Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 89 / Bezoekers Vandaag: 6204
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 "rustige omschakelrelais"
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 01 mei 2008 :  00:07:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik stuur mijn keerlussen met koploper en oude 20jaar oude 4xom-relais van Trix.
Die geven echter steeds een "daverende" klap....
Wie kent "rustig" bedrijfzeker alternatief ????


Theo vanop de heide

Bewerkt door dentheo op 01 mei 2008 00:07:59

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  00:23:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Er zijn veel fabrikanten die dit soort relais leveren, B.v. Viessmann, artikelnummer 5552. Maar ik durf niet te garanderen dat die stiller zijn. Ik heb zelf een voorraad bistabiele kamrelais van Siemens, die hoor je bijna niet.

Een optie is misschien om het relais zwevend te monteren.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  11:36:29  Toon profiel  Reageer met citaat
De Viessmann 5552 is een twee van elkaar onafhankelijke bistabiele relais met elk twee omschakelcontacten.
Voor een 4x om bistabiel relais zie Conrad: 502944-11

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  13:27:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Bij mij op de baan gebruik ik een aantal Kaco relais.
Zijn er in 3 uitvoeringen 6 12 en 24 volt.
Schakelen zeer geruisloos, en kunnen ook met de hand bediend worden.
Voor een keer lus moet je toch aan twee keer om genoeg hebben

Bistabiele relais 10A 2xOM RP 12V=
Bestnr.: 504840 - 8A

Als dit niet zo is, dan is de optie van Klass en Hub geen slechte optie.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 01 mei 2008 13:28:22
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  15:16:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

De Viessmann 5552 is een twee van elkaar onafhankelijke bistabiele relais met elk twee omschakelcontacten.
Ja, maar je kunt de ingangen parallel schakelen en dan wordt het een relais met 4 omschakelcontacten.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  19:30:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Agebe

Hallo Theo,

Bij mij op de baan gebruik ik een aantal Kaco relais.
Zijn er in 3 uitvoeringen 6 12 en 24 volt.
Schakelen zeer geruisloos, en kunnen ook met de hand bediend worden.



Waar koop ik die dingen ??

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  19:44:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Wacht nog even met het aanschaffen van je relais. Je kunt de keerlus ook prima met Koploper en een schakeldecoder sturen. De ESU Switchpilot met extensie (die heeft potentiaalvrije schakelcontacten) is daar buitengewoon geschikt voor. Ik zal je volgende week laten zien hoe het werkt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 01 mei 2008 :  19:59:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Sorry was ik vergeten te melden. Bij conrad.
Ben ook wel nieuwsgierig, waar Dirk mee komt.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 01 mei 2008 20:01:19
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  13:25:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Ab,

Het is wat ingewikkeld om hier eenvoudig uit te leggen. Ik heb een systeem van 4 bezetmelders, 2 aan het begin van de keerlus en 2 aan het eind. Dat lijkt op de opzet van Funkyrail. Je kunt nu met speciale acties de bezetmelders schakeldecoders laten schakelen, die vervolgens de betreffende spoorsectie ompolen. Ik zal het een keer netjes opschrijven en dan posten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  14:08:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk



Het is wat ingewikkeld om hier eenvoudig uit te leggen. Ik heb een systeem van 4 bezetmelders, 2 aan het begin van de keerlus en 2 aan het eind. Dat lijkt op de opzet van Funkyrail. Je kunt nu met speciale acties de bezetmelders schakeldecoders laten schakelen, die vervolgens de betreffende spoorsectie ompolen.



Ik rij maar in één richting.
Heb blok uit twee delen, lang inrijdeel en kortere stopsectie.
Dan via speciale actie: blok vrij, dan naar decoder en omschakelrelais voor "beide delen" in stand IN. Indien beide delen bezet stand naar UIT. Bingo.
Werkt voortreffelijk alleen die "klap"...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  14:17:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Dat lijkt veel op mijn systeem. Trouwens Treinelektronica (www.treinelektronica.com) heeft ook mooie kleine 12V relais, die je absoluut niet hoort. Bovendien heb je ze snel in huis. Ik bouw ze ook in in locs om de seinverlichting zo te kunnen schakelen dat alleen de vrije zijde van de loc brandt, maar wel automatisch wisselt. Ik zal even nazoeke welke relais ik heb en je dat laten weten

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  14:21:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hoeft niet elk deel van de keerlus op een apart relais te zetten, een relais voor de hele keerlus is voldoende.
Is de klap in iedergeval gereduceerd tot de helft van het geluid en het bespaard ook nog de nodige euro's.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  16:17:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, je link werkt niet. Bedoel je soms: http://www.treinelektronika.com/?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  19:30:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Je hoeft niet elk deel van de keerlus op een apart relais te zetten, een relais voor de hele keerlus is voldoende.
Is de klap in iedergeval gereduceerd tot de helft van het geluid en het bespaard ook nog de nodige euro's.




Klopt maar ik neem de beslissing op basis van twee detecties, in de keerlus en terwijl ze bezet zijn. Dus die moeten beide "omklappen"...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  21:10:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Het aantal detecties is niet van belang voor het aantal relais.

Al verdeel je het blok in van mijn part 3 of nog veel meer detecties je hebt altijd maar 1 relais nodig.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 mei 2008 :  23:26:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn



Het aantal detecties is niet van belang voor het aantal relais.

Al verdeel je het blok in van mijn part 3 of nog veel meer detecties je hebt altijd maar 1 relais nodig.




Elk deel heeft twee draden want je moet beide zijden onderbreken om te kunnen omschakelen . Het detectieblok heeft een gemeenschappelijke aansluiting voor blauw.....

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 03 mei 2008 :  11:14:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Het is maar net hoe je het aansluit.

1. je kan de draden laten lopen van
Booster/trafo > bezetmelder > relais.

2. Beter is
Booster / trafo > relais > bezetmelder.

Voor de bezetmelder hoef je maar 1 spoor te onderbreken en of de bezetmelder nu via de J of de K uitgang (bij DCC) de stroom krijgt maakt niets uit.

In de 2e situatie worden met 1 relais al je bezetmelders omgepoold in de 1e situatie moet elke bezetmelder omgepoold worden.

Voor goede aansluitschema's kan je kijken bij LDT, bij de bezetmelders of bij Lenz hoe die de LK aansluit.

Het principe blijft gelijk ook al doe je het met een zelf aan te sturen relais.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 03 mei 2008 16:53:45
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 03 mei 2008 :  16:30:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Theo,

Even en aanvulling, het is wel afhankelijk welke bezetmelders je gebruikt. Zelf gebruik ik zelfgemaakte bezetmelders welke galvanisch gescheiden zijn, door optocouplers. en dan naar een S88. Er zitten 4 bezetmelders op een print, waarvan de diode ingangen los van elkaar zitten. Dan maakt het niet uit of deze in de rode dan wel bruine draad zitten.
Ook heb ik een bezetmelder van littfinsky, waar je verplicht bent om deze via de rode draad aan te sluiten en dan ook alle 8 ingangen.
Voor de geschetse situatie voor een keer lus gaat het dan niet.
Hoe andere kant en klare bezetmelders opgebouwd zijn weet ik niet.
Als je bezetmelders hebt die apart zijn in te zetten is het schakel schema van Wim een beter en goekoper idee.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 mei 2008 :  11:07:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Agebe

Ook heb ik een bezetmelder van littfinsky, waar je verplicht bent om deze via de rode draad aan te sluiten en dan ook alle 8 ingangen.



Mijn selectrix bezetmelders werken ook zo, één aansluiting gemeenschappelijk voor acht secties...vandaar...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 mei 2008 :  16:23:35  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Corné,

Dat is inderdaad de website die ik bedoel. Vreemd dat het zonder http:// niet werkt. Meestal gaat het goed als je www begint in te tikken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 04 mei 2008 :  20:20:17  Toon profiel  Reageer met citaat
@dirk, je moet dan elektronika wel met 2 K's typen, en niet met 1 K en 1 C, want dan kom je niet op het goede adres uit. ;-)

Btw: Ik zier er geen relais vermeld staan op de site.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 05 mei 2008 :  10:39:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corné,

Ja dat was een slordigheidje van mijn kant. Op de site van treinelektronika staat bij "Elektronika Onderdelen" wel het kopje "Relais", maar daar staat inderdaad verder niets aangegeven. In je mail aan het bestelburo aangeven welke relais je zoekt, dan krijg je keurig antwoord of die te leveren zijn.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 16 mei 2008 :  16:40:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en anderen,

Ik had beloofd nog aan te geven hoe ik mijn keerlusschakeling uitvoer met bezetmeldingen, speciale acties en schakeldecoders. Ik verwijs daarvoor naar de bijgevoegde tekening.

De keerlus heeft in deze tekening een uitgerekte vorm, maar dat is bijzaak. De keerlus bestaat uit vijf gedeelten. Vanaf Blok 1 komt eerst bezetmelder Bx.nn, die half geïsoleerd mag zijn van blok 1. Dan komt bezetmelder Bx.oo, die volledig is geïsoleerd van Bx.nn en het vrije baan stuk met de aansluitingen A.aa en A.bb. Vervolgens komt bezetmelder Bx.pp, weer volledig gescheiden en tenslotte Bx.qq met een aansluiting op Blok 2.
Als de trein Bx.nn inrijdt wordt de speciale optie geactiveerd waarmee de schakeldecoder (Viessmann 5209, ESU SwitchPilot met extensie, of vergelijkbaar) wordt geschakeld, zodat van Bx.oo, A.aa, A.bb en Bx.pp de polariteit gelijk wordt geschakeld met Blok 1 en Bx.nn. In Bx.oo gebeurt dat nog een keer, omdat dat nodig is bij twee richtingverkeer. Ik overweeg nog om dat meer richtings specifiek te maken. Als de trein na de vrije baan Bx.pp bereikt, wordt met een speciale actie de polariteit van de betreffende baanstukken gelijkgeschakeld met Blok 2 en Bx.qq. Vanaf de andere kant werkt het analoog. De aansluiting van de om te schakelen baan stukken is ook geschetst in de figuur, zowel voor de bezetmelders, als voor het vrije baanstuk.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Download Attachment: Keerlus.pdf
94,53 KB

Bewerkt door phdirk op 16 mei 2008 16:45:44
Ga naar bovenaan de pagina

Paul Delcour

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 15 jun 2008 :  17:45:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Paul Delcour  Reageer met citaat
Dirk,

dit is een schema van Huib Maaskant voor mijn keerlus in 1 richting. Het lijkt alsof het zou moeten werken. Wat denk jij?

In een ander draadje probeer ik dit toe te passen op driehoeken:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1420

:-)

Download Attachment: keerlusschakeling-huib.jpg
55,55 KB

Paul Delcour
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 18 jun 2008 :  16:47:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik kom net terug van vakantie. Door een onwillige laptop heb ik maar beperkt kunnen internetten en niet op het forum gezeten. Ik kom zo snel mogelijk terug op je vraag.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 24 jun 2008 :  13:33:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Als ik je schema goed interpreteer, zou het moeten werken. Ik ga er daarbij vanuit dat als de trein bezetmelder 1 binnenrijdt, de keerlus (bezetmelder5 - bezetmelder6) in de polariteit van bezetmelder 1 wordt geschakeld, zodat de trein ongestoord door kunnen rijden. Als dan vervolgens de trein bezetmelder 6 bereikt, wordt de polariteit van de keerlus weer omgeschakeld, zodat de trein weer netjes bezetmelder 1 in kan rijden. Je moet er dan wel voor zorgen dat bezetmelder 5 lang genoeg is om de hele trein te kunnen herbergen. De polariteit van de keerlus mag natuurlijk pas worden geschakeld als de trein bezetmelder 1 heeft verlaten.
In je andere draadje zag ik dat je de puzzel voor de keerdriehoek al hebt opgelost.

AMD: Bezetmelder 5 hoeft niet per sé een bezetmelder te zijn, maar kan ook een stuk vrije baan zijn.
Succes er verder mee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 25 jun 2008 10:04:51
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina