Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 250 / Bezoekers Vandaag: 8470
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 rijtuigverlichting met functiedecoders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ron

Netherlands
56 berichten

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  17:07:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een treinstel met een lok (adres 15) en 3 rijtuigen met ieder een eigen functiedecoder; adres: 16, 17 & 18. Met F1 en/of F2 kan ik de binnenverlichting met TC aan/uit zetten.
Hoe doe ik dit in Koploper? Ik heb al een knop in het rijwindow gemaakt, maar dat is toch gekoppeld aan het lokadres.

Met vriendelijke groet,
Ronald

Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par63, Loconet>RS232

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  18:05:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Ronald,

Ik heb het met een 'Stuurstand' gerealiseerd.

En... de 3 rijtuigen via CV 19 een 'consist' c.q. 'multitractie' gemaakt. Hierbij moet je dan nog wel opgeven welke functies onder het 'consist-adres' werken en welke onder het originele-adres.

Vervolgens de stuurstand aan de loc koppelen en in het rijwindow de functies van de stuurstand aan de functies van de loc.

Grtzz,

Karst

Bewerkt door karst.drenth op 16 mrt 2010 18:06:08
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  18:19:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Al mijn rijtuigen hebben ESU Fx decoders. Ze hebben hetzelfde adres als de lok. Ze gebruiken alleen F3, F4 voor de verlichting. Gewoon even de ESU instellingen aangepast. Mijn personentreinen rijden altijd in een zelfde combinatie. De handelswijze is dus niet nadelig.

Je geeft ook elke wagon zijn eigen adres. Tenzij je steeds wisselende combinaties gebruikt, zie ik het eigenlijk als een nadeel. Probeer maar te onthouden welk rijtuig welk adres heeft. In een trein worden de lichten ook meestal gelijktijdig ontstoken in alle rijtuigen. Met allemaal andere adressen is dat handmatig bijna niet realiseerbaar. Met PC sturing zal dit minder zichtbaar zijn.



MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

ron

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  23:00:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Karst en Theo,

Ik heb aanvakelijk ook gedacht hetzelfde adres als de lok te nemen. Maar omdat ik de wagon, het restauratie en de slaapwagon apart en op verschillende momenten wilde aansturen en toch 3 decoders heb, denk ik dat ik toch eens met Karst's oplossing ga experimenteren.

Bedankt voor de reacties,
Mvg
Ronald


Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par63, Loconet>RS232
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
341 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2010 :  02:23:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ronald,

Als je het doet met een stuurstand kan het ook prima werken. Je moet dan alle wagons van de stam hetzelfde decodernummer geven. Met de functie mapping van de wagondecoders kun je dan de indeling van de Functietoetsen instellen zoals je ze wilt hebben. Daarna binnen de stuurstand de functies invullen en activeren. Dan bij de lok in Onderhouden Locomotieven dezelfde stuurstand instellingen definieren. Daarna in het Rijwindow van de loc de stuurstand kiezen en op het tabblad Stuurstand de functies van de stuurstand koppelen aan de Stuurstand functies van de loc. Deze Functie koppelingen worden door KL onthouden als je de stuurstand los koppeld. Koppel je de stam er later weer achter dan weer KL nog exact hoe het stond.

Veel succes,

Jack.

Bewerkt door JackvdW op 17 mrt 2010 02:27:09
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2010 :  10:50:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door buckfast_beekeeper

In een trein worden de lichten ook meestal gelijktijdig ontstoken in alle rijtuigen.
Dat hangt er vanaf. In een treinstel wel, daar is alles centraal doorgekoppeld. Maar rijtuigen die door een loc worden getrokken hebben elk hun eigen lichtschakelaar. De conducteur loopt door de trein en ontsteekt in elk rijtuig de verlichting. Daar zit dus steeds de tijd tussen die de conducteur nodig heeft om naar het volgende rijtuig te lopen.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2010 :  13:09:27  Toon profiel  Reageer met citaat
En soms is een rijtuig defect (komt nogal vaak voor bij ICL de laatste tijd) en dan brand er ook geen licht. Wel defect stikkers plakken dan
Dus wil je een afwisseld beeld dan kun je met verschillende adressen werken en anders gewoon met 1 adres.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2010 :  15:56:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Kan je op 1 adres toch ook weer oplossen door meerdere functies te mappen. In mijn ICE's is F3 verlichting gang en F4 verlichting coupé. Mijn Rheingold is F3 en F4 elk halve verlichting. Dus zowel F3 als F4 aan voor volle sterkte. Mijn Alex is zo ingesteld dat sluitlichten mee wisselen met de rijrichting. Ik heb nog geen Alex geduwd zien rijden.

Met de functie mapping kan echt gespeeld worden.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina