Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 557 / Bezoekers Vandaag: 7696
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 dynamische blokken niet actief
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

stanny

Belgium
52 berichten

Geplaatst - 28 feb 2010 :  21:02:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Na meermaals de handleiding doorgelezen te hebben, zie ik er ofwel over of zit er iets niet juist.
voor het schaduwstation zou ik graag met dynamische blokken willen werken.
als ik dynamische blokken aanklik krijg ik een nieuw window maar alles is grijs en ik kan niets invullen.

is het verplicht om dynamische blokken uit te voeren met lichtsensoren? Ik heb nu 1 gemeenschappelijk inkomende bezetmelder en 10 stopmelders op het einde van elk spoor van het schaduwstation. Kan dit ook werken?

stijn

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  22:08:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny



is het verplicht om dynamische blokken uit te voeren met lichtsensoren? Ik heb nu 1 gemeenschappelijk inkomende bezetmelder en 10 stopmelders op het einde van elk spoor van het schaduwstation. Kan dit ook werken?



Stijn,
Voor een schaduwstation heb je maar twee lichtsluizen of bezetmelders nodig. één in en één uit. De tien stopmelders kan je rustig verbinden op één bezetmelder.
Opdat de blokken echter zichtbaar zouden worden in de tabel van dynamische blokken moeten ze wel aan een aantal eisen voldoen. Ik herinner mij dat ik de eerste keer die bladzijde uit de help file heb uitgeprint en voor alle blokken netjes afgelopen.
Toen pas werden zij zichtbaar.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  22:21:14  Toon profiel  Reageer met citaat
ik denk de oplossing te hebben... elk spoor van het schaduwstation is slechts 1 blok. ik zal er hier twee van moeten maken.

nu heb ik:
inkomende bezetmelder - schaduwstation wissels inkomend - schaduwstation blokken - elk blok heeft bezetmelder op einde - schaduwstation wissels uitgaand

kan dan ook:
inkomende bezetmelder - schaduwstation wissels inkomend - schaduwstation blokken - schaduwstation wissels uitgaand - bezetmelder uitgaand

stijn
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2010 :  15:34:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny

ik denk de oplossing te hebben... elk spoor van het schaduwstation is slechts 1 blok. ik zal er hier twee van moeten maken.




Moet NIET, de eigenlijke opstelsporen van het schaduwstation zijn "ongedetecteerd". Koploper doet de "boekhouding van die sporen"

In mijn schaduwstation is de inrijbezetmelder aangesloten op een stuk spoor en de inrijwissels en dan nog kort stukje zodat de trein "vrijstaat"na het stoppen.
Aan het einde ongeveer hetzelfde, stuk spoor , de wissels en dan nog een stukje.

De bezetmelders zijn bij gestopte treinen allebei "vrij". Ze worden door koploper gebruikt om de eerste trein op een spoor zover mogelijk vooraan te zetten en de achterste "juist" binnen. De bezetmelders werken op die manier voor koploper net als de lichtsensoren.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2010 :  19:26:00  Toon profiel  Reageer met citaat
In koploper moet een schaduwspoor uit 2 blokken bestaan, wil je het tenminste dynamisch gebruiken. Fysiek op de baan hoeft dat niet.
Maar het handigst om even je database te uploaden. Dan kunnen we zien waar het verkeerd gaat.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2010 :  21:55:38  Toon profiel  Reageer met citaat
dank voor jullie antwoorden! zeer nuttig!
ik ga jullie opmerkingen uitproberen.

alvast even men bestand toch erbij gezet...

stijn


Download Attachment: definitief_20100228_235519.bck
125,01 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2010 :  22:59:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny



alvast even men bestand toch erbij gezet...





Hubertus heeft gelijk in het schaduwstation (50-60) moet je twee blokken achter elkaar definieren in koploper. "in het echt" mag het rustig een doorgaand geheel zijn en ongedetecteerd.
Ook zul je de optie bijkomende blokeigenschappen moeten opzetten.
Daarna moet je de op elkaar volgende blokken (in koploper) wel bepaalde eigenschappen geven, pas dan komen zij beschikbaar als dynamisch.
Advies doe het eerst voor één of twee sporen. Als dat werkt kan je rustig uitbreiden en kopieren naar het tiental andere schaduwblokken. Het rijden naar de nog "open" blokken kan je blokkeren door het ingangsblok handmatig bezet te verklaren.
Even prutsen maar eens het werkt...knap.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2010 :  23:18:30  Toon profiel  Reageer met citaat
theo en huub,

ik heb al enkele zaken aangepast...
doch nog geen dynamische blokken actief.



Download Attachment: definitief_20100301_231723.bck
129,8 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2010 :  23:20:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Stanny,

Ik bemerkt dat bij vele blokken er geen vinkjes staan bij "bezet bij".
Hoe werkt dat bij het rijden als er een wagen blijft staan ?


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  00:09:18  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi theo,

eigenlijk was ik niet van plan dat te gebruiken... "bezet bij" is om achtergebleven wagens te detecteren had ik gelezen. Dan moet ik alle wagens van weerstandslak voorzien of verlichting. Tevens zijn de stukken rails tussen de 1ste en de laatste bezetmelder van een blok eigenlijk onbewaakt in mijn schema. Ik heb aan het afwegen geweest om toch op 3 punten te werken, alsnog vind ik al het extra werk niet echt opwegen tegen de relatief kleine kans dat er wagons achter blijven.

echter doet je bemerking me weeral twijfelen :)

stijn
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  07:13:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo/Stanny,

Ik denk niet dat het slim is om er dingen bij te halen die niets met het probleem te maken hebben. En "bezet bij" heeft niets met dynamische blokken te maken. Sterker, juist bij dynamische blokken zul je ze eerder niet dan wel aanvinken.
Moet zo naar mijn werk, maar zal vanavond proberen te kijken naar je database.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  09:44:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny

hoi theo,

eigenlijk was ik niet van plan dat te gebruiken... "bezet bij" is om achtergebleven wagens te detecteren had ik gelezen.



OK, maar koploper heeft wel een goede einddetectie van de trein nodig om hem als tweede trein te laten stoppen op een spoor van je dynamisch schaduwstation. Dan stopt de trein bij het vrijkomen van de inrijmelder, op die manier staat die trein zover mogelijk naar achteren.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  11:45:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Stanny,

In de online help, van koploper staat een uitstekende uitleg, hoe je dynamische blokken maakt met een dynamische lengte.
Zodra jij die hebt aangemaakt kun je die in het betreffende scherm invullen, wat je nu als leeg en grijs op het scherm hebt staan.

Bezet bij zou ik zeker wel gebruiken, want anders werkt ook de spookmelder detectie niet.

Bezet bij gebruik je niet als er sprake is van een gemeenschappelijke inrijder.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  19:42:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Stijn,

Kijk eens bij de eigenschappen bij blok 62.
De selectie is nu op basis van kans. Verander dit in optimale lengte en geef aan dat er 2 blokken vooruit moet worden gekeken. Daarna zul je wel iets zien bij blokken: dynamische lengte.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  23:52:26  Toon profiel  Reageer met citaat
huub, wim en theo,

dynamische blokken ondertussen actief. Nu nog één vraagje voor bezetmelders:

voor dynamisch blok 52 - 64 is de binnenkomende 8.15 en de uitgaande 8.12. bij welke blokken specifieer ik de inkomende en uitgaande bezetmelder? bij beide blokken dezelfde? of slechts bij 1 van de 2 blokken?

stijn

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  11:34:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny

huub, wim en theo,

dynamische blokken ondertussen actief. Nu nog één vraagje voor bezetmelders:

voor dynamisch blok 52 - 64 is de binnenkomende 8.15 en de uitgaande 8.12. bij welke blokken specifieer ik de inkomende en uitgaande bezetmelder? bij beide blokken dezelfde? of slechts bij 1 van de 2 blokken?



Stijn,
Ik ga ervan uit dat je nu twee blokken per spoor hebt ?
Dan hoort de inrijbezetmelder bij het eerste blok, de uitrijbezetmelder bij het tweede blok. Zij zijn de stopmelders voor die blokken (wel met vrijrijden)

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina