Print deze pagina | Sluit het venster

vervolg draaischijf op- en afrijden

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6283
Geprint op: 20 jun 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: carel richters
Onderwerp: vervolg draaischijf op- en afrijden
Geplaatst op: 09 apr 2019 21:47:38
Bericht:

Inderdaad, dat heeft geholpen. Het bestand zit erbij. Overigens heb ik van loc BR01 de wielen flink zitten poetsen, maar ik moest de lengte vande loc voor de draaischijf toch aanpassen van 33 cm naar 73 cm. Dat lijkt me van vuile naar schone wielen niet normaal.

De logfile heeft me niet veel wijzer gemaakt. Alle locs, die er zijn, werden gerapporteerd en het gemniddeld aantal cycli, maar geen rijdende trein, laat staan iets over een loc lengte en/of het aantal cm doorrijden.

Ik heb niets meer te melden, dan ik al heb gedaan.

Mvrgr
Carel

Download Attachment: Zwiep1.zip
101,78 KB

Reacties:


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 09 apr 2019 22:54:10
Bericht:

Je kunt in het tabblad logging kijken, daar zie ik keurig alle bezetmeldingswijzigingen, loc-opdrachten en cm's doorijden verschijnen. Moet bij jou ook zo zijn, anders heb je de juiste vinkjes niet gezet of zit je niet op de goede plek te kijken.

Ik moet er nog dieper induiken, maar je hebt in ieder geval verkeerde waarden bij onderhouden locomotieven achter draaischijf ingevuld.
Voor nu zou ik die waarde gewoon op nul zetten, dan wordt dat genegeerd en werk je met de lengte die je bij Lengte invult.
Dus als voorbeeld de BR01, haal de 73 weg en maak daar 0 van, laat de 27,5 staan.
Wat betreft doorrijden doe je op dit moment niks met de loclengte (zover je het doorrijden hebt opgegeven).
Als je daar wel rekening mee wilt houden, moet je een - (min) voor het aantal cm zetten. Dus -20 cm doorrijden wordt dan 20 cm plus de loclengte. Behalve als je naar de draaischijf rijdt dan wordt het 20 cm plus de halve loclengte.

Groet, Huub


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 09 apr 2019 23:41:43
Bericht:

Carel,

Je kunt mij niet wijsmaken dat je daadwerkelijk de snelheid van deze loc heb geijkt.
En hoe kun je in blok 25 verschillende melders tegen komen uit komend uit verschillende blokken, volgens mij kun je maar 1 melder tegenkomen en dat is de melder op de brug.
Kortom er is nog veel mis in deze database. Zal op deze manier dan ook nooit kunnen werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 10 apr 2019 08:45:25
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters


Overigens heb ik van loc BR01 de wielen flink zitten poetsen, maar ik moest de lengte vande loc voor de draaischijf toch aanpassen van 33 cm naar 73 cm. Dat lijkt me van vuile naar schone wielen niet normaal.




Blok 25 draaischijf: BR01 uit blok 103 moet 100cm doorrijden. En "draaischijflengte" in "eigenschap lokomotieven" is 73 cm?

Dit gaat allemaal niet werken op deze manier Carel.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: P de Reede
Gereageerd: 10 apr 2019 10:08:47
Bericht:

Hallo Carel,
Ik heb je data base van een jaar terug ingezien en nu deze het is voor mij een raadsel.
Draaischijf lengte 30 cm en doorrijden 100 cm hoe krijg je het ver zonnen.
Ga naar de site van Paul kijk dan Hoe automatiseer je een draaischijf met koploper.
M.v.g Piet


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 10 apr 2019 11:22:37
Bericht:

Hallo Piet ,
De reden hiervoor is simpel. Ik had toen een andere draaischijf en decoder. Alles wat daar goed ging gaat hier fout, dus probeer je andere instellingen, net zo lang tot hij stopt, waar je dat wilt. Dat blijkt echter steeds tijdelijk te zijn.
ik zal de de site van Paul er nog.eens op nakijken en ik hoop van Huub ook nog wat goede tips te krijgen.

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 10 apr 2019 11:27:54
Bericht:

Carel, hoe kun jij op je brug van je draaischijf iedere keer een andere melder tegenkomen?? Geef daar eens antwoord op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 10 apr 2019 12:32:20
Bericht:

Ik kom op de brug maar een melder tegen: 11.15

Mvrg
Carel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 10 apr 2019 12:38:20
Bericht:

Carel, dat is niet wat er in je database staat bij blok 25.

Daar zou dus een lijstje met alleen 11.15 moeten staan.


Of kijken wij naar een verkeerde database??

Maar volgens mij en de gegevens uit de database is dat de melder die aangeeft dat de draaischijf actief aan het draaien is. En dat kan nooit de melder zijn van die zegt dat de brug op de schijf bezet is of vrij.

Heb het idee dat je een aantal zaken nog niet helemaal begrijpt of op de juiste manier toepast.

Zoals het er nu in staat zal het nooit werken.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 10 apr 2019 13:16:21
Bericht:

Je hoeft natuurlijk niet met een melder op de brug te werken. Dat is wel goed voor de betrouwbaarheid, maar het kan ook met een melder buiten de brug. En of die melder buiten de brug dan een gezamenlijke is of verschillende zijn, vindt koploper volgens mij ook niet zo spannend.
Maar je moet wel de door te rijden afstanden goed invullen, lengte van de loc's goed in koploper zetten (al dan niet specifiek voor toepassing de draaischijf) en de locs goed geijkt hebben.
Hoe je dat doorrijden bepaalt en goed invult is in de draai27 handleiding (op de site van Paul dus) te vinden op blz. 14 en 15.

groet, Huub


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 10 apr 2019 14:13:27
Bericht:

Ik denk, dat Wim en ik langs elkaar hebben heen gepraat en ik wat anders bedoelde dan hij.
Omdatr ik in het verleden ook een draaischijf, zij het van Roco (en nu van Maerklin) heb gehad. Heb ik een oude database opezocht om te kijken hoe ik het daar gedaan heb, omdat het toen wel functioneerde.
Toen ik echter van uit die database de laatste backup wilde laden, bleek, dat KL alleen de backups t/m 2018 liet zien. Dus ik kon vanuit die database niet de laatste backup laden. Op de usb stick staat de laatste backup wel, maar als ik deze uitpak of dubbelklik wordt om een wachtwoord gevraagd, dat ik niet ken. Dat gebeurde trouwens ook met de database, die ik gisteren via het KL forum heb verstuurd. Hoe hebben jullie die geopend? In de helpfile staat, dat dit net zo gebeurt als vroeger met het bck bestand. Maar daar werd nooit om een wachtwoord gevraagd.

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 10 apr 2019 14:29:17
Bericht:

Carel,

Een database lees je gewoon met backup/restore weer in.
NIET de bck file uit de ZIP file halen. Dan werkt het niet.
Gewoon doen zoals het bedoeld is.
Maar dit is al zo vaak gevraagd en uitgelegd.
En oudere databases kan je gewoon ook in de nieuwste versie inlezen.

En of je draaischijf nou van Roco of MArklin is maakt niet zoveel uit. Zolang je de juiste gegevens niet invult zal het nooit gaan werken.

Groeten,
Eric


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 10 apr 2019 15:34:55
Bericht:

Hallo Huub,
Als ik nu KL opzet, dan komt hij met de oude database en laat hij alleen de bestanden t/m eind 2018 zien en niet de recente backups. Ik kan de laatste backup dus ook niet vanuit KL restoren. Deze staat wel op mijn usb stick, maar dubbelklik ik daarop, dan vraagt hij om een wachtwoord, dat ik niet ken. Dus heb ik een probleem. Ook als ik vanuit het bericht van gisteravond op het forum, waarin ik mijn database als attachment meestuurde, probeer dit bestand te openen vraagt hij om een wachtwoord. Vroeger ging dat met dubbelklikken altijd goed en nu niet. Hoe moet ik dat nu doen.?

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 10 apr 2019 15:44:32
Bericht:

Carel, lees mijn reactie nou eens goed.
De ZIP file NIET openen.
In Koploper in menu Algemeen klikken op back-up / restore en de ZIP file selecteren. Dan zal ook bij jou, net als bij ieder ander, de database ingelezen worden.
Waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan.
Ook jij hebt dan geen probleem met restore..

En als je alleen backups van 2018 ziet staan je nieuwe backups waarschijnlijk op een andere locatie en moet je die locatie eerst kiezen.

Groeten,
Eric


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 10 apr 2019 16:19:45
Bericht:

Sorry Eric,

Omdat het laden en wegschrijven altijd automatisch gebeurt, heb ik de laatste tijd niet meer opgelet, waar dat precies gebeurde. Bij het restoren kwam KL automatisch met het pad, dat ik tot eind vorig jaar gebruikte. Ik was vergeten, dat ik sinds begin van het jaar die map. die zich binnen de map backup bevindt niet meer gebruik.Logisch, dat hij alleen met de bestanden t/m eind 2018 kwam.
Het schoot me weer te binnen en ik heb het gewenste bestand weer terug. Excuses voor de overlast.

Mvrgr
Carel

P.S. Ik heb de oude gegevens weer en ga daarmee aan de slag.


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 11 apr 2019 21:01:26
Bericht:

Ik ben nu bezig de door Wim en Huub aangedragen oplossingen te realiseren, maar slaag hierin niet, omdat de bezetmelder 11.15 precies andersom werkt als ik gewend ben en KL verwacht. Deze geeft stroom als de geïsoleerde rail van de draaischijf vrij is en geen stroom als deze door een loc bezet is. Omdat de S88 module stroom ontdekt als de draaischijf niet bezet is, zegt KL, dat de wisselstraat bezet is, zodat een loc niet vertrekt. Ik had gehoopt dit met een logische en speciale actie te kunnen oplossen dan wel met het vrijgeven van een wisselstraat. Maar dat lukt allemaal niet.

Alle andere oplossingen werken, zoals geconcludeerd, ook niet, dus ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

Heeft iemand een tip?

Mvrgr
Carel


I



Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 11 apr 2019 21:06:24
Bericht:

Nog even een aanvulling op de vorige mail. De oorzaak van de tegengestelde bezetmelder ligt in de decoder TT Dec van Littfinsky, die stroom afgeeft i.p.v. stroom door te geven.

mvrgr.
Carel


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 11 apr 2019 21:35:42
Bericht:

Als je dat niet in de bezetmelder kunt of wilt oplossen, kun je dat ook in koploper oplossen.

Ga naar onderhouden -> Baan definities -> Status bezetmeldpunten.
Zet daar een vinkje bij de betreffende bezetmelder. Dan werkt het precies andersom. Dus een bezette melder wordt door koploper als vrij gezien en omgekeerd.
Alleen deze melder dus aanvinken, anders ga je gekke dingen krijgen.

groet, Huub


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 11 apr 2019 22:28:53
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Nog even een aanvulling op de vorige mail. De oorzaak van de tegengestelde bezetmelder ligt in de decoder TT Dec van Littfinsky, die stroom afgeeft i.p.v. stroom door te geven.

mvrgr.
Carel



Is afhankelijk van welke bezetmeld modules jij gebruikt. En is het 2-rail of 3-rail. Geef nu gewoon even de volledige informatie dan is het voor ons ook niet zo'n zoekplaatje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 11 apr 2019 22:50:14
Bericht:

Hallo Wim,
Ergens in dit draadje heb ik gezegd, dat ik een Maerklin draaischijf heb en aangewezen was op een Littfinsky decoder , omdat de 7686 en 7687 van Maerklin in het geheel niet werkten, zoals door mijn leverancier proefondervindelijk werd vastgesteld, Het is dus met een drie rail systeem.

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 11 apr 2019 23:53:07
Bericht:

Op blz 15 van de TT-Dec handleiding staat in hoofdstuk 5.1. Terugmeldingen met Märklin draaischijf (3-rail spoor):
5.1.1. Positie bereikt en brugspoor bewaakt met standaardterugmeldmodule
RM-88-N voor de s88-terugmeldbus:

Hoe je dit aansluit op een s88 terugmelder.

De brug en het actief draaien.

Begin daar eerst eens mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 12 apr 2019 00:12:03
Bericht:

Wim, als je het niet erg vindt ga ik die standaard S88 N module van Littfinsky niet aanschaffen en doe ik het liever op de manier van Huub. Ik vind het al erg genoeg, dat Maerklin zijn gebruikers op diverse fronten in de steek laat, maar ik ga niet investeren in
allelei nieuwe spullen, als ik nog ruimte heb in mijn bestaande S88 modules. Het geld groeit mij nog steeds niet op de rug..


Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 12 apr 2019 08:19:13
Bericht:

Je hoeft ook geen Littfinsky S88 aan te schaffen.
Het gaat erom hoe je het aansluit, dat is op blz. 15 te vinden.
Ik ken de decoder verder niet, maar het is raar als het precies andersom zou werken qua bezetmelding. Kan zijn dat het een aansluitfout is.
Mocht het echt zo werken, terwijl je het goed hebt aangesloten, dan kun je het met dat vinkje in Koploper oplossen.
Maar zorg eerst dat je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten.

groet, Huub


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 12 apr 2019 08:29:52
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Wim, als je het niet erg vindt ga ik die standaard S88 N module van Littfinsky niet aanschaffen en doe ik het liever op de manier van Huub.


Als je de handleiding zou bekijken, en de aansluitvoorbeelden op de LDT site zie je dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Dus het kan ook prima met je bestaande spullen. Die RM-88-N is niet meer dan het eerste voorbeeld in de handleiding. En uiteraard hun eigen product
Maar ik denk dat je eerst eens goed moet checken of al je aansluitingen wel kloppen en daarna zorgen dat je draaischijf en de loodssporen goed in Koploper ingevoerd zijn met de overtal de juiste te verwachten bezetmelders.
Zonder juist ingevulde database blijft het een gebed zonder eind.

Gr.
Eric


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 12 apr 2019 10:03:01
Bericht:

Voor zover ik uit de handleiding kan opmaken uit de aansluitmogelijkheden voor de Maerklin draaischijf is de 11e aansluitingsmogelijkheid uiterst rechts voor de bezetmelddraad. Dan komt de vlakbandaansluiting voor de draaischijf en daarnaast zitten nog 2 aansluitingen voor terugmeldingen, welke ik niet gebruik. Van de aansluiting voor de bezetmelder leidt een draad naar een S88 module. Met als gevolg een stroom geleiding naar de rail, die zonder loc geen stroom zou moeten hebben en met loc via de wielen wel. Meer kan ik er niet van maken.

Dan heb ik nog een vraag aan Eric: wat bedoel je met loodssporen en overtal? Zijn dat misschien specifiek Limburgse woorden?

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 12 apr 2019 10:07:06
Bericht:

Eric,
Loodssporen begrijp ik inmiddels wel. Daarmee bedoel je de sporen in de loods, maar overtal is mij onduidelijk..

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 12 apr 2019 10:31:37
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Wim, als je het niet erg vindt ga ik die standaard S88 N module van Littfinsky niet aanschaffen en doe ik het liever op de manier van Huub. Ik vind het al erg genoeg, dat Maerklin zijn gebruikers op diverse fronten in de steek laat, maar ik ga niet investeren in
allelei nieuwe spullen, als ik nog ruimte heb in mijn bestaande S88 modules. Het geld groeit mij nog steeds niet op de rug..


Mvrgr
Carel



Tja Carel, als jij het dan niet erg vind, dan zeg ik je dat je dus geen idee hebt waar je mee bezig bent. En niet weet dat een s88 van LDT hetzelfde is als een s88 van, Huib, RoSoft, Märklin, Viessmann, Conrad, Digikeijs, enz. enz. En dat alleen de prijs verschillend is.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 12 apr 2019 10:40:19
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters
Dan heb ik nog een vraag aan Eric: wat bedoel je met loodssporen en overtal? Zijn dat misschien specifiek Limburgse woorden?


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters
Daarmee bedoel je de sporen in de loods, maar overtal is mij onduidelijk..


Geen specifiek Limburgs woord. Gewoon een typvaut. Moet dus gewoon zijn overal.
En ja loodssporen zijn de sporen in de loods.

Maar goed ben bang dat dit een lang verhaal gaat worden.

Gr.
Eric


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 12 apr 2019 10:42:25
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Van de aansluiting voor de bezetmelder leidt een draad naar een S88 module.

Drie draden, dat is tenminste wat ik zie.
Twee die elk aan een melderuitgang van de S88 moeten worden aangesloten (een meldt als de schijf draait, een meldt als het brugspoor bezet is) en een draad die aan de massa van de S88 moet worden aangesloten.

groet, Huub


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 12 apr 2019 13:16:22
Bericht:

Sorry Wim, ik dacht, dat je bedoelde, dat ik maar die Littfinsky S88 module moest aanschaffen. Huub had me echter al duidelijk gemaakt, dat je dat niet bedoelde. Overigens kan ik niet alle mogelijkheden kennen. Het is mijn beroep niet. Niet iedere S88 module beschikt over de mogelijkheden van de module van Littfinski. Ik ken die niet, maar daarom hoef je nog niet zo denigrerend te doen..

Huub bedankt voor de tip. KL geeft nu niet meer aan, dat de wisselstraat bezet is. Ook jij hebt me weer gewezen op een van de vele mogelijkheden van KL, die ik niet ken, Ook ik blijf me nog steeds verbazen over de vele mogelijkheden van Koploper. Als je iets nog nooit hebt meegemaakt, dan ken je de oplossing ervoor niet en ben je blij, dat iemand je erop attendeert, dat de oplossing in KL zit. En je moet ook maar net weten, dat die decoder van LDT andersom werkt. Meten bleek weten te zijn.


Eric, een typefout is zo gemaakt, maar het kon zijn, dat je er iets anders mee bedoelde.

Ik beschouw dit draadje nu als beëindigd en probeer er mijn voordeel mee te doen.

Mvrgr.
Carel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 12 apr 2019 13:30:19
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Overigens kan ik niet alle mogelijkheden kennen. Het is mijn beroep niet. Niet iedere S88 module beschikt over de mogelijkheden van de module van Littfinski. Ik ken die niet, maar daarom hoef je nog niet zo denigrerend te doen..



Je weet gewoon niet wat en waar s88 voor staat. Dus je trekt zo maar een conclusie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 12 apr 2019 14:18:19
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

En je moet ook maar net weten, dat die decoder van LDT andersom werkt.

Maar is dat ook zo? Of komt dat omdat je het niet goed hebt aangesloten? Ik zou toch nog even vergelijken of je het op dezelfde manier hebt aangesloten als in de handleiding.
Ik zou het echt heel vreemd vinden als het bij ldt andersom werkt.
Het is altijd beter om de basis goed te hebben dan fouten te verbeteren met de mogelijkheden van koploper.

Groet, Huub


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 12 apr 2019 15:11:59
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters


En je moet ook maar net weten, dat die decoder van LDT andersom werkt.



Carel ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, Maar de LDT werkt precies hetzelfde als iedere andere s88 module. Is helemaal niets anders aan. En dus ook hetzelfde als die jij nu gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 13 apr 2019 11:38:06
Bericht:

Hoewel ik het draadje als afgelopen beschouw, toch maar even reageren, hoe ik tot de conclusie kwam, dat de LDT decoder andersom werkte. Ik heb al beschreven hoe ik de bezetmelderdraad heb aangesloten op de uiterste rechters aansluiting van de 11 aansluitingsmogelijkheden van de decoder door LDT benoemd als bezetmelder. Deze draad aangesloten op een S88 module van Viessmann en toen bleek de draaischijf bezet en het rondje van de bezetmelder was zichtbaar, alsof deze bezet was door een loc. Toen ik ging meten bleek, dat er stroom op stond als op de geïsoleerde rail van de draaischijf geen loc stond en geen stroom als er wel een loc op stond. Toen was het voor mij duidelijk, dat hij andersom werkt.
Huub wees mij toen op de mogelijkheid in KL om dit weer om te draaien door de desbetreffende bezetmelder aan te vinken in onderhouden/status bezetmelder. Nadat ik dit had gedaan werkte de bezetmelder weer op de normale manier. KL gaf niet meer aan bij het starten van automatisch rijden, dat de wisselstraat bezet was en de cirkel van draaischijf was weer wit en niet zwart en de loc startte weer normaal.

Verkeerd aangesloten of niet ( wat ik mij niet kan voorstellen), alles werkte weer normaal. En daarmee ben ik tevreden. Als jullie het niet geloven schaf dan een LDT Dec decoder aan, sluit de juiste aansluiting op de decoder aan op een gewone S88 module en kijk wat er gebeurt.

Ik hoor het wel als jullie decoder aangeschaft hebben proefondervindelijk hebben vastgesteld wat het resultaat is. Ik zeg er wel bij, dat die decoder moeilijk verkrijgbaar zal zijn. Litttfinsky heeft zijn bedrijf onlangs van de hand gedaan. Een aantal Nederlandse dealers heeft het contract met de nieuwe eigenaar niet verlengd en wat de nieuwe eigenaar met de producten doet is mij niet bekend. Ik zit dus ook in het schip met de

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 13 apr 2019 11:40:00
Bericht:

met de garantie, wilde ik schrijven.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 13 apr 2019 16:59:09
Bericht:

Beste Carel,

Ik hoef geen LDT s88 te kopen.

Maar ik denk dat ik wel weet wat jouw probleem er mee is. Hij keert geen signalen om, hij telt alleen op een andere manier.
Vanuit het midden waar de massa aansluiting zit, zit recht de eerste en links zit de 16 de aansluiting de beide uiteinden zijn op recht nummer 8 en op links zit aansluiting 9.

En dat staat ook met grote cijfers zo op de print aangegeven. Kwestie van goed kijken, en lezen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 14 apr 2019 14:00:55
Bericht:

beste Wim,
Op blz 5 van de Nederlandse handleiding staat, dat de aansluiting links van de vlakbandaansluiting ook kan dienen als bezetmelder van een van de geisoleerde rails op de draaischijf. In deze aansluittekening wordt hij gekoppeld met de grounddraad , die naar de booster gaat. Als hij niet gekoppeld wordt met deze draad kan hij dus lapart met een eenvoudige S88 module, zoals van Viessmann, worden verbonden. Het voorbeeld op blz 16 staat in combinatie met een S88 module met terugmelding. Daarover beschik ik niet en die ga ik ook niet aanschaffen. Voor mij is een bezet signaal voldoende. Dit signaal bleek er omgekeerd uit te komen, vergeleken met een normaal bezetsignaal, Paul heeft indertijd zelfs aan deze mogelijkheid gedacht en is zo vriendelijk geweest een stukje programma te ontwikkelen, waardoor dit signaal weer omgekeerd wordt en weer normaal werkt. Ik ben er blij mee en heb er geen probleem mee. Je moet het alleen even weten en Huub was zo vriendelijk mij erop te attenderen.

Ik hoop nu, dat we deze discussie echt kunnen beëindigen. Graag een volgende keer over een ander onderwerp. Overigens heb ik dit onderwerp al. Het hangt hiermee samen maar is toch van een andere orde.

Mvrg
Carel


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 14 apr 2019 15:06:43
Bericht:

In dit topic is Wim aan het tennissen en Carel aan het voetballen. Dat gaat niet zo goed samen: er wordt langs elkaar heen gepraat.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 14 apr 2019 20:06:51
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

beste Wim,
Op blz 5 van de Nederlandse handleiding staat, dat de aansluiting links van de vlakbandaansluiting ook kan dienen als bezetmelder van een van de geisoleerde rails op de draaischijf. In deze aansluittekening wordt hij gekoppeld met de grounddraad , die naar de booster gaat. Als hij niet gekoppeld wordt met deze draad kan hij dus lapart met een eenvoudige S88 module, zoals van Viessmann, worden verbonden. Het voorbeeld op blz 16 staat in combinatie met een S88 module met terugmelding. Daarover beschik ik niet en die ga ik ook niet aanschaffen.


Tja Carel, wat zal ik er over zeggen.

Je bedoeld waarschijnlijk blz 15 en blz 16.

Op blz 15 staat een s88 modules op basis van massa detectie bestemd voor 3 rail. Dat is het systeem wat jij gebruikt en waar jij s88 modules voor en van gebruikt. Dus zo moet je het aansluiten op jouw s88 module, en of die nu van Jantje of van Pietje is maakt niet uit, je maakt gebruik van s88 modules voor 3-rail.

Op Blz 16 staat een s88 met stroomdetectie die is bestemd voor 2 rail, dat heb je niet, dus moet je dat ook helemaal niet lezen. Is voor jouw situatie niet van toepassing.

Dus je hoeft helemaal niets te kopen je hebt het al. Het enigste wat je nodig hebt zijn 2 vrije aansluitpunten op een s88 module.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 14 apr 2019 23:21:06
Bericht:



Download Attachment: 35EBC60C-206F-405A-A727-6B3AB80DBDEA.jpeg
734,49 KB

Beste Sim,
Ik kan het och niet laten om te antwoorden en te laten zien hoe ik de bezetmelder heb aangesloten : conform bijgaand schema van LTD. Alleen de S88 module is natuurlijk van Viessmann. Ik ben er prima tevreden mee samen met de mogelijkheid van KL om het signaal om te keren.

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 15 apr 2019 00:58:19
Bericht:

Ja Carel en wat wil je daar nu mee zeggen of laten zien.
Ik snap echt wel hoe het werkt, of jij het snapt betwijfel ik.

En op een Viessmann 5217 zou ik het zo aansluiten.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: carel richters
Gereageerd: 15 apr 2019 18:27:43
Bericht:

Wim, als ik ooit nog eens van terugmelding op mijn draaischijf gebruik wil maken,, dan weet ik nu hoe dat met een s88 van Viessmann.
Bedankt.

Mvrgr
Carel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 15 apr 2019 18:55:12
Bericht:

Carel, dat staat en stond toch al in de TT-Dec handleiding.
Maar je heb dus echt geen idee merk ik. Er zijn geen verschillen in werking, alleen in behuizing, en bovenal vooral in prijs.
Hier een andere variant



En zo zijn er nog meerdere allemaal volgens hetzelfde principe

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster