Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 280 / Bezoekers Vandaag: 12007
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1068
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beginners hulp gevraagd
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pewe

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 12 nov 2008 :  22:48:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben een beginneling met het digitale gebeuren, daarom deze vragen.
Wie kan mij uitleggen hoe of je meerdere wisseldecoders (TAMS WD34) in de intelliebox kan programeren.
Kunnen de wissels alleen in volgorde 1,2,3,4,..... aangemeld worden of kan dit op 1 printje ook met de wisselnummers door elkaar, dit i.v.m. plaatsing onder de baan en korte bedrading.
Moet ik in koploper ook nog één en ander regelen ?
vriendelijke groet
Paul

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  09:33:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Met de Intellibox heb ik geen ervaring maar hoe je wisseldecoders met aanmelden in de IB staat ongetwijfeld in de gebruiksaanwijzing. Methode lijkt me onafhankelijk van het merk decoder.

Bij mijn weten is de volgorde in blokken van 4. Decoder 1 wissels 1 t/m 4, decoder 2 wisseld 5 t/m 8 etc. Dat zit gewoon vast in de decoder.

Waarom zou je de wisselnummers door elkaar willen nummeren. Je kunt de decoder toch dicht bij een paar (4) wissels plaatsen en die op 1 decoder aansluiten. In koploper geef je aan welk wissel welk nummer heeft.
Wel eerst even bij digitale onderdelen opgeven hoeveel wisseldecoders je aangesloten hebt.
Koploper regelt het dan verder voor je.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

pewe

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  13:35:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank Eric, voor je snelle reactie.
Inderdaad zijn het decoders van 4 wissels.
Wat betreft het aansluiten op de IB, er staat in de handleiding decoder adres 1....63 = CV nr 1 = 1,2,3....63 en daar loop ik vast want je kunt 1 CV adres natuurlijk geen 63 adressen meegeven.
PS. als ik verder niets doe, dan schakelt alleen de eerste decoder.
Of moet ik hier soms het aantal decoders ingeven ?

Het tweede gedeelte van je antwoord kan ik begrijpen, maar ik zat te denken hoe weet koploper dat ik wissel 20 op decoder 1 heb aangesloten ?

vandaar mijn vragen

groeten Paul
Ga naar bovenaan de pagina

Fan

8 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  15:02:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Je probleem is dat je niet weet hoe de basis werkt.
Zal een poging doen om het uit te leggen.

In de Intellibox staat de reeks wisselnummers vast
Motorola format 1 t/m 320
DCC format 1 t/m 2048

Standaard zo uit de doos staat hij op het Motorola format dus 320 wisselnummer heb om te gebruiken, daar hoef je niets voor in te stellen.

Nu de wissel decoders, die kunnen alle 4 wissels aansturen, en de wisselnummers zijn altijd opvolgend aan elkaar binnen een wissel decoder.

De wissel decoder heeft een basis adres (CV1) in jouw geval. Die kun je instellen op CV1 = 1 ... CV1 = 63

Daarbij staat het vast dat CV1 gelijk staat aan wisselnummer 1..4
CV2 staat gelijk aan wisselnummer 5..8 enz.

CV 63 staat dus gelijk aan 63 * 4 = 252, (251, 250, 249)

Wat je aangeeft in je voorbeeld dat decoder 1 wissel 20 kan schakelen is dus technisch onmogelijk.

Decoder 1 zal altijd wissel 1, 2, 3 of 4 schakelen.
In koploper geef je op dat een wissel een bepaald nummer heeft, als je die omzet zal de Intellibox deze opdracht doorgeven aan alle wissel decoders op de baan, en alleen de wisseldecoder met het wisseladres wat jij omzet zal reageren. Dit staat los van het basis adres van de wisseldecoder. Die is er alleen voor om het bereik voor de uitgangen te kunnen vastleggen.

Groetjes
Rob

Ga naar bovenaan de pagina

pewe

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  17:54:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank Rob voor de uitleg.

Als ik het goed begrijp hoef ik alleen het basis adres (CV 1 = 1) op te geven dan staat de IB goed voor de eerstvolgende 63 wissels, en koploper pakt alles automatisch op en stuurt de gegevens naar de baan en de betreffende decoder schakelt de wissel.

Ja je kan als beginner soms rare vragen stellen, maar ik ben er al wel achter gekomen, dat als je niets vraagt zul je ook nooit iets leren.

Hartelijk dank
vr.gr. Paul
Ga naar bovenaan de pagina

Fan

8 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  18:04:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Nee, zo werkt het niet.
Vergeet je Intellibox en koploper heel even.
Je wisseldecoder is de belangrijkste. Die stel je in op een bepaald bereik, en iedere wisseldecoder op zijn eigen unieke bereik.

Wisseldecoder 1 is basisadres 1 (CV1=1)
Wisseldecoder 2 is basisadres 2 (CV2=2)

Deze basis adressen hoeven niet perse aansluitend te zijn,

Je mag de volgende gerust als Wisseldecoder 5 is basisadres (CV=5) instellen.

Dan kun je dus wissels met de volgende adressen bedienen met Koploper of de Intellibox

1 t/m 8 en 17 t/m 20.

Groetjes
Rob.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  19:32:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

In de handleiding van de WD-34 op blz. 20 onderaan staat aangegeven hoe je de waarden voor CV1 en CV 9 kunt berekenen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

pewe

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  22:15:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad Hub,
Dat heb ik gelezen, en ik begrijp nu dat ik voor 32 wissels CV1=8 moet zetten en CV9=0,
Dat heb ik geprobeerd,bij het menu onderdeel CV-prog.byte, maar dan krijg ik de fout kode "geen loc".
Ik moet dus waarschijnlijk ergens anders programeren, maar ik heb geen idee waar, ik het het boek al verschillende malen doorgenomen, maar het enige wat ik kan vinden is dat je voor wissels het algemeen dataformat kan instellen op DCC en de schakeltijden kan wijzigen.
Paul

Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  23:27:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Heb je het ook geprobeert zoals op blz 21 onder punt 1 tot 3 staat aangegeven.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 13 nov 2008 :  23:49:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Zelf werk ik met een TC en Viessmann 5212 en Esu Switch Pilot wisseldecoders. Ik neem aan dat wat dat betreft de IB eh het TC vergelijkbaar zijn. Mijn wisseldecoders beginnen bij decoderadres 100 en lopen dan op, dus 101, 102, etc. Dat is via de gebruiksaanwijzing van de wisseldecoders en het TC goed te programeren. Vervolgens geef je in het TC aan welk wissel nummer op welke decoder aansluiting zit onder het hoofdstuk Wisseldecoder in de programmeerstand. In Koploper gebruik je dan dezelfde wisseladressen. Je kunt dan de wissels gerust door elkaar gebruiken, bv;

Wissel 1 op dec 100 uitgang 1
Wissel 16 op dec 100 uitgang 2
Wissel 8 op dec 100 uitgang 3
Wissel 4 op dec 100 uitgang 4

Zo kun je wissels die, ongeacht hun virtueel adres (nummer), dicht bij elkaar liggen op één decoder zetten.
Dat systeem werkt bij mij perfect, afgezien van het feit dat de (Fleischmann) wissels wel eens mechanische problemen hebben en blijven hangen. Mocht dit nog vragen opleveren, dan hoor ik het wel weer.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 14 nov 2008 :  09:30:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Halo Dirk,

De IB en de TC lijken inderdaad heel veel op elkaar.
Toch zijn er grote verschillen.
De IB kent voor wisseldecoders geen virtuele adressen. Dat is iets wat Paul wel wil, maar helaas niet in een IB zit.

Paul,
Als je de WD34 wilt programmeren zal je op de eerste aansluitingen een verbruiker moeten aansluiten, zoals door ook al Hub is aangeven op blz 21.
Een andere methode die wellicht makkelijker is, gewoon het programmeer knopje gebruiken, en dan voor voor die decoder het gewenste adres op de IB in te drukken. Op dat moment worden de waarden voor CV1 en CV9 automatisch ingevuld.

Mvg Ab


Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 14 nov 2008 :  11:49:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en anderen,

Ik wist inderdaad niet dat de IB geen virtuele wisseladressen heeft.Ik was ervan uitgegaan dat ze wat dat betreft identiek zouden zijn. Maar dat is dus niet zo en dan gaat mijn verhaal inderdaad niet op voor de IB. Bij de TC werken de virtuele wisseladressen wel heel prettig moet ik zeggen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina