Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 4322
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lok met springt met knipperend blokje op handmatig
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carfreak

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 20 aug 2008 :  15:48:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

ik heb een proefbaantje gemaakt om te beginnen met koploper.
op dit moment is het dubbelspoors met wat wissels naar wat perrons.
tot nu toe alles goed gegaan en werkte ook perfect.

nu heb ik er een doodlopend opstelspoortje aan toegevoegd en nu gebeurd er het volgende:

alles gaat nog als voorheen tot er een trein naar dat opstelspoortje wordt gestuurd.

deze trein komt daar wel netjes binnen en stopt ook netjes voor het stootblok. (maar dan komt het)

op het moment dat hij stil staat dan komt er rechtsonderin de rijwindow van de betreffende trein en die staat te knipperen, tevens is het blok waar de trein staat ook aan het knipperen.

als ik het rijwindow open dan is de lok op handmatig gezet.

heeft iemand een idee waar ik moet zoeken. (keer lok heb ik al aangezet.

met groeten adriaan (ps ik moet er nog even aan wennen)

Bewerkt door carfreak op 20 aug 2008 16:42:18

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2008 :  16:34:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ??,

Ondertekening met echte naam wordt door mijzelf wel zeer op prijs gesteld.

Als een loc naar handmatig springt zijn er 2 mogelijkheden:
- in onderhouden blokken ontbreken gegevens of
- door variabele treinroutes is zoveel uitgesloten dat er geen vervolgblok gevonden kan worden.

Het schieten naar handmatig gebeurt wanneer een trein in een blok geen vervolgblok kan vinden.

Anders even je database uploaden. Je kan dan beter geholpen worden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 20 aug 2008 :  16:46:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

ik heb volgens mij geen variabele routes en heb nog wat gekeken naar de blok gegevens maar ik zie het denk ik over het hoofd.

hierbij dan mijn test databaseje.

met vriendelijke groeten

Adriaan

Download Attachment: testbaanthuis.bck
35,24 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2008 :  17:58:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adriaan,

Ik kan op het eerste gezicht ook niets vreemds ontdekken. Er geldt natuurlijk wel dat alleen treinstellen (of trekduwtreinen) in blok 13 mogen komen.
Als er een getrokken trein in komt rijden dan zal deze het gedrag vertonen wat jij beschrijft.

Je kan vrij simpel voorkomen dat getrokken trein blok 13 inrijden.
- maak een variabele treinroute
- laat deze gelden voor getrokken treinen
- geef hierbij blok 13 op bij "uitgesloten"

Ik vermoed dus echt dat er een getrokken trein in blok 13 naar binnen is gereden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 20 aug 2008 :  18:27:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Het is inderdaad een getrokken trein die daar naar binnen rijd.
alle treinen waar ik mee rijd zijn getrokken treinen.

de bedoeling van blok 13 is het even tijdelijk parkeren van een complete trein (voor schoonmaak acties) en dat hij daarna wordt teruggereden naar een station en van daaruit weer in getrokken toestand deelneemt in het automatisch programma.

in het proefbaantje heb ik alleen even 1 spoor opgenomen maar in de echte opstelling heb ik er daar 4 liggen.

ook moet het straks mogelijk zijn om treinen achteruit even daar te parkeren en daarna weer deelnemen in het geheel.

groeten Adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2008 :  18:39:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adriaan,

Moet dit een automatische treinbeweging worden of wil jij hier toch handmatig ook iets kunnen doen?

Ik kan je baan natuurlijk niet inschatten en iedere gebruiker heeft zo zijn eigen wensen. Echter er zijn meer mogelijkheden om dit te automatiseren.

- Standaard het blok 13 uitsluiten in een variabele treinroute zoals hierboven beschreven. Een eenmalige vaste treinroute maken die wel naar blok 13 kan. In een vaste treinroute ben je namelijk altijd in staat om een trein toch te laten keren ook al is het een getrokken trein.
- Blok 13 wel uistluiten alleen nu in de kolom "Toegang alleen bij bestemming". De treinen zullen dit blok nooit kiezen tenzij het bestemmingsblok (2e tabblad rijwindow) met dit blok is ingevuld. Ook kan je dan in blok 13 bij de aanvullende eigenschappen aangegeven dat alle treinen mogen keren. In blok 4 zou jij hetzelfde moeten doen.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

carfreak

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 20 aug 2008 :  19:10:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Op zich wil ik het graag zo maken dat het geheel automatisch loopt.
tevens wil ik er nog een extern tableau bij bouwen waarop ik het gehele stations gedeelte met ook deze afstelsporen handmatig wil bedienen.

ik heb de backup van de baan waarop ik het wil toepassen ook even bijgevoegd (enige uitleg de lussen links en rechts zullen als eind automatisch rijden gaan dienen en zullen vanuit daar met het extern tableau worden bediend waarna ze weer in de lus zullen worden aangeboden voor automatisch verder rijden (het schaduwstation aan de achterkant loopt ook geheel automatisch))
de bedoeling is dan ook om het extern tableau te voorzien van led terugmelding van wissels, seinen en plaats van treinen

Het voorste gedeelte wordt dus met keuze handbediening.

met vriendelijke groeten

Adriaan

Download Attachment: tijdelijketest.bck
95,68 KB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina