Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 592
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Blok bezet en toch toegankelijk
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Kieftb64

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 11 nov 2009 :  08:39:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe krijg ik voor elkaar dat een blok bezet gehouden wordt, of niet toegankelijk is voor bepaalde treinen maar voor andere wel?

uitleg: op een (doorgaand)spoor A laat ik door lok 1 wagons achter. Lok 1 gaat naar een ander blok. Deze wagons moeten opgepikt worden door lok 2 vanuit een derde blok.
Probleem is dat als ik spoor A blokkeer door volledige detectie of door wegschrijven treinlengte dat ik dan er helemaal niet meer kan komen vanuit een ander blok.
Hoeis dit op te lossen? Dus wel beveiliging van de wagons maar toegankelijk voor bepaalde loks?



groeten,
Ben

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  09:24:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Via vaste routes kan je er een lok naar toe laten rijden.
Je kan namelijk in de vaste route opgeven dat er naar een bepaald blok gereden mag worden als deze bezet is.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Kieftb64

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  09:36:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Wim,
Dat was me niet duidelijk, dat vergemakkelijkt het wel.

Nu nog kiezen tussen volledige detectie of lengte opslaan.

Of zijn er nog meerdere mogelijkheden om een blok tijdelijk bezet te houden?

groeten,
Ben
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  12:52:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Standaard niet.
Je kan zelf het volgende maken:
Logische actie: Verbod blok A (hierin niets aanvinken)
Variabele route: Blok A alleen bij bestemming (Voorwaarde als logische actie waar is)
Schakelaar in baanoverzicht: Koppelen aan de logische actie (dit kan alleen aan logische acties waarbij alleen de omschrijving is ingevuld)

Zodra de schakelaar (in het baanoverzicht) aan gezet wordt rijdt er geen trein meer naar blok A en kan er alleen nog via bestemming naar toe gereden worden.

Echter als je met volledige detectie rijdt en er staan wagons in dan zal er ook met bestemming niets naar toe kunnen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 11 nov 2009 12:58:32
Ga naar bovenaan de pagina

Kieftb64

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  17:08:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Volledig detectie is dan niet zo'n goed idee dus...

Schakelaar: bedoel je dat ik een schakelaar moet opnemen die niet gekoppeld is aan een functiedecoder maar alleen als doel heeft een blok tijdelijk te blokkeren?

Ik probeer even een volgorde te bedenken:
1)Lok1 rijd blok A binnen
2)Lok1 koppelt af en zet gelijk daarmee ook de schakelaar op aan
Gevolg: alle loks met variabele route 'Blok A alleen bij bestemming' kunnen niet meer in A komen behalve de lok die in de vaste route A heeft staan.
3)Lok1 of lok2 komt terug en koppelt aan en daarmee zet hij ook gelijk de schakelaar weer op uit
4)alles weer normaal...


Klopt het zo?

groeten,
Ben
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  17:37:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Volgens mij snap jij het nog niet helemaal.
De trein met wagens komt via een vaste route het betreffende blok waar ontkoppeld moet worden binnen. In de vaste route geef je nu aan dat de lok moet ontkoppelen en bij tijdelijk in/uit blokde lengte opslaan. Het blok kan dus dan niet meer door andere automatisch rijdende treinen gekozen worden. Ook bij volledige detectie werkt dit zo. Ergens verder in de vaste route of die van een andere trein zal er een lok weer die wagens gaan ophalen. Hier zet je dan het vinkje ïnrijden bij bezetmeldingen en bij tijdelijk in/uit blok lengte ophalen. Je hoeft dus helemaal geen schakelaar en/of logische actie te definiëren. Bij mij werkt dit met veel ontkoppelpunten en vaste routes al jaren zo. Bijgaand twee plaatjes.

Koos Jabaaij.

Download Attachment: vb1.bmp
832,47 KB

Download Attachment: vb2.bmp
840,47 KB

Ga naar bovenaan de pagina

Kieftb64

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  17:49:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is inderdaad duidelijk.
Wim had in eerste instantie dus helemaal gelijk alleen de schakelaar is niet nodig dat is me nu duidelijk.
Bij mij zat het vast op dat éne klikje: "inrijden bij bezetmelding" dat had ik even niet gezien.

Hartelijk dank voor de hulp beide

groeten,
Ben
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  19:23:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

De schakelaar is alleen van toepassing als je bijvoorbeeld handmatig wil rangeren en niet in een vaste route.
Deze kwam alleen maar op de vraag of het mogelijk is om op een andere manier een blok tijdelijk bezet te houden.

Je kan namelijk via logische acties en schakelaars een kompleet bedieningspaneel op je scherm maken, met schakelaars en functiedecoder(s) heb je een extern bedieningspaneel.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina