Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 120 / Bezoekers Vandaag: 8809
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 voorkomen deadlock werkt bij mij niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 04 sep 2008 :  19:03:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

Zeer sterk geschematiseerd ziet mijn baan er uit als in de bijlage.
Overal is 2-richting verkeer toegestaan, behalve op spoor 12 en 13.
A'-A en B'-B zijn 2 keerlussen met schaduwstations. De blokken 20, 18/19, 16 zijn via een wisselstraat aan beide keerklussen aangesloten en kan op zich dus ook als rondgaande baan fungeren, De gehele wisselstraat is geen blok!

Wat ik ook allemaal geprobeerd heb, het lukt mij niet om een deadlock te voorkomen in de (rondgaande) baan blok 20, 18/19 en 16 en omgekeerd.
Zelfs als ik aangeef dat als voorwaarde geldt voor het inrijden van blok 20 vanuit de wisselstraat van de blokken 18/19/16 er minstens 2 vrij moeten zijn (en voor het inrijden van blok 16 vanuit de wisselstraat van de blokken 18/19/20 er minstens 2 vrij moeten zijn) schijnt het programma er zich totaal niets van aan te trekken. Het komt spoedig tot een deadlock waarbij soms zelfs alle 4 de blokken bezet zijn!

Ik zie dus blijkbaar iets over het hoofd, maar wat??


Dank je wel alvast voor de gouden tip....

groetjes,

Bart

Download Attachment: railplan.jpg
343,42 KB

DB 1980 - 1983

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 sep 2008 :  21:17:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

ik zou niet weten waarom de deadlock niet werkt, je kan het als volgt oplossen,

In zowel blok 16 als in blok 20 een stopverbod .

of met de volgende oplossing:

Vanuit Blok 12/13/16 richting blok 20 minimaal 1 blok vrij vinkje bij 18 en 19.

Vanuit Blok 10/11/20 richting blok 16 minimaal 1 blok vrij vinkje bij 18 en 19.

De treinen kunnen nu in blok 18 en 19 altijd elkaar passeren.



Succes,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 04 sep 2008 21:18:58
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 sep 2008 :  21:21:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Kun je je database ook op het Forum zetten, dan kunnen we eens kijken waar de fout mogelijk zit.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 05 sep 2008 :  22:57:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Alvast bedankt voor de reacties. stopverboden kan ik helaas niet gebruiken omdat er wel gestopt moet kunnen worden. Bij deze mijn database. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.
groetjes,

Bart

Download Attachment: schaduw2.zip
53,73 KB

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 06 sep 2008 :  18:20:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik heb even naar je database geprobeerd te kijken. Ik zag dat je bij de deadlocks opgeeft, dat minimaal 1 spoor vrij moet zijn. Dat betekent dat als dat ene spoor vrij is, de trein wel de blokken inrijdt, met mogelijk toch de verkeerde gevolgen. Ik heb nu de deadlocks op volledig gezet. Ik kan jouw database helaas niet testen. Als ik treinen plaats, zetten ze zich volgens het "Overzicht locomotieven" wel in beweging, maar verder zie ik niets gebeuren. Op een gegeven ogenblik komt wel de melding "Trein staat stil". Mogelijk zitten er nog een paar bugs in je database, maar dat kost wel meer tijd om daar naar te kijken. Het kan ook komen door de manier waarop je je database op het Forum hebt geplaatst. Ik zag dat je oorspronkelijke database hebt gezipt en dat zipfile op het Forum hebt gezet. Je kunt echter beter een backup maken met "Backup/Restore" onder "Algemeen" en dat backup file op het forum plaatsen. Bovendien heb je dan zelf ook altijd een backup voor het geval er toch iets mis gaat met je database. Ik zal proberen de komende tijd eens verder naar je database te kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 sep 2008 :  20:19:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

je was er bijna, echter met 1 kleine denkfout, een deadlock richting het 1e blok waar je naar toe gaat is overbodig bv.
in jouw database vanuit blok 10 naar blok 16 staat aangevinkt minimaal 1 blok vrij bij 16, 18 en 19. Als blok 16 vrij was geweest en zowel blok 18 en 19 bezet zijn geweest in omgekeerde richting, dan kom je inderdaad tot de deadlock waar jij tegenaan loopt. Als je het vinkje hier bij blok 16 had weggehaald dan had de deadlock wel gewerkt.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 08 sep 2008 :  22:56:35  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt voor jullie tips.

Walter, bedoel je dat ik alleen blok 18 en 19 moet aanvinken? Ik heb vanalles geprobeerd maar er gingen helaas meer zaken mis waardoor ik er nog niet uit ben.
Alvast bedankt.

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 sep 2008 :  23:37:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ja je conclusie is juist, in het door mij aangedragen voorbeeld staat blok 16 ten onrechte aangevinkt, de overige instellingen zijn juist.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 09 sep 2008 :  21:37:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas, ook de suggestie van Walter werkt niet.
Om het helemaal extreem te maken hebben ik (in bijgaande database) aangegeven dat spoor 20 (vanuit 12 (en 16)) slechts gekozen mag worden als 16 en 18 en 19 vrij zijn, en dat spoor 16 (vanuit 10 (en20)) slechts gekozen mag worden als 18 en 19 en 20 allemaal vrij zijn.

Situatie: spoor 18 is bezet: er rijdt vervolgens gewoon een trein van 10 naar 16 en stopt daar. Even later (dus terwijl 16 en 18 bezet zijn) rijdt er gewoon een trein vanuit 12 naar 20 en stopt daar. Dit zou toch niet mogen kunnen?

Bedankt voor het meedenken,

groetjes,

Bart



Download Attachment: schaduw2.bck
145,91 KB

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 09 sep 2008 :  22:05:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

jouw laatste bck lijkt leeg te zijn, ik ben echter zo vrij geweest je voor laatste bestand aan te passen, en hierin ontbraken vanaf de andere kant gezien wat deadlocks, probeer deze versie is uit. Ik heb dus deadlocks toegevoegd en een aantal aangepast zoals ik mijn vorige reactie had aangegeven. (vergeet vooraf niet een backup van je eigen database te maken)

met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: schaduw2.bck
141,9 KB

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  21:16:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Als ik jouw file save op mijn harde schijf dan is deze 142kb groot.
In koploper doe ik via algemeen/backup restore deze database aanwijzen en selecteer teruglezen. Hij rekent dan even en opent vervolgens jouw database, echter deze is leeg. In de map Pahasoft/koploper/database blijkt deze databasemap te bestaan uit vele 9 bestandjes (grootste is 1kb, meeste zijn 0kb) en een map locdb met daarin een 1kb groot bestand.
Gisteren meldde je dat de door mij geback-upte db leeg was. Deze heb ik met dezelfde functie gemaakt.
Doe ik iets fout of werkt koploper bij mij anders???

PS Vanuit het menu: "algemeen / selecteer database" zijn alle databases zichtbaar en te laden, echter die van jou (en ook de omloopdemo welke ik gisteren van Pauls homepage heb gedownload) zijn leeg.



DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  21:26:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

De oorzaak ligt in het rommeltje op jouw schijf. Ik weet niet wat jij hebt zitten doen en proberen, maar de Koploper bestanden staan op plaatsen waar deze echt niet horen te staan.
Ik vermoed dat jij met de basisdirectory hebt zitten 'testen' die je kan instellen bij selecteren database.

Bijgaand heb ik volgens mij nu een wel werkende database backupfile. Lees deze even in onder een andere naam en kijk of alles werkt. Als alles werkt dan adviseer ik je dringend om met deze database verder te gaan.

Download Attachment: schaduw2.bck
140,47 KB

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  21:55:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

hartelijk bedankt voor je snelle hulp.
Jouw versie is nu wel te laden. Ik heb zo-even alle loks weer ingevoerd en ga er mee aan de slag.
Heb je een idee waarom het zo'n zooi is in mijn db. m.a.w. doe ik iets verkeerd?

bedankt.

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  22:01:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Ik schreef reeds: "Ik vermoed dat jij met de basisdirectory hebt zitten 'testen' die je kan instellen bij selecteren database."

Het backuppen zit al jaren in Koploper en jij bent de eerste waarbij dit voorkomt. Ik ga het wel aanpassen in Koploper zodat dit ook niet meer kan optreden, maar dat duurt wegens omstandingheden wel een tijdje.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  22:54:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dit is waarschijnlijk de door Walter aangepaste versie, waarin minimaal spoor 18 of 19 vrij moet zijn om vanuit andere sporen naar spoor 16 of 20 te rijden. Dit levert echter al snel een deadlock situatie op: Spoor 19 bezet, vervolgens een trein van 10 naar 16 en stopt daar, dan trein van 12 naar 20 en stopt daar. Er wordt vreemd genoeg niet doorgereden naar 18 waardoor zich het probleem zou kunnen oplossen.
Waarom is dit een deadlock?
Hoe kan ik zo simpel mogelijk een deadlock voorkomen met de minste beperkingen?

groetjes,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  23:07:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

tevens had ik de door Paul gerepareerde back-up weggeschreven met de laatste geupdate download van koploper build 515, terwijl jou backup nog van een eerdere versie van koploper was, misschien handig om even de laatste versie van www.pahasoft.nl te downloaden en te installeren.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 sep 2008 :  23:27:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartT

Paul,

Dit is waarschijnlijk de door Walter aangepaste versie, waarin minimaal spoor 18 of 19 vrij moet zijn om vanuit andere sporen naar spoor 16 of 20 te rijden. Dit levert echter al snel een deadlock situatie op: Spoor 19 bezet, vervolgens een trein van 10 naar 16 en stopt daar, dan trein van 12 naar 20 en stopt daar. Er wordt vreemd genoeg niet doorgereden naar 18 waardoor zich het probleem zou kunnen oplossen.
Waarom is dit een deadlock?
Hoe kan ik zo simpel mogelijk een deadlock voorkomen met de minste beperkingen?

groetjes,

Bart

DB 1980 - 1983



Hallo Bart,

jij hebt tevens in blok 18 en 19 een stopverbod opgegeven voor te lange treinen, vermoedelijk staat er nu in blok 16 en 20 een trein tegenover elkaar, die niet in blok 18 cq 19 mogen stoppen, en daar elkaar kunnen passeren. Als je dit vinkje weghaald en je zet nieuwe vinkjes bij hou vorig blok en wisselstraat bezet zou je dit probleem gedeeltelijk op kunnen lossen. Toch zie ik meer heil in een stopverbod in blok 16 en in blok 20 waarbij je alle deadlocks richting blok 18 en 19 zou kunnen verwijderen.


met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 11 sep 2008 :  22:25:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Hartstikke bedankt voor jouw tips. Van dat stopverbod voor te lange treinen in 18/19 wist ik niets meer. Dit is misschien wel 2 jaar geleden ingesteld en gewoon vergeten. Met een variabele route met een stopverbod voor te lange treinen in 18/19 is combinatie met jouw tips lijkt het nu naar behoren te werken.

Nu de omloop problemen (zie andere draadje) nog opgelost krijgen. Ik ben inmiddels reeds enkele dagen geleden overgegaan naar de nieuwste sw versie.

groetjes,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 sep 2008 :  23:24:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

1 probleem opgelost dus, voor het andere probleem verder na het maken van een nieuwe backup van jouw kant in het omloop draadje.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina