Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 207 / Bezoekers Vandaag: 5827
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Simulatie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jochiehans

6 berichten

Geplaatst - 07 feb 2008 :  18:11:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Om Koploper een beetje te leren kennen heb ik een ovaaltje getekend en probeer ik dit te simuleren. Koploper meldt voortdurend dat mijn treintje ten onrechte stilstaat. Wat doe ik fout? Ik heb de bck file bijgevoegd.
Voor de zekerheid, er hangt dus geen enkele (modeltrein)hardware aan de PC.

Download Attachment: Rondje.bck
4,27 KB

Bewerkt door jochiehans op 07 feb 2008 18:12:59

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  18:34:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo "JochieHans",

Internet is al zo anoniem: ondertekening van berichten met echte naam wordt door mij zeker op prijs gesteld.

Weet jij zeker dat dit de database is waar het fout gaat? Bij mij rijdt locomotief 100 met decoderadres 1 al 5 minuten rondjes rond de kerk.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jochiehans

6 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  18:59:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Ja dat weet ik zeker. Als ik de lok naar bijvoorbeeld blok 1 sleep en verder aangeef dat het volgende blok 2 moet zijn dam zie je - nadat ik koploper op automatisch rijden heb gezet - blok 2 wel geel worden ten teken dat het blok gereserveerd wordt. Maar daar blijft het dan ook bij. Na de standaard 90 seconden komt koploper met de foutmelding dat de trein ten onrechte stil staat.
mvg
Hans

Bewerkt door jochiehans op 07 feb 2008 19:03:46
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  19:56:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Toch is de database die jij hier hebt geplaats anders dan die jij thuis gebruikt. Het enige wat ik me kan voorstellen is een verschil in instellingen per database.

Kijk eens in menu algemeen / instellingen per database.
Op het eerste tabblad (algemeen-1) staat waarschijnlijk in jouw database de keuze "bij testen genereer bezetmeldingen" niet aangevinkt. Als je deze aanzet dan moeten de treinen wel automatisch gaan rijden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jochiehans

6 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  22:26:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dank voor je snelle reacties. Helaas moet ik je zeggen dat de optie "genereer bezetmeldingen" wel aangevinkt staat. Wat mij nu opvalt is dat Koploper meldt dat de lok zowel in blok 1 is als in blok 2. Blok 1 is rood, blok 2 is geel . Dat kan ik niet volgen. Ik heb de database inmiddels verwijderd en ben opnieuw begonnen maar met hetzelfde resultaat. Ik zal het morgen eens op een andere PC proberen.
mvg
Hans

Bewerkt door jochiehans op 07 feb 2008 22:36:56
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  22:44:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

Andere Pc geeft echt precies hetzelfde effect. Koploper.exe doet het of doet het niet. Als deze werkt dan is het zeker dat alle bytes goed zijn overgekomen. In tegenstelling tot andere programma's kan Koploper al functioneren met alleen koploper.exe.
Als het dus werkt weet ik 100% zeker dat jij een werkende versie heb gelijk is aan wat ik hier heb.

Jij hebt toch wel aangegeven of in instellingen per database dat commpoort testen is of bij globale instellingen dat er "geen aansturing commpoort" van toepassing mag zijn. Het klinkt mij nu een beetje in de oren als dat jij een commpoort selecteert waarop 'iets' zit (wat weet ik niet) waardoor Koploper kan sturen en denkt dat er een digitaal systeem aanwezig is.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 07 feb 2008 22:44:58
Ga naar bovenaan de pagina

jochiehans

6 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  22:50:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Je hebt het voor me opgelost! Het is inderdaad de compoort. Ik had niet aangegeven dat hij bij testen niet gebruikt mag worden.
Overigens begrijp ik het niet helemaal want er zit niets op die compoort, sterker nog ik heb er geen want het is een redelijk nieuwe laptop. Maar inderdaad als ik aanvink dat hij de compoort niet mag gebruiken bij testen loopt mijn treintje.
Hartelijk dank voor je goede en snelle advies!
Hans

Bewerkt door jochiehans op 07 feb 2008 22:50:52
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 feb 2008 :  23:01:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jochiehans

Paul,

Dank voor je snelle reacties. Helaas moet ik je zeggen dat de optie "genereer bezetmeldingen" wel aangevinkt staat. Wat mij nu opvalt is dat Koploper meldt dat de lok zowel in blok 1 is als in blok 2. Blok 1 is rood, blok 2 is geel . Dat kan ik niet volgen. Ik heb de database inmiddels verwijderd en ben opnieuw begonnen maar met hetzelfde resultaat. Ik zal het morgen eens op een andere PC proberen.
mvg
Hans



Hallo Hans,

ik heb het idee dat het meer aan je database ligt dan aan je computer, ook opnieuw beginnen lijkt mij ietwat overbodig.

Een geel blok is gereserveerd. Hier gaat de trein naar toe.
Een rood blok is bezet. Hier bevindt zich de trein.

Bij opstarten liep ik wel tegen jou probleem aan, even de loc verwijderd en opnieuw geplaatst, nu ging de trein wel rijden, heeft overigens niks met koploper te maken, maar vermoedelijk ontstaan na een verandering van een terugmelder in 1 van jouw blokken,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 feb 2008 :  08:36:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

nog een kleine aanvulling: wat de kleuren betekenen kan je terugvinden in instellingen per database (menu algemeen) en dan tabblad kleuren.
Je kan dus ook zelf de kleuren aanpassen als jij het anders wil (default schema is gemaakt door een kleurenblinde )

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina