Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 1790
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Verhoogde voorrang
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Landsweers

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 22 jun 2009 :  23:10:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Ik gebruik de voorrangsregeling gebaseerd op "basis van lijst":



Tevens gebruik ik voor een aantal locomotieven "verhoogde voorrang". Dit doe ik door in het rijwindow van een loc op het gele wiebertje te klikken:




De loc wordt dan in de lijst van "verhoogde voorrang" getoond:



Het probleem wat ik heb: als locomotieven eenmaal de "verhoogde voorrang" hebben gekregen, zijn ze niet meer uit de lijst te verwijderen. In het betreffende scherm kan je per loc of voor alle locs de "verhoogde voorrang" verwijderen, maar de verwijderde loc(s) komt direct weer terug!

Wat doe ik fout / wie kan me helpen?

Bedankt
Peter




DCC + Intellibox + Koploper 6.6 + Loconet + Widescreen + NL Tijdperk IV-V = PLEZIER

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 jun 2009 :  23:39:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

de voorrangsregeling kan geactiveerd worden uit aanvullende blokgegevens, met de opties voorrang verhogen na ... seconden, en voorrangsindicatie, vermoedelijk staat hier wat bij jou ingevuld,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 23 jun 2009 :  00:05:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter,

Bedankt voor je antwoord, echter dit had ik al gecontroleerd en alles staat op 0 (nul). Zowel "Voorrang verhogen na" als "Voorrangsindicatie" gebruik ik dus niet.

Peter

DCC + Intellibox + Koploper 6.6 + Loconet + Widescreen + NL Tijdperk IV-V = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

Robnus

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 23 jun 2009 :  15:03:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Wat ik altijd doe is ga naar "Algemeen" dan naar "Initialisaties" dan krijg je een tabblad te zien met op de Algemeen en de 4de van boven "Opheffen extra voorrang".
Klik met je muis op deze en alles zal verdwijnen.
Bij mij in ieder geval.

Mvg Rob

Minitrix, Intellibox, Koploper, BMD16-SD
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 23 jun 2009 :  19:09:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Rob,

Ook dit werkt bij mij niet, de locs met verhoogde voorrang verdwijnen wel, maar binnen een paar tellen staan ze er weer.
Heb ook het volgende geprobeerd: alle locs met verhoogde voorrang verwijderd uit blok en opnieuw gepaatst -> nog steeds actief!
Wacht nog even af op verdere reacties, anders Paul direct benaderen.

Lijkt of ik de eerste/enige ben met dit probleem?

Vriendelijke groet,
Peter



DCC + Intellibox + Koploper 6.6 + Loconet + Widescreen + NL Tijdperk IV-V = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jul 2009 :  13:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Is dit probleem opgelost? Ik kan me er ook echt niets bij voorstellen gezien jouw beschrijving.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 12 jul 2009 :  20:39:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul en andere Koplopers,

Mijn probleem bestaat nog steeds.
Iedere keer als ik verhoogde voorrang uit wil schakelen (zowel via het voorrangsregeling menu of via initialisaties), verdwijnen de locs met verhoogde voorrang even en komen binnen enkele tellen terug.

Om het duidelijker te maken heb ik een screen filmpje gemaakt terwijl Koploper draait.
http://www.youtube.com/watch?v=OWo9IM6P2vw

Voor de zekerheid ook mijn bck bestand toegevoegd.
Download Attachment: 130609.bck


Ben benieuwd wat ik nu verkeerd doe.

Groeten Peter

DCC + Intellibox + Koploper 6.6 + Loconet + Widescreen + NL Tijdperk IV-V = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  09:37:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Je hebt in de blokken die ik gezien heb de optie voorrang verhogen op 0 staan dus dat betekend dat de voorrang gelijk in de top 10 komt. 0 seconden betekend hier niet "(NVT) niet van toepassing"
Vul in een getal groter dan 0 en je zal zien dat het probleem verholpen is.

Ennn ff voor iedereen : Het is zo makkelijk om je database mee te sturen wat vaak ook weer een snelle oplossing tot gevolg heeft



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  10:43:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik ben niet overtuigd dat dit het probleem is.
Als je een nieuw blok aanmaakt staat deze automatisch op 0, al mijn blokken staan dan ook op 0.

Overigens zit er een kleine fout in de Help.
Ga eens staan op Voorrang verhogen na .. sec en druk op F1.
Doe dat ook eens bij Voorrangsindicatie.

Je krijgt dezelfde uitleg, dat lijkt mij niet de bedoeling.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  11:37:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ja wat de help betreft klopt, Paul leest mee dus die zal het wel oplossen.

War betreft de voorrang, Verhoogde voorrang betekend m.i. dat de loc in een bepaald gebied als eerste mag vertekken. Bij een beperking van het aantal rijdende treinen wordt dat gebied groter.

De verhoogde voorrang heb je met meerdere parameters te maken.
  • (1) De stoptijd van een treintype in bloktype
  • (2) Aantal sec in aanvullende gegevens blokken
  • (3) De voorrangsregeling volgens de lijst

Ik zie in Peter zn database dat bij (1) deze bijna altijd tussen de 0 en 1 sec ligt. Als je dan ook nog na 0 sec verhoogd (2) komt deze gelijk in de verhoogde voorrang. Op zich is dit geen probleem maar Peter wil denk ik een bepaalde trein eerder laten vertrekken en haalt zodoende andere treinen uit de verhoogde voorrang. Met het bovenstaande komen deze direkt weer terug ook in samenspel met de volgorde onder tabblad (3) "Voorrangsregeling" via "op basis van onderstaande lijst"

Als ik de verhoog voorrang na sec op 10-20 of wat dan ook zet komen er minder treinen in de verhoogde voorrang.

@Wim, Als jou stoptijden volgens (1) hoger ingesteld zijn wordt het probleem dus minder urgent.

@Peter Het begin punt moet dus zijn de stoptijden te verhogen (1), in tegenstelling tot wat ik eerder geschreven heb, zoals je in je station gedaan hebt, Als je een bepaald blok een verhoogde voorrangsstatus wil geven moet je dus in dat blok de tijden verhogen. Ik twijfel nu dus ook of 0 niet toch nvt is maar paul kan daar wel een antwoord op geven.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  19:28:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Je hoeft je niet te schamen dat je het niet snapt. Ik heb ook even danig moeten zoeken in de source voor het antwoord.

Het ligt in een combinatie van zaken. Even kijkend naar blok 26.
- deze is onderdeel van blokgroep
- heeft zelf geen extra voorrang 0
- de blokgroep is FIFO
- en heeft indicatie FIFO vrijer interpreteren
- ook geldt een minimale bezetting.

De combinatie FIFO en FIFO vrijer kan alleen werken als de loc in een verhoogde voorrang wordt geplaatst. Er wordt dan bij Koploper in het blok 26 indien de voorrang niet wordt verhoogd een tijd ingeplaatst van een 0,5 seconde.
Doordat jij ook een minimale bezetting hebt opgegeven overruled deze weer een beetje de indicatie verhoogde voorrang en de loc zal dus niet gaan rijden maar komt wel in de verhoogde voorrang te staan.

Hopelijk snap je het verhaal. Ik zal proberen tzt hier de helpfile op aan te passen.

Er werd ook gesuggeerd dat bij verhoogde voorrang 0 = nvt niet zou werken. Dit werkt wel alleen niet in bovenstaande genoemde situatie !!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  19:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Rob,Overigens zit er een kleine fout in de Help.
Ga eens staan op Voorrang verhogen na .. sec en druk op F1.
Doe dat ook eens bij Voorrangsindicatie.

Je krijgt dezelfde uitleg, dat lijkt mij niet de bedoeling.
Het is niet fout in de helpfile maar de verwijziging vanuit Koploper is onjuist. Ik ga dit niet apart patchen, maar het zal stilletjes meekomen met de eerstevolgende patch.

Bedankt voor het melden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 13 jul 2009 :  22:01:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, Rob (2x) en Wim,

Bedankt voor jullie aanbevelingen.
Ik heb het volgende ingesteld:

  • Alle blokken hebben een maximale wachttijd van 300 sec, ingesteld bij "aanvulling blokgegevens", behalve blokken die samenkomen, bijvoorbeeld van 2 sporen naar 1, daar geld een wachttijd van 90 sec.

  • Ook heb ik een maximale wachttijd voor mijn schaduwstation ingesteld via "Gegevens treintype/bloktype"



Ben nu aan het rijden, ziet ernaar uit dat mijn "probleem" is verholpen

Bedankt
Peter

DCC + Intellibox + Koploper 6.6 + Loconet + Widescreen + NL Tijdperk IV-V = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 14 jul 2009 :  16:46:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
[
Er werd ook gesuggeerd dat bij verhoogde voorrang 0 = nvt niet zou werken. Dit werkt wel alleen niet in bovenstaande genoemde situatie !!




Paul ik kom er niet helemaal uit. voorrang verhogen na 0-999 sec. Begrijp ik goed dat als er 0 ingesteld is, er geen verhoging in voorrang plaats vind dus zijnde niet van toepassing.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jul 2009 :  19:45:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Geheel juist; in 99,9% van alle gevallen is dus 0 niet automatisch schakelen naar verhoogde voorrang.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina