Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 84 / Bezoekers Vandaag: 2276
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginnersvragen Marklin c-rail
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rdevisser

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 17 sep 2008 :  18:48:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Ten eerste is dit een super forum voor koploper wat ik al gemerkt en gelezen heb.

Ik ben helemaal nieuw met Koploper, en uiteraard heb ik ook wat vragen waar jullie me uiteraard mee kunnen helpen.
Ik rij op dit moment met Marklin C-Rails en Central station met de oude manier van seinbeinvloeding stopsectieonderbreking dmv de rode driehoekjes. Op dit moment kan ik ongeveer 20 blokken creeren.
Nu de vragen:

Moet ik elk blok apart isoleren (rijstroom) van het volgende blok? (met de rode driehoekjes). Zodat elk blok apart wordt aangesloten op de ringleiding met in elk blok twee bezetmelders begin en eind?
Ik wil als bezetmelder de C-rail massa knippen aan de onderzijde.
En waar de seinen staan begrijp ik uit div forums kunnen de secties eruit want koploper weet waar de trein moet stoppen? Dus dan blijven de frontseinen van de loc branden bij een rood sein?

En dan voorlopig de laatste vraag:

Kan ik het Marklin central station zo rechtstreeks aansluiten op de een laptop? (laptop heeft geen com-poort wel een lan aansluiting of usb) Als ik de lan gebruikt komt er dus een lan (cat 5)verbinding tot stand met het Central station en de Laptop. Werkt deze verbinding voordat ik mijn CS misschien opblaast?

Ga komend weekend een testbaantje opzetten om het een en ander te proberen.

Misschien wat domme vragen, maar ik hoop er antwoord op te krijgen zodat bij mij zelf ineens het kwartje valt.

Alvast heel hartelijk bedankt,

Raymond




corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  19:21:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Raymond,
allereerst welkom op het forum.

Die rode driehoekjes blijf je nodig hebben, omdat je de secties toch moet scheiden. Niet weggooien dus. :-)

Als je je blokken gaat maken moet je je eerst afvragen of je gehele detectie wil (afhakende wagons worden dan ook gedetecteerd en kunnen niet geramd worden door een achteropkomende trein) of alleen detectie bij het ingaan en uitgaan van een blok. Dit in combinatie met wel of niet 2-richtingsverkeer bepaalt of je 2 of 3 secties per blok nodig hebt. Deze secties worden door koploper gebruikt om de treinen te volgen.

De traditionele afrem- en stopsecties kun je verwijderen, want dit wordt allemaal netjes binnen koploper geregeld. Ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand toch een stopsectie (stroomloos) hield, maar dat hoeft niet nodig te zijn.

Om de secties te maken kun je werken met:
- stroomdetectie
- massadetectie
waarbij marklin zeg heel goed leent voor de laatste optie. Per terugmelder zul je dan de massaverbinding (dwarsverbinding) aan de onderzijde door moeten knippen en de rails van de omringende railsstukken moeten isoleren met de rode driehoekjes.
Zelf gebruik ik nog blanke lak om de kopse zijden van de railsstaven ook te isoleren, omdat die wel eens tegen elkaar willen komen en er dan alsnog een verbinding ontstaat.

Het aansturen van je Central Station zul je moeten doen via com-poort, want koploper werkt alleen in combinatie met een com-poort. Eventueel is het werken met een com-to-usb converter ook mogelijk, maar daarvoor moet je maar even zoeken op dit forum, want daar gaat nogal eens wat mis.

Check ook eens de beginnershandleiding en daarbij behorende baan (simpel ovaal met inhaalspoor) op de website van Paul, en probeer eerst deze baan op te bouwen en werkend te krijgen. Je krijgt dan een goed inzicht in hoe je moet werken met de verschillende terugmelders, en hoe lang je deze terugmelders moet maken.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

edit: even het compleet foute stuk doorgehaald.

Bewerkt door corne_mo op 17 sep 2008 20:52:31
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  19:39:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Raymond,

In principe gebruik je bij software gestuurd rijden, geen stroomloze stukken, Koploper zal de trein langzaam laten afremmen, en langzaam laten optrekken en dit lukt niet als een trein stopt bij een sein met stroomonderbreking.

Voor detectie gebruik je bij Marklin C rails als beste massadetectie, dit heeft als voordeel dat ook achteruitrijdende treinen bij de 1e wagon al gedetecteerd wordt, dit in tegenstelling van stroomdetectie waarbij alleen stroomverbruikers gedetecteerd worden. 1 Geisoleerde railstaaf dient dan voor detectie. Een ringleiding is dus niet perse noodzakelijk.

Feitelijk wordt er bij 1 richtingsverkeer gebruik gemaakt van minimaal 2 bezetmeldingen per blok, de 1e om het blok bezet te melden, de 2e is in principe de stopmelder.

Koploper laat een trein zijn weg vervolgen door een logische volgorde van terugmeldingen en wisselstanden.

Oei Corne hier sla je de plank volledig mis, bij het Central Station gebruik je een lan kabel en die kan je niet met een compoort verbinden. De Lan kabel van het Central Station kan je het beste op de router aansluiten zodat het Central Station deel uitmaakt van het thuisnetwerk. Evt. kan je het Central Station ook direkt aansluiten met een crosswired Lan cable op de computer, nu moeten de instellingen tussen het Central Station en de computer handmatig worden vastgelegd in het Central Station.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

rdevisser

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  19:48:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Corné,

Bedankt alvast voor de eerste reactie, ik rij op mijn baan op elk stuk spoor maar een richting op (een grote baan met twee stations erin)dus dan zou ik maar 2 bezetmelders moeten gebruiken voor volledige detectie in elk blok.
Het seingebeuren is mij inmiddels duidelijk geworden na jou antwoord.

Alleen de aansluiting op het central station is nog niet duidelijk, op het central station heb ik geen COM-poort zitten alleen een Lan aansluiting om een pc op aan te sluiten.

Dus ik moet van mijn Laptop een converter hebben van usb naar Com en dan weer van Com naar Lan? Of een andere laptop kopen?

Bedankt weer,

Raymond

Ga naar bovenaan de pagina

rdevisser

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  20:06:57  Toon profiel  Reageer met citaat

Inmiddels is er nu veel meer duidelijk, het Cs aan de router hangen wordt een probleem in ons huis, vandaar dat ik hem dan met de genoemde kabel ''crosswired Lan cable'' gaat verbinden rechtstreeks op de laptop. (Die ik even moet halen bij een pc winkel)

Jullie horen binnenkort hoe dit afloopt! Ik hoop goed!

Groetjes,

Raymond, Tips zijn altijd welkom!
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  20:37:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry voor mijn verkeerde antwoord omtrent het CS. Even iets te snel geantwoord en zat met het "oude" systeem in mijn kop.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  21:22:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

grappig ondanks het gevoerde telefoongesprek reageerde je maar 6 seconden later dan ik met de 1e reactie in dit draadje, met een soortgelijke strekking.

Corné ach we zien allemaal wel eens wat over het hoofd, belangrijkste is dat we daarvan bijleren.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

rdevisser

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 26 sep 2008 :  20:58:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou het werkt met een proefbaantje met een inhaalspoortje 4 blokken met drie treinen.

Nu deze week met de grote baan beginnen!!

Alvast bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina