 draad.

Verder kun je in koploper een testprogramma openen om te kijken of er terugmelding is, ook heb je twee log mogelijkheden die je aan kunt zetten en waarbij je kunt zien welke informatie er binnenkomt en welke informatie er verzonden wordt.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Marbut

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  22:14:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

You are my hero.
Inderdaad, nadat ik de voeding voor elke sectie had losgekoppeld reed de trein zoals ik had gehoopt.
Mijn droom om een treintafel volledig computergestuurd te laten werken is weer een stap dichter. Nogmaals van harte bedankt.
Zonder jou hulp stond ik nergens. Ik moet zeggen dat de litteratuur en de functiebeschrijvingen van de diverse toestellen soms toch nogal erg summier is.
Nu kan ik weer verder (b.v. wisseldecoder aansluiten, mogelijkheden van koploper uittesten, tweede trein kopen en met twee treinen rijden, enz., enz....).
Ik weet, als ik problemen tegenkom, tot wie ik mij moet richten.
Leve het koploper forum!
Hartelijke groet van een gelukkig man,

Marc B.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina