Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 6270
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 veel problemen met omlopen lok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 09 sep 2008 :  23:40:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,



Ik ben wat aan het experimenteren met het omlopen van een lok met 2 wagens. De lok is een Roco DB212 met digitale koppeling. De koppeling is vanuit het rijwindow probleemloos aan te sturen onder F1. De loklengte en de treinlengte zijn keurig ingevoerd.

Bijgevoegd railplan is een deel van mijn baan waar ik een vaste treinroute voor geschreven heb. De database (hopelijk is deze nu wel te openen) is toegevoegd.

De bedoeling is dat de trein vanuit richtingspoor 20 naar spoor 14 rijdt, en op sectie 7.12 stopt. Bij werkelijk vertrek moet ontkoppeld worden waarbij de treinlengte in blok 14 opgeslagen wordt. via spoor 23 (keren), spoor 15 en spoor 22 (keren) weer naar spoor 14 (en daar aankoppelen en keren). Dan over spoor 20 naar spoor 19 en stoppen in sectie 5.03. Bij werkelijk vertrek weer ontkoppelen, via 16 (keren), 18, 20 (keren) weer naar 19 en daar aankoppelen en terug naar spoor 20.

De werkelijkheid:
-Vanuit spoor 20 wordt 14 binnengereden en tijdens het rijden schakelt de koppeling in bij het binnenrijden van sectie 7.13 (en zakt pas bij vertrek van spoor 19!! uit sectie 5.03).
- het omlopen gaat voor de rest goed al wordt er geen rekening gehouden met de treinlengte. De lok komt weer in sectie 7.12 tot stilstand en heeft de wagens vooruit geduwd op de nog afbuigend staande wissel (=kortsluiting).
-Vanuit 7.12 vertrekt de trein via spoor 20 naar spoor 19 en stopt in sectie 5.03.
- Na vertrek naar spoor 16 valt dus de koppeling af om vervolgens in sectie 7.15 weer omhoog te komen. De lok rijdt helemaal door tot bezetmelder 1.05 om te keren. Hoe krijg ik het voor elkaar dat dit al in sectie 7.15 gebeurt?
- Na het keren wordt via spoor 18 naar spoor 20 gereden en de lok stopt daar weer in sectie 1.12 i.p.v. 2.15.
Na het keren rijdt de lok weer naar spoor 19 en stopt (weer zonder rekening te houden met de treinlengte) in sectie 5.03.
- Vervolgens gebeurt er weer iets merkwaardigs: i.p.v. terug te rijden naar blok 20 rijdt de trein de verkeerde kant op en bereikt via spoor 16 spoor 20 om daar vervolgens te stoppen!!

Ik heb getracht de Demo database omlopen van Paul's website te laden maar dat lukt me niet.

Wie o wie kan mij verder helpen???

Alvast veel dank

groeten,

Bart

Download Attachment: schaduw2.bck
146,98 KB

DB 1980 - 1983

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  00:14:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Ook gezien je ander draadje: ik krijg echt de indruk dat jij veel te veel in een veel te korte tijd wil doen. Dit gaat spaak lopen. Ook met ondersteuning van ons allen.

Zorg eerst dat jij de basis voor elkaar krijgt en ga dan pas en dan nog stapje voor stapje uitbreiden. Je zou niet de eerste zijn die enthousiast begint en doordat het geheel niet meer wordt overzien ermee gaat stoppen. Dat zou toch zonde zijn?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  09:30:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Bij ontkoppelen moet je aan 2 dingen denken.
1. Koppeling moet geactiveerd worden.
2. Koppeling moet gedeactiveerd worden.

Je moet ze dan ook beide benoemen of je moet bij het activeren dit gedurende enkele seconden doen, maar dan moet je proefondervindelijk vaststellen hoelang de tijd moet zijn.

Verder moet je er voor zorgen als een trein aankoppeld, dat de wagons zich melden bij een bezetmelder, via stroomdetectie of een reedrelais, anders blijft de lok net zolang duwen totdat hij op de stopmelder terecht komt. Wat denk je dat er zal gebeuren als hij die niet kan bereiken omdat er wagons tussen zitten, of beter gezegd hoe sterk is je stootblok.

Je moet voor jezelf dan ook stap voor stap opschrijven wat er moet gebeuren en daarna in het programma invoeren.
En als je stap voor stap beschreven hebt probeer deze dan eens handmatig uit te voeren zodat je zeker weet dat je geen stap vergeten ben.
Probeer het omlopen eens zonder wagons wil ook verhelderen werken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  21:26:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Sorry Paul,ik snap wel dat je vind dat ik met teveel tegelijk bezig ben. Maar er gebeuren (voor mij) zo'n onverklaarbare dingen dat er misschien verbanden te leggen zijn. En daarbij vind ik het uitermate boeiend om nu wat uitgebreider met koploper aan de slag te gaan.

Ik zal stukje voor stukje de problemen opgelost moeten krijgen.
Ik hoop dat het dan ook niet teveel tijd van jullie vergt.
Misschien kan iemand mij wel al vast verklappen hoe het komt dat de lok als laatste actie de verkeerde kant uit vertrekt (terwijl zo'n zelfde actie (ik bedoel wegrijden van spoor 19 naar spoor 20) eerder in dezelfde vaste route wel goed gaat?????

alvast heeeeel erg bedankt,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 sep 2008 :  23:33:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

denk allereerst is in blokken, dus niet in bezetmeldingen, voorbeeld voor een vaste route in jouw database,je was hier al mee begonnen, echter met een herhalende route terwijl deze eigenlijk nog niet eens volledig was.

Van blok 22 naar 14, in blok 14 wagons ontkoppenlen, loc rijdt door naar blok 23, terwijl de wagons blok 14 bezet houden, loc keert ik blok 23 rijdt via blok 15 naar blok 22, loc keert in blok 22, en haalt de wagons weer op in het bezette blok 14, koppelt deze aan en rijdt achteruit door naar blok 23, vervolgens keert de getrokken trein met wagons, rijdt via blok 14 naar blok 10 cq 11 cq 20, en vervolgt daar een automatische route,

Succes,

Walter




Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 11 sep 2008 23:37:19
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  02:49:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Vandaag heel veel uitgeprobeerd, daarom is het nu zo laat...
Doel: richtingsblok 20 , naar 14 stoppen, treinlengte opslaan en ontkoppelen bij werkelijk wegrijden, 23 keren, 15, 22 keren, 14 aankoppelen en keren, vertrekken naar 20 en daar stoppen.

Mijn lok heeft een automatische koppeling bestuurd door F1!
De fout dat deze "onbedoeld"aangestuurd werd lag bij mij, deze was nl bij de rangeerstand aangevinkt. Echter nu weet ik niet hoe ik deze kan bedienen van het vaste route scherm. Alles gaat goed, behalve het aansturen van de koppeling (en het op de juiste plaats stoppen bij het weer aankoppelen, rekening houdend met de weggezette treinlengte en loklengte)
Bedankt voor de tips.

Bart
PS Mijn nieuwe database is bijgevoegd. Is deze nu wel leesbaar?



Download Attachment: 2008910212339_schaduw2.bck
168,98 KB

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  08:36:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartT
Mijn lok heeft een automatische koppeling bestuurd door F1!
De fout dat deze "onbedoeld"aangestuurd werd lag bij mij, deze was nl bij de rangeerstand aangevinkt. Echter nu weet ik niet hoe ik deze kan bedienen van het vaste route scherm.
Dit stel je in bij onderhouden locomotieven, tab functies. Bij gedrag moet je dan voor Rijwindow (knop) kiezen en een waarde invullen bij tijdsduur. Dan kun je het veld ontkoppelfunctie aanpassen en wordt als het goed is de functie in de vaste route gebruikt.
quote:
Alles gaat goed, behalve het aansturen van de koppeling (en het op de juiste plaats stoppen bij het weer aankoppelen, rekening houdend met de weggezette treinlengte en loklengte)
Voor dit laatste heb ik zelf de omloopschakeling (met lichtsluis) van Kees Moerman gebruikt. Dit (of in ieder geval volgens dit principe) is volgens mij de enige manier om het netjes te doen met slechts een minimale verplaatsing van de trein na het aankoppelen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  15:22:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Dankje wel.
Het ontkoppelen lukt nu.
Die lichtsluisjes lijkt mij nog erg lastig, misscien nog een brug te ver.

Paul, bij het ijken van loks is toch in principe vrij nauwkeurig de verhoudig vastgelegd tussen 1 omwenteling v/d motoras en de daarbij vastgelegde afstand. Kun je dan ook de lok een zekere afstand laten rijden en dan stoppen? Kan in koploper misschien in de toekomst ooit het volgende: (vb mijn baan) trein rijdt 14 binnen en ontkoppelt (afstand wordt gemeten tot stop). Lok loopt om en als deze weer 14 binnenrijdt moet hij dezelfde afstand afleggen, minus de loklengte en de treinlengte.????

Ik roep nu iets waarvan ik geen idee heb of het werkelijk kan en hoeveel programmeer werk dit is!!!! Maar het maakt omlopen van loks wel erg flexibele toepasbaar.



DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  15:46:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je kunt solderen, kun je die omloopschakeling ook wel bouwen. Het is geen moeilijke print en de ondersteuning bij problemen door Kees heb ik als uitstekend ervaren.
Met die schakeling is de lengte van je trein niet interessant meer. Bij mij maakte het niet uit of ik bij een trein met 1 rijtuig wilde omlopen of bij een trein met 6 rijtuigen. De schakeling zorgt dat het ontkoppelen (ik gebruikte een ontkoppelrail) en het stoppen na weer aankoppelen op het juiste moment gebeurt, ongeacht de lengte van de trein.

Bij het doorrijden in cm heb je, zeker bij langere afstanden, altijd een zekere onnauwkeurigheid.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  15:55:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Vervolgens aan de gang gegaan met het programmeren van nieuwe vaste route: omlopen (nog zonder enige ontkoppeloptie e.d.) vanuit richtingsblok 20 dan 19, 16 ,18 20 , 19 weer naar 20. De blokken laten zich in de gewenste volgorde naar het blokken venster slepen echter blok 16 wordt niet geaccepteerd door koploper (enige opties zijn 10,11 of 20). Alle blokken mogen naar 2 richtingen bereden worden en voor de rest zie ik niets vreemd bij onderhouden blokken en aanvullende blokgegevens ingevuld staan.
Wat kan hier aan de hand zijn?

groetjes,

Bart


DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 14 sep 2008 :  16:16:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de blokeigenschappen van blok 16 heb je aangegeven dat een trein komend uit blok 19 niet naar blok 18 mag. In het vervolg van je vaste route heb je het probleem nog een keer.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 15 sep 2008 :  18:13:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Huub,

Ja nu werkt het. Maar dan begrijp ik die ontheffing keerverbod niet helemaal. Ik heb nu in blokeigenschappen aangegeven dat ik van 18 via 16 naar 19 mage rijden en omgekeerd. Hetzelfde gedaan voor 18 via 20 naar 19 en omgekeerd. Beide keren heb ik dan "keer lok" aangevinkt. Bij de vaste route nogmaals keer lok aangevinkt. Ik ben nu bang dat tijdens het automatisch rijden ongewild loks/treinstellen van 18 naar 16 of 20 gaan, daar keren en terug naar 19. Ik ging er van uit dat het vinkje in de vaste route ervoor diende om dit in de blokken niet gelegde verband te kunnen omzeilen.

NIEUW PROBLEEM: de laatste stap gaat fout: in plaats van terugrijden van 19 naar 20 rijdt de lok zonder te keren via 16 naar 20

Download Attachment: 2008910212339_schaduw2.bck
171,59 KB. Rara hoe kan dat?
Nieuwe db toegevoegd.

Alvast bedankt,

Bart



DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 15 sep 2008 :  20:54:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Eerst een tip: als je in een willekeurig veld in koploper staat en je drukt op F1 dan krijg je een online helptekst over het betreffende veld.
Als je dat bij ontheffing keerverbod in de vaste route doet, zie je dat deze optie bedoeld is voor locomotieven die normaal niet mogen keren in een blok, waar treinstellen dat wel mogen.
Om ongewenste keringen van treinstellen en trekduw-treinen te voorkomen, kun je in een variabele route een richingsverbod voor treinstellen opnemen.

Wat betreft je laatste nieuwe probleem, kijk even bij de blokeigenschappen van blok 19. Uit blok 20 mag een trein alleen naar blok 16. Nog even aanpassen dus.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 sep 2008 :  20:59:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartT

Bedankt Huub,

Ik ging er van uit dat het vinkje in de vaste route ervoor diende om dit in de blokken niet gelegde verband te kunnen omzeilen.





Hallo Bart,

hier ging het op een aparte manier fout, ik heb er 3 keer overheen gekeken voordat ik het zag, de trein komend uit blok 20 via blok 19 naar blok 20 bij deze verbinding had je geen vinkje neergezet, bij toeval wilde dat koploper wel een verbinding via blok 16 naar blok 20 zag, en deze werd dan ook in werking gezet.

In deze versie die ik hierbij geupload heb, zou het opgelost moeten zijn.

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: 200891518131_2008910212339_schaduw2.bck
172,05 KB

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 15 sep 2008 :  23:28:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter en Huub<

Grandioos! Nu werkt het wel. Nu begrijp ik weer een stukje meer dankzij jullie hulp.

Weten jullie misschien ook of het mogelijk (met behulp van logische acties of iets dergelijks) om de lok op spoor 16 al te keren bij bezetmelder 7.15 (i.p.v. 1.05)en op spoor 20 bij melder 2.15 (i.p.v. 1.12)? Of bv laten keren zoveel seconden na vrijkomen van 5.03 en 4.13?? De lok rijd nu veel te ver door. Ik heb hier ook al mee liggen stoeien, kom er echter niet uit.

Alvast bedankt voor tips.
groetjes,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 sep 2008 :  23:35:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

probeer is alternatieve stopplaats in te stellen op basis van treinlengte (zie onderhouden blokken)

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina