Print deze pagina | Sluit het venster

Richting afrijden draaischijf per loc

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6280
Geprint op: 24 jun 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: bverbiest
Onderwerp: Richting afrijden draaischijf per loc
Geplaatst op: 05 apr 2019 19:21:15
Bericht:

Beste treinenthousiasten
Ik heb een stoomdepot met automatisch werkende draaischijf. Alles verloopt naar behoren maar bij de waterkraan zou ik één loc achterwaarts de draaischijf willen laten afrijden en de andere allemaal vooruit.
Ik weet hoe ik dit per draaischijfspoor kan instellen maar dan geldt het voor alle locomotieven waar "richting draaischijf" staat aangevinkt bij onderhouden loc.
Is er ook een mogelijkheid dit voor een individuele loc te regelen bv met logische of speciale acties. Ik heb er tot nu toe niets over kunnen vinden.

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest

Reacties:


Reageer op auteur: keesm
Gereageerd: 06 apr 2019 06:57:16
Bericht:

Hallo Barend,

Het kan als volgt
Maak een nieuw blok aan met dezelfde eigenschappen, bvb lengte en bezetmelder, als jouw blok X
Dit blok en blok X opnemen in een blokgroep met max bezetting 1.
De wisselstraat van brug naar dit blok opnemen met "achteruit" afrijden.
In de vaste route voor jouw lok juist dit blok opnemen.
Eventueel dit blok verbieden voor alle andere loks. Via variabele route of "alleen bij bestemming".

Kees Moerman


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 06 apr 2019 07:47:33
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bverbiest


Ik weet hoe ik dit per draaischijfspoor kan instellen maar dan geldt het voor alle locomotieven waar "richting draaischijf" staat aangevinkt bij onderhouden loc.




Barend,

Voor die ene lok kun je een extra vinkje zetten.



Gr, Ben.


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 06 apr 2019 12:27:09
Bericht:

Hallo Barend,

@ Ben,

Die kende ik nog niet, zit er denk ik nog niet zo heel lang in.


@ Kees,

Met 2 blokken heb ik dat lang geleden ook zo gedaan, alleen was ik niet zo slim om die twee in één blokgroep op te nemen. Het werkte echter wel.

Nu werkt het hier met een tweede wisselstraat. Het probleem bij de draaischijf is dat Koploper altijd de eerste wisselstraat pakt.
Hiervoor heb ik in de eerste wisselstraat een dummy kruising opgenomen. Deze wordt geblokkeerd in een variabele treinroute, welke weer afhankelijk is van het treintype. De treintypes worden weer automatisch gewijzigd in de vaste trein routes. Als de dummy kruising geblokkeerd is pakt Koploper automatisch de tweede wisselstraat (waar de dummy kruising niet in zit)
Dezelfde lok kan dezelfde draaischijf aansluiting dus zowel voor als achteruit afrijden.

Download Attachment: Lieren7.zip
102,49 KB

De draaischijf staat op pagina 2.
Voor de Blokkendoostrein gelden in principe 3 vaste treinroutes waardoor er 4 verschillende locomotieven voor dezelfde trein kunnen staan. Bij 2 vaste treinroutes komen de locomotieven vooruit de draaischijf af en bij een route achteruit.
In het logboek, bij info van de variabele treinroute (achteruit de draaischijf af) en bij info treintypes (losse loc rang. achteruit de drsch. af) staat nog wat tekst hoe een en ander werkt.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: bverbiest
Gereageerd: 06 apr 2019 16:58:01
Bericht:

Bedankt voor deze tips.
@ Ben dit vinkje kende ik, maar dan geldt het voor deze loc voor alle draaischijfsporen. En ik wil het alleen laten gelden voor het spoor met de waterkraan. In de loods moet hij wel gewoon achteruit eraf.
@ Kees Dit ga ik proberen; lijkt me een leuke oplossing.
@ Jan Ik ga zeker even kijken in je database naar de oplossingen.

Iedereen hartelijk bedankt.

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 07 apr 2019 13:58:54
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bverbiest

@ Ben dit vinkje kende ik, maar dan geldt het voor deze loc voor alle draaischijfsporen.




Oops ja, helemaal gelijk.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: keesm
Gereageerd: 07 apr 2019 19:52:29
Bericht:

Ha Jan,

Slim gevonden die methode met de alternatieve wisselstraat.
Met Koploper kan eigenlijk alles.


Kees Moerman


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster