Auteur |
Onderwerp |
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 berichten |
Geplaatst - 07 nov 2008 : 16:54:24
|
Beste Koplopers,
Heeft iemand ervaring met de situatie om wagons onder een laadsilo na het verstrijken van een x-tijd te laten opduwen door een rangeerloc.?
Mvg. Kees
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2008 : 01:34:34
|
Hallo Kees,
Lang geleden heb ik er eens mee geëxperimenteerd. Ik heb toen een vrij "starre" oplossing gevonden. Ik zal proberen in het kort te beschrijven, wat ik toen gedaan heb, voor zover ik het nog weet.....
Gebruikt materiaal: - Kiep-wagentjes van Fleischmann - Transportbandje van Faller (niet meer verkrijgbaar) - Reed-contacten t.b.v. terugmelding - Magneet onder laatste wagonnetje
Akties : - Maak in KL een aantal korte blokken aan, die de lengte hebben van 1 wagon. Deze blokken liggen allemaal in het spoor van de stortinstallatie. Er zijn zoveel blokken als wagons (die in 1 trein gevuld moeten worden) - Elk blok wordt "gemarkeerd" door een reedcontact. Deze contacten liggen dus a.h.w. op een afstand, die overeenkomt met de lengte van het gebruikte wagonnetje. - Het éérste blok ligt onder de vul-opening. - Het tweede blok ligt voorbij de vulopening (er van uitgaande, dat de loc de trein achterwaards onder de vul-opening opdrukt !) enz. enz. totdat alle blokken (=reedcontacten) geplaatst zijn. - Het betreffende reedcontact wordt telkens bediend door de magneet onder de laatste wagon van de trein; dat is dus de éérste wagon bij het achterwaards opdrukken. - Door nu een samenspel met rijsnelheid, wachttijd en aktiveringstijd van de vulopening/transportband wordt de hele trein "gevuld". Na de laatste vulling kun je er voor zorgen, dat m.b.v. stopverboden in bepaalde rijrichting, de trein in één keer wegrijdt van het betreffende spoor.
Een tweede variant is met de magneet onder de loc. Je moet dan wel de reedcontacten op een andere plek monteren. Dan ben je onafhankelijk van de wagons, maar die moeten wel allemaal dezelfde afmeting hebben en je moet dezelfde loc gebruiken; cq. een loc met magneet.
Ik had mijn test-emplacementje zodanig gemaakt, dat het bestond uit een aanrij-spoor, dat zich bij een wissel vertakte in een spoor naar de vul-opening en een ander (omhoog lopend) spoor naar de losinrichting, waarbij de trechter weer gevuld werd en er dus een "eindeloze-heen-en-weer-rangeerbeweging" ontstond.
Wat ik me nog kan herinneren is, dat het vrij goed werkte ! De loc moet heel langzaam kunnen rijden. Groot nadeel is de starheid in type en aantal wagons, omdat de reedcontacten de afstand bepalen.
Succes met experimenteren en ik hoor graag, als jij of iemand anders een andere, betere oplossing heeft gevonden.
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-HSI-DCC-Koploper |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2008 : 12:24:02
|
Hallo Jo,
Dank voor je uitgebreide reactie!
Ik ben nu zoals jij lang geleden op het punt om deze situatie tot stand te brengen. Bij mij zal het echter gaan om een visuele handeling , daar er geen sprake is van het daadwerkelijk vullen van wagons. Het gaat bij mij om de actie bij een grote graansilo waar gesloten wagons geladen worden.
Wat het technisch aspect betreft had ik iets dergelijks voor ogen zoals door jouw beschreven, reed-contacten en kleine blokken. Ik vroeg mij daarbij af of het mogelijk was het aantal te gebruiken korte blokken op het zelfde afmeldpunt aan te sluiten?
Gesteund door dit verslag ga ik aan de slag!
Mvg. Kees Brocaar.
|
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2008 : 21:53:31
|
Hallo Kees,
naar mijn mening zal ieder blok, minstens zijn eigen stopmelder moeten hebben in koploper, anders gaat dit niet werken,
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
986 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2008 : 22:34:06
|
Hallo Walter,
Als je de minimum snelheid van een lok als maximum snelheid in het blok zet dan kan je met 1 bezetmelder volstaan, dan kan je zelfs nog werken met cm. doorrijden en het fijn afstellen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2008 : 00:03:44
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Hallo Walter,
Als je de minimum snelheid van een lok als maximum snelheid in het blok zet dan kan je met 1 bezetmelder volstaan, dan kan je zelfs nog werken met cm. doorrijden en het fijn afstellen.
Volgens mij heeft een lok GEEN minimum snelheid een treintype echter wel.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2008 : 00:11:19
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Hallo Walter,
Als je de minimum snelheid van een lok als maximum snelheid in het blok zet dan kan je met 1 bezetmelder volstaan, dan kan je zelfs nog werken met cm. doorrijden en het fijn afstellen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom
Hallo Wim,
het aantal cm. doorrijden werkt naar mijn mening alleen met geijkte locs, dus niet met minimale snelheid, bovendien zou je altijd nog de optie netjes afremmen kunnen uitschakelen bij een zeer lage snelheid.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
986 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2008 : 11:11:43
|
Walter,
Volgens mij is het dat de lok geijkt moet zijn en bij aankomst van de stopmelder op minimum snelheid moet rijden.
En dat laatste kan als de maximum snelheid van het blok de minimum snelheid van de lok is. Ijken is bij mij zo van zelf sprekend dat ik ervan uitga dat als je iets ingewikkelds gaat doen je dat allang gedaan hebt.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2008 : 16:26:26
|
Hallo Wim en Walter,
Begrijp ik het dus goed, dat het gebruik van 1 bezetmelder in die situatie dus mogelijk is?
Mvg. Kees |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2008 : 17:35:13
|
Kees,
Ik geloof, dat jij bedoelt (met als voorbeeld 5 wagons): 5 blokken met 1 melder = 1 melder in plaats van : 5 blokken met 1 melder per blok = 5 melders !
Uit ervaring kan ik je nog melden, dat ook ik ben begonnen met onder elke wagon een magneetje en 1 reedcontact onder de vulopening. In principe heb je dan maar één blok, waarbij een wagon vertrekt en de volgende a.h.w. arriveert. De tijd tussen vertrek en aankomst is zo kort, dat ik toendertijd geen eenvoudige oplossing in koploper vond. Daarom ben ik daar ook meteen mee gestopt. Te veel problemen. Misschien, dat dit met kennis van speciale akties etc. wel mogelijk is, maar daar heb ik me toendertijd niet in verdiept.
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-HSI-DCC-Koploper |
Bewerkt door J.Heuschkiel op 10 nov 2008 21:42:57 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
986 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2008 : 17:37:41
|
Hallo Cees,
Ik heb begrepen uit andere onderwerpen op het forum dat je moet zorgen dat een trein op minimum snelheid rijdt wil je cm. door kunnen rijden en met 1 bezetmelder kan werken.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2008 : 21:54:30
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar
Hallo Wim en Walter,
Begrijp ik het dus goed, dat het gebruik van 1 bezetmelder in die situatie dus mogelijk is?
Mvg. Kees
Hallo Kees,
dat klopt, zelf heb ik diverse opstelsporen waar maar 1 melding in ligt, met een max. snelheid van <10 km/uur staat de trein feitelijk bijna direkt stil.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2008 : 15:07:44
|
Hallo allen,
Jo, Inderdaad dat is wat ik bedoelde!
Walter, Wim, Ik heb het begrepen,en ga aan de slag!
Dank voor jullie bijdrage,
Mvg. Kees |
|
|
Pieter
Netherlands
34 Posts |
Geplaatst - 16 nov 2008 : 15:33:14
|
Hallo allemaal, Ik ben momenteel bezig met het laten laden, en lossen, van Kolen-wagens. Had alles al in N-spoor, maar ben, vanwege maatvoeringen/Inhoud, overgegaan op HO(En nu nog aan het opbouwen ). Het "per wagon' laten stoppen en doorrijden deed ik vrij simpel met 1 x tijdrelais, en 1 x relais, onder elk wagon een magneet en 1 rietschakelaar in de baan, alwaar gestort moet gaan worden. Uitleg te vinden in Viesm. handleiding bovengenoemde onderdelen. Werkte prima. Enig probleem waar ik nu nog mee bezig ben, is het laden van de stort-bak. Lopende band wat moeilijker dan verwacht, misschien kraan-macro? |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 nov 2008 : 16:16:51
|
Hallo Pieter,
ik heb inderdaad ook aan de kraanmacro zitten denken, helaas funktioneert deze echter niet onder Lenz, waar Cees Brocaar mee rijdt.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
J.Heuschkiel
Netherlands
131 Posts |
Geplaatst - 16 nov 2008 : 19:26:36
|
Pieter,
Is dat niet op te lossen met "Functies uitgebreid" van de betreffende rangeerloc, die de wagons onder de vulopening duwt ?
M.vr.gr. Jo Heuschkiel H0-IB-HSI-DCC-Koploper |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 17 nov 2008 : 17:44:10
|
Beste Pieter,
Ben even weg geweest vandaar mijn late reactie! Jouw oplossing klinkt goed. Echter op de site van Viesmann kan ik de door jou genoemde handleiding met voorbeelden niet vinden!
Wellicht kun je iets meer info hieromtrent verstrekken.
Mvg,
Kees Brocaar |
|
|
Pieter
Netherlands
34 Posts |
Geplaatst - 20 nov 2008 : 20:58:20
|
Hallo allemaal.. @ Cees, kijk even naar Art. Nummer: 5207 gecombineerd met 5552. Helaas staat het schema wat ik bedoel echter in de handleiding van de 5207, en die staat inderdaad niet op de site CI:-( Misschien wil een winkelier je die even laten bekijken? Waar het zo'n beetje om draait, is dat onder elke wagon een magneetje, op precies dezelfde plaats, geplakt moet worden. Een riet-schakelaar in de baan schakelde dan, steeds als er een wagon op de riet-schakelaar stond, tijdelijk ( in te stellen )de spanning uit, op een van te voren speciaal uitgezet stuk rails, vandaar ook de tijd-schakelaar, om daarna de trein precies 1 wagon door te laten rijden en weer stil te zetten. Als je het goed doet met de magneetjes, gaat dit zeer nauwkeurig. Als je dat schema van de 5207 echt niet kan vinden, wil ik wel eens kijken of ik die kan scannen ( moet op mijn werk) en die dan te E-mailen. Er staat trouwens een foutje in mijn eerste reactie. Niet "alwaar gestort moet gaan worden", maar "alwaar geladen moet gaan worden", zal wel een uitwerking van die goudkleurige drankjes zijn @ J. heuschkiel. Dat zou ik ook eens kunnen bekijken, echter werkte het bij mij, in mijn N-spoor tijd, prima met het tijd relais, ik ben toen niet verder gaan kijken, omdat ik naar HO ben overgestapt, en dat nu aan het opbouwen ben.
|
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 21 nov 2008 : 11:29:15
|
Hallo Pieter,
Ik ga vanmiddag eens neuzen in de treinenzaak!
Bedankt voor je bijdrage.
Mvg. Kees |
|
|
|
Onderwerp |
|