Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 834
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Loconet kaarten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

AdrieE

Netherlands
123 berichten

Geplaatst - 08 jun 2009 :  20:16:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en medespoorders,

Wie kan mijn vertellen hoeveel loconet-kaarten tegelijk door Koploper kunnen worden aangestuurd.


Groeten Adrie

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 08 jun 2009 :  21:56:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Adrie,

Wat bedoel je precies met 'LocoNet-kaarten' ?

Terugmelders ? Schakelmodules ? LocoIO's ? Interfaces ?


Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 09 jun 2009 :  20:24:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Karst,

De LocoIO, in Koploper staan deze als wisseldecoders maar er zijn nog vrije adressen op sommige kaarten over alleen snap ik niet hoe dit te verhogen om zo b.v. seinen er bij te zetten.
Als je het Koploper-file wilt inzien wil ik het wel voor je Uploaden.

Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 09 jun 2009 :  23:46:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Graag ;)

Kan ik even 'neuzen'

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

PietMB

11 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  00:22:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Adrie,

In koploper heb ik in onderhouden digitale onderdelen het volgende ingesteld Bezetmelders 10 Wisseldecoders 0> nrs 1 t/m 2048.

Ik gebruik LocoIO van Hans de Loof en wel 6x16 uitgangen =32 wissels 4x16 ingangen =64 bezetmelders 8x8 servo t.b.v. wisselsturing en 1x16 uitgangen t.b.v. bi-stabiele relais en 1 met 16 ingangen voor de bezetmelders om 2 keerlussen te schakelen.
Dus in totaal 20 LocoIO's

Aan mij loconetbuffer hangt verder een Intellibox, IB Switch en een Daisy.
Dit alles werkt zonder problemen.
Wat je wel in de gaten moet houden is de maximale stroom die de IB aan het Loconet kan leveren dit is op te lossen door de kaarten een eigen voeding te geven.

Groet,

Piet
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 10 jun 2009 :  20:41:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Karst en Piet,

Fijn dat jullie reageren hier op.

Karst, hier het Kopkloper bestand. Kijk er maar eens in rond.

Piet, wij hebben geprobeerd om het aantal wisseldecoders met 1 op te voeren om daar een sein in te programmeren, via de laptop met met programma LocoHDL is het sein te bedienen maar hoe je dit in Koploper duidelijk moet maken is ons een raadsel.
Als je de file inleest krijg je een foutmelding welke is van het dwergsein in blok 4 links.
Dit LocoIO is destijd door een ander gemaakt maar is inmiddels overleden.
Verder hangt er bij ons de IB en Koploper er aan.

Alvast hartelijk dank voor de hulp

Groeten Adrie

Download Attachment: 02.bck
68,2 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PietMB

11 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  00:29:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Adrie,

Kijk of je met bijgaand bestand verder kan komen.
Ik kreeg foutmeldingen met jou bestand en heb wat aangepast in digitale onderdelen. Daarna geen foutmeldingen meer.

Succes,

Piet

Download Attachment: testadriee.bck
68,24 KB
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 11 jun 2009 :  19:25:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik had gezien in digitale onderdelen dat je bij wisseldecoder het aantal op 0 heb gezet waardoor automatisch 2048 wordt ingevuld.
Helaas kan ik dit maandag pas testen want het is van de clubbaan.
Maar mijn vraag is WAAROM vul je dit zo in, dan kan ik misschien begrijpen wat er dan gebeurt.

Karst, wil het lukken. De baan is een kopie van het grote voorbeeld.
Ik moet nog wel het een en ander aanpassen wat snelheid e.d. betreft.
Wat nu van belang is dat de gehele aansturing goed verloopt zonder problemen.


Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

PietMB

11 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  00:36:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Adrie,

Als je in onderhouden digitale onderdelen met het aantal gaat spelen zie je bij het van nummer 0 tot en met x oplopen bij aantal 0 is het 2048 en bij b.v. 55 is het 220.
het maakt voor koploper niet uit wat er ingevuld is, is mijn ervaring maar je heb veel ruimte om met je wissel en seinadressering aan de hardware kant (wissel/seindecoders)te kunnen werken zoals de werkelijkheid.
Bij Prorail zijn de wissels ook allemaal oneven genummerd en de seinen even genummerd.

Op mijn baan loopt de wisselnummerring van 11 t.m. 353 seinen moet ik nog gaan programmeren maar die passen dus altijd in die nummer reeks (2048)
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  21:11:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Dus door de invoer van aantal 0 zodat x op 2048 komt ben ik eigenlijk vrij om te programeren tot 2048.
Koploper kan dan zelf (via de IB) bepalen op welke kaart het betreffende onderdeel (mijn geval een sein) zich bevind en zo deze aansturen zolang men maar binnen de range van die 2048 blijft.
Dan kan ik seinen, wissels ontkoppelrail e.d mee aan sturen.
Ik hoop dat ik het zo goed heb begrepen, en maandag a.s. zal ik deze database op de clubbaan testen en horen jullie nog hoe het is verlopen.

Groeten Adrie

Ga naar bovenaan de pagina

PietMB

11 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  21:40:33  Toon profiel  Reageer met citaat
adrie,

Klopt, de adressering van het sein, wissel ontkoppelrail e.d. is afhankelijk van de adressering op de kaart/print waarop deze is aangesloten. Als je de LocoIO gebruikt van Hans de Loof moet het geen probleem zijn welke adressering je gebruik <2048.

Groet,

Piet
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 12 jun 2009 :  22:15:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Alvast bedankt voor je hulp en maandag zal ik het uit proberen op de clubbaan.
Je hoort nog van me.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 13 jun 2009 :  22:49:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Adrie,

Wat ik mij afvraag is welke Loconet IO's je gebruikt en hoe deze verbonden zijn met Koploper/PC. Maakt je gebruik van een centrale zoals de IB als interface of heb je apart van een centrale een Loconetbuffer als interface.


Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 14 jun 2009 :  13:54:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Het is LocoIO versie 1 en de centrale is de IB.
Maandagavond heb ik weer clubavond dan zal ik in kaart brengen hoe het precies aangesloten zit en zal kijken voor enkele digitale foto's.

Groeten Adrie.
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 14 jun 2009 :  14:47:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Ik heb blijkbaar over de al eerder vermelde IB en HDL Loconet IO's heen gelezen.

Op de manier waarop ik ze toepas is via de IB. De wissels en seinen worden dan in Koploper geconfigureerd als zouden ze via normale decoders bediend worden en de terugmeldingen dito.
Het opgegeven maximum aantal decoders is dan het hoogste adres gedeeld door 4 +1 extra en het opgegeven maximum aantal terugmelders gaat op dezelfde manier maar dan delen door 16.

Het configureren van de Loconet IO's via de IB is een hopeloos verhaal. Daarvoor gebruik in een Loconetbuffer en dan werkt het progje van Deloof wel behoorlijk.

Inmiddels gebruik in het loconet interface van Karst en Wim voor de verbinding tussen de PC en de IB. Dit werkt beter en de spontane resets zijn dan verleen tijd.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 16 jun 2009 :  18:16:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet en René,

Zoals belooft zou ik gister op de club de database testen met jou wijziging Piet.
Ik heb het aantal op 0 waardoor X op 2048 komt, toen een sein geprogrameerd en zie daar het werk.
1 dwergsein goed gekregen, dus dacht ik dit in het volgende dwergsein het zelfde zetten wat afbuigend en recht betreft maar daar loopt het de mist in, wie kan mij uitleggen hoe dit werk met de LocoIO want van recht en afbuigend begrijp ik nog niet geheel de werking. Want is - = geen aansturing recht=aan afbuigend=uit of zoiets ik kan die in het handboek niet echt vinden van Koploper. En van LocoIO kan ik niets vinden.
Het zijn de seinen in blok 4 en 5 dwergsein 61/62 is gister goed en werkend geprogrameerd.
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Groeten Adrie



Download Attachment: 02a.bck
77,53 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PietMB

11 Posts

Geplaatst - 16 jun 2009 :  20:29:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Adrie,

Ik heb even gekeken in je database en zag bij alle seinen bij elektrische aansturing 2 adressen staan. Het dwergsein wat je werkend heb gekregen toonde dat 3 kleuren Rd Gl en Gn ?
Per LocoIO bit=adres op de LocoIO kan je maar 1 Led / Lampje sturen aan of uit. De slimheid voor het aansturen van seinen komt uit Koploper.


groet,

Piet
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 16 jun 2009 :  20:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Dat klopt en het dwergsein geeft Rd Gl Gr en staan in de LocoIo als 4weg dit is via de laptop met LocoHDL uitgelezen en geprogrameerd.
Tevens een kleine greep uit diverse sein-instellingen.

Groeten Adrie



Download Attachment: Seinbeelden.pdf
67,44 KB

Bewerkt door AdrieE op 21 jun 2009 09:30:54
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina