Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 87 / Bezoekers Vandaag: 1091
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Zichtbaarheid van bezetmelders op baanoverzicht
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Leendert

Netherlands
89 berichten

Geplaatst - 21 jan 2009 :  07:55:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik wil graag de bezetmeldingen zien op het baanoverzicht. Maar ik krijg dat niet aan de praat. Ik heb de bezetmelders getekend, bij ´algemene instellingen´ aangegeven dat ze altijd zichbaar moeten zijn, maar dat zijn ze even niet.

Ik gebruik de ´nieuwe methode´, dus ken per van/naar blok de bezetmelder toe. Maar wat ik ook doe: ik zie wel de bekende kleine rondjes op de tekening, maar bezet worden ze niet (terwijl ze dat wel zijn hoor

Gebruik ik de oude methode dus het ´hard´ toekennen van het bezet zijn aan een bezetmelder, dan zie ik wel de bezetmelding, die overeenkomt met de status van de melder. Wat zou ik fout doen?

Ik maak gebruik van de HSI-88.

Groet,
Leendert

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jan 2009 :  08:51:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Leendert,

Welke optie heb jij precies gekozen: "Altijd: actief obv bezetmelding" werkt volgens mij prima.

Zijn er niet per ongeluk nog records in je database voor de oude situatie?

Upload ander even je database. Ik kan dan veel gerichter antwoord geven: of wat je fout ingesteld heb staan of waar de fout in Koploper zit (ik ga natuurlijk voor het eerste ).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 21 jan 2009 :  09:00:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leendert,

Op mijn baan werken ze wel en ik maak ook gebruik van een HSI-88.
In algemene instellingen, daze staan bij mij uit.
Ik maak gebruik van beide methodes.
Als een blok bezet wordt door een trein die automatisch rijdt worden de rondjes geel.
En biij een hand gestuurde trein, of een staart van een trein zie ik het rondje aan gaan, dus zoals het getekend is.
Verder gebruik ik volledige detectie, maar de stopmelders zijn reedcontacten. (deze zijn dus gemarkeerd)
Alternatieve stopplaatsen worden ook netje aangegeven.
Verder ben ik wel blij met deze optie, omdat ik altijd kan zien of mijn contacten goed werken.
Per blok heb ik wel alle melders in blokken gezet.
Waarom het bij jouw baan niet werkt kan ik niet zien.
Een andere contole is, als je met je muispijl boven een rondje gaat staan, zie je welk bezetmeldnummer bij dat punt waar in blok is.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 jan 2009 :  09:32:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

Heb je ze ook gedefinieerd in de Tool: Wissel / Waar in blok?



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jan 2009 :  09:52:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Jouw antwoord klopt niet. Als je wil dat de punten reageren op echte bezetmeldingen MAG je ze daar niet vastleggen.

Trouwens wat jij hier opgeeft is een 'oude' methode en die is er alleen ooit in blijven zitten vanwege comptabiliteit naar oude gebruikers. Nieuwe gebruikers zouden deze tool eigenlijk niet meer moeten gebruiken!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 jan 2009 :  10:05:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dan heb ik een stukkie gemist en de vraag is dan waar leg ik ze wel vast, in Tool: waar in blok?
Ik gebruik waar in blok alleen om melders te controleren of ze werkelijk reageren en zijn gedefinieerd volgens eerdere bericht.

Grtz Rob

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jan 2009 :  19:00:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Wat leendert volgens mij wil is dat de bezetmeldpunten onafhankelijk reageren van posities van treinen. Dus als een bezetmeldpunt bezet is, moet dit zichtbaar zijn Koploper.

Je gebruikt hiervoor wel de punten 'waar in blok' alleen koppel deze punten nu aan een bezetmeldpunt en verder niets. Door nu juist in te stellen bij instellingen per database kunnen deze punten reageren op bezetmeldpunten. Het vastleggen 'waar in blok' doe je dus helemaal niet meer.
Ik zal er wel eens over nadenken hoe ik nieuwe gebruikers hiervoor kan beschermen om dit in te gaan vullen (als dat al mogelijk is)

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 jan 2009 :  19:14:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ja dat is wel makkelijker als de eerste optie. Ja als je daar niet meewerkt valt het niet op. Maar all the time learning

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  08:43:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hoi Leendert,
Upload ander even je database. Ik kan dan veel gerichter antwoord geven: of wat je fout ingesteld heb staan of waar de fout in Koploper zit (ik ga natuurlijk voor het eerste ).


Hi Paul,

BIj deze.. Enne... ik denk ook het eerste..

Groet,
Leendert


Download Attachment: kelder2008.zip
50,66 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  09:10:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Leendert,

Jij hebt in jouw database ook nog de 'oude' manier in gebruik. Deze moet je eerst verwijderen.
Kan je hele makkelijk verwijderen: start onderhouden baanontwerp en selecteer "waar in blok". Als je nu met je rechtermuisknop in het veld met de te verwachten punten klikt krijg je een popupmenu te zien. Verwijder hier dan alle record. Als dit goed is gegaan kan je hierna het popupmenu niet meer te voorschijn halen.
Je hebt ook nog weinig punten gekoppeld aan bezetmeldpunten. Dit moet je ook doen want anders zal het echt niet gaan werken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 28 jan 2009 :  10:28:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Paul,

Dank, ga ik doen. De reden dat er nog maar weinig stonden, is dat ze nog niks deden (omdat ik nog iets niet gedaan had, zoals ik net geleerd had).
En dank weer voor het snelle antwoord en de support.

Groet,
leendert

Bewerkt door Leendert op 28 jan 2009 10:30:07
Ga naar bovenaan de pagina

fernst

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 29 jan 2009 :  13:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik rij al een tijd met Koploloper, maar deze functie kende ik nog niet. Natuurlijk wel het tooltje gezien, maar me nog nooit in verdiept....
Nu alle besetmeldpunten volgens de nieuwe methode toegevoegd, en het is toch wel makkelijk om de bezetmeldingen zelf ook te zien oplichten.
En hierdoor ook nog een fout uit 1 van de blokken gehaald, waar een verkeerde bezetmelder was ingevuld. Ik vond al dat er op dat punt af en toe wat mis ging, maar ik had nog niet de vinger op de zere plek kunnen leggen..

Frank.
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 22 feb 2009 :  16:37:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar ben ik weer... Nog steeds problemen met de zichtbaarheid van de bezetmelders. Ik heb alles netjes opgevoerd, maar ik zie alleen maar op sommige plekken de bezetmelders verschijnen.. Bijvoorbeeld bij blok 134 en 133 gaat het wel goed. En op sommige andere plekken ook, maar op de meeste niet. Ik doe vast iets fout. Als ik hard de bezetmelders er in zet, dan zie ik ze wel goed, dus dat blijft goed gaan.

Uiteraard: ik heb de eerdere tip van Paul opgevolgd om alle records te verwijderen, en vervolgens alles nieuw aan te maken.

Download Attachment: kelder2008.zip
46,62 KB

Ik stuur ook maar weer even de meest recente database mee.

Groet,
Leendert

Bewerkt door Leendert op 22 feb 2009 16:42:36
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 22 feb 2009 :  17:02:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leendert,

Als ik in je datbase kijk in baanonderhoud, zie ik ook maar weinig ingevoerde punten waar in blok.

Als je de tool wissel/waar in blok gebruikt en de bezetmelders invoert, dus de bezetmelder opzoeken in de lijst (nummer is blauw), en dan het bijbehorende rondje aanklikt zodat deze duidelijk geel wordt. Als ik daarmee bezig ben druk ik af en toe op het disk symbooltje, om op te slaan. En bij afsluiten ook opslaan natuurlijk.
Als het opslaan niet lukt, je verteld dat je alles hebt ingevoerd, dan de vraag gebruik je vista?

Verder bevat je database enkele blok fouten.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 22 feb 2009 :  17:15:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

Dank voor je antwoord, maar het gaat juist dus om de nieuwe methode, waarbij ik GEEN gebruik maak van de ´harde´ bezetmelders. Dat werkt (uiteraard) wel, maar ik wil juist de nieuwe methode gebruiken.
En het klopt dat er nog wat foutmeldingen komen, want niet alles is nog ingevuld. Maar dat doet aan de vraagstelling niks af of toe. (voor een bezetmelder moet ik nog even de klimspiraal in, en dat is een project op zich :-)

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 22 feb 2009 :  18:29:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leendert,

Zoek dan even de in de help file naar dit onderwerp:

Wanneer je wilt overgaan naar de nieuwe methode voor de punten 'waar in blok' kan je op deze manier de 'oude' methode volledig verwijderen. De 'oude' definitie wordt nu verwijderd. De nieuwe methode is dat een bezetmeldpunt gekoppeld kan worden aan een punt 'waar in blok'. Zie verder beschrijving van 'oude' en/of 'nieuwe' manier. (is onderstreept)

Klik dan even op oude en/ of nieuwe manier.
De oude manier die jij wil gebruik ik al heel lang.
De nieuwe manier heb ik zojuist beschreven in het vorige bericht.

Tool waar in blokken is de oude methode.
Tool wissel/waar in blok is de nieuwe manier.

In beide gevallen leg je harde bezetmelders vast.
Bij de oude methode zijn het de bezet melders die je ook on blokken hebt vast gelegd.
Bij de nieuwe methode zijn het de bezet melders die je uit de lijst kiest.
Deze kan je dan vinden door met jr rechter muis op het blok te klikken bij info bezetmelders.

Bij de nieuwe methode kan je altijd zien welke bezetmelder het is door met je muis boven het rondje te zweven, or komt dan een gele ballon met tekst.

In de help file even zoeken naar Punten 'waar in blok'

Mvg Ab Boezeooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 22 feb 2009 :  19:15:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leendert,

Nog even een aanvulling:
Door bij baan onderhoud met de tool waar in blokken, met de rechter muisknop op een rondje te klikken kan je zien war vast is gelegd.

Als je in het menu algemeen-2 kiest voor bezetmeld punt zichtbaar kies dan even voor alleen zichtbaar obv. bezetmelding.
De puntjes zijn dan niet te zien in het baan overzicht maar je kan dan wel even checken of ze het doen. bij de andere methode worden de rondjes geel bij automatisch rijden.
Zelf gebruik ik beide methodes, maar met de rondjes onzichtbaar ingesteld, al is het alleen maar om even te testen.
Je ziet de rondjes dan ook bij handmatig rijden.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 22 feb 2009 :  21:48:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,

mede door je toelichting is het me nu duidelijk(er) geworden. Ik dacht dus dat de NIEUWE methode alle bezetmeldingen liet zien. Ik ga nog even experimenteren.

Ook nog even het verschil met de ´demo database´ opgezocht, ten opzichte van mijn eigen instellingen. Daar staat bij ´instellingen per database´ bij ´Algemeen 2´ de optie ´altijd; obv begin van trein´. Die heb ik overgenomen en dan zie ik alle bezetmeldingen. Ik had het eerder staan op ´alleen obv bezetmelding´. Toen zag ik ook een aantal meldingen (wat ik eerder noemde onder blok 133 en 134) wel goed doorkomen, maar de rest niet. Nu zie ik alles binnenkomen.

Even toelichten wat ik graag wil: als er een blok om wat voor reden bezet blijft (er wil nog wel eens een stofje voor een bezetmelding zorgen) dan wil ik zien welke van de 2 melders dat is. Bijna al mijn blokken hebben 2 bezetmelders). Vraag aan Paul dus of met de nieuwe methode het ook kan om met deze instellingen de ´valse´ bezetmelders gewoon als geel puntje te zien. Uiteraard zie ik bij een ´valse´ melding wel het blok bezet (blauwe kleur), maar niet welke melder het betreft.


Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 feb 2009 :  16:17:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

Nog steeds is mij totaal niet duidelijk wat jij doet.

Als je kies in instellingen per database voor "Altijd: actief obv bezetmelding" worden de zijn bezetmeldpunten altijd zichtbaar en lichten op als deze volgens de het gekoppelde bezetmeldpunt bezet zijn. Dat is toch precies wat jij wil?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  13:37:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dank voor je reactie, en al teruglezend is het wat warrig geworden.

Terug naar mijn (oorspronkelijke) vraag en de database die ik zondag als laatste hier geladen heb: Mijn probleem is dat ik mijn bezetmelders niet zie. Sommige wel (zoals genoemd blok 133, 134) maar andere niet. Ik heb alle bezetmeldingen bij ´waar in blok´ netjes aangegeven en je eerdere advies om de oude info weg te gooien ook daadwerkelijk uitgevoerd. Dus alles gaat nu volgens de ´nieuwe´ methode.

Groet,
leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  16:11:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

Met alle respect ga ik ervan uit dat dit de eerste keer is dat je koploper gebruik.

Door je hele baan te tekenen en alle zaken, alle decoders voor zowel wissels als treinen, op te voeren is het overzicht volledig kwijt. Is het niet verstandiger daar te beginnen en langzaam de baan in je overzicht uit te breiden en punt voor punt afwerken. Dit is zoeken naar een speld in een hooiberg ook voor jezelf. Ben zeer onder de indruk van je werk maar kan er geen touw aan vast knopen.



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  16:25:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert/Rob,

@Rob
Het is zeker geen beginnende gebruiker en gebruikt Koploper al jaren!

@Leendert
Er zitten toch nog 'oude' definities in voor waar in blok.
- Open baanontwerp
- selecteer dan in toolbar "vastleggen waar in blok"
- klik dan in het toolwindow eens met de rechtermuisknop in het grote witte vlak.
Je krijgt hier de mogelijkheid om huidige of alle te verwijderen. Het feit dat deze keuze hier nog staat wil zeggen dat er nog aanwezig zijn. Zoals reeds veel eerder gezegd: deze moeten er toch allemaal uit wil het op de nieuwe manier goed werken!!!!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 25 feb 2009 :  16:39:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, Leendert,

Vandaar dat ik al zo verbaasd was dat het allemaal zo netjes opgebouwd was. Mijn excuses voor mijn opmerking.

In ieder geval veel succes

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 27 feb 2009 :  09:55:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik denk dat ik het lek boven heb. Dat wil zeggen: mijn eigen interpretatie van ´oud´ en ´nieuw´ blijkt volgens mij niet te kloppen. Maar even checken bij jou:

Ik dacht dat de nieuwe methode was, om bij ´waar in blok´ alle relevante bezetmeldpunten (die dus standaard al door de blokeigenshappen vastliggen) aan te vinken. Maar dat is dus niet goed gedacht?.
De ´nieuwe´ manier is om elk bezetmeldpunt keurig een verwijzing te geven naar de daadwerkelijke aansluiting op de bezetmelder en dus bij de ´waar in blok´ helemaal niets in te vullen?

Klopt dat? Mijn gevoel zegt namelijk dat het vastleggen ´waar in blok´ veel intuitiever is (en dus moderner) dan het keihard koppelen van een puntje aan een bezetmelder. Dat laatste zou ik meer in wat uitzonderingsdingetjes als lengtemeting en zo beschouwen, terwijl ´normaal gesproken´ bezetmelders altijd met een blok te maken hebben en dus altijd veel ´handiger´ met ´waar in blok´ te onderhouden zijn. Ook de tekst in de Helpfile bij ´waar in blok´: ´De punten "waar in blok" kunnen worden gekoppeld aan een bezetmeldpunt (zie: baanontwerp 'ook bezet bij') en hoeft hier niets onderhouden te worden. Sinds versie 5.4 bestaat deze methode. In eerdere versie is er sprake van de 'oude' methode.´ voelt bij mij dat dit de nieuwe methode zou zijn. Maar gevoel zegt niets, behalve als je met een hamer op je duim slaat ;-)


Ik kan natuurlijk al mijn bezetmeldpunten prima met ´wissel/waar in blok/lijn bezet bij...´ vastleggen en heb ik bereikt wat ik bereiken wilde, dus waar maak ik me nog druk over. Wat me wel blijft bezighouden, is waarom het in de Demo database perfect werkt en ´mijn´ database niet, dat wil zeggen: bij sommige blokken wel, bij andere weer niet, terwijl ik er eigenlijk geen verschil in zie qua instellingen. Ook daar zie ik bij ´waar in blok´ instellingen als ik op de rechtermuis klik, dat ik alles weg kan gooien, dus dat suggereert weer de oude methode.
Ik realiseer me dat het toch een beetje categorie ´lekker onbelangrijk´ is mijn vragen, maar ik wil het toch even goed snappen.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 feb 2009 :  11:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

De oude manier is inderdaad koppelen via de tool 'waar in blok'. Waarom is dit 'oud'? Als je vanuit 12 blokken naar 1 ander blok kan rijden moet jij het 12 keer invullen.
De nieuwe methode is de punten te koppelen aan de daadwerkelijke bezetmeldpunten. In bovenstaand voorbeeld dus veel minder invoer werk en je ziet wat er echt gebeurd met de bezetmelder. Veel moderner dus

Daar ik altijd naar de nieuwe methode keek heb ik me zolang de 'oude' methode nog in jouw database zat nooit verder verdiept.
Als jij aan kan geven in welke blokken het fout en welke goed gaat wil ik op basis van de database van zondag jl best even kijken. Ik moet dan dus even anders denken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 27 feb 2009 :  14:48:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dank voor je antwoord. Zo zie ik maar dat ik oud en nieuw toch maar mooi van stoel had laten wisselen...

Fijn dat je even wilt kijken (en dus ook nog ´oud´ onderhoudt..). In de recentste database die hier staat: plaats een lok in blok 200, laat hem vertrekken richting blok 145 en je ziet de bezetmeldingen wel in blok 145 en 134, maar daarna de andere blokken niet meer. totdat hij weer terugkomt richting 133, 134 etc. en daar lichten de bezetmelders weer keurig op.

Ik ben heel benieuwd..

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina