Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 72 / Bezoekers Vandaag: 9113
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beginnersvraag
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

grint019

Netherlands
50 berichten

Geplaatst - 14 sep 2008 :  17:41:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal
Dit is voor mij de eerste keer dat ik gebruik maak van dit forum. Uit de verhalen lees ik alleen maar positieve reacties en veel goede adviezen.
Ik heb koploper geinstalleerd en een eenvoudige baan - volgens koploper voor beginners - opgebouwd en - naar ik dacht - goed aangesloten. Maar bij de eerste test ging het al mis. De treinen staan op secties waar ze op de baan niet staan en na een enkel rondje stoppen ze met rijden. Ook de seinen functioneren niet.
Ik heb geen idee waar dit allemaal aan kan liggen.
Ik heb de back-up als bijlage toegevoegd - of werkt dat niet?
groetjes
Ernst

Download Attachment: testbaan.bck
7,29 KB

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  17:57:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ernst,

Bij de wissels heb je eigenlijk precies verkeerdom geselecteerd bij ondrhouden wisselstraten. De gele poot geeft aan waar het wissel nar toe leidt, de blauwe poot waar het wissel niet naar toe leidt.
Buiten dat rijdt het met testen gewoon netjes zijn rondjes. Als het juist selecteren van de wissels geen soelaas biedt, heb je je bezetmelders anders aangesloten dan je in onderhouden blokken aangeeft.
Om de seinen te laten werken moet je tenminste aangeven in welk blok ze staan.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  17:58:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door grint019
De treinen staan op secties waar ze op de baan niet staan


Deze opmerking is mij niet duidelijk.

Wat betreft de seinen, je hebt niet opgegeven (in baanontwerp) in welk blok ze staan.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

icer

46 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  18:25:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ernst.

Welkom in het koploper wereldje.

Ik heb je baantje even getest,je moet je seinen nog aanmelden in welk blok ze staan dat doe je bij sein eigenschappen.

Ik zie ook dat je de eerste 4 seinen deze zelfde adres hebt gegeven als je blokken,geef nooit digitalen onderdelen de zelfde adres dus je seinen doornummeren .

je hebt 4 seinen
dus je eerste sein krijgt nummer 5t/m8.

Je hebt ook je 2 wissels nummer 1 en 2 gegeven ook die moeten een ander adres krijgen gewoon doortellen.

Succes verder.

patrick.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  18:35:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door icer
Ik zie ook dat je de eerste 4 seinen deze zelfde adres hebt gegeven als je blokken,geef nooit digitalen onderdelen de zelfde adres
Waarom zou je dat niet mogen doen? De nummering die Ernst heeft gebruikt kan prima hoor.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

icer

46 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  19:53:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub

ik bedoelde de wissels en seinen niet de blokken

gr patrick
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  19:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Die bedoel ik ook. Ernst heeft 2 wisseldecoders opgegeven (totaal 8 adressen) waarvan hij 6 adressen (adres 1 t/m 6) gebruikt voor totaal 2 wissels en 4 seinen. Niks mis mee.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  22:40:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub, Patrick en Theo
Bedankt voor jullie bruikbare tips. Ik heb de seinen aan een blok toegewezen. En ja hoor: er kwamen daadwerkelijk twee locs op gang.
Dank jullie wel!!
Maar de dienstregeling lijkt nog niet helemaal te werken. herhaaldelijk botsen de twee treinen tegen elkaar. Ook blijft een lok staan bij een sein, terwijl dit niet op rood staat.
Willen jullie mij weer verder helpen?
groetend
Ernst
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  23:29:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ernst,
Ik ben zelf ook nog maar een beginner,heb ook naar je testbaan gekeken en er wat aan veranderd je geef 3 bezetmelders op en je heb er twee aan gevinkt, ik stuur de test baan mee
Mvg piet

Download Attachment: 2008914173457_testbaan.bck
8,48 KB
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door grint019

Beste Huub, Patrick en Theo
Bedankt voor jullie bruikbare tips. Ik heb de seinen aan een blok toegewezen. En ja hoor: er kwamen daadwerkelijk twee locs op gang.
Dank jullie wel!!
Maar de dienstregeling lijkt nog niet helemaal te werken. herhaaldelijk botsen de twee treinen tegen elkaar. Ook blijft een lok staan bij een sein, terwijl dit niet op rood staat.
Willen jullie mij weer verder helpen?
groetend
Ernst



PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 sep 2008 :  00:02:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Patrick,

met de magneetadressen is zoals Huub terecht gemeld heeft niks mis, magneetadressen hebben geen direkt verband met bloknummers.

Hallo Piet,

bezetmelder 15 kan geregistreerd zijn als gemeenschappelijke inrijmelder in dit geval kan Ernst deze bezetmelder goed hebben geconfigureerd.

Hallo Ernst,

blijkbaar mist Koploper een bezetmelder tijdens het automatisch rijden, welke koploper een ronder later wel tegenkomt, het heeft dus wel degelijk te maken met een verkeerde volgorde van de bezetmelders. Als je het locwindow opent wordt onderin de volgende bezetmelder aangegeven welke de loc volgens koploper behoort tegen te komen. Ook het oproepen van terugmeldingen in het testprogramma tijdens het rijden kan inzicht geven waar het bij jou mis gaat. Misschien ook nog handig om in je "baanontwerp" de "punten waar in blok" te tekenen, en dze ook toe te kennen met "vastleggen waar in blok"

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 16 sep 2008 :  22:35:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter en de rest
Ik vrees dat ik niet goed snap wat jullie bedoelen. Ik heb bij binnenkomst in blok 3 en blok 4 bezetmelder nr. 5 aangevinkt. Dit lijkt geen verschil te maken. De treinen blijven bij het verlaten van deze blokken op elkaar botsen. De lok in blok 3 stopt niet bij het sein (dat springt ook niet op rood), maar rijdt nog een stukje door en stop dan, waardoor de lok uit blok 4 in botsing komt.
Bij een testrondje worden alle bezetmelders herkend in de door mij aangegeven volgorde...
bijgaand mijn testbaan
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
groetjes
een dankbare Ernst

Download Attachment: testbaan.bck
8,8 KB
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 16 sep 2008 :  23:35:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Bij een testrondje worden alle bezetmelders herkend in de door mij aangegeven volgorde...

Hallo Ernst,

Ook bezetmelder 5?

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 sep 2008 :  00:14:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ernst,

ik verdenk sterk de verkeerde volgorde van bezetmeldingen, ik heb daarom de punten waar in blok voor je ingevuld, let tijdens het rijden dat de punten oplichten op de plek waar de voorkant van de trein zich bevindt, verder heb ik een paar kleine dingen aangepast, 2 seinen toegekend aan een blok, en van bezetmelding 1.05 weer een gemeenzame inrijmelder gemaakt zoals jij in je 1e database had. Verder een lijn ingekort die over een wissel heen lag, zodat je de stand niet altijd kunt zien. De uitrijwissel moet je zelf nog even aanpassen deze ligt volgens koploper nu in de verkeerde stand,

Vergeet koploper niet te updaten naar de laatste versie, anders kan je misschien mijn backup niet correct inlezen.

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: 2008916223222_testbaan.bck
9,88 KB

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 17 sep 2008 00:16:35
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 20 sep 2008 :  18:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter en de rest

bedankt voor jullie ideeen en wijzigingen. Ik ben nu de trotse bezitter van een door Koploper aangestuurde treinbaan!
Ik heb nog een vraag over het optrekken, dat gaat nog een beetje houterig/schokkerig. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?

groetend
Ernst
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina