Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 97 / Bezoekers Vandaag: 7273
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lok schiet door, waarom?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Remco

7 berichten

Geplaatst - 21 sep 2008 :  15:23:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag iedereen,

Ik ben druk bezig met testen en instellen van koploper. Dit werkt eigenlijk perfect op 1 ding na.

Het volgende is het geval: Ik heb nu 3 keer gehad dat een lokomotief het schaduwstation in reed en volgens koploper netjes vertraagde en stopte maar daadwerkelijk wel vertraagde maar niet stopte en toch langzaam doorkroop zijn vak uit, met als gevolg een botsing.

Het betrof elke keer hetzelfde spoor ( Spoor 6 in mijn database ) en
het was 2 keer een 1309 van Electrotren en 1 keer een 1211 van Trix.
De 1309 heeft een Esu Lokpilot Basic, de 1211 een ingebouwde Trix decoder.

Ik heb na de eerste 2 keer alle logging aangezet dus deze heb ik bij deze posting toegevoegd. Zowel de koploper als lenz logging.

Om jullie een hoop gespeur te besparen, als je zoekt in beide bestanden op de tekst marker dan kom je aan bij het moment dat de 1309 gestopt zou moeten zijn. De 2410 ( Decoder nummer 1 ) is de loc waar hij mee in botsing kwam.

Het bijzondere is dat het anderhalf uur goed gaat en dan ineens gebeurt dit, dus alles lijkt feilloos te werken.

Update 16:15

Inmiddels heeft het verschijnsel zich nogmaals voor gedaan maar nu met een Roco 1823 op spoor 4, deze heeft een Esu Lokpilot 3 aan boord.

Het ligt dus m.i. niet aan de lok's, niet aan de sporen,
niet aan de bezetmeldingen want die kloppen. Koploper lijkt het ook te snappen. Maar waar ligt het dan aan ?

/Update

Update 16:30

En nog eens, nu weer de 1309 op spoor 1.
Bij het controleren van de Lenz logfile valt het mij op dat na elke keer dat het fout gaat, er staat "wacht minimaal 5 msec op io-stilte"
Het lijkt er haast op dat het commando er tussen door kan komen.

/Update

Een heel verhaal maar ik hoop dat iemand een oplossing en/of tips heeft.

Bedankt alvast,

Gr. Remco.

Download Attachment: lenz.txt
942,33 KB

Download Attachment: Amerpoort_20080921_132242.txt
314,97 KB

Download Attachment: Amerpoort.bck
26,93 KB

Epoch IV/V ( 1980 - 1995 ), H0, Nederlands aangestuurd met Multimaus, S88XPressNetLI, Koploper

Bewerkt door Remco op 21 sep 2008 16:49:48

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  20:30:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Remco,

vermoedelijk kan koploper deze loc niet snel genoeg afremmen, mogelijke oorzaken:

Te hoge snelheid, stel in koploper de snelheid van deze loc lager in.

Lange uitrijtijd, ingesteld in decoder, oplossing stel je locdecoder opnieuw in,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Remco

7 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  20:37:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

De lok komt helemaal niet tot stoppen, hij blijft kruipen als ik niet ingrijp. Hij kan met gemak stoppen, de loks rijden maximaal 50Km/h schaalsnelheid en kruipen in hun stopsectie ( welke +- 70 cm lang is ) met een schaalsnelheid van +- 20 km/h.
Daarbij zoals al gemeld in principe gaat het goed maar een enkele keer schuift hij door, hij krijgt wel een stop commando maar reageert
daar niet op naar het lijkt.

Oh en voor de beeldvorming ik heb het nu een keer of 8 gehad op meer als 150 keer dat er een lok op die plek stond.

Gr. Remco.

Epoch IV/V ( 1980 - 1995 ), H0, Nederlands aangestuurd met Multimaus, S88XPressNetLI, Koploper

Bewerkt door Remco op 21 sep 2008 20:40:04
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  21:06:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Remco,

Verdwijnt het kruipen als je je systeem helemaal uitzet en vervolgens opnieuw opstart? Ik merk bij mijn eigen baan zo af en toe dat met name een loc met een orginele Fleischmann fabrieksdecoder vreemd rijgedrag gaat vertonen. Dat uit zich in niet meer netjes optrekken en remmen en hakkerig rijden. Als het gebeurt, is dat meestal na een probleem op de baan, zoals bv. een botsing o.i.d. Het lijkt erop dat de decoder dan ontregeld is. Alles uit zetten en nieuw opstarten laat het probleem verdwijnen. Mogelijk moet je ook in die hoek zoeken. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Remco

7 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  21:16:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Nee dat maakt dus niet uit bij mij, als ik namelijk ingrijp en de loc is weer aan de beurt voor een ritje, dan reageert hij weer perfect.

Wat ik nu probeer is wat Walter heeft aangedragen, is de decoders voor de zekerheid resetten. Dus ik reset en ijk ze opnieuw. Dan ga ik het wel zien.

Gr. Remco.

Epoch IV/V ( 1980 - 1995 ), H0, Nederlands aangestuurd met Multimaus, S88XPressNetLI, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  21:41:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Remco,

even wat verder gezocht en je database gedownload, met een bloksnelheid in blok 6 van 120 km/uur, en een afremtijd vanaf 50 km./uur van 15 seconden gaat deze combinatie niet goed komen. Beide waarden zijn veel te hoog ingesteld om de trein op tijd in blok 6 te laten stoppen,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Remco

7 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  21:47:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Ik heb ingevuld in mijn bloktype dat de maximum snelheid 50km/h is.
Zijn die waarden die jij dan noemt dan nog relevant en moet ik die ook wijzigen of is blok snelheid overheersend ?

Gr. Remco.

Epoch IV/V ( 1980 - 1995 ), H0, Nederlands aangestuurd met Multimaus, S88XPressNetLI, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  22:01:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Remco,

even een stukje uit de helptekst van Koploper gekopieerd:

Prioriteit
Wanneer wordt gereden met geijkte snelheid geldt de volgende prioriteit:
1. trein-/bloktype (indien vastgelegd)
2. bloktype (indien alledrie de snelheden zijn vastgelegd)
3. uit het treintype
Verder geldt ook nog dat de maximumsnelheid van een locomotief nooit hoger mag zijn dan de laagste waarde uit:
a: maximum snelheid locomotief
b: snelheidsbeperking uit wisselstraat

c: maximum snelheid uit het blok (aanvullende blokgegevens)
d: indien bloktype alleen maximum aangeeft
Het bepalen gaat vrij simpel: eerst kijken uit de serie van 1..3 welke als eerste voorkomt. Hierna nog de laagste waarde bepalen uit de serie van a..d. De laagste waarde van deze twee uitkomsten zal de snelheid worden waarmee de locomotief zal gaan rijden.

Je hebt dus gelijk dat de laagste snelheid uit bloktype (wordt gekeken naar 2 en naar c) wordt opgehaald van 50 km/uur

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  22:05:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Remco,

ik moet mijn antwoord in zo verre herzien dat geen rekening wordt gehouden met de snelheid per bloktype, omdat niet alle 3 de snelheden door jou zijn ingegeven bij doorgaand stationsblok,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina