Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 168 / Bezoekers Vandaag: 13159
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Aansturen van een ophaalbrug (via een virtuele boot en Walter Wissels Waterweg)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Thurbo

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  13:21:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Wij hebben op onze module clubbaan een dubbelsporige ophaalbrug. Deze is ook werkend gemaakt met motortje en relais en te bedienen via een wisseldecoder, alleen was er geen juiste aansturing voor via koploper. We konden hem wel aansturen via een schakelaar functie in KL en daaraan gekoppeld het adres van de wisseldecoder.
Wanneer we de brug wilden bedienen moesten we de blokken ervoor in beide richtingen eerst handmatig blokkeren en dan konden we de brug bedienen met de muis op de schakelaar op het scherm. Dit is dus niet handig zal je begrijpen.

Tijdens een gasten dag van het 3railforum op onze club ook kennis gemaakt met Walter Wissels die daar een lezing gaf over dit programma KL. Na de lezing tijdens het bekijken van onze clubbaan heb ik het een en ander uitgelegd over onze clubbaan en het gebruik ervan mbt KL. Ook wat we eigenlijk wilde met onze ophaalbrug. Walter zag dit wel als een uitdaging en wilde er eens naar kijken of er een mogelijkheid was om dit te intergreren in Koploper.

Na een paar mailtjes heen en weer in de dagen erna heeft hij een en ander bedacht om de brug aan te sturen via koploper. Namelijk via een boot. Niet alleen de treinen maken gebruik van de kruising van vervoerstromen maar ook boten. De trein via de spoorweg en de boot via de fictieve waterweg. Niet alleen kan KL treinen aansturen maar nu dus ook boten

Het systeem werkt natuurlijk niet met een echte boot maar met een virtuele. Dit vanwege dat het sinds, ik dacht versie 6.7, ook mogelijk is om met virtuele bezetpunten te werken.
Walter stuurde ons een probeer versie en wij hebben ook nog wat suggesties gedaan en na een paar versies heen en weer sturen is er dan een werkende versie uitgerold.

Ik ga hieronder proberen uit te leggen hoe het ongeveer in zijn werking gaat. Ik heb ook een screen toegevoegd van diverse vensters die te maken hebben met de virtuele boot zodat je er wat info uit kan ophalen. Ook zal ik een backup versie posten van onze baan zodat je voor jezelf kan kijken hoe het in elkaar zit.

In KL worden er een paar dingen aangemaakt. Allereerst een virtuele boot. Net als een loc maar dan geef je hem de naam boot.
Vervolgens moet je in je blokken schema een blok maken voor de boten pendel. Dit blok kun je in het baanplan inpassen en er met de "perron" functie een rivier overheen plakken. (Zie screen)
Maak ook het volgende aan; een treintype boot en een nieuw bloktype , in ons geval de Walter Wissels Waterweg. Vernoemd naar Walter, dat vonden we passen omdat hij het tenslotte bedacht heeft en het klinkt wel lekker.
De lengte van de boot hebben we op 1 cm gezet en de bloklengte ook zodat er niet perongeluk een echte trein in het blok Waterweg gezet kan worden.
In het blokje gegevens trein&bloktype kun je opgeven hoelang de boot moet wachten alvorens die weer terug pendelt.
Bij blokgegevens moet er het meeste ingesteld worden.
In de 2e screen is te zien dat er bij de te verwachte bezetmelders r0 en r1 staat dit komt omdat er rijden is gekozen ipv een bezetmelder, te zien in het venster eronder. Ook kun je daar invullen de tijd dat de brug opengaat en open blijft, in ons geval 45 sec. en hoelang de brug nodig heeft om te sluiten, hier 15 sec.
Bij het tekenen van het baanplan moet je bij de routes van waar naar waar de waterweg en de schakelaar opnemen in die route. zowel voor de spoorweg als de waterweg. Op deze manier is die ook beveiligd zodat er geen trein gaat rijden wanneer de brug open staat.

Wanneer je de boot nu op automatisch zet gaat die dus heen en weer pendelen over de waterweg blok. (gebruik de backup en dan op testprogramma om te zien hoe het werkt)
Wanneer de wachttijd verlopen is wil die dus de spoorweg gaan kruisen. Dat kan die alleen als de kruising vrij is. Wanneer die vrij is zal de boot gaan "varen" en de kruising bezet geven en een signaal naar de schakelaar van de brug (=wisseldecoder zie tekst boven) dat die open kan. Nadat de tijd verstreken is , ingesteld op 45 sec, gaat de volgende tijdsklok in van 15 sec om de brug te sluiten. onze brug heeft dan ruim de tijd om te sluiten en zodoende weer treinverkeer mogelijk te maken. Nadat de boot dus in het andere blok is aangekomen word de kruising weer vrij gegeven en het treinverkeer kan weer op gang komen.

Ik hoop dat ik hier in het kort uitgelegd heb hoe het ongeveer werkt. Mocht iemand meer willen weten dan hoop ik dat ik jullie vragen kan beantwoorden.

Mocht iemand het systeem live willen zien dan kan dat op onze premiere van de baan buiten ons clubgebouw op rail 2010 aanstaand weekend in houten.

MvG
Arthur van Delft

Download Attachment: ScreenShot036.jpg
628,5 KB

Download Attachment: ScreenShot043.jpg
183,09 KB

Download Attachment: MSGNS70-v4-3.bck
103,39 KB

p.s. De backup versie die je hier kunt downloaden is niet de versie waar we inmiddels mee rijden. Er zijn wat kleine aanpassingen gedaan aan de instellingen om de baan beter rijdend te krijgen. Ook hebben we er wat bugs uitgehaald die erin zaten kwa rest van ons baanplan. Deze versie is dus puur om te laten zien hoe het brug/waterweg systeem werkt.
p.s.s. De naam "de moedige mannen" slaat niet op ons maar is de naam van het cafe wat op de clubbaan staat naast het stationsplein.

Bewerkt door Thurbo op 10 mrt 2010 13:23:30

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  19:05:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Arthur,

leuk dat je hem geplaatst hebt, ik kom zaterdag in Houten graag even het resultaat bekijken. Ik heb hem immers zelf nooit werkend gezien.

Allen,

in mijn gedachten had ik het idee om de brug te bedienen via de optie overweg. Allen in de optie overweg wordt de overweg juist door de trein aangestuurd en nooit door een aankomende auto. Dit is dus bij een brug net andersom deze wordt door de boot aangestuurd en nooit door een trein. Door deze situatie bedacht ik mij dat ik juist de boot als trein moest kenmerken, hierdoor ontstond het idee van de virtuele waterweg.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  00:13:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Arthur,

Wat jullie nu gedaan hebben is iets wat ik eigenlijk altijd al een beetje miste hier op het forum.

Jullie hebben zelf iets mooi en goed werkend gekregen en het daarna op het forum gepubliseerd.

Zou het iets voor een eigen hoofdstuk binnen het forum zijn, dat als je een leuk idee hebt en dit op een slimme manier zelf in KL hebt opgelost, je dit hier aan de andere KL gebruikers kan doorgeven. Een soort kennis base dus. Dit kan volgens mij heel positief bijdragen aan de kennis, met welke functies, je wat allemaal kunt doen. Ieder heeft zijn eigen werkwijze en lost zaken misschien heel anders op.

De hoofdreden voor een appart gedeelte is dus, dat het niet uit een probleem voortkomt, maar uit een idee iets op een bepaalde manier te doen. Kennis blijft nu bij de KL gebruikers zitten tot er iemand een probleem mee heeft en daarna komen pas de oplossingen los, ook goed natuurlijk maar met een kennis base ben je een stap eerder.

Eigenlijk zou ik dit dus aan de moderator moeten vragen maar die leest vast wel mee denk ik.

Groeten Jack van der Werf.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  22:25:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Allen,

hierbij nog een link naar een filmpje over de brug, gemaakt via een mobiele telefoon vandaag op de stand van MSG Den Bosch op Rail 2010 in Houten,

http://www.youtube.com/user/wwissels?feature=mhw4

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded

Bewerkt door Wissels op 13 mrt 2010 22:26:17
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina