Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 172 / Bezoekers Vandaag: 3949
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginnersproblemen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

herbertdebruin

Netherlands
42 berichten

Geplaatst - 22 nov 2007 :  22:08:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

Als ik met een loc automatisch wil gaan rijden en de loc naar een
blok sleep en vervolgens in gang zet dan gaat hij ook rijden maar de trein gaat een volgend blok in en op het baanoverzicht blijft hij staan.Mijn bezet meldpunten lichten niet op waar de trein zich bevindt en de lijnen zijn blauw en de blokken zijn wit dus bezet maar
er staat geen een loc,wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik heb ook de baan droog uitgeprobeerd en dan gaat alles goed dus wat doe ik niet goed?

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 22 nov 2007 :  22:40:44  Toon profiel  Reageer met citaat
beste Herbert, Inderdaad een beginnerprobleem. Dat het droog loopt zegt niets. Dat het niet rijdt komt, doordat je waarschijnlijk niet de lijnen en rijroutes hebt aangegeven.
Ga naar de toolbar en selecteer daar lijnen toekennen aan blokken en vervolgens aangeven wisselstraten. Let hierbij erop, dat de ook het lijntje onder de wisseltong selecteert!!
Met deze functies weet het programma hoe er gereden moet worden. Tevens gaan de lijnkleuren van <in blok> werken. Maar eerlijk gezegd zul je mogelijk nog wel meer instellingen moeten checken

succes en puzzel ze
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  20:19:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Harry,
Ik heb een en ander nagekeken maar blokken en wisselstraten heb ik allemaal ingevoerd ook de wissels.
Maar nu een andere vraag moet je wisselstraten en handmatige wisselstraten allebij invoeren want dat is me niet helemaal duidelijk?

MvG Herbert de Bruin
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  22:38:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Herbert,

Als het in simulatiemode allemaal lijkt te werken, dan het je volgens mij fouten gemaakt bij het invoeren van de te verwachten bezetmeldpunten in onderhouden blokken.

In de simulatiemode activeert Koploper zelf even de te verwachten bezetmeldpunten zoals deze zijn ingevoerd. Dit hoeft natuurlijk niet in de werkelijk ook zo te zijn. Ik bedoel dat die punten anders op de baan liggen dan jij hebt ingevoer.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 24 nov 2007 :  22:56:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb weer alles nagelopen waar eventuele fouten zitten,treinen rijden wel als ik ze van het ene naar het volgende blok sleep maar het blok blijft bezet.Bezetmeldpunten zijn naar mijn idee ook goed ingevoerd en ik heb de informatie van MSGV ook uitgeprint en punt voor punt gelezen en toegepast,maar nu zit ik toch wel vast!
Hoe nu verder?

MvG Herbert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 nov 2007 :  23:13:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Herbert,

Upload je database eens. Er zijn dan vast gebruikers die morgen tijd hebben om er even naar te kijken (ik in ieder geval; mijn verplichtingen zijn elders).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 25 nov 2007 :  11:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: JUNI2007.bck
30,25 KB

Beste koplopers, is er misschien iemand bereid om naar mijn database te kijken want ik zit vast.

MvG Herbertde Bruin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 nov 2007 :  12:30:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Herbert,

even gauw een 1e opinie

In blok 1 en 5 en 6 zijn dezelfde terugmelders gedefinieerd,dit moeten verschillende terugmelders zijn.

Ook gaat er iets niet goed bij gemeenschappelijke inrijbezetmelders, als voorbeeld is hier blok 15 verkeerd gedefinieerd, omdat de gemeenschappelijke inrijmelder 1.03 hier in het blok vastgelegd is. Bezetmelder 1.03 bevindt zich vermoedelijk voor het blok, en niet in het blok,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 nov 2007 :  13:45:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Herbert,

ik ben zo vrij geweest jouw gegevens aan te passen, de fouten werden al aangegeven bij afsluiten onderhouden blokken.

Voor de blokken 11 t/m 15 en de blokken 17 t/m 21 de gemeenschappelijke melders 1.03 en 1.13 verwijderd bij bezet bij.

Het automatisch rijden naar blok 5 en 6 verwijderd omdat hier vermoedelijk geen bezetmeldingen in liggen?

Aantal stootblokken getekend omdat deze kant geen railaansluitingen binnen je baan definities terug te vinden waren.

Een aantal pijltjes getekend die de richting van de treinverloop aangeven.

1 x aangegeven dat de trein moet keren als een trein via blok 3 of 4 , vanuit blok 7 naar 9 moest,

Ik hoop dat je er wat mee kan.

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: 2007112511215_JUNI2007.bck
30,72 KB

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  22:04:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Het rijden gaat nu redelijk alleen de wisselstraten worden verkeerd
ingereden.
Ik heb gekeken in de test van de wissels of alles recht of afbuigend
staat dat was allemaal goed kun jij aan geven waar ik evt. fouten heb
gemaakt?
De baan heb ik aangepast wat de bezetmelders betreft alvast bedankt voor je hulp.

MvG Herbert de Bruin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  23:31:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Herbert,

schakel handmatig de wissels heen en weer en kijk of de stand op de treinbaan overeenkomt met die op het scherm.

Kijk onderin in het locwindow van de rijdende trein wat de volgende bezetmelder is die gepasseerd moet worden, als deze bezetmelder niet in de juiste volgorde gepasseerd wordt dan zal Koploper de trein kwijt raken,

Als je spookmeldingen aanzet dan zal Koploper het programma stoppen bij de 1e onverwachte bezetmelding, in het locwindow kan je dan terugvinden welke terugmelding wel geactiveerd had moeten worden.

Mogelijke oorzaken

Verwisselde terugmelders in een blok
Verkeerd gelegde wissel
Haperende terugmelders.

Succes met zoeken,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 28 nov 2007 :  21:05:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Ik heb een en ander weer aangepast ik ben er achter wat de fout was in mijn banenplan wat betreft wissels die had ik verkeerd gekozen in het tekenen zodat de loc een verkeerd blok koos.
Nu het volgende probleem n.l Halve engelse kruis wissels in het twincenter loopt het goed maar in koploper niet ik heb al van alles geprobeerd maar niets tot nog toe hielp.
Deze wissels zijn gepolariseerd het zijn rocowissels enig idee wat er verkeerd is?


MvG HerbertdeBruin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 nov 2007 :  00:39:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Herbert,

zoals jij het getekend hebt, hebben deze wissels 2 aparte aandrijvingen, zou het kunnen zijn,dat 1 van de 2 aandrijvingen fout is aangesloten? Kwestie van een vinkje zetten in onderhouden baanplan, eigenschappen wissels

Kijk ook eens bij tool wisseleigenschappen in onderhouden baanplan, hier vind je de keuze uit hele engelse wissel, half engelse wissel boven en half engelse wissel onder.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 29 nov 2007 00:44:49
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina