Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 594 / Bezoekers Vandaag: 9213
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 761
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Soms gaat dit fout
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 14 aug 2008 :  19:05:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

Op mijn nieuwe testbaan, ontleend aan de cursusbaan van Maliebaan, rijden 3 treinen met de klok mee en 2 tegen de klok in. Ze rijden niet volgens vaste of variabele routes, dus gewoon automatisch.

Daarbij gaat soms het volgende fout:

Er rijdt een trein vanuit blok 9 naar blok 1 en is nog op de wisselstraat.
Er komt een andere trein vanuit blok 5 en wil naar blok 9. Die kan doorrijden en rijdt de eerst trein dus in de flank. Een paar wagens van die eerste trein ontsporen trouwens doordat de wissels 1 om gaan.

Ik kan niet ontdekken waar dit aan ligt. Kunnen jullie me zeggen wat ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vriendelijke groet,

Henk

Download Attachment: Maliebaan.bck
23,88 KB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 aug 2008 :  19:42:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Ik kan ook niets vreemds ontdekken zo op het eerste gezicht.

Even voor mijn beeldvorming: als jij rijdt gaan dan de punten 'waar in blok' die zijn gekoppeld aan bezetmeldpunten wel in de juiste volgorde mee als je rijdt vanuit blok 9 naar blok 1?

Op het moment dat de trein die rijdt in blok 1 is aangekomen bij punt 1.02 (= de stopmelder) zal ook de wisselstraat worden vrijgegeven. Als je gaat kijken/meten hoe is dan de lengte van de trein waarbij het fout gaat? Als deze bezetmeldpunt 1.02 heeft bereikt waar is dan het laatste deel van de trein?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 aug 2008 :  19:50:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Henk,

Even snel een schot voor de boeg, want ik heb je database nog niet kunnen bekijken. Een collega Koploperist had recent hetzelfde probleem. Daar bleken de wisselstraten niet helemaal goed te zijn gedefinieerd, waardoor de bewuste wissels niet bezet werden gehouden. Kan dat bij jou het probleem zijn? Ik zal overigens je database nog bestuderen en er uitgebreider op terug komen.

Aanvulling:
Ik zie dat je het stukje rails tussen overloopwissel 1 en wissel twee niet hebt opgenomen in de wisselstraat. Ik weet niet of dat van invloed is op het bezethouden van de hele wisselstraat. Als je bij het definiëren van de wisselstraat ook dat railstukje aanklikt wordt het opgenomen in de wisselstraat. Wellicht helpt dat

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 14 aug 2008 20:05:37
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 14 aug 2008 :  19:56:18  Toon profiel  Reageer met citaat
@Paul,

Rijdend van 9 naar 1 lijkt het erop dat de wisslstraat te vroeg wordt vrijgegeven, nl. als de lok op melder 1.01 is. Die is dan nog lang niet bij 1.02; hij past zelfs helemaal tussen deze bezetmelders in.

Mvg,

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 aug 2008 :  20:43:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Henk,

Wordt bij jou de hele trein gedetecteerd, dus ook de assen van de wagons, of alleen de loc. Ik kan me voorstellen dat als alleen de loc wordt gedetecteerd, bezetmelder 1.01 al weer wordt vrijgegeven, terwijl de trein er nog op staat, maar de loc al niet meer. Koploper denkt dan dat de baan weer vrij is, maar dan wel met de aanrijding als gevolg.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 aug 2008 :  22:15:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk/Dirk,

@Dirk
Ik weet dat je probeert te helpen, echter wat jij nu denkt dat klopt echt totaal niet. Vermoedelijk heb jij de database ook niet bekeken en dan wordt antwoorden veel moeilijker en soms gewoon gissen.
Henk is nog in een begin stadium en geeft de wisselstraten vrij op het laatste te verwachten bezetmeldpunt en dus totaal niet op basis van vrijkomen van een bezetmeldpunt.

@Henk
Als ik jouw antwoord lees dan vermoed ik dat de bezetmeldpunten onjuist werken. Als de trein alleen rijdt van blok 9 naar blok 1 waar stopt deze dan? Is dat wel netjes aan het einde van het blok of is dit ook ergens aan het begin?
Ik verdenk namelijk dat als bezetmeldpunt 1.01 bezet wordt meteen 1.02 ook mee gaat. Het is dan geen Koploper probleem maar een probleem in de aansluiting van je bezetmeldpunten.

Controleer dus eens met behulp van het testprogramma of de bezetmeldpunten op het juiste moment reageren en er geen andere onverwachte bezetmeldpunten mee doen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 aug 2008 :  22:20:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Henk,

Ik had inderdaad een snel antwoord gegeven, omdat ik een dergelijke situatie mee had gemaakt. Na een snelle bestudering van de database, zien de wisselstraten er goed uit, dus dat is hier he probleem niet. Pauls suggestie over een verkeerd aangesloten bezetmeldpunt ligt dan inderdaad het meest voor de hand.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 15 aug 2008 :  14:13:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Dirk,

De aansluitingen van de bezetmelders heb ik gecontroleerd. IK ontdekte dat de bedrading van 1.12 en 1.02 soms sluiting met elkaar maakten. Nadat ik dat heb opgeheven, rijdt alles nu prima. Heb wel 20 minuten lang geboeid zitten kijken naar het treinverkeer en er ging helemaal nix fout.
Geweldig programma toch, dat Koloper!

Vriendelijke groeten en tot de volgende posting.

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 aug 2008 :  16:47:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Gelukkig weer een tevreden gebruiker en gelukkig ging er verder ook niets fout. Dat betekent dat jij alles goed hebt ingevoerd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina