Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 219 / Bezoekers Vandaag: 11473
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1068
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 te langzaam in stationsblok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cher claessen

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 29 okt 2008 :  13:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Een treinstel (roco TEE V11.5) rijdt in een van de stationsblokken (39) veel te langzaam. Hij kruipt naar de tweede bezetmelder (ook na tig rondjes) Een trekduwcombinatie (215) doet dit ook. Alle andere treinen rijden hier normaal. Van de trekduwcombinatie heeft alleen het voorste rijtuig verlichting. Ik heb in het programma en op het forum gespeurd en vanalles gewijzigd maar niets werkt. Waarschijnlijk zie ik iets helemaal over het hoofd. Ik heb mijn database bijgevoegd. Wie kan me tips geven

Download Attachment: cher1.bck
161,6 KB

sein

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 31 okt 2008 :  13:23:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,
Je zou in onderhoud lok. de min decoder snelheid hoger kunnen zetten is nu 2 = 12 km en typeblokken invullen
groetjes Bert.

Bert Toonen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 okt 2008 :  19:16:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cher,

als je in overzicht locomotieven de kolom aanzet (klikken bovenaan het venster overzicht locomotieven)snelheid berekend, dan zie je in deze kolom waaruit de snelheid berekend wordt. Hieruit blijkt dat de snelheid wordt verkregen uit treintype per bloktype, de trein rijdt gegeven moment op minimum snelheid wat overeenkomt voor een personentrein in het tunnelstation met 20 km/uur. Voor de Tee komt dit overeen met snelheidsstap 2 (12 km/uur) voor de BR215 met stap 3 (20 km/uur)Aanpassen van de snelheid treintype per bloktype lost het probleem op.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 nov 2008 :  00:25:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door sein

Hallo Cher,
Je zou in onderhoud lok. de min decoder snelheid hoger kunnen zetten is nu 2 = 12 km en typeblokken invullen
groetjes Bert.

Bert Toonen



Dat zou ik NIET doen, de min. decoder stand moet er alleen voor zorgen dat "stroeve" loks vertrekken, niet om de minimum snelheid van de lok in te stellen. Dat doet treintype...

Nu blijkt bij de twee probleemloks die min.decoderstap al genoeg om minimum snelheid te bereiken, mooi optrekken(en stoppen ?)is er dan niet bij. De snelheidsverdeling over de decoderstappen is ook nogal "speciaal" stap 1= o, stap 2= 20 en na een stap of 8 zitten we al op maximum.

De andere lokomotieven hebben een veel betere snelheidsverdeling, daar is tot stap 5 of 6 NIETS ingevuld, dat gaat koploper dan mooi zelf doen... Dan kun je pas mooi stoppen en wegrijden .

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 01 nov 2008 :  11:31:58  Toon profiel  Reageer met citaat


Het probleem ligt niet zo zeer bij de twee loks alleen. Ik heb meer tunnelstations en rijden ze perfect (netjes binnen komen, afremmen naar de minimum snelheid en stoppen. Het probleem zijn deze twee loks in alleen dit ene blok (39). Andere loks reageren hier goed (netjes afremmen enz.). Dit zijn toevallig ook de enige twee treinen die aan de voorzijde en aan de achterzijde stroom afnemen.
De speciale snelheidsverdeling is door het ijken ontstaan. Misschien moet ik iets in de decoder wijzigen. Ik heb bovendien al vanalles geprobeerd met aanpaaen van de snelheid enz. Beide loks werken het gehele tunnelblok af op de minimum snelheid. Als ik deze hoger instel lopen ze sneller, maar dan reageren ze in de andere tunnelblokken weer niet naar behoren.

In eider geval al bedankt voor de reacties.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 nov 2008 :  12:51:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Cher,

het zou niks met de stroomafname te maken mogen hebben, koploper registreerd immers de trein aan de voorkant. Evt zou je voor het blok 39 een apart bloktype kunnen aanmaken, misschien kan het handig zijn om een evt. instelbare maximum snelheid voor de TEE lager in te stellen, en de loc opnieuw ijken. Nu rijden de TEE als voorbeeld slechts met 7 snelheidsstappen,

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 01 nov 2008 :  14:02:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik ben het niet helemaal met Walter eens. Als beide locs een hele slechte stroomafname hebben zullen ze in een blok waar ze langszaam moeten rijden en waar ook nog wissels in zitten voor problemen zorgen. Dat is onder meer één van de redenen dat ik al mijn Lima locs van volledige stroomafname op alle wielen voorzie en dan moet je soms nog trucs toepassen. Ik ben het wel met Walter eens dat dat hier waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak is, maar het kan nooit kwaad om na te gaan of de stroomafname echt 100% is.
Als ik de reacties zo lees - ik ben nog niet in de gelegenheid geweest je database te bekijken - heeft het volgens mij veel meer te maken met de instelling van je snelheidscurve van je decoder in combinatie met het ijken van de snelheden. Bij de DCC-decoders kun je kiezen voor twee manieren, waarop je de snelheidscurve definieert. Er vanuit gaand dat je met 28 stappen rijdt, kun je dat doen door door een driepuntsijking met de CV waarden 2 (minimum), 5 (maximum) en 6 (mediaan). Ik heb gemerkt dat dat systeem bij bepaalde motoren, bv de Lima en Modeltorque motoren tot een hele rare ijkcurve in Koploper leidt. Een tweede optie is om de gehele curve te definiëren door door bit 5 (4) van CV 29 op 1 te zetten en vervolgens de gehele curve in te voeren in de CV 67 - 94. Het is een behoorlijke klus, maar geeft wel een veel beter rijgedrag met geijkte snelheden. Ik hoop je hiermee nuttige informatie te hebben gegeven. Succes ermee

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 nov 2008 :  14:20:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

waar heb ik het gehad over een slechte stroomafname? De terugmeldingen vinden vermoedelijk plaats via stroomdetectie, en ik bedoelde: Bij koploper volgt ook met stroomdetectie de voorkant van de trein, de detectie aan de achterkant van de trein is in dit geval niet van belang.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 01 nov 2008 23:34:16
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 01 nov 2008 :  15:25:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Bedankt voor de verduidelijking. Ik had abusievelijk je tekst over de stroomafname verknoopt met het slecht lopen van de locs.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 01 nov 2008 :  15:56:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cher,

Ik heb nog even naar je database gekeken. Het is echter lastig het rijgedrag dat je beschrijft in de testmode te volgen. Wel is duidelijk dat er met grote stappen in de snelheidsopbouw en -afbouw wordt gereden. Ik denk daarom dat de volgende zaken van belang zijn:
Allereerst de decoders netjes tunen, zodat de maximum snelheid van de decoder (en dus de trein) goed past bij stap 28 in het ijken van de snelheid in Koploper. Dit kun je doen door CV5 in te stellen in de driepunts ijking of CV94 bij een volledige curve. Als je vervolgens de snelheid gaat ijken en je begint bij stap 28, dan krijg je een mooi opgebouwde snelheidscurve.
Daarna moet je de snelheden in de combinatie treintype/bloktype zo inregelen dat alles mooi rijdt en vervolgens ook nog kijken naar optrekken en afremmen bij treintype, zodat ook dat mooi gebeurt. Dan zou alles netjes moeten rijden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina