Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 131 / Bezoekers Vandaag: 9083
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 972
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lokdecoders afstellen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Broekoord

Netherlands
26 berichten

Geplaatst - 24 mrt 2008 :  11:00:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een paar "decoder"vraagjes.
Heb in een lok een Keuhn T125 en een T145 decoder en een Fleischmann Citypendel wisselstroom klaar af fabriek en weet niet wat voor decoder hier in zit.
Ik krijg ze niet naar me zin afgeregeld als ik met Koploper rij. Mijn andere loks lopen perfect en dan bedoel ik vooral optrekken/afremmen.
Bij de meeste van deze loks is het potmeter dichtdraaien en ijken maar.
Maar bij die bovenstaande decoders met CV's moet je dan alles op 0 zetten of zijn er gemiddelde instellingen bij iemand bekend zodat ze binnen Koploper mooi hun gedragingen uitvoeren. Ze rijden dus wel maar of ze trekken te traag op of remmen te laat of de gemiddelde snelheid is niet goed.
Ik weet het probleem ligt bij mij maar ik krijg het niet naar mijn zin voor elkaar.
Sta dus open voor tips.

Mvg Ron

Marklin K-rails, 6021-pc-Koploper

icer

46 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2008 :  13:07:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ron.

Zo te lezen rij jij met geijkte snelheden,dus je hoeft niets afteregelen wat optrekken en afremmen in je decoders betreft,daar heb je je massasimulatie voor.

Wat die fleischmann betreft,via cv 8 kan je uitlezen wat voot decoder er in zit.

Ook ik heb een fleischmann stoomlok klaaraf fabriek,ook mijn ontgaan heel wat cv,s die al niet eens in het boekje staan.

Ik kan bevoorbeeld niet z,n snelheid naar beneden krijgen toen heb ik hem maar snelheid ijken tot gedaan,gelukkig gaat dat goed.

Ik vind het wel triest van fleischmann dat ze er een decoder in doen waarmee je niet veel kan,en dat voor zoveel geld.

Groet Patrick Schollaardt.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2008 :  22:16:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron en Patrick,

Ook ik heb een loc met een Fleischmann decoder, die vanuit de fabriek is gemonteerd. Het is een DB78 uit een startset. De snelheidsinstelling van deze decoder is inderdaad complexer dan bijvoorbeeld bij een Lenz Gold serie. Bij Lenz kun je via CV5 de maximumsnelheid instellen en als je wilt via CV6 nog iets aan de snelheidscurve veranderen. Bij de Fleischmann decoder in mijn loc moet je alle 28 stappen langs als de snelheid wilt aanpassen. Bij mijn decoder zijn dat de CV's 67 t/m 94, waarbij 67 de minimum en 94 de maximumsnelheid is. Als je dat echter netjes doet, loopt de loc prima met de insgestelde snelheden. Verder is, net als bij de Lenz decoders met CV3 de optreksnelheid en CV4 de afremtraging in te stellen. Omdat Koploper het optrekken en afremmen voor zijn rekening neemt, hoef je aan die CV waarden niet veel te doen. Volgens sommigen kun je zelfs het beste zo laag mogelijk zetten. Ik heb zelf goede ervaringen met het handhaven van de standaard fabrieksinstellingen. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 25 mrt 2008 22:35:23
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2008 :  03:09:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Drirk,

Is in die decoder niet gewoon CV29 bit 4 gezet waardoor hij volgens de CV67 t/m CV94 curve loopt in plaats van CV2, CV5 en CV6.

Als je CV 29 uitleest en hij is dan 16 of hoger dan staat hij waarschijnlijk aan (afhankelijk van ander bits in CV29)
Gebruik je lange adressen dan is hij in dat geval hoger dan 48.

De waarde met 16 verminderen schakelt bit 4 uit (waarde 0)

Voor de zekerheid CV29 volgens NRMA waarden gecontroleerd met een Zimo decoder handleiding.

Groet Jack.

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2008 :  21:41:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Bedankt voor je reactie. Ik heb daar nog niet naar gekeken, omdat de handleiding van de Fleischmanndecoder alleen praat over de CV's 67 - 94. Daar heb ik me dus maar op gericht en niet verder naar CV29 gekeken. Ik heb ook niet gekeken wat daarover in de handleiding staat. Ga dat natuurlijk wel doen en zal je terugberichten over mijn bevindingen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 02 apr 2008 :  09:28:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

In de handleiding staat van de Fleischmann decoder staat bij CV29 niets vemeld over de instellingen van de snelheidscurve. CV29 staat op 5, dus lijkt het erop dat het daar in ieder geval niet geregeld wordt bij deze decoder. Voor de rest loopt de loc erg mooi, het is alleen even een heel werk de hele curve in te stellen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2008 :  11:01:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Het is waarschijnlijk een TWIN/DCC decoder. Heb er zelf geen positieve ervaringen aan overgehouden. Je kan het herkennen aan de extra condensator welke los aan de decoder gekoppeld is en in het verleden ook dat het licht pas gaat branden als de loc gaat rijden en niet bij stilstand. Uiteindelijk heb ik hem vervangen door een DCC wat wel het gewenste resultaat opleverde.

Wat betreft de snelheids curve die staat in CV 67 t/m 94 dus 28 stappen en die kan je handmatig veranderen. Bij DCC decoders kan je echter ook de maximale(CV6) en gemiddelde snelheid(CV7) invoeren en dus niet gebruik maken van de voor gedefinieerde curve.Je moet dan wel bit 4 van CV 29 (=16) zetten dus in jouw geval wordt CV 29 dan 17

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 02 apr 2008 :  12:27:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Bedankt voor je informatie.
Het is geen Twin decoder in de Fleischmannloc. Ik ben in 1988 begonnen met FMZ-decoders, maar die zijn inmiddels allemaal vervangen door DCC-decoders. Vergeleken bij DCC waren de FMZ toch wel prehistorie. Ik zal nog eens goed CV29 uitlezen en kijken wat ik daar vind, maar zoals gezegd de waarden voor CV67-94 zitten er nu in en het werkt goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2008 :  13:27:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Was ik nog vergeten te zeggen CV 29 geeft 5 aan. Dat wil zeggen dat bit 1 en 3 gezet zijn. Bit 1 is rijrichting omgekeerd, Bit 3 staat toe dat je ook Analoog kan rijden en die moet je dus uitzetten want dat geeft af en toe wel eens vervelende acties zoals spontaan gaan rijden van locs.. Van daar dat ik zij 17, Had hem er al uit gehaald anders had het 21 moeten zijn (1+4+16)

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  21:38:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Bedankt voor de info. Ik ben nu met wat andere spoorse klusjes bezig. Te zijner tijd zal ik dit probleem weer oppakken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina