Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 85 / Bezoekers Vandaag: 9025
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Langzaam wegrijden bij station
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Dieky

Netherlands
104 berichten

Geplaatst - 17 sep 2008 :  17:28:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Koplopers,

Nadat een trein wegrijdt (vanuit stilstand) uit een station gaat deze rijden met snelheid 3 (ik rij Märklin met decoderstappen max 14) dit is voor mij te langzaam. Vermoedelijk heb ik in mijn enthousiasme ergens dit ingesteld. Mijn vraag is dan ook waar wordt dit ingesteld?

Ik vertel er ook nog bij dat de bocht waar de trein in rijdt niet teruggekoppeld wordt naar de computer omdat dit stuk veel te kort is om te stoppen. Zodra de lok opgepikt wordt door de volgende terugmelder gaat hij wel weer harder rijden.

Meine
uut het mooie Assen.

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 19 sep 2008 :  00:16:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Ik kom er niet uit. Ik heb gekeken bij aanvullen blokgegevens. Daar staat volgens mij niet verkeerds.

Ik heb een backup bijgevoegd.

in de testmodus heb ik het probleem overigens niet. Dat is ook niet zo gek omdat koploper de volgende bezetmelder meteen aanspreekt.

Komt oa voor bij blok 7 of 6 (nadat de trein daar stil staat) richting 16 17 of 19.

Meine
Uut het zonnige Drenthe

Download Attachment: WilDijk.bck
153,92 KB
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 19 sep 2008 :  00:48:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Meine,

Zet de maximum snelheid in onderhouden bloktypes eens op maximaal.
Nu staan er diverse op gemiddeld. Misschien lost dat je probleem op.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

SBB21

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 19 sep 2008 :  13:28:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hllo Meine

Ik denk je eens blz. 36 van de handleiding moet raadplegen.
Elke lok kan je rem-en optrek vertraging meegeven in sec. Hier moet je eens mee spelen en kijken wat er gebeurt. Onderhouden lokomotieven, tabbladen gebruiken.
groet Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 sep 2008 :  18:07:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Meine,

Theo heeft hier het enige juiste antwoord, dit is het enige item wat nu als snelheidsbeperking staat ingesteld. je kan met onderhouden locomotief de ingestelde gegevens bekijken bij decoderstappen, en hier evt. te varieren. Mooier is om locs te ijken en met ingestelde max. snelheden per blok/cq wisselstraat/cq treintype/cq trein in km./uur te rijden.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 19 sep 2008 :  23:32:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Theo, Ben, Henk en Walter,

Bedankt voor het antwoordt. Omdat mijn baan niet thuis staat ga ik dit morgen pas proberen. Jullie horen of het goed is gelukt

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  14:25:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Het is gelukt.

De treinen rijden nu met gemiddelde snelheid weg ipv minimale snelheid. ik hoef nu niet meer bang te zijn dat een lok stil gaat staan door een vuiltje op de baan

Het ijken van de lokomotieven lukt nog niet. Ik heb geen recht stuk baan waar twee terugmeldstukken liggen die even lang zijn. Volgens de handleiding is dit een vereiste.
Ik moet nog een defecte wissel uit de baan halen. Dan ga ik dat gelijk aanpassen

Bedankt voor de hulp

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  20:20:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dieky
Ik heb geen recht stuk baan waar twee terugmeldstukken liggen die even lang zijn.


Hoeft echt niet "recht" te zijn, wel twee even lange bezetmeldstukken...

Mag zelfs gesloten ovaal zijn (dan zijn uitloopstukken altijd lang genoeg Ik gebruik daarvoor mijn eerste proefbaantje, daarop sluit ik twee vrije bezetmelders aan..

Spijtig dat de rest van de baan tijdens het ijken "plat" moet (van koploper)... toch lijkt het mij niet zooo belastend voor de computercommunicatie.

Theo vanop de heide

Bewerkt door dentheo op 21 sep 2008 22:23:52
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  22:36:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Ik denk ook niet dat het de PC-belasting is die aangeeft dat de baan voor de rest niet gebruikt kan worden. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat de twee bezetmelders alleen door de te ijken trein worden gebruikt en bovendien heb je veel baanruimte nodig voor het uitlopen. Dan is het wel verstandig en handig dat de hele baan even ter beschikking staat en de andere baan bewoners geen roet in het eten kunnen gooien.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  23:14:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo allen,

met heen en weer ijken, wordt een gemiddelde genomen van 2 rijrichtingen, en lost feitelijk het probleem van de verschillende lengtes weer op, als je als lengte ook een gemiddelde neemt komt het helemaal goed,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 sep 2008 :  12:11:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hoi Theo,

Ik denk ook niet dat het de PC-belasting is die aangeeft dat de baan voor de rest niet gebruikt kan worden. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat de twee bezetmelders alleen door de te ijken trein worden gebruikt en bovendien heb je veel baanruimte nodig voor het uitlopen.



Begrijp ik, alleen mijn proefbaantje ligt nog op zijn origineel bordje en heeft geen enkele fysieke spoorverbinding met mijn baan... dan vind ik het spijtig want het duurt best een tijdje (een uur per lok ?)

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 22 sep 2008 :  13:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Dan wordt het wellicht zoeken naar een oud laptopje voor je ijkbaan en vervolgens de gegevens via backups overpompen. Dan kun je gelijktijdig werken.
Ik zelf heb ook de situatie die Walter beschrijft. Juist bij ijkgedeelte zijn de bezetmeldstukken niet helemaal even lang, omdat ze in een bocht liggen. Met de instelling "heen en weer/gemiddelde" komt het wel goed uit, als je ook de gemiddelde lengte opgeeft.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina