Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 160 / Bezoekers Vandaag: 2745
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Snelheid beperken richting dynamisch Schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

project oN the rail

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 18 sep 2009 :  11:38:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Medekoploperverslaafden

Ik heb een uitdaging in het fantastische koploper, wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen. De uitdaging komt in het geheel doordat ik een improviseer met de instellingen in koploper. Het is een lang verhaal…

Ik heb 2 schaduwstations op mijn baan in aanbouw. Deze werken allebei met dynamische lengte. Het ´probleem´ zit bij het 2e station. Deze bestaat uit spoor 8 t/m 17. Spoor 36 is geen opstelspoor maar van het type vrije baan. Zie onderstaande schermprint



Normaliter heb je bij de ingang van het schaduwstation een inrijblok nodig. Dat zou voor mijn baan kostbare opstellengte kosten. Ik heb dus een improvisatie gedaan, wat goed werkt.



Ik heb een klein blokje, 38, gemaakt dat dient als inrijblok. Fysiek zit deze dus tussen blok 37 en de wisselstraat richting schaduwsporen en blok 36. In de onderhouden blokken zit deze echter na blok 37. Deze opzet werkt prima en scheelt mij veel kostbare opstelruimte.

Nu komt de uitdaging (probleem kan je het niet noemen). Blok 37 is nogal kort. Ik wil dus richting blok 38 eerder afremmen zodat de trein niet te snel het schaduwstation in komt denderen. Aan de andere kant wil ik graag dat de trein wel op volle snelheid van 37 naar 36 kan. Normaal zou je dit doen met een wisselstraat beperking. Dat gaat nu dus niet. Als ik nl. in de tool wisselstraten van blok 37 naar 38 ook wissel 19 selecteer (en dus een beperking kan instellen), gaar een trein nooit meer richting schaduwstation. (melding Past niet in (reeks) blokken! (na 38)). Ik snap deze melding niet helemaal.

Ik geprobeerd dit te omzeilen door bv een vaste route te maken. Dat lukte niet. Ook met variabele routes lukt het ook niet. (jammer dat je geen snelheidsbepering kan geven in variabele routes..)

Zo, een flink verhaal. Heeft iemand nog een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

PS. Let even niet op de seinen, dit moet ik nog aanpassen naar het duitse stelsel.

Mvg, Jeroen

Download Attachment: DenfeldIII.bck
154,01 KB

Spoor N (III/IV/V),ECoS

EDIT: Ik zie dat de plaatjes niet zichtbaar zijn, Weet iemand hoe ik dat kan doen?

Bewerkt door project oN the rail op 18 sep 2009 15:51:05

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  15:15:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Als ik goed gekeken heb dan zit er in de 'wisselstraat' van blok 37 naar 38 geen enkele wissel. Als je daar echter wél een wissel in zet dan kan je de 'wisselstraat snelheidsbeperking' gebruiken om reeds af te gaan remmen. Zo te zien moet je op meerdere plaatsen nog wissels in de wisselstraten opnemen.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

mbze

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  15:32:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Image probleem opgelost.

Erik.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door project oN the rail

Theo,
PS. MZBE, thanks. Gek dat fotoemmer standaard dit met hoofdletters doet


Model Baan Zonder Eind en niet Model Zonder Baan Eind Jeroen ! :)

Bewerkt door mbze op 18 sep 2009 16:31:06
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  15:34:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Klopt er zit inderdaad geen wissel van 37 naar 38. zie ook mijn opmerking hierboven (stukje bij uitading). Echter, kan wel proberen een dummy wissel toe te voegen, wellicht gaat dat wel werken. Ik ga het proberen.

Wat bedoel je met dat ik op meerdere plaatsen nog wissels moet opnemen in de wisselstraten?

Thanks, Jeroen

PS. MZBE, thanks. Gek dat fotoemmer standaard dit met hoofdletters doet

Bewerkt door project oN the rail op 18 sep 2009 15:49:37
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  16:03:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

De eerste wisselstraat die ik bekeek was van 35 naar 37 en daar zit bijv. ook geen wissel in terwijl er 2 tussen zitten. Ik heb verder niet alles bekeken uiteraard.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  16:09:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ah,

Ja dat klopt, had ik nog ff moeten zeggen. Van dat schaduwstation zijn alleen spoor(blok) 5,6 en 7 werkend. de andere moet ik nog verder aanleggen.

Groet, Jeroen.

Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 18 sep 2009 :  19:27:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Ik heb het zelfde probleem, of hoe je het ook wil noemen, in mijn baan zitten.
Blok 38 is gewoon de complete wisselstraat en niet een stukje.

Ik heb dit opgelost door gebruik te maken van logische acties.
Hierin hou ik bij of een trein al een keer gereden is van blok 37 naar 36 dan mag hij dat de volgende keer niet en moet hij naar het schaduw station.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 18 sep 2009 19:48:10
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 20 sep 2009 :  22:10:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jeroen,

Toch ben ik benieuwd waarom dat met vaste routes niet gelukt is. Ik heb dergelijke situaties namelijk wel met vaste routes opgelost. Mogelijk moet je dan nog wel, zoals Wim aangeeft met logische acties ervoor zorgen dat de treinenloop niet steeds hetzelfde blijft, maar dat was bij mij zelfs niet eens nodig. Ik kan helaas niet mijn bck op het forum zetten, omdat de versie waar dit inzit in de testversie van Koploper staat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  11:45:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

@Wim
Ik denk dat wij niet hetzelfde probleem hebben. Bij mij werkt de oplossing prima, behalve dat ik de snelheid richting Schaduwstation niet kon() beperken. Als je goed kijkt zit blok 38 tussen 37 en wissel 19. In mijn wisselstraat is de binnenkomst melder van het schaduwstation (ik gebruikt stroomdetectie, geen lichtsluis). als je van blok 36 naar 37 gaat, rijdt de trein in het Baanoverzicht dus 'illegaal' over blok 38. De keuze om van 37>36 of 36>38(schaduw) is dus gewoon op basis van kans. Volgens mij moet dit bij jou ook zo kunnen werken. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken. Als je nog vragen hebt, lees ik het wel.

@Dirk
Misschien kan het wel met vaste routes, maar het is mij niet gelukt. Uitgangspunt voor mij is dat de keuze wel/niet naar schaduw gedaan wordt op basis van kans. Als ik een vaste route maak, bijvoorbeeld van 37>38 met snelheidsbeperking, zal de trein altijd van 37 naar 38 gaan. Dat wil ik dus niet. Ook met een logische actie is het niet gelukt. Als je een idee hebt, laat me het maar weten.

Maarrrrr..... Ik heb de oplossing gevonden , en is heel eenvoudig. Eigenlijk heeft Theo mij aan het denken gezet. Wat heb ik gedaan:
1.Een wissel aangemaakt met dezelfde vorm als wissel 19 (na blok 38). Deze wissel bestaat dus niet echt.
2.Daarna bij vastleggen wisselstraten deze opgenomen in de straat bij 37>38 en 37>36.
3.bij 37>38 een snelheidsbeperking vastgelegd.
4.In het baanovezicht de dummy wissel 'op' wissel 19 gelegd.

En zie hier, het werkt perfect. De treinen remmen netjes af zodat ik geen 'rem' centimeters verlies in het schaduwstation. Wat is het toch leuk om met de parameters in Koploper te spelen!

Mvg, Jeroen.

PS, als er behoefte is aan de laatste versie van mijn database, dan lees ik het wel.









Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  12:42:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Wissels die niet fysiek zijn aangesloten kan je het beste allemaal nummer 0 geven.

Als je de wisselstraat alleen maar gebruikt om de snelheid te verlagen, kan je ook kiezen om een wisselstraat aan te maken van alleen een kleine lijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  13:15:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, Leuk dat je ook mee kijkt/leest/denkt.

Ik heb de mijn dummy wissel inderdaad aangesloten aan wisselnummer 0. Wissel nummer 19 is de wissel richting schaduwstation of omloopspoor en bestaat dus werkelijk.

Ah, dat is nog veel makkelijker. Ik had dit wel geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar. Dat kwam doordat ik de lijn(en) had gekoppeld aan een blok (37). Ok,ik heb nu een kleine lijn gemaakt tussen Blok 37 en 38 en dus niet aan een blok gekoppeld en een beperking ingesteld. De Dummy wissel weer wegehaald. Dat werkt dus ook en is nog eenvoudiger!

Weer wat geleerd. Paul bedankt.

Mvg, Jeroen



Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  14:11:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Waarom een dummy wissel over 19 heen.

Volgens mij moet wissel 19 gezet worden als je rijdt van blok 37 naar blok 38 maar ook als je rijdt naar het 37 naar blok 36.
Deze wissel neem je dan ook te laat op in de wisselstraat, pas als je rijdt van 38 naar 24 etc.

Naar het schaduwstation met snelheid beperking en naar blok 36 zonder snelheidsbeperking.
Remt hij nog te laat af dan de snelheidsbeperking eerder laten ingaag in blok 37.

Voor de bezetmelders heb ik dat als volgt gedaan.
Van blok 37 naar blok 38 melder nr. 1.09
Van blok 37 naar blok 36 melder nr. 1.09, 1.05 en 3.16
Vandaar ook mijn opmerking de wissels van de wisselstraat opnemen in de bezetmelder van blok 38, ook wissel 19.

Ziet er raar uit (melder 1.09 in beide blokken) als je er zo naar kijkt maar je rijdt als het ware door blok 38 naar blok 36.
Overigens moet je het wel zo indelen anders werken je dynamische blokken niet, dit komt omdat je langs het schaduw station wil rijden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  16:03:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Als je kijkt naar vastleggen wisselstraten heb ik ook wissel 19 gezet van blok 37 naar 36. Dat gaat dus goed.

Ik heb wissel 19 niet opgenomen in de straat van 37 naar 38 omdat de stand van de wissel afhankelijk is van welk spoor wordt gekozen in het Dynamische station. Afbuigend naar blok 25t/m 30, rechtdoor naar 31t/m35 en blok 36 voor langs het schaduwstation. Deze wissel komt inderdaad wel voor in de straat van 38 naar 25t/m34. Blok 38 heeft een stopverbod voor alle treinen(is ook maar 8cm lang en heeft 1 melder, 1.09), zodat Koploper al bij inrijden van blok 37 na keuze voor blok 38 ook een dyn opstelspoor kiest en de wissels zet (ook19).De wissel is inderdaad "te laat", maar hierdoor schakelt ook wissel 19 direct.

Omdat door bovenstaande ik geen wisselstraat heb van 37 naar schaduw (en 38 is een heel klein stukje), had ik die dummy wissel bedacht. Maar zoals je boven ziet had Paul nog een betere suggestie. Het werkt nu perfect!



In jouw voorbeeld/suggestie/oplossing gebruik je 1.09 als binnenkostmelder voor blok 38 en 36. Je maakt dan blok 38 onderdeel van (een deel van) de wisselstraat. Dat had ik ook eerst gedaan en het werkte ook wel, maar de inrijmelder werd te kort met alle gevolgen van dien. Ik kan nu geen plaatje van de straat laten zien, maar de wissels zitten strak op elkaar (ik rij N-spoor). Ook zou bij rijden van 37 naar 36 weer de inrijbezetmelder activeren omdat de aan wissels na wissel 19 (oa 20 en 21) hier weer aan hangen, zoals jij ook zegt.

Toch nog ff een vraagje: Waarom maak jij gebruik van logische acties, dat is toch niet nodig, ook voor jouw baan/oplossing?

Groet, Jeroen.

Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  18:35:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Ik had er last van, ondanks dat deze stond op kans, dat er meestal gekozen werd voor het doorrijdende spoor (blok 36) en zelden voor het schaduwstation.

Een trein kan bij mij eindeloos rondjes rijden en dat mag hij niet.
Als er nu gekozen wordt voor blok 36 dan mag hij dat de volgende keer niet, totdat hij weer gekozen heeft voor het schaduwstation.

Kans betekend dat er elke keer opnieuw gekozen wordt zonder te letten op het verleden.

Overigens is bij mij de inrijmelder alle wissels, er zit niet eens een stukje rails in, de wisselstraat is kompleet geisoleerd van de rest, hij is dan ook niet te kort.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 21 sep 2009 18:37:56
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 sep 2009 :  21:26:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jeroen,

Ik ben nu mijn aangepaste baan aan het inregelen. Ik zal als dat allemaal weer netjes loopt nog eens in de vaste routes duiken, al is de nu door Paul aangedragen oplossing veel eleganter.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 24 sep 2009 :  14:15:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

@Wim,

Ik snap het hoe jij het hebt ingericht. Dat kan bij mij ook werken. Omdat je de stopmelder van blok 37 ook gebruikt voor blok 38 scheelt dit weer een bezetmeld punt.

Ik snap alleen nog niet dat je last hebt dat treinen meestal niet kiezen voor het schaduwstation. Maar...ik lag vannacht in bed en ik bedacht me dat ik dit ook eerder heb gehad! Alleen wanneer blok 36 bezet was, ging er een trein het schaduwstation in. De oorzaak kwam doordat ik voor blok 38 in aanvullende blokgegevens de werkelijke bloklengte (8cm) had ingevuld. Ik heb de lengte nu op 999 cm staan en het probleem was opgelost. Waarom het zo werkt bij weet ik niet, maar je kan het proberen.

@Dirk.
Ok, we lezen het wel als je zover bent. Het is altijd goed om ook alteratieven te hebben, in dit geval met vaste routes.

Mvg, Jeroen

Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 24 sep 2009 :  14:51:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Nooit in bed aan zoiets denken, meestal kan je daarna niet meer slapen.

Bij mij kwam het omdat er toevallig elke keer geen plaats was in het schaduwstation of dat er net voor hem een trein het schaduwstation in reed. Ik heb dan liever dat hij even moet wachten dan dat hij maar rondjes blijft rijden.

Dat zelfde heb ik gedaan met het kopspoor in het station.
Wel plaats maar toevallig rijdt er een tegemoet komende trein en dan wijken ze uit naar een blok wat wel vrij is. Nu dwing ik ze naar het kopspoor als dat vrij is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 24 sep 2009 :  16:16:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha,

Ik begrijp het, duidelijk waarom jij dit doet.

Thanks.

Mvg, Jeroen

Spoor N (III/IV/V),ECoS
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina