Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 117 / Bezoekers Vandaag: 2935
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 598
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 UH63410 Wissel decoder werkt op 20 uitgangen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Krokodil

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 16 jan 2008 :  18:45:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb zojuist de UH63410 aangesloten en getest en deze werkt op alle 20 uitgangen. dit zijn dus 10 normale wissels per module!.

Configuratie? : Koploper-IB-Loconet-Uh63410.
Nu heb ik dus in koploper iets gedaan waardoor als ik op mijn wissel klik in koploper deze ook daatwerkelijk schakkeld.?
Heb ik dit bereikt door in digitale onderdelen een wisseldecoder in te voeren?
Kan iemand mij dat vertellen?

Groet, Ben


Bewerkt door Krokodil op 19 jan 2008 00:05:22

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 16 jan 2008 :  20:52:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Ik zal mijn best doen er de komende dagen na te kijken. Reken erop dat het wel tot het weekend duurt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 16 jan 2008 :  21:59:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk, Geweldig,Dank alvast. Ik ga binnenkort bouwen en isoleren! Dus dan lijkt het me slim om nog even een deskundige mening te ontvangen over de plaats van de blokken en waar de bezet meldings punten moeten komen. Ik heb in totaal 16 meldpunten te vergeven en alle wissels worden aangestuurd door koploper.

Groet Ben


Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 16 jan 2008 :  22:31:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Geen dank. Ik heb al wel een vraag over je sporenplan. Ik zie daar veel kruizende sporen. Zijn dat sporen die over de andere sporen heenlopen of zijn het echte kruizingen, zonder afbuigmogelijkheid, dus geen Engelse wissels.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 16 jan 2008 :  23:07:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk(das snel), links van blok 3 en blok 4 zijn engelse wissels.
Links van blok 2 is een rechtse wissel.

Groet, Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 16 jan 2008 :  23:09:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Oh ja Dirk.... Het is niet echt een sporen plan, Ik heb deze baan al zo liggen. Alleen alle wissels met de hand geschakeld en de rest ook op z,n ouderwetst. Ik bedoelde meer de planning om deze baan te digitaliseren en dan met Koploper.

Groet, Ben


Bewerkt door Krokodil op 16 jan 2008 23:14:41
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 17 jan 2008 :  18:39:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Even snel een recatie. Wel een leuke vondst zo'n spiraalbaan. In het spiraalgedeelte zullen de problemen ook niet zitten. Daar kun je gewoon twee bezetmelders per blok kwijt. Ik zal een voorbeeld voor je invullen. Het probleem is volgens mij de het ingewikkelde sporenplan van de rangeersporen met veel kruizende rail. Dat zullen dus wel complexe wisselstraten worden. Ik kom er asap op terug

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 17 jan 2008 :  22:44:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk, Jaaahaa voor analoog besturing een hele leuke baan. Heb er ook veeel plezier van gehad. Maar nu ombouwen naar digitaal. Hmmm Nou ik hoop dat je me op weg kan helpen! Ik ga de beschikking krijgen over 32 bezetmeld mogelijkheden. Nou ben benieuwd wat er uitkomt.

Dirk, Heel erg bedankt alvast.

Groet, Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  15:12:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Ik ben bezig met je baanplan, maar heb nog wel een vraag, waarop ik een antwoord moet hebben voor ik het echt af kan maken. Het gaat om het verbindingsspoor tussen wissel 6 en wissel 10, de rangeersporen na wissel 9 en na wissel 8. Uit het spoorplan zou je kunnen opmaken dat die sporen andere sporen fysiek kruizen, bijvoorbeeld de rangeersporen na wissel 9 de sporen van blok 7. Ik zie echter in Koploper in het banenplan geen kruizingen en dergelijke ingetekend. Interpreteer ik het goed dat het ene spoor over het andere heen gaat op de genoemde plaatsen? Ik zal binnenkort al een suggestie voor de hoofdspiraal toesturen, voorwat betreft de blokopbouw.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  16:51:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Zoals beloofd heb ik naar je banenplan gekeken. Zelfs de spiraalbaan levert al aardig wat blokken op. Twee blokken mogen namelijk niet op twee punten aan elkaar zitten. Dat betekent dat de spiraalstukken in drie blokken moeten worden verdeeld om het echt netjes te doen. Als je er een éénrichtingsbaan van maakt zou je kunnen smokkelen, maar volgens mij eindigen dan alle treinen op de rangeersporen en houdt het op. Dat is, denk ik, niet de bedoeling. Dat levert alleen in het spiraal gedeelte al 13 blokken op.
Ik heb voor de spiraal nu de blokken en hun verbindingen aangegeven. De blokken 1,2 en 3 heb ik verder ingevuld, zowel bij "Onderhouden blokken", als bij het baanontwerp. Ik heb daar ook de bezetmelders toegekend en de baanstukken aan de blokken gekoppeld. Bij dat laatste viel me op dat je lange lijnstukken gebruikt bij het tekenen. Je kunt beter veel korte stukjes gebruiken, want dat maakt je veel flexibeler bij het toekennen van blokken. Het tekenen kun je dan vergemakkelijken door het raster te gebruiken (aanvinken) en daarbij "uitlijnen op raster" aan te vinken. DAn wordt alles strak op zijn plek gezet. Bij het plaatsen van tekst is het dan weer handig de uitlijn functie even uit te zetten.
Tot slot nog een paar technische opmerkingen:
- Omdat je aangeeft 32 bezetmeldpunten te (gaan) hebben, ben ik uitgegaan van 2 bezetmelders. Elke bezetmelder heeft immers 16 aansluitingen, dus 32 in totaal.
- Ik zag dat je 11 wisseldecoders hebt opgegeven. Je baan bevat 11 wissels. Met de huidige decoders kun je normaliter 4 wissels aansturen. Dat betekent dus 3 wisseldecoders. Je hebt zelfs al wisseldecoders die meer dan 4 wissels kunnen aansturen, maar dat gaat de IB boven de pet. Die kan vier wissels per decoderadres aan.
- Bij "Onderhouden blokken" zag ik dat je bij "2-richtingsgroep" 2 had ingevuld. Dat is voor tweerichtingsverkeer in de blokken niet nodig. Ik heb dat dus weer weggehaald.
Ik denk dat er nu meer vragen dan antwoorden zijn gegeven. Ik zie de vragen wel weer verschijnen op het forum en anders kom ik ook met alle plezier een keer "on-site" helpen.
Ik heb de bijgewerkte database bijgevoegd



Download Attachment: Sectie1dm.bck
20,28 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 jan 2008 16:55:57
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  18:09:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk, Wat een aardig mens ben jij. Je hebt er echt tijd ingestroken. Nou ik hoop maar dat ik ooit wat terug kan doen voor je!
De Baan. Er ligt in het midden van de baan een soort S op z,n kant, Dit is een brug die over een bouwplaats loopt. Daar waar geen wissels zijn getekend loop het onder de brug door! Heb in de S, 4 stops op beganegrond en 1 op de brug. Ga nu naar je laatste post kijken!!

Groet,
Ben


Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  18:19:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik verslik me nu toch zowat in de koffie.
Dat wat jij zegt over de wisseldecoders.?!!
Ik heb twee Uhlenbrock 63410 modules gekocht met de gedachte "dan kan ik ff vooruit" Had mijn eerste wissel(spoel) al schakkelend en wou net het wilhelmus gaan fluiten, of was het Amstelbier Fuut fuut vakmanschap is meesterschap!! Is dit echt zo? Ook als ik met Loconet werk?. betekend dat dat ik 16 vschakelingen per module niet kan gebruiken? Pfff dat is balen!!
Nou ga maar ff depresief ziten zijn!! Zo en nu ga ik koploper verijken met een stukje data van jou hand.

Alvast bedankt Dirk. Reageer zo snel mogelijk weer!
Groet , Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  18:29:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk nog even een vraag, dat van dat je maar 4 wissels per module kan gebruiken! Geld dat ook voor de bezetmelders?? Wat ik heb uitgezocht, Als je bij het programeren van de wissedldecoder via de IB, na het in geven van decoder adres (op de UH63410) LNCV...1=...21 (en 2 is mijn decoder adres)(1 is een programeer hulp funktie) Dan schakelt de module alle uitgangen zo dat alle 20 uitgangen wissels aan gaan sturen. Daarna deed mijn wissel spoel het ook gewoon.?.(ook vanuit koploper) Ik ga zo op uitgang 10 testen! 4 wissels is 8 uitgangen bezet, dus dan zou i op Tien niets meer moeten schakelen toch?

Groet Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N

Bewerkt door Krokodil op 18 jan 2008 19:00:03
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  19:12:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Ben,

Zoals beloofd heb ik naar je banenplan gekeken. Zelfs de spiraalbaan levert al aardig wat blokken op. Twee blokken mogen namelijk niet op twee punten aan elkaar zitten. Dat betekent dat de spiraalstukken in drie blokken moeten worden verdeeld om het echt netjes te doen. Als je er een éénrichtingsbaan van maakt zou je kunnen smokkelen, maar volgens mij eindigen dan alle treinen op de rangeersporen en houdt het op. Dat is, denk ik, niet de bedoeling. Dat levert alleen in het spiraal gedeelte al 13 blokken op.
Ik heb voor de spiraal nu de blokken en hun verbindingen aangegeven. De blokken 1,2 en 3 heb ik verder ingevuld, zowel bij "Onderhouden blokken", als bij het baanontwerp. Ik heb daar ook de bezetmelders toegekend en de baanstukken aan de blokken gekoppeld. Bij dat laatste viel me op dat je lange lijnstukken gebruikt bij het tekenen. Je kunt beter veel korte stukjes gebruiken, want dat maakt je veel flexibeler bij het toekennen van blokken. Het tekenen kun je dan vergemakkelijken door het raster te gebruiken (aanvinken) en daarbij "uitlijnen op raster" aan te vinken. DAn wordt alles strak op zijn plek gezet. Bij het plaatsen van tekst is het dan weer handig de uitlijn functie even uit te zetten.
Tot slot nog een paar technische opmerkingen:
- Omdat je aangeeft 32 bezetmeldpunten te (gaan) hebben, ben ik uitgegaan van 2 bezetmelders. Elke bezetmelder heeft immers 16 aansluitingen, dus 32 in totaal.
- Ik zag dat je 11 wisseldecoders hebt opgegeven. Je baan bevat 11 wissels. Met de huidige decoders kun je normaliter 4 wissels aansturen. Dat betekent dus 3 wisseldecoders. Je hebt zelfs al wisseldecoders die meer dan 4 wissels kunnen aansturen, maar dat gaat de IB boven de pet. Die kan vier wissels per decoderadres aan.
- Bij "Onderhouden blokken" zag ik dat je bij "2-richtingsgroep" 2 had ingevuld. Dat is voor tweerichtingsverkeer in de blokken niet nodig. Ik heb dat dus weer weggehaald.
Ik denk dat er nu meer vragen dan antwoorden zijn gegeven. Ik zie de vragen wel weer verschijnen op het forum en anders kom ik ook met alle plezier een keer "on-site" helpen.
Ik heb de bijgewerkte database bijgevoegd



Download Attachment: Sectie1dm.bck
20,28 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Sorry Dirk,

ik dacht dat ik al even mee liep in het digitaal gebeuren, maar ik heb zeer grote moeite met jouw uitleg over blokken en het spiraal, als treinen hier niet hoeven te stoppen in het spiraal zou je er zelfs 1 grote wisselstraat kunnen maken zonder 1 enkele bezetmelding.

Ook die 4 wissels per decoderadres, sorry ik kan hier zelfs als gevordende nix mee, laat staan als ik een beginner zou zijn.

Het enige waar ik het hier volledig met je eens bent, is dat jouw antwoord meer vragen dan antwoorden oproepen.

Wil niet zeggen dat je goed naar de spinnenweb struktuur gekeken hebt, maar had je wel gelijk de wisselstraten en bezetmelders in dit verhaal moeten meenemen,

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  19:17:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Ik weet niet hoe Loconet werkt. In Koploper is het zo dat Koploper ervan uitgaat dat je per opgegeven wisseldecoder 4 wissels kunt aansturen en per bezetmelder 16 bezetmeldpunten. Als je dus 11 wissels hebt moet je in Koploper minimaal aangeven dat er 3 wisseldecoders zijn. Koploper weet dan dat de wissels 1 t/m 12 kunnen worden benoemd. Als voorbeeld heb ik in mijn baan op dit moment 11 wissels liggen. Toch heb ik opgegeven dat er 25 wisseldecoders zijn. Eén van de wissels ligt namelijk in een apart testspoor en dat wissel heb ik nummer 99 gegeven. En als Koploper dan denkt dat er 25 wisseldecoders zijn, terwijl het er in werkelijkheid maar 3 zijn, werkt het perfect. Misschien heeft Paul het niet zo bedoeld, maar het werkt wel. Met bezetmelders is het hetzelfde verhaal. De aansturing gebeurt dan natuurlijk verder door je electronica (IB, etc). Dat kan dus bij je programmering inhouden dat je meer wissels kunt programmeren. Ikzelf werk met Viessmann 5212 of ESU Switchpilot en daar zitten vier uitgangen op.
Wat Walter zegt is waar, maar dan rijdt er vrees ik niet veel op je baan, omdat de spriaalwisselstraat vaak en langdurig bezet zal zijn als je met meer treinen gaat rijden. Uit je basis database met verschillende blokken in het spiraal heb ik opgemaak, dat je daar ook echt blokken wilt hebben.
Ik hoop dat de koffie niet zo'n vlek gaf als het bord soep dat ik net over me heen goot. Veel plezier er weer mee.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 jan 2008 19:25:54
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  20:32:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
hallo Ben,

Oke excuus uit ander draadje geaccepteerd, vergissen is menselijk,

Oke het zal wel mogelijk zijn om met 2 terugmeldunits van 16 terugmeldingen, deze baan grotedeels te automatiseren, daarom een vraagje vooraf kan jij intekenen waar je perrons liggen, en alle andere plekken waar een trein mogelijkerwijs kan stoppen. Bovendien welke van de 6 doodlopende sporen aan de binnenkant van je baan funktioneel moet zijn voor automatisch bedrijf. Volgende vraag is of alle sporen in 2 richtingen bereden moeten worden. Op zichzelf is dit een lastig te automatiseren baan doordat in de 4 ovalen weinig aftakkingen aanwezig is. Hiervoor is het dus van belang dat er plaatsen zijn waar de treinen elkaar kunnen kruisen als ze van buiten naar binnen, en van binnen naar buiten rijden, en deze zijn zeker niet volop aanwezig.

Hoeveel treinen komen maximaal tegelijkertijd in inzet op de ovalen,

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat een aantal blokken die Dirk getekend heeft beter toegepasd kunnen worden op andere plekken, om hiermee te kunnen volstaan met 2 terugmeldunits.

met vriendelijke groet.

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  21:12:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok Walther, Er zijn geen perons in op mijn baan.Het is een grote Afgraving voor kolen,zand en bronwater een grote bouwplaats.
In het midden de S opzijn kant is een brug met 1 stop na Blok 8.
De rest aan stops ligt onder de brug door. (Links aan het einde van spoor 1 gaat straks alles naar de bewoonde wereld lopen.)
Bij de stops worden wagons geladen en door locs gerangeerd.
(Ben gek op rangeer locs)
De rest van de baan is voor rondjes te rijden in twee richtingen als dat kan? Maar nooit tegelijkertijd (dus als ik vanaf blok 8 naar blok 1 wil dan gebeurd dat via blok 6 omdat bij blok 5 net een trein naarbinnen komt rijden (Bijvoorbeeld)).

Groet Ben


Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  22:58:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

antwoord in ander topic, zodat deze evt. gesloten kan worden.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 21 jan 2008 :  12:11:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
(ot)

Waarom gaan jullie kriskras door verschillende topics het is nu een beetje moeilijk te volgen

(/ot)

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina