Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 163 / Bezoekers Vandaag: 1436
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Remafstand stopafstand ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 04 okt 2008 :  22:54:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu ik in mijn station een paar korte blokjes heb valt mij op dat de stopafstand (van minimum naar 0) van mijn locs sterk verschilt.
Dit terwijl de minimum snelheid dezelfde is.
In het communicatierapport zie ik, bv. bij het doorrijden in een normaal blok, steeds een stijgend getal en dan een vast getal, ik neem aan dat laatste is de afstand van minimum tot nul.

Volgens mij zit er een link met de decoderstap waarop die minimum snelheid bereikt wordt. Een loc met 20 kmh op decoderstap 12 rijdt veel verder door, dan een lok met 20 kmh op decoderstap 9.

Ik denk dat ik moet opletten met alleen op de maximum snelheid te ijken op decoderstap 31 (SX). Ik moet ook letten op de decoderstap bij minimum snelheid. Ik heb nu loks met een uitloop van 9 tot 19 cm, zeer moeilijk om correct te stoppen in een kort locomotief blokje.

Kan ik die uitloop zelf berekenen terwijl ik ijk ? regeltje van drie ofzo ???



Theo vanop de heide

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 okt 2008 :  07:26:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ijk jij alleen stap 31? Kan nooit een goed resultaat geven! Of ik begrijp je geheel verkeerd (en ben nog niet wakker).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 okt 2008 :  10:12:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Ijk jij alleen stap 31? Kan nooit een goed resultaat geven! Of ik begrijp je geheel verkeerd (en ben nog niet wakker).




Goede morgen (altijd erg na een vakantie)

Nee, ik ijk van stap 31 tot ongeveer stap 10. Ik probeerde, tot nu toe, stap 31 op max snelheid te leggen (+- 10 %). Dat maakt dat de minimum snelheid 18-20 kmh komt te liggen tussen stap 8 (Thalys) en stap 14 (kleine rangeerlok).

Resultaat: mijn kleine rangeerlok rijdt bij automatisch rijden onverwacht ver door en staat soms tegen stootjuk te drukken.

De stopafstand in cm lijkt ongeveer gelijk aan de decoderstap bij minimum snelheid , dit indien die decoderstap kleiner is dan 10, indien hoger neemt de stopafstand snel toe.
Telt koploper dan iets trager terug per stap ? Vooraleer ik een tiental loks begin te "her-ijken " zou ik graag "begrijpen" waar ik het ongeveer moet zoeken.

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 okt 2008 :  17:14:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik ga kijken en wat proefjes nemen. Ik begin te vermoeden dat er ergens een zeer grote denkfout in Koploper zit...

Even geduld hebben dus, maar ik kom er op terug.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 okt 2008 :  08:27:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Het is geen denkfout. Het is een resultaat van de door mij gekozen massasimulatie methode.

Twee locs met zelfde treintype: loc A heeft stap 28 = 100 km/uur en loc B heeft stap 28 = 50 km/uur.

Als je deze beide naast elkaar zet kan je zien dat de tijd van optrekken/afremmen precies gelijk loopt als je naar bijvoorbeeld 50 km/uur laat optrekken of afremmen. Echter loc A zal hierbij (in mijn voorbeeld) 38,3 cm doorrijden en loc B slechts 21,6 cm (cm zijn bij benadering).

Zou je dit verschil weg willen hebben, dan zou de gehele massasimulatie berekening gewijzigd moeten worden in een tijdsopgave over optrekken/afremmen over een bepaalde lengte. Daar dit zo in de basis zit en er nog nooit iemand over is gevallen, laat ik het voorlopig zitten op de manier waar het is ingebouwd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 okt 2008 :  10:11:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT



Twee locs met zelfde treintype: loc A heeft stap 28 = 100 km/uur en loc B heeft stap 28 = 50 km/uur.

Als je deze beide naast elkaar zet kan je zien dat de tijd van optrekken/afremmen precies gelijk loopt als je naar bijvoorbeeld 50 km/uur laat optrekken of afremmen. Echter loc A zal hierbij (in mijn voorbeeld) 38,3 cm doorrijden en loc B slechts 21,6 cm (cm zijn bij benadering).




Je voorbeeld lijkt mij toch net iets anders . Mijn loks reageren anders op minimum snelheid (van min. naar stop).

Lok A zal bij elke snelheid in een lagere decoderstap rijden dan B.
Bij het stoppen uit MINIMUM stopt bij mij de lok die dan in de laagste decoderstap rijdt, op de kortste afstand. Het lijkt alsof er per decoderstap terugschakelen een bepaalde tijd verloopt( maar het niet recht-evenredig).

BV.
Bij minimum snelheid 20 kmh stopt loc die dan decoderstap 8 rijdt op +- 9cm. De rangeerlok die dan op stap 14 rijdt, stopt slechts na 16 cm.
Dus mijn sneltreinlok stopt "korter" dan mijn rangeerlok (beide uit 20 kmh).

Paul, kun je ook eens proberen uit minimum ?

En is dat het constante getal dat ik zie komen in communicatierapport bij doorrijden en stoppen ?


Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 okt 2008 :  14:56:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ik ga dat niet uit proberen, omdat ik er toch niets in ga aanpassen.

Heb jij trouwens al eens gekeken: rechtermuisknop op de dagteller. Je krijgt dan de afstand te zien die volgens Koploper nog wordt afgelegd bij het remmen naar 0 volgens massasimulatie in Koploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 okt 2008 :  18:09:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT


Heb jij trouwens al eens gekeken: rechtermuisknop op de dagteller. Je krijgt dan de afstand te zien die volgens Koploper nog wordt afgelegd bij het remmen naar 0 volgens massasimulatie in Koploper.




Dat ga ik eens nakijken...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina