Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 56 / Bezoekers Vandaag: 204
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vreemde blok-melding.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

trein4337

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 06 sep 2008 :  20:21:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mede-koplopers.

Hier een aantal vragen van mij.
Trein4337 - John M.

Ik heb een raar iets in mijn koploper opmaak.

Al een tijdje rijd ik tot volle tevredenhd met koploper, echter zo langzamerhand begin ik steeds wat meer het een en ander voor mij te perfectioneren.

Nu heb ik een raar iets in mijn blok-systeem waar ik niet uit kom.
Het volgende doet zich voor, ik heb een 2 richtings baan systeem opgezet met 55 blokken.
Het vreemde wat ik niet kan vatten is het volgende.

Als er een trein stilstaat in blok 18, (is van het linker rondgang-spoor) dan krijg ik vaak tijdlijk een inrij-verbod op blok 9.Ofwel (Blok 9 is niet toegestaan). Blok 9 is ook een blok in het linker rondgang spoor.
Echter zitten er minimaal 2 blokken en een station tussen.
Waneer nu de trein is vertrokken uit blok 18 dan is blok 9 weer toegangkelijk.

Blok 18 komt voort uit een keerlus van het rechter spoor.
Nu heb ik van alles bekeken en nagelopen maar kan mezelf niet verklaren waarom dit gebeurt, want het genoemde station wat volgt op blok 9 heeft vaak nog 4 sporen toegankelijk voor treinen.
Blok nummers 10,11,12,13,14.
En dus houd het bovenstaande het treinen verloop soms wat op.

Wat doe ik hier verkeerd vraag ik mij af.

Een andere vraag is, ik zou graag meer tabs hebben in ( Onderhouden/locomotieven/functies uitgebreid)

Ik heb nu het rijgeluid van sommige locomotieven ingesteld via de gewone tab functies.
Echter vind ik hiervan het nadeel dat ik dit niet per blok kan instellen, dus ook in het schaduwstation maken de locs geluid.

Zou dit liever instellen zoals het licht van de loc is in te stellen bij het tabje Functies uitgebreid, dus per blok.
In de grote beschrijving van koploper 302 pag. wordt verwezen naar pag 38 naar 40 en vice versa.
Ook is daar een foto te zien van meer tabjes o.a. pantograaf,extra fluit en licht.
Hoe krijg ik dat voor elkaar, heb genoeg loc,s met diverse functies.
Maar krijg het niet voor elkaar???

Ter info ik bedrijf koploper met de Ecos en heb het zo ook geinstaleerd en geregistreerd.

Ik heb mijn back-up koploper.bck file meegezonden om in te zien.
Ik hoop dat ik dat goed heb gedaan, en er koplopers zijn die me enige raad kunnen geven.

M.v.g. John.M - Trein4337



Download Attachment: Trein4337_20080416_20080609_002314_20080630_162020_20080819_142419_20080906_135114_20080906_181803.bck
228,66 KB

Bewerkt door trein4337 op 06 sep 2008 20:28:51

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 06 sep 2008 :  21:00:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo John,

Ik krijg sinds een paar dagen ook af en toe de melding "Blok XX niet toegestaan". Ik ben er nog niet achter, waar dat vandaan komt. Als ik een clou heb laat ik het je weten.

Voor wat betreft de tabs in de locfuncties, die kun je zelf definiëren. Als je bij "Onderhoud locomotieven" naar het tabblad "Functies" gaat, zie dat je daar de speciale functies kunt definiëren. Bij "Omschrijving" vul je dat de soort functie in, bv "Geluid". Als je dan als gedrag "Uitgebreid" kiest, kun je in het tabblad "Functies Uitgebreid" de functies per blok schakelen, zoals je wilt. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 06 sep 2008 :  21:39:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Met betrekking tot de toegang tot blok 9, dit probleem heeft er denk ik mee te maken dat beide blokken in dezelfde tweerichtingsgroep zitten. Ik denk dat je de bedoeling van een tweerichtingsgroep ook niet helemaal begrepen hebt, want snel gekeken op basis van je gebruikte pijlen vormen alleen blok 54 en 55 een tweerichtingsgroep.


groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 06 sep 2008 21:47:25
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 sep 2008 :  23:07:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo John,

Zoals reeds opgemerkt: er klopt niets van het gebruikt van je tweerichtingsgroepen in onderhouden blokken. Ik kom slechts 1 tweerichtingsgroep tegen en wel nummer 1. Deze is ingevuld bij blokken: 9 11 12 13 16 18 19 20 21 22 36 38 40 41 51 54 56 als ik het goed heb gezien. Ik kan me niet voorstellen dat al deze blokken achter elkaar liggen.

Ik zou als ik jouw was nog eens goed de handleiding nalezen op het gebruik van twee richtingsgroepen.

In de volgende versie kan je ook aangeven per blok dat geluidsfuncties niet aan mogen zijn. Hiermee ken je dus makkelijk in het schaduwstation het geluid uitzetten van treinen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

trein4337

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 07 sep 2008 :  01:28:42  Toon profiel  Reageer met citaat
O.K. Paul, Dirk en Huub.

Inderdaad heb ik voor al de sporen waar op in 2 richtingen gereden kan worden het nummer 1 gebruikt.
En moet ik dus eens goed gaan nalezen wat die dan dus ook doen, wist bijvoorbeeld niet dat die als blokken achter elkaar moesten liggen.

Maar moet zeggen tot lange tijd ging het gewoon goed, echter nu met het rechter stuk spoor erbij niet meer.

Zal me er dus verder in verdiepen, als dat het probleem op kan lossen ben ik weer blij.

Heb nu net zo,n situatie weer aangetroffen, dus zal ik de koploper file er weer bij doen.
In de 1e file waren de locomtieven nog niet gekoppeld aan de vaste trein route,s en nu dus wel.
Nu backup filke gemaakt op moment van ontstaan, kan dus niet het station in vanuit blok 9 (Blok 9 niet toegestaan).


In ieder geval bedankt voor de snelle reactie.
M.v.g. John.M


Download Attachment: Trein4337_20080416_20080609_002314_20080630_162020_20080819_142419_20080906_135114_20080907_010653.bck
233,33 KB

Bewerkt door trein4337 op 07 sep 2008 01:30:16
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 sep 2008 :  07:14:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo John,

Toch is het probleem echt je tweerichtingsgroep 1. Als je die bij blok 9 weghaalt (heeft hier trouwens uberhaupt geen enkele zin) rijdt de trein wel gewoon door.

In Koploper was het programma technisch ook heel lastig om het te realiseren. Als de de tweerichtingsgroepen goed zijn gedefinieerd komt er ook een iets meer zeggende melding dan deze algemene melding.

Vind jij het leuk om met zoveel vaste treinroutes te rijden? Wordt het gedrag van je treinen dan niet erg voorspelbaar?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

trein4337

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 07 sep 2008 :  12:39:22  Toon profiel  Reageer met citaat
O.K. Paul,

Na een tijdje alle blokken een beetje doorspitten is het probleem verholpen.
Dus alsnog bedankt voor de aanwijzing.

Nu jouw vraag over de vaste treinen route's.
In eerste instantie had ik 4 variabele trein route's ingezet met mijn personentreinen.
Echter gebeurde er soms iets wat ik ook weer niet kon verklaren.
De blokken 51 tot 55 waren bestemd voor de industrie treinen.
Deze dus aangevinkt in de variabele treinen route als niet toegangkelijk.
Echter gebeurde het toch soms dat er een personentrein naar toe gestuurd werdt.
En via blok 42 weer retour ging op het andere richtings spoor.

Nu ik koploper toch een beet verder wilde bevatten, heb ik er tijdelijk voor gekozen om dan maar vaste treinen route,s in te zetten.
Deze doen precies wat er verwacht wordt, en tezamen met de blokkeuze instellingen en stoptijd instellingen werdt dit toch nog aardig variabel.
Nou wil ik later wel weer terug naar variabele route's echter ik snap nog niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat treinen langer of zelfs lang op stations blijven vertoeven.
Meestal vertrekken deze onder variabele route's weer tussen de 30 en 90 sec.
Zo ook in het schaduw station, waar ik de blokken ook als stations blokken heb gedefineerd.

Dus heb ik weer een vraag aan allen, hoe kan je er voor zorgen dat onder variabele treinen route's de treinen op bepaalde blokken voor een ingestelde tijd aanwezig blijven.
Of is dit alleen met vaste treinen route's goed te defineren.

M.v.g. John.M - Trein4337
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 07 sep 2008 :  12:45:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij gegevens treintype/bloktype (menu onderhoud) kun je de stopkansen en -tijden instellen. Door wat slim om te gaan met het aanmaken van verschillende trein- en bloktypes kun je realiseren wat je wilt zonder gebruik van vaste of variabele routes.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

trein4337

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 07 sep 2008 :  12:50:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeetje.

Wat gaan de antwoorden snel op dit Forum.

Huub ik ga daar eens naar kijken vandaag.

M.v.g. John.

Bewerkt door trein4337 op 07 sep 2008 12:50:34
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina