Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 187 / Bezoekers Vandaag: 12828
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1068
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bij druk trein verkeer rijden treinen door het blok !!
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Willy

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 10 nov 2008 :  16:17:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
Heb mijn testbaan en KL helemaal voor elkaar dankzij jullie hulp maar als ik nu met meerdere treinen ga rijden bij 9 treinen gaat het nog goed maar als ik een 10 op de baan zet dan wil KL wel eens een blok vergeten te verwerken en ziet hem niet (dat is even nu de vraag) zie wel het puntje geel worden maar hij doet er niets mee ??? Heeft iemand een idee waar ik dit kan zoeken want het geeft nog al een troep op de baan als er 3 treinen tegen elkaar aan rijden.



Met vriendelijke groet Willy.

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 nov 2008 :  19:32:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Willy,

Gebeurd het iedere keer opdezelfde plaats, en weet je zeker dat de difiniering juist is. Het zou ook kunnen zijn dat een van je locs niet direkt of onjuist reageert en zit je in de verkeerde richting te kijken
Je kan een logfile aanmaken zodat je later terug kan kijken waar wat gebeurd is, zeker als de zaak gebotst heeft weet je gelijk wie wat gedaan heeft

Hier rijden er 30 waarvan tussen 6-12 tegelijk, Heb 9 S88 actief en allemaal direkt op de TC. Dus lijkt het mij total geen probleem voor KL

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

Willy

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 10 nov 2008 :  19:35:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
Het lijkt erop dat het inderdaad elkekeer op de zelfde plek is, uh waar kan ik de logfile vinden ?


Met vriendelijke groet Willy.

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 nov 2008 :  21:32:45  Toon profiel  Reageer met citaat
In Algemeen -->> Communicatie Logging aanklikken en daar kan je instellen wat je wilt zien. De logfile kan ook opgeslagen worden.

Suc6

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 nov 2008 :  21:41:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Willy,

er zit een fout in een richting van blok 4, zie eigenschappen van dit blok, in onderhouden blokken.

Een trein komend uit blok 1, mag in blok 4 richting blok 15 staat aangevinkt, echter deze trein zal wel in blok 4 moeten keren, de keeropdracht ontbreekt (vinkje aanzetten bij keer lok) de trein zal derhalve doorrijden richting blok 5/6/7 en koploper zal hier de trein kwijt raken, de trein zal dan niet automatisch meer stoppen. Vermoedelijk heb je hier de oorzaak van jouw laatste probleem.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Willy

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 10 nov 2008 :  22:19:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
Hoi Wissels,

Het is de bedoeling dat er in blok 4 niet gekeerd wordt alleen van blok 15 naar blok 7 rijdt een trein die op die blokken mag keren. Zal de nieuwe file er even bij zetten

Alvast bedankt voor de support allemaal.


Met vriedelijke groet Willy.

Download Attachment: Marklintest2BO.bck
67,03 KB

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 nov 2008 :  22:32:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Willy,

dan moet je in onderhouden blokken, blok 4, het vinkje weghalen uit blok 1 via blok 4 naar blok 15,

laat je deze staan dan zel de trein wel moeten keren,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Willy

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 11 nov 2008 :  16:33:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
Hoi Wissels,

Heb gedaan wat je hebt geschreven maar dan gaat de lok niet meer naar blok 15 en keert ook niet in blok 4.
Ben wel aan het testn geweest en het lijkt erop dat hij 1.05 niet goed zit op een bepaald moment, alle blokken 5 6 en 7 zijn dan bezet en de trein die deze blokken benaderd rijdt dus gewoon door de blokken 5 of 6 maar niet naar 7 en dan hebben we flinke vertraging, ik begin nu echt een beetje te wanhopen dat wat ik wil niet echt gaat zoals ik het heb gemaakt, voordat ik een extra spoortje had gemaakt werkte het perfect maar nu niet echt meer (Ligt aan mij niet aan het programma) zal de logfile en de plattegrond erbij doen misschien dat iemand voormij het licht weer kan aandoen

Download Attachment: Marklintest2BO_20081111_155927.txt
102,23 KB

Download Attachment: Treinbaankopie.jpg
51,94 KB.

Een ieder alvast bedankt


Met vriendelijke groet Willy.

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.
Ga naar bovenaan de pagina

Fan

8 Posts

Geplaatst - 11 nov 2008 :  17:13:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Willy,

Heb jij de betreffende trein of lok dan benoemd als treinstel, of als duwtrein, een zogenaamde getrokkentrein mag namelijk niet keren. Verder is wat jij wil perfect mogelijk in en met Koploper.

Groetjes
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 nov 2008 :  18:50:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy

Hoi Wissels,

Heb gedaan wat je hebt geschreven maar dan gaat de lok niet meer naar blok 15 en keert ook niet in blok 4.



quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy

Het is de bedoeling dat er in blok 4 niet gekeerd wordt




Hallo Willy,

hij mocht toch juist niet keren in Blok 4, je spreekt je enigszins tegen in deze 2 quotes,

De pendeldienst van 7 via 4 naar 15 en omgekeerd zit er nog steeds in, als je niet meer verwijderd heb als ik in mijn 1e bericht schreef.

Niet zo gauw opgeven hoor, koploper heeft veel mogelijkheden die allemaal echt functioneren,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Willy

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 11 nov 2008 :  19:02:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
Hoi Wissels,

Het klopt hij moet tussen blok 7 en 15 pendelen en dit gaat via blok 4.
Als ik nu de vinkjes verwijderd stopt hij in blok 4 van blok 7 af gezien en gaat niet meer verder en/of terug naar blok 7 ?
Op geven doe ik niet maar je raakt wel het spoor even kwijt als je dacht dat alles het deed en dat je nu dus een ander probleempje erbij krijgt, want het pendelen werkt goed, als je dit alleen laat doen als je met meerdere treinen gaat rijden dan leverd het op een gegeven ogenblik een probleem en de tijd dat het duurt is heel verschillend je kunt er geen touw aan vast knoppen want alles lijkt normaal te werken volgens het logfile te zien, maar toch weer een dikke vertraging op het spoor . En als beginner weet je nog niet wat wel en niet kan /mag. Dus zit al vele uren boven op de zolder om er de vinger op te leggen..


Met vriendelijke groet Willy

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.
Ga naar bovenaan de pagina

Willy

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 11 nov 2008 :  19:09:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fan

Willy,

Heb jij de betreffende trein of lok dan benoemd als treinstel, of als duwtrein, een zogenaamde getrokkentrein mag namelijk niet keren. Verder is wat jij wil perfect mogelijk in en met Koploper.

Groetjes
Rob



Hoi Rob,

Hij staat als duwtrein gekenmerkt en hij doet het ook alleen ontstaat er du sop een bepaald moment een vreemde situatie waardoor er een aanrijding plaats vind als ik niet snel ingrijp en altijd op blok 4 is me opgevallen.


Met vriendelijk groet Willy

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.
Ga naar bovenaan de pagina

Fan

8 Posts

Geplaatst - 11 nov 2008 :  20:55:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Willy, misschien dat je dan nog even je huidige database kunt uploaden. Even een nieuwe backup maken.

Groetjes,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 nov 2008 :  21:05:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Willy,

het was dus maar 1 vinkje die je moest uitzetten in blok, dus alleen het vinkje van, blok 4, het vinkje weghalen uit blok 1 via blok 4 naar blok 15, het vinkje uit blok 7 via blok 4 naar blok 15 moet dus wel blijven staan.

Verder lijkt het als ik jou verhaal zo lees dat er zo nu en dan iets mis gaat met een bezetmelding op jouw baan, zo in testmodus kan ik zo gauw niks vreemds ontdekken, echter op je baan kan je bv. te maken hebben met een slecht functionerende bezetmelder. Een blauwe melding op je baan is bv. een indicatie voor een valse onjuiste bezetmelding. Verder is het van belang om te weten bij welke bezetmelding koploper je trein kwijtraakt, open de rijwindow van een rijdende trein, hier krijg je onderaan te zien (als de trein rijdt) bij welke volgende bezetmelder koploper deze trein verwacht. Bij het missen van 1 melder zal koploper de trein niet meer kunnen volgen, met alle aanrijdingen in het verschiet,

Succes,

Walter


Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Willy

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 12 nov 2008 :  14:23:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
Hoi Wissels,

Heb even zitten denken hoe jij je omschrijving bedoelde (Ligt aan mij) en heb het ontdekt welk vinkje uit moest heb deze uitgezet en geen problemen meer gehad en rij nu al zo`n 2 uur zonder fouten. De bezet melders zijn een keiharde schakeling deze zijn niet te missen mits de kabel onderbroken is maar dan het ik het wel ontdekt, rij namelijk het de K en C rails van Märklin en heb een zijde geisoleerd van een raillengte dus deze moeten over het algemeen wel goed zijn.

Iedereen bedankt voor het mee denken en voor de tips, ik denk dat ik nu kan overgaan naar de echte bouw van de baan.


Met vriendekijke groet Willy.


P.S.voor degene die intresse er in hebben nog een keer de backup file.

Download Attachment: Marklintest2BO.bck
67,39 KB

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.
Ga naar bovenaan de pagina

Fan

8 Posts

Geplaatst - 12 nov 2008 :  14:39:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Willy,

Je bent al een eind. Er staat echter een klein foutje in.
Bij blok 7 heb je namelijk een deadlock opgegeven in de vorm van blok 4, echter is blok 4 direct een aangrenzend blok, en zal koploper zelf controleren of deze vrij is of niet.
Je trein mag echter alleen naar blok 4 rijden als blok 15 vrij is, je moet hier dus 15 invullen in plaats van 4. Als je trein namelijk van 7 naar 4 is gereden en blok 15 is bezet, zal hij nooit meer uit 4 kunnen vertrekken, hij wil namelijk naar blok 15.

Groetjes,

Rob.
Ga naar bovenaan de pagina

Willy

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 12 nov 2008 :  20:30:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Willy  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Heb deze ook weggehaald en het treinverkeer gaat nu helemaal goed geen vreemd gedrag meer gehad ruim 1.30 weer foutloos gereden, maar nu weer een probleempje met de 3 weg wissels maar dat heeft niets met KL te doen, is mechanisch probleem.

Met vriendelijke groet Willy.

Märklin CS1 Rijder pas begonnen met KL.

Bewerkt door Willy op 12 nov 2008 20:31:36
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina