Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 980 / Bezoekers Vandaag: 4447
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1498
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper traag met PC
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bren

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 04 feb 2010 :  16:30:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,

Ben nu 2 weken volop bezig met koploper en heb een vraag aan jullie.

Na wat experimenteel bezig te zijn geweest heb ik mijn baan (N spoor)met wissels ingetekend en deze ook werkend gekregen. Dus tot zover ging het goed.
Echter, het lijkt soms net of de PC de informatie niet kan verwerken....
Nadat ik 2-3 wissels handmatig(dus nog niet geautomatiseerd) laat schakelen moet deze soms lang nadenken en lijkt deze vast te zitten.(ca. 5-10 sec.) Daarna functioneert het systeem weer normaal

Mijn hardware:
Twincenter, Twincontrol en booster.
Lenz LS150 decoders
PC Athlon 2800 GHz en 1,5 Gig geheugen
Verbinding via Sweex USB naar 9-pins (com 3)

Wie kent dit probleem en weet antwoord?

Groeten Bren

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 feb 2010 :  22:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bren,

Allereerst welkom op het forum.
Ik zou op de PC eens het taakbeheer meelaten lopen en dan kijken naar het CPU-gebruik. Ik zou datzelfde doen in Koploper in [Algemeen]=>[Statistieken] Je kunt dan zien of en zo ja er hoge belasting van het systeem plaatsvindt. Als ik zo je configuratie zie, zou het makkelijk moeten kunnen, Zelf draai ik op een oude Dell 610 (zo'n 10 jaar oud schat ik) en dat gaat zonder problemen.
Ook zou ik eens goed naar de drivers van je USB->Serieel kabel kijken. Dit is gevoelig voor de combinatie PC-kabel-driver. Je moet echt de meest recente driver installeren. Deze kun je meestal op het internet vinden. Over de USB-serieel problematiek kun je op het forum met wat zoekwerk veel informatie vinden. De kern daarvan is zoals hierboven is beschreven. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 feb 2010 22:06:25
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 05 feb 2010 :  08:28:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Bren,

Kijk eens bij de eigenschappen van de wissels of bij de algemene instellingen wat de bekrachtigingstijd is.

Als die bijvoorbeeld op 2 seconden staat dan gebeurt er gedurende die tijd niets met andere wissels en lijkt het dat alles vast staat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Bren

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 05 feb 2010 :  22:25:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk en Wim,

Bedankt voor jullie reactie!

De drivers voor de kabel zijn up to date. Misschien niet voor de USB poort?
De wissels staan op 50 ms. Lijkt me goed of niet? Wissels reageren goed en snel.

Bij het het inschakelen van KL door middel van het groene spiegelei zie je alle wissels in positie springen. Daarna is KL klaar voor gebruik. Is dit normaal?

Het gekke is dat KL niet reageert na 3-4 wisselcommando's. Het lijkt of de pc moeite heeft met rekenen en zet het programma even vast.

Hoop dat er meerdere ideeen zijn of andere instellingen?

Groeten Bren

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  07:27:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bren,

Als ik het zo hoor vind ik ook de USB/Comm converter verdacht.

Als je even de statistiek laat meelopen voor het aantal cycli zie je dan dat tijdens de periode dat het programma vast lijkt te zitten opeens heel veel minder cycli?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Bren

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  09:34:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,

Ik zal de statistieken nakijken en heb hier zondag tijd voor en kom er op terug.

Wat betreft mijn overige vragen, deze zijn correct?

Groeten Bren


Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 06 feb 2010 :  21:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bren,

Als bij het starten van Koploper alle wissels schakelen, staat het initialiseren bij starten van Koploper aan. [Algemeen]=>[Instellingen per Database]=>[Seinen/Wissel]=>Initialiseer wissels en seinen. Op zich zou dat geen probleem moeten zijn, omdat het alleen bij het starten van Koploper gebeurt. Het blijft dan raar dat het bij het gewone schakelen van de wissels mis gaat.
Het kan natuurlijk zijn dat je USB-poort zelf niet jovel is. Je zou eens een andere USB-poort kunnen nemen, als je PC die heeft, of eens een andere PC erachter zetten.
Voordat je dat echter doet, zou ik adviseren eens de wissels te testen om te zien of het steeds met dezelfde wissels misgaat. He zou dan ook aan je functiedecoder kunnen liggen. Testen van de wissel kun je vinden bij [Algemeen]=>[Testprogramma]. Daar vindt je verschillende mogelijkheden om je wissels te testen. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bren

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 07 feb 2010 :  17:18:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,

Ik ga Windows XP en koploper deze week opnieuw installeren. De pc bleef traag bij wat ik ook probeerde. We gaan kijken waar het echte probleem zit en de pc wordt dan alleen voor koploper gebruikt.

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor jullie support tot zover!

Groeten Bren
Ga naar bovenaan de pagina

dbotop

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 feb 2010 :  09:21:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je toch XP opnieuw moet installeren kan ik je aanraden een z.g. XP Light (gestripte versie) te installeren. Dat scheelt een slok op een borrel bij een oudere PC. Ik draai het met Koploper op een oude P3, 550Mhz en kom met 3 treinen zelden boven de 20% processor belasting. Bovendien start XP light ook een stuk sneller op. Je kunt het her en der wel op downloadsites vinden en de meesten worden als "genuine" herkend, zodat je alle updates via Microsoft gewoon binnenhaalt.

groeten,
Douwe
Ga naar bovenaan de pagina

Bren

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  22:58:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,

XP opnieuw geinstalleerd alsmede koploper.
Tevens de kabel vernieuwd naar 2 x com aansluiting. Dit werkt perfect en snel!
Deze andere kabel(USB/COM) was of de aansluiting of poort niet goed, ook bij herhaaldelijk natesten en nieuwe drivers.

Dus we gaan weer lekker verder met installeren en dank jullie, tot zover, voor je hulp.

Als ik weer wat heb, meld ik me weer!

Tot zover,
Groeten Bren
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina