Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 86 / Bezoekers Vandaag: 2429
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 365
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 sommige bezet terugmelders zijn te traag.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

nederbelg

Belgium
68 berichten

Geplaatst - 19 jan 2009 :  21:43:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Beste mensen,

In bijlage de baan van een vriend van mij.
Hij heeft een probleem met zijn schaduwstation Chur.
daar werken zijn bezetmelders te traag. Zijn systeem is koploper met een Intellibox. Terugmeldingen via bezeten terugmelders van Hans Deloof en Uhlenbrock 63350.
In de testfase of communicatie test van de melders werkt alles alleen daar bij 7.01 T/M 7.16 en 8.01 T/M 8.16 reageren de melders twee seconde later.
Kan er een koploper probleem bij zitten of..?
alles werkt, is goed aangesloten.
Maar omdat ze te laat reageren rijden ze te ver door en maken sluiting op de uitrij wissels.

Wie o wie heeft misschien een idee wat het kan zijn.

Grt dave

Download Attachment: RhB.bck
125,15 KB

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jan 2009 :  22:43:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dave,

misschien zit het probleem niet in de bezetmeldingen, maar in het schakelen van de wissels, er staan een aantal wissels met een zeer hoge schakeltijd juist in het schaduwstation Chur. Het zou kunnen kloppen als een trein van blok 39 naar 36 rijdt dat de wisselstraat meer dan 2 seconde bezig is om te schakelen,

bv wissel 15,19 en 23 hebben alle 3 een schakeltijd van 0,5 seconde.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jan 2009 :  22:50:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Dave,

tevens zou de baudrange verder omhoog kunnen 2400 baud voor de verbinding met de IB is wat aan de magere kant,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 19 jan 2009 :  22:50:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Walter,

hij moet stoppen in het blok waar we de loc naartoe sturen.
Dus het kan zijn dat de centrale te lang opdrachten aan het versturen is dat hij (de loc) het commando mist om te stoppen in het blok?

dave

Bewerkt door nederbelg op 19 jan 2009 22:57:45
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 19 jan 2009 :  22:52:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
9600 is genoeg?

dave
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jan 2009 :  23:08:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dave,

ik geef aan dat de baudrange hoger kan, maar ik twijfel of dat echt de oorzaak is van dit probleem, kwestie van uitproberen dus.

Verder zijn er een aantal locs die niet geijkt zijn, maar waarbij wel ingesteld staat dat deze met geijkte snelheden rijden, deze zullen echter hierdoor veel te snel rijden, en dus niet op tijd kunnen remmen.

Misschien even goed om te kijken naar de schakeltijden van wissels, er staan 7 wissels met een schakeltijd van 0,5 seconde wat de verwerking erg traag kan maken.

met vriendelijke groet,

Walter







Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 19 jan 2009 :  23:13:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
oke walter,

Bedankt we gaan eens wat proberen

dave
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  08:56:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Beste Dave,

ik heb een wild idee, maar bij mij was het wel de oorzaak van een te late feedback: heb je wel de bewuste diodeschakeling gebruikt bij de aansluiting van de secties zonder bezetmelder? Indien je dat niet gedaan hebt, dan geeft een bezetmelder maar bezet als een locomotief met AL zijn stroomafnemende wielen in de stopsectie zit, en dat geeft de indruk dat de melding te traag was. Nogmaals, het is een wilde gok!

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  10:19:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Michiel,

Overal gaat het goed alleen in dit bewuste schaduwstaion niet.
Er is nog een schaduwstation van 9 sporen maar daar gaat alles goed.

en overal op de vrije baan en station natuurlijk

dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  10:57:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Zelf denk ik niet dat je het moet zoeken in Koploper. Ook langere wisseltijden hebben geen vertraging op het binnenkomen van bezetmeldingen. Er wordt in Koploper 5x per seconde een check gedaan op bezetmeldpunten (wijziging).

Ook een baudrate van 2400 is traag, maar het werkt echt wel. De Tams Easy controle heeft door een fout van mijn kant 1 1/2 jaar op 2400 baud gedraaid en de problemen die jij meldt heb ik nooit van Easy Tams gebruikt gehoord. Beter kan je wel een hogere baudrate instellen, echter de oorzaak is het zeker niet.

Als ik jullie was zou ik eerst eens kijken of de bezetmeldingen ook vertraagd zichtbaar worden op de IB. Als je hier al een vertraging ontdekt moet je het toch in de hardware kant zoeken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  22:52:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dave,

Welke bezetmeldmodules zijn aangesloten op 7.01-7.16 en 8.01-8.16 ?
Ik weet dat je de modules van Uhlenbrock (63350) via LNCV andere tijden van dedectie kan meegeven ... Misschien moet je hier eens kijken of er mogelijke verschillen zijn met andere modules.



Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert

H0-baan Lijn 12 (Antwerpen-Roosendaal) 2rail DCC Twin-Box / DC-Car System / Koploper 6.4
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 20 jan 2009 :  23:20:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
bert,

inderdaad stond bij één van de melders CV 21 te hoog, deze is teruggezet en de communicatie gaat sneller.
Maar mijn collega melde me nu op de club dat hij de treinen niet ziet afremmmen.
Dus dat werpt al een andere zicht op de zaak
Ik heb hem dus geadviseerd om de begin melders eens na te kijken.

wordt vervolgd.

dave
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  08:18:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Beste mensen,

Probleem is opgelost. Het zat hem in de lengte van de sectie's.
Sommige locomotieven nemen blijkbaar kruislings stroom af en als je sectie tekort is wordt de loc niet gedectecteerd.
Tevens hebben we dus opgemerkt dat in de Uhlenbrock melders ook een paar instellingen niet goed ingesteld stonden, zodat de meldingen te laat binnenkwamen.

Namens mijn vriend wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.

Dave

ps toch lastig als je ver van elkaar woont, maar door te communiceren kom je er vervolgens toch achter.
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  09:16:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Zelfs zeer korte secties moeten gewoon snel melden bij eerste (stroomopnemend) wielcontact. Ik stel dus mijn vraag weer eens: heb je de diodeschakeling gebruikt bij secties zonder bezetmelder? Want wat je beschrijft komt helemaal overeen met wat ik heb ervaren met mijn testbaantje.

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  12:41:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Michiel,

Ten eerste lees ik de laatste maanden pas van de extra diode schakeling die toegepast kan (of moet) worden bij systemen met stroomdectectie en terugmeldingen.(dus de delen tussen de sectie's).
Ik rij al vijf jaar zonder en nog nooit problemen gehad met meldingen.
alleen door (stomme) fouten gebeuren deze.
Ik gebruik het stroom dectectie/terugmeld printje van Hans Deloof te same met een Uhlenbrock 63350. Op de printjes van Hans kan je de gevoeligheid veranderen door een lagere weerstand te plaatsen. Ik heb er een 22 Ohm tussen zitten en deze zijn gevoelig genoeg.Altijd dectectie.
Maar het is wel belangrijk dat je sectie's langer zijn dan je langste trein, anders en ik zeg ANDERS bestaat de kans dat er bij sommige modellen geen detectie is.
Ik heb voorlopig na mijn boosters een diode schakeling er tussen gezet, maar daar wordt bij de secties nog één in serie dus bijgezet.
Weet niet of dat effect heeft of goed is maar tot nu toe rijdt alles goed.
En bij mijn weten heeft mijn vriend dit ook niet en alles werkt nu dus naar tevredenheid.
De toekomst en laten rijden van al je treinen op elk stuk spoor zal uitwijzen of er veranderingen moeten gebeuren of niet.

Je moet er mee bezig zijn om daarna te weten wat beter is of moet.
VB. Ik heb al diversen Locomotieven weer doorverkocht omdat ze niet goed reden met Koploper of slechte stroomafname hadden.



Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  12:58:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Gezien je de stroomdetectie met een 22 Ohm weerstand doet, kan je best in de niet-gedetecteerde secties (vb. wissels), ook aansluiten ook met een 22 Ohm weerstand. Dan zal je merken dat het allemaal veel betrouwbaarder reageert.

De diodeschakeling dient om stroommelder met diodeschakeling te compenseren. Dat is dus bij jouw anders. Een diodeschakeling aan de booster aansluiten heeft geen enkel nut. Die kan je hoe dan ook verwijderen.

Ik hoop dat je de test kan doen. Je zal er geen spijt van hebben.

groeten,
Michiel

Bewerkt door Saraan op 22 jan 2009 12:59:50
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  14:39:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Michiel,

We zullen zien, ik rij hier met IB, Twee Boosters, koploper en gestuurd via loconet.
Stroomdectectie van Hansdeloof in samenwerking met de 63350, een funky keerlus (2 x) zit er ook nog tussen.
dan wisselaandrijvingen van Conrad, Roco en Hoffman.
Wisselsturingen door Uhlenbrock 63410, decoder 63, Lenz ls-150 en Litfinski.
Er rijden +/-17 treinen.

En wat is de afgelopen jaren gebeurd:
- ontsporingen (mijn fout niet goed gelegd)
- Geen dectectie (mijn fout sectie te kort)
- treinenverloop (mijn fout verkeerd geprogrammeerd)
- enz.

Tot nu toe gaat het goed, maar zal je overwegingen eens meenemen als ik onder de baan lig.

grt dave
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  15:21:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door nederbelg

- Geen dectectie (mijn fout sectie te kort)




Ik begrijp dat je vanuit een niet gedetecteerde in een gedetecteerde sectie komt. Doordat je stopsecties lang waren had je geluk.
Je moet zorgen dat de omstandigheden hetzelfde zijn. Doordat je bezetmelder gebruik maakt van een weerstand of diode schakeling wordt het Voltage op je railstaaf lager. Het verschil in spanning is dusdanig groot dat de Loc dat Voltage neemt wat het meeste geeft en daardoor de bezetmelder niet reageert omdat er geen spanning over de schakeling loopt, dit gebeurd pas als de loc volledig in de gedetecteerde sectie is. Als er een wieltje vuil is of een asje met weerstand, dan krijg je compleet andere karakteristieken waardoor eerder gestopt gaat worden. Dit is voor een schaduwstation geen probleem maar op een station of voor een sein kan dat wel storend werken.


Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  15:32:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Goed

Het kan dus fout gaan.
Ik zal dit een beetje bovenaan mijn lijstje zetten qua uitvoering.

Is één diode schakeling genoeg naar alle niet gedecteerde sectie's.
Dus vanuit de boosters (elke booster dus) een diode schakeling ertussen en een ring leiding trekken?
en dan vanuit de boosters (elke booster apart) een leiding naar de bezetmelders printjes?

dave
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  16:27:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Yep, Per boostersectie een diodeschakeling. 3A type diodes gebruiken

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  16:42:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Je hoeft niets te veranderen, fout gaan in de zin van defect gaan is niet aan de orde.
Zover ik Hans de loof zijn bezetmelders zie werkt hij ook met een diode schakeling. Dus 2 x (2 diodes in serie), en dan anti parallel monteren.

Dan heb je dezelfde Spanning op de gedetecteerde en niet gedecteerde rails.



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  16:58:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Rob

Oke ik heb nu zo een bezetmelders printje achter mijn booster geplaatst, daar zitten er vier op (dus 16 diodes).
vanuit het printplaatje heb ik via kroonsteen 4 aansluitingen om naar mijn ringleiding te gaan. Dat heb ik dus ook zo gedaan.
Alleen komt er bij de bewuste sectie's (per 4 ) weer een diode schakeling naar de rails (sectie).
Ik heb dus twee diode schakelingen achter elkaar bij de gedectecteerde secties en ik neem aan dat dat niet gaat?

dave
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  17:27:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door nederbelg

Ik heb dus twee diode schakelingen achter elkaar bij de gedectecteerde secties en ik neem aan dat dat niet gaat?





Nee, want dan hebben de gedetecteerde secties nog altijd MINDER spanning dan de niet gedetecteerden. De stroom neemt altijd de makkelijkste weg en dat is via de "niet gedetecteerde" sectie en dit zolang hij van beide secties stroom "kan" nemen. De lok zal dus gedetecteerd worden ergens tussen het eerste en laatste stroomvoerende asje.
Dat kan dus bijna een loklengte verschillen..soms ook verschillend bij vooruit en achteruit rijden en stoppen...

Op elke stroomtoevoer moet er ongeveer evenveel "spanningsval" zitten.
Die wordt gemaakt door OF de bezetmelder OF de diodeschakeling.
Dus beide NIET in serie...
De diodeschakeling loopt daarom alleen naar de "niet-gedetecteerde secties".

Om de detectie nog "scherper" te maken zou je de niet-gedetecteerde secties zelfs drie diodes in serie kunnen geven, dan zou de stroom bij voorkeur door de gedetecteerde sectie lopen .. iemand ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  17:40:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Het is een beetje verwarrend maar we komen er wel uit.

Zoals je zegt is niet goed. Ik neem aan dat de print de voeding vanaf de ringleiding haalt en niet de ringleiding voedt

Je sluit de printen aan vanaf je ringleiding (ga ik ff vanuit).
Als je nu een sectie zonder detectie heb sluit je die aan via de 2 x 2 diodes op de ringleiding. Dus diode schakeling niet vanaf de booster maken want dan veranderd er niets alleen de spanning gaat naar beneden en uiteindelijk blijft het spannings verschil tussen de 2 secties bestaan.

Je kan die diode schakeling voor meerdere secties gebruiken want dat maakt niet uit. Zo zou je een aparte ringleiding voor de diode schakeling kunnen maken. Dus 1 ringleiding voor de Loof en 1 ringleiding voor niet de Loof

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper -tijdperk V/VI Duits
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  17:49:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Rob,

dat laatste is het gene wat ik moest weten.

merci allemaal.

werk aan de winkel de komende weken (maanden)

dave
Ga naar bovenaan de pagina

nederbelg

Belgium
68 Posts

Geplaatst - 22 jan 2009 :  21:08:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van nederbelg  Reageer met citaat
Toch een vraagje,

hoeveel secties (blokken) maximaal kan ik gebruiken met één diode schakeling?

Ben het hier is aan het bekijken en het word wel wat werk.

dave
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina