Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 285 / Bezoekers Vandaag: 6890
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf doorrijden in cm
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bverbiest

Netherlands
101 berichten

Geplaatst - 14 jul 2008 :  19:45:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden
Ik ben bezig de Fleischmann draaischijf in te bouwen en te automatiseren met Koploper. Hiervoor gebruik ik de Draai15 schakeling en ik wil midden op de schijf een infrarood melder maken in plaats van een gemeenschappelijke bezetmelder in de rails net buiten de schijf. Aan de hand van de handleiding van Rene Bagchus en Kees Moerman heb ik vrijwel alles werkend, maar nog niet met een loc er op want ik moet hem nog inbouwen. Als je voor een gemeenschappelijke rails bezetmelding kiest staat keurig aangegeven hoe je het aantal door te rijden centimeters moet opgeven in "default extra te rijden" zowel voor bezetmelden als vrijkomende melder.
Ook het schema en de montage van een infraroodmelder staat er keurig in, maar zonder opgave van de instellingen.
Hoe moet ik nu het aantal door te rijden cm aangeven want dat zou bij een melder exact in het midden van de schijf dus 0cm zijn, waarna de loc de halve lengte door rijdt.
Als ik in het venster "default extra te rijden" de 0 laat staan werkt het dan of betekent dit dat er geen rekening wordt gehouden met doorrijden?

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 15 jul 2008 :  20:25:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Barend,

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik mijn draaischijf in Koploper heb ingevoerd, omdat ik midden op de brug een schakelaar (bediend door de wielflenzen) als stopmelder gebruik, heb ik de instellingen in Koploper even voor je nagekeken.

Default extra te rijden staat bij mij op 0cm, dat werkt prima, de loc rijdt nog een halve loclengte door. Je hebt het dus goed ingeschat.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 10 aug 2008 :  18:50:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden
Intussen heb ik de draaischijf ingebouwd en aangesloten met de Draai15 kaart en een infrarood lichtsluis op het midden van de brug.
Deze heb ik aan de bezetmelder van het "blok" van de brug gekoppeld, in onderhouden blokken
(de draaibezetmelding vanaf de Draai15 is een andere melder)
Alles werkt prima maar de locs rijden altijd ruim 3 cm te ver door. Dit is bij een korte loc geen probleem, maar bij de lange wel.
Het door te rijden aantal cm staat op 0
Moet ik in aanvullende blokgegevens ook het netjes afremmen en leren remmen uitschakelen of heeft dat er geen invloed op?

Ik kan eventueel ook nog overgaan op bezetmelding via de aansluitende railstukken maar vind de infraroodsluis eigenlijk fraaier.


Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 10 aug 2008 :  18:57:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Barend,

Ik had ook dit probleem, werd bij mij veroorzaakt doordat de ir-sluis pas reageerde als de eerste as langskwam.
Heb ik opgelost door niet de loclengte maar de lengte van eerste tot laatste as in te voeren bij onderhouden locomotieven.
Daarna het probleem eigenlijk niet meer gehad.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina