Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 158 / Bezoekers Vandaag: 1525
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 keer loc probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Dennis

13 berichten

Geplaatst - 21 apr 2008 :  22:57:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb eindelijk aardig wat kunnen leren van koploper, in eerste instantie heb ik alles met de klok mee laten lopen om te kijken hoe dat er aan toe ging.
Aan het eind van de rit kon ik aardig wat tegelijk laten rijden op mijn testbaan cequ schaduwstation.

Nu wilde ik me gaan wagen aan het keren van locs om te kijken hoe dat er aan toe ging, maar na veel gehanes en veranderen van instellingen reed het nog niet zoals het hoort.
Ik heb toen alles weer terug gezet zoals het met de klok mee liep.
Maar goed uiteraard moet het wel zo zijn dat het alle kanten op rijd.
Wat moet ik nu doen om dit voor mekaar te krijgen.

alvast bedankt voor het meedenken

Download Attachment: Dennis.bck
27,27 KB

MVG

Dennis

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  09:50:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Dennis,

Bij onderhouden van de blokken heb jij aan alle verbindingen slechts één richting gegeven. Je zal dat dus moeten wijzigen in twee richtingen en dan uiteraard de bijbehorende vinkjes bij de eigenschappen aanpassen.

Met vriendelijke groet,

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  11:59:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dennis,

Volg de aanwijzingen van Theo

definieer in onderhouden locomotieven alleen de treinen die hiervoor geschikt zijn als treinstel, dit zijn de flm942, Lima Koploper en de Rivarossi Mddm, dit zijn de stellen die vooruit en achteruit kunnen rijden.

Definieer voor de blokken 1 t/m 6 een nieuw bloktype met als omschrijving bv. stationsblok, en zorg dat het vinkje blok in vrije baan uit staat, de treinen zullen nu ook op de stations blijven wachten, dit voorkomt dat je op je tussenliggende sporen voor het stations steeds een buffer vormt, doordat deze constant bezet zijn.

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Dennis

13 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  12:45:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reactie's

Het is zo dat ik zelf al eens al mijn rijrichtingen en wisselstraten op 2 richting had staan, en ik had alle blokken op "keer loc" staan.
Nu ben ik er nog niet helemaal uit of het de bedoeling is dat alle blokken op "keer loc staan" is er iemand die mij kan vertellen of dat juist is ?

Ik zal vanavond ook kijken of het me lukt met dat stationsspoor en mijn bevindingen hier plaatsen.

MVG

Dennis
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  13:50:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Dennis,

Als er in een blok slechts alléén teruggereden kan worden, dus bij b.v. een doodlopend spoor. Dan vink je 'keer loc' aan in onderhoud blokken. Anders niet.

Groetjes,

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  13:56:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Jouw antwoord is wel erg kort door de bocht. Als in een doorgangs station sommige treinen op een spoor welk moeten keren (dus weer vertrekken in de richting waaruit deze kwamen rijden) dan moet ook het keer vinkje staan.

Je moet dus bepalen met de combinatie komend uit blok (onderste keuze in tabbladen) voor het blok wat je aan het onderhouden bent de loc moet keren als hij moet rijden naar de regel met het blok waar jij naar kijkt. Start maar eens de demo op en kijk naar blokken 10,18 en 19. Dit zijn geen kopsporen maar wel degelijk staat hier soms het keer vinkje aan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  14:03:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dennis,

alleen in de stationsblokken zet je keer loc, voorbeeld loc komt uit blok 1 rijdt via blok 9 en 10 naar blok 4, vanuit blok 4 zet je in onderhouden blokken weer een nieuwe verbinding naar blok 10 en van blok 10 naar 9 en vanuit blok 9 een nieuwe verbinding naar blok 1.

Na deze handeling kan je in onderhouden blokken, bij blok 4 aanvinken dat een trein komend van blok 10 weer mag vertrekken naar blok 10, tevens zet je een vinkje bij keer loc (schakel loc in andere richting)

Ik heb een voorbeeld aangemaakt, waarbij ik tevens een paar instellingen heb aangepast,
als voorbeeld. De treinstellen kunnen tussen blok 1 en blok 4 heen en weer pendelen.

met vriendelijke groet,

Walter

Ps Chaotische tekst aangepast, ik werd net opgejaagd, en dat gaat niet goed!!!

Download Attachment: Dennis-ww.bck
26,57 KB

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 22 apr 2008 17:18:57
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  14:04:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor deze aanvulling. Ikzelf gebruik dat niet op die manier. Dus vandaar dat dat ook niet bij mij opkwam. Als ik zoiets nodig heb wat jij beschrijft, dan maak ik daar een variabele treinroute voor met een richtingsverbod voor het betreffende treintype.

Edit: Na het lezen van de post van Wissels zie ik dat ik inderdaad erg kort door de bocht ging. Want inderdaad kan een trein ook weer gewoon terug naar het blok waar die vandaan kwam en dan moet wel 'keer loc' aangevinkt zijn.

Maar, al doende/lezende leert ik weer wat.

Groetjes,

Theo.

Bewerkt door santhe op 22 apr 2008 14:08:22
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  14:31:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Met alleen een variabele treinroute kom jij er niet. Je zal toch echt ook in onderhouden blokken wel het keer vinkje moeten activeren anders zal de locomotief echt niet keren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina