Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 88 / Bezoekers Vandaag: 1842
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Functieuitgang schakelen in Vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JackvdW

Netherlands
340 berichten

Geplaatst - 08 aug 2009 :  01:43:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Is er iemand die weet of je ergens in een vaste route een functieuitgang van de lok kunt bedienen F1, F2, F3 of F4.

Wat ik wil is het volgende gedrag binnen een vaste route.
De lok komt aan in een blok en stopt, keert daarna zijn rijrichting, dan moet de functie aan gaan (F2) en vervolgens vertrekt de lok weer op basis van tijd.

Vooral het keren van de rijrichting voordat de functie inschakeld is van belang.

Kan er iets met logische of speciale akties.

Wie heeft wat ideeen of hints.

Groeten Jack.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  07:05:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Nee dat kan niet. Functies van een loc kunnen alleen aangestuurd worden vanuit uitgebreide functie aansturing van de locs.

Zie het voorlopig ook niet zitten om hierin verandering in aan te brengen (dit om alvast een volgende vraag voor te zijn).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  07:59:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jack,

als F2 een zgn. Telex (automatische) koppeling is dan kan deze wel met de vaste route geactiveerd worden,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  16:40:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter en Paul,

Ik was er al bang voor, maar via die Telexkoppeling, wat ik trouwens al bedacht had, ga ik nog wat proberen.

Ik wil het gebruiken met de Zimo/Krois variant van de Telexkoppeling (MX64 en MX630 decoders). Hierin zit al een Kadee beweging (CV 116) en dat is bij handmatig rangeren erg prettig, funcie inschakelen en alles gaat in 10 secondes automatisch, iets terugdrukken, afkoppelen en iets wegrijden.

Helaas gaat de aansturing binnen koploper fout omdat tijdens het aansturen de snelheid van de lok juist 0 moet zijn en hij in de rijrichting moet staan van de wagons af bij activering en natuurlijk 10 sec. nodig heeft om zijn werk te doen.

Ik ga proberen met een 2e uitgang en een paar diodes de gewone koploper afkoppel procedure werkend te krijgen.

Bedankt voor jullie reacties,

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  17:59:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Volgens mij denk jij te moeilijk.
Ik heb veel locs met Krois koppeling en die worden tijdens een vaste route gewoon aangestuurd, bij het vakje ontkoppelen kiezen "getrokken trein (werkelijk)", tijd kadee en Stap ingevuld. Met deze twee moet je experimenteren welke waarde juist is, ik heb b.v. tijd kadee 0,7 en Stap 3, maar dat is voor iedere loc anders. In het vakje Rij- en stopgedrag ingevuld "stoppen; vertrekken alleen op basis van tijd" en dan de stoptijden ingevuld.
Bij de locomotief vul je in onderhouden locomotieven bij functies in b.v. functie 2 bij omschrijving "koppeling"

De Krois koppeling zit aangesloten zoals in de bijlage van de koppeling staat met de bijbehorende CV waarde voor je decoder. De ingebakken Kadee functie van de decoder wordt door mij niet gebruikt omdat Koploper dit regelt.

Als je de bijgevoegde plaatjes bekijkt zie je hoe je het in kan vullen.



Download Attachment: voorbeeld.zip
45,95 KB

Koos Jabaaij

Bewerkt door C_Jabaaij op 08 aug 2009 18:00:47
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  19:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koos,

De instellingen bij de lok staan bij mij exact zo als bij jou.
Bij het blok staan ook nagenoeg de zelfde instellingen alleen de kadee niet. Ik zal dit eens invullen en kijken hoe het reageert.

Ik denk dat het probleem bij mij juist is dat de zimo kadee, die ik handmatig wel wil blijven gebruiken, in de weg zit. De koppeling komt niet omhoog doordat de snelheid niet 0 is, de zimo kadee beweging doet het wel alleen in de verkeerde richting doordat de lok duuwde en nog niet gekeert is (wagons neerzetten op doodspoor bij een fabriek).

Maar ik heb een uitgang over op de decoder dus die ga ik via een diode (en een 2e diode tussen de andere uitgang anders brand de zaak uit)aan de koppeling knopen en dan met jou settings aansturen.

Ik laat het nog wel weten.
Bedankt voor de inbreng en de plaatjes.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 08 aug 2009 :  19:45:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koos,

Met een simpele test jou settings geprobeerd. De Zimo kadee even uitgeschakeld (CV 116 op 0) en nu werkt het wel.

-----------------------

Inmiddels ook de diodes ingebouwd en dat werkt goed.

Het gevaar is alleen dat de door koploper bestuurde uitgang in de decoder wel van de "koppelings setting" (tijdbegrenzing) af moet anders maakt ook deze de zimo kadee (voor handmatig gebruik heb ik die weer aangezet op F2 die geen koppelings insteling heeft voor KL).

Ik heb via de mapping die functie omhoog gezet naar F6, een functie toets die niet op de handregelaars zit zodat hij niet perongeluk aan kan gaan en de koppeling verbrand,

Via Koploper is er natuurlijk wel tijdbegrenzing (bij F6 staat de koppelingsfunctie van KL aan en de tijd op 5 sec.).

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 09 aug 2009 18:51:14
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 aug 2009 :  20:14:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Alleen wat gebeurd er als Koploper een noodstop heeft gegeven (Esc-toets) en hierna weer verder gaat als de noodstop wordt opgeheven. Ik durf hier niet mijn hand voor in het vuur te steken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  00:07:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik heb dit even een flink aantal keren getest maar er gaat vooralsnog niets fout, 4 loks op de testbaan met allen de schakeling aan boord.

Maar hiervan zouden dan alle gebruikers van Krois koppelingen last moeten hebben die in hun decoders geen beveiliging hebben zitten.

Oudere decoders hebben geen instellingen hiervoor en dan kan je er alleen een los timer-printje van Krois tussen zetten.

Vraag mij ook af of Koos hier ook aan gedacht heeft.

Bedankt voor de waarschuwing,

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 10 aug 2009 :  10:31:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW



Vraag mij ook af of Koos hier ook aan gedacht heeft.

Bedankt voor de waarschuwing,




Jack,

ik gebruik decoders die voor gebruik met Krois-koppeling geschikt zijn, dus zelf een timing voor de uitgang hebben.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina